November 22, 2001
Coore wrote: [quote=Json_81]Om jag minns rätt så behöver du ha fram den primitiva funktionen för y = 22e^-0.11*t
sen sätter du den lika med 2000 och löser ut t.
Du får nog sätta den lika med 1000.
Varför?
Om jag tänker rätt så har vi vid t=0, Y=3000 (Y = primitiva funktionen).
När t=x och det är 2000 liter kvar borde väl Y=2000?
November 22, 2001
Coore wrote: Det rinner ut vatten med hastigheten y.
Från början är det 3000 liter, efter hur lång tid är det 2000 liter?
Dom skulle lika gärna kunna fråga "Hur lång tid tar det för 1000 liter vatten att rinnga ut?"Du har ju flödet y och volymen som ska fyllas upp är 3000-2000.
Ah, du har rätt.
Det var ett tag sedan jag höll på med sådant 🙂
August 8, 2003
Hejsan!
Har stött på en fråga som jag inte riktigt vet hur man löser. Den ska vara enkel, men jag har aldrig stött på en liknande, så jag skulle behöva lite hjälp.
"I triangeln ABC ovan är vinkeln CAB trubbig. Triangelns area är 12cm2.
AB=6cm och AC =8cm. Beräkna vinkeln CAB"
Här är frågan i bildform;
http://img516.imageshack.us/im.....ga18oa.jpg
Vanligtvis när jag löser frågor som involverar trianglar i MaD kursen så använder jag mig av cosinussatsen eller sinussatsen för att få ut svaret på frågan, men nu är det så att jag har en area och två sidor, och jag vet inte alls hur jag ska få fram vinklar utifrån det.
Hjälp!
:bok:
March 3, 2004
Zzulu wrote: Hejsan!
Har stött på en fråga som jag inte riktigt vet hur man löser. Den ska vara enkel, men jag har aldrig stött på en liknande, så jag skulle behöva lite hjälp.
"I triangeln ABC ovan är vinkeln CAB trubbig. Triangelns area är 12cm2.
AB=6cm och AC =8cm. Beräkna vinkeln CAB"Här är frågan i bildform;
http://img516.imageshack.us/im.....ga18oa.jpgVanligtvis när jag löser frågor som involverar trianglar i MaD kursen så använder jag mig av cosinussatsen eller sinussatsen för att få ut svaret på frågan, men nu är det så att jag har en area och två sidor, och jag vet inte alls hur jag ska få fram vinklar utifrån det.
Hjälp!
:bok:
Använd areasatsen!
A=a*b*sinCAB ger:
12 = 8 * 6 * sin CAB
sin CAB = 0,25
CAB = 14,477512185929923878771034799127 grader
August 8, 2003
Ah tack!
Då har jag bara en fråga kvar som jag ej förstår från det provbanksprovet;
http://img530.imageshack.us/im.....ga43rn.jpg
Jag antar att man ska få ut någonting av grafen och använda det till integralen, men jag vet inte vad. :arg:
February 1, 2003
Integralerna vet du ju är arean som är belägen mellan grafen och x-axeln.
a-uppgiften handlar kort och gott om att räkna ut arean på den triangeln.
b-uppgiften löser du genom att du vet den totala arean, du vet även triangelns area från a-uppgiften, då blir itnegralen för h(x) lika med totala arean minus triangelns area
January 4, 2001
Muffin wrote: Hejsan!
Undrar lite över hur man bestämmer sin(7pi/2) utan miniräknare?
Undrar också för den delen hur man räknar ut det här talet;
"Bestäm cosv då sinv=sqrt45/7 och 90grader
Att bestämma sin(7pi/2) är väldigt enkelt utan räknare.
Du vet ju (bör veta) att sin(pi/2)=1.
Då blir ju givetvis sin(7pi/2) = -1
[Image Can Not Be Found]
Då tar du ju bara cos ( arcsin (sqrt(45)/7))
May 29, 2006
Coore wrote: [quote=Muffin]Hejsan!
Undrar lite över hur man bestämmer sin(7pi/2) utan miniräknare?
Undrar också för den delen hur man räknar ut det här talet;
Att bestämma sin(7pi/2) är väldigt enkelt utan räknare.
Du vet ju (bör veta) att sin(pi/2)=1.
Då blir ju givetvis sin(7pi/2) = -1
[Image Can Not Be Found]
Då tar du ju bara cos ( arcsin (sqrt(45)/7))
'
Ah, nä, utan räknare. Glömde skriva dit det 😛
May 1, 2005
Coore wrote: [quote=Edhunter]Har lite problem med en mattefråga:S :
Efterfrågan för en produkt geas av P(Q)= 100 / (0,5*Q*1)^2.
Beräkna konsumentöverskottet då priset är 5kr.
nån som fattar hur man gör:)?
Står det inget mer än så?
Hur mäts efterfrågan P och vad är Q?
Misstänker att det där är nationalekonomisk teori där priset P avgörs av parametern Q som beskriver konsumentöverskottet. Alltså sätta P=5 och lösa ut Q.
September 5, 2001
hmm, blir hel snurrig av den här uppgiften. Hade gjort som du på provet emn det sket sig. Är konsumentöverskottet dom vill åt, så man skall vara tvungen att integrera å grejer, byta ut (0,5*Q+1)^2 till u^2 för att kunna använda integreringsregler. Sedan fattar jag inte mer :S
January 4, 2001
Edhunter wrote: hmm, blir hel snurrig av den här uppgiften. Hade gjort som du på provet emn det sket sig. Är konsumentöverskottet dom vill åt, så man skall vara tvungen att integrera å grejer, byta ut (0,5*Q+1)^2 till u^2 för att kunna använda integreringsregler. Sedan fattar jag inte mer :S
Jag tycker det låter väldigt konstigt, ger du oss verkligen hela uppgiften?
September 5, 2001
Yepp
"Uppgift 6(5p):
Efterfrågan för en produkt ges av P(Q)=100/(0.5*Q+1)^2. Beräkna konsumentöverskottet då priset är 5."
sitter och läser lite i boken nu, om man gjorde som så att man satte priset = 5 så fick man ut vad Q0 blir i grafen. Så när man skall räkna ut konsumentöverskottet så får man ta arean som kurvan täcker. Mitt problem är att det inte är en linjär linje som jag skall räkna arean (konsumentöverskottet på) utan en exponentiell, så måste använda mig av integraler som jag inte riktigt hänger med på :S (det sista här kanske bara villade bort er ännu mer, så ifall det sista jag skrev inte gå rihop, hoppa över det 😉 )
1 Guest(s)