December 18, 2005
hehe, hoppas att det sjunker in snart iaf.. tentan närmar sig med stormsteg. idag har jag hållt på lite med derivata och har självklart stött på några som jag inte fixat. hehe
bestäm derviatan av F(x) = x^2*e^x* ln x
derivatan av en invers
bestäm (F^-1)´(12) om F är
F(x) = x^2 -2x-3 där x större än eller lika med 4
December 18, 2005
Fyller på med frågor om analys matte. Detta gäller extrempunkter.
Bestäm lokala extrempunkter och avgör deras karaktär i
f(x) = 2x^3 + 3x^2 -12x + 2
där absolutbeloppet av x är mindre eller lika med 3
f(x) =
ln x
------
x
tacksam för svar på lite frågor.. Man börjar bli arg när man inte kan lösa dem, hehe
August 11, 2005
Json_81 wrote: [quote=csm101]En liten undran... Varför mullrar det när det åskar?
Kraften i urladdningen skapar ljudvågor.
Det är ungefär som att fråga "varför låter en explosion" 🙂
Jo, jag anade det. Men mullret innan hade jag svårt att motivera (om jag med urladdning syftar på själva nedslaget )
November 22, 2001
csm101 wrote: [quote=Json_81][quote=csm101]En liten undran... Varför mullrar det när det åskar?
Jo, jag anade det. Men mullret innan hade jag svårt att motivera (om jag med urladdning syftar på själva nedslaget )
Muller innan du ser blixten? Eller hur menar du?
August 11, 2005
Json_81 wrote: [quote=csm101][quote=Json_81][quote=csm101]En liten undran... Varför mullrar det när det åskar?
Muller innan du ser blixten? Eller hur menar du?
Asså när molnen drar ihop sig och det börjar mullra...
November 27, 2003
Åska är tryckvågen som uppstår när moln av olika värme/energi/laddning kolliderar och i och med detta uppstår en blixt som rör sig snabbare än ljudet. 😉
Det finns dock lite olika teorier om vad det är exakt som händer där:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thunder
//ANdreas
August 11, 2005
Delph1 wrote: Åska är tryckvågen som uppstår när moln av olika värme/energi/laddning kolliderar och i och med detta uppstår en blixt som rör sig snabbare än ljudet. 😉
http://en.wikipedia.org/wiki/Thunder//ANdreas
Jo, men själva åskan och att ljudet kommer senare förstår jag, men det är under "uppbyggnadsfasen" jag har svårt för att hänga med om vad som egewntligen händer som åstadkommer ljud (mullrande sådana)
November 27, 2003
csm101 wrote: [quote=Delph1]Åska är tryckvågen som uppstår när moln av olika värme/energi/laddning kolliderar och i och med detta uppstår en blixt som rör sig snabbare än ljudet. 😉
Jo, men själva åskan och att ljudet kommer senare förstår jag, men det är under "uppbyggnadsfasen" jag har svårt för att hänga med om vad som egewntligen händer som åstadkommer ljud (mullrande sådana)
Exakt vad det är som orsakar ljudet är man osäker på. Det kan ske efter det att det bildats ett vakuum och luft strömmar in för att fylla detta. Det kan vara så att det är en effekt av att plasma bildas. Det kan vara nybildad gas från den enorma energi som rör sig mot jorden etc. 😉
Det rör sig hur som helst om någon form av gasbildning eller rörelse som orsakar en ljudvåg genom luften.
Jag tror jag är rätt ute så långt i alla fall.
//Andreas
August 11, 2005
Delph1 wrote: [quote=csm101][quote=Delph1]Åska är tryckvågen som uppstår när moln av olika värme/energi/laddning kolliderar och i och med detta uppstår en blixt som rör sig snabbare än ljudet. 😉
Exakt vad det är som orsakar ljudet är man osäker på. Det kan ske efter det att det bildats ett vakuum och luft strömmar in för att fylla detta. Det kan vara så att det är en effekt av att plasma bildas. Det kan vara nybildad gas från den enorma energi som rör sig mot jorden etc. 😉
Det rör sig hur som helst om någon form av gasbildning eller rörelse som orsakar en ljudvåg genom luften.
Jag tror jag är rätt ute så långt i alla fall.
//Andreas
haha, jo så långt hade jag också kommit, förutom plasman...
Är en liten detaljfrak, så ville veta detaljerna men är ju som sagt okända, så då får jag snällt vänta ett tag till... 😛
October 27, 2002
Osäker på var ljudet kommer ifrån tror jag inte att man är. Det man hör är de tryckvågor som bildas när luften expanderar så kraftigt på grund av värmen från blixten. Att det börjar mullra och inte är en stor knall beror på att det är långa avstånd mellan betraktaren och den närmsta respektive längsta punkten på blixten.
August 11, 2005
Lurifax wrote: Osäker på var ljudet kommer ifrån tror jag inte att man är. Det man hör är de tryckvågor som bildas när luften expanderar så kraftigt på grund av värmen från blixten. Att det börjar mullra och inte är en stor knall beror på att det är långa avstånd mellan betraktaren och den närmsta respektive längsta punkten på blixten.
Återigen så är det inte vid själva blixttillfället jag menar.
När det drar ihop sig till åska så händer det ofta att det mullrar kraftigt precius över huvudet på mig (känns riktigt nära iaf) och så kommer ljuset och sen dundret från blixten.
April 28, 2003
Hej
Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med ett par matteuppgifter.
förenkla
(3/x-x/3)/3-((2x-3)/x) Hoppas ni lyckas se vad det står, kan tyvärr inte skriva mycket bättre på datorn.
förenkla
4sqrt(12)+3sqrt(18)-sqrt(50)-2sqrt(48) sqrt=roten ur
skriv så att nämnaren inte innehåller rottecken
((1/sqrt(2)-1/sqrt(3))/(1-(1/sqrt)6)
Mycket tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig.
October 16, 2003
csm101 wrote: [quote=Lurifax]Osäker på var ljudet kommer ifrån tror jag inte att man är. Det man hör är de tryckvågor som bildas när luften expanderar så kraftigt på grund av värmen från blixten. Att det börjar mullra och inte är en stor knall beror på att det är långa avstånd mellan betraktaren och den närmsta respektive längsta punkten på blixten.
Återigen så är det inte vid själva blixttillfället jag menar.
När det drar ihop sig till åska så händer det ofta att det mullrar kraftigt precius över huvudet på mig (känns riktigt nära iaf) och så kommer ljuset och sen dundret från blixten.
Det kanske är från blixtrarna som hoppar omkring i molnen? För det kan väl hända?
1 Guest(s)