November 26, 2002
Marron wrote: [quote=jonte_power]kan någon förklara potensreglerna för mig när det gäller ^minus
t ex 4^-3
X^-1 = 1/X
X^-2 = 1/X^2
X^-3 = 1/X^3
osv...
Någon bra förklarning har jag inte...
x^(y)/x = x^(y-1)
alltså, har du ett tal som är upphöjt till någonting och delar det med sig självt så blir det upphöjt till ett mindre.
x^2 delat på x blir alltså x^1, dvs bara x. detta vet vi stämmer eftersom x*x är just x^2
tar du då x^1 och delar med x två gånger blir det alltså först x^0, dvs 1 (x/x), och sen x^-1, dvs 1/x.
hoppas detta inte blev alltför krångligt nu, jag vet inte om jag själv hänger med ens =)
December 6, 2001
Hur visar man negativ acceleration i en graf då hastigheten bliv negativ från att ha varit positiv?
Ex.
Någon kastar en sten upp i luften, denna sten flyger upp en bit och sedan vänder den för att återvända ner till marken.
När den bromsar så är ju accelrationen negativ, men när den sedan vänder så blir ju hastigheten negativ. Skall man då visa accelrationen som en rät linje under 0X? (Jag har förenklat så jag använder en konstant accelration hela tiden)
X = (m/s^2)
|
|_
|__
|___
|______________Y = sekunder (Y = 0 här)
|_____
|______
kan man beskriva accelrationen med en sån graf?
eller blir accelrationen positiv när stenen faller?
October 10, 2004
p_webb wrote: Hur visar man negativ acceleration i en graf då hastigheten bliv negativ från att ha varit positiv?
Ex.
Någon kastar en sten upp i luften, denna sten flyger upp en bit och sedan vänder den för att återvända ner till marken.När den bromsar så är ju accelrationen negativ, men när den sedan vänder så blir ju hastigheten negativ. Skall man då visa accelrationen som en rät linje under 0X? (Jag har förenklat så jag använder en konstant accelration hela tiden)
X = (m/s^2)
|
|_
|__
|___
|______________Y = sekunder (Y = 0 här)
|_____
|______
kan man beskriva accelrationen med en sån graf?eller blir accelrationen positiv när stenen faller?
Acceleratonen är positiv när den är på väg upp. När den väl kommer till punkten Ynoll (dvs punkten där bollen inte accelererar längre och hastigheten är noll).
Nu börjar bollen accelerera neråt med hastigheten 9.82m/s^2. Alltså blir acceleratonen negativ. Om du vill rita en graf på när bollen åker upp och sen ner igen så är det vad jag vet bara att rita en graf som bollen åker i princip. en kurva upp sen en kurva ner. Om du har Y-axeln=Höjden X-axeln=hastigheten.
Har lite svårt att följa din graf.
August 11, 2005
Men ursprungsaccelerationen som du skickar iväg bollen med kan ju inte direkt bara ändras till gravitationen. Hade den gjort det hade ju bollen i princip hamnat på marken direkt efter att den lämnat din hand.
Du skickar iväg bollen med acc på kanske 15-25 m/s. Därefter minskar denna acc med ett värde, men skillnaden är fortfarande positiv eftersom den åker uppåt (framåt). Sen vid en viss punkt så är bollens acc uppåt lika stor som gravitationen (9,82) och bollen har längre ingen drivkraft längre = bollen nått sin högsta höjd.
Men eftersom gravitationen är konstant och verkar hela tiden kommer bollen att få en acc neråt (negativ).
Eller svammlar jag bara som snubben utanför ica på helgerna?
November 26, 2002
nej nej, ni har fel.
den enda accelerationen som finns är tyngdkraften, dvs den enda kraft som påverkar bollen då den är i luften.
bollen har en starthastighet när den lämnar handen som minskar med 9,82m/s varje sekund, och när den når noll är bollen på sin högsta höjd och vänder.
March 3, 2004
yazaka wrote: öwall om det bara finns en acceleraton dvs. tyngdkraften. Vad kallar man då startkraften man använder? Alltså hastigheten när man kastar iväg den?
Skilj på acceleration och hastighet.
Startkraften benämns som utgångshastigheten.
Utgångshastigheten minskar i en viss takt (om vi väljer att betrakta utgångshastigheten som positiv), detta står accelerationen för (som alltså är negativ då den bromsar föremålet och således kan kallas en retardation).
Till slut har föremålet vänt, hastigheten är då negativ (sett från utgångsläget).
Accelerationen är fortfarande negativ.
Då accelerationen och hastigheten har samma tecken (negativ i vårt fall) verkar de åt samma håll och föremålets hastighet ökar.
Edit; Bild:
[Image Can Not Be Found]
p_webb
Om du tänker dig att parabeln ser ut så här:
[Image Can Not Be Found]
Så är derivatan av funktionen hastigheten och andra derivatan accelerationen. Precis som du har ritat (även om du blandat ihop X- och Y-axeln.)
November 26, 2002
yazaka wrote: öwall om det bara finns en acceleraton dvs. tyngdkraften. Vad kallar man då startkraften man använder? Alltså hastigheten när man kastar iväg den?
så länge bollen är i kontakt med handen så får den en positiv accelereration, och så fort man släpper den så går det allt långsammare.
man börjar räkna från att bollen har lämnat handen, eeftersom man har en utgångshastighet och det är ovesäntligt att veta accelerationen när bollen var i handen. sånt kommer senare =P
och som sagt, skilj på hastighet och acceleration som aelrik säger. acceleration är hastighetsförändring.
October 10, 2004
rock599 wrote: får int rätt på denna uppgiften, lite halvt hjärnsläpp.
"lös följande olikheter och ekvationer"
1-((5-x)/2)=x-3
hmm ska ge mig på ett försök :p Får man fråga vad det är för mattekurs?
5-x/2 = x -4 (flyttar över ettan)
5-x = x -4*2 ( multipliserar med 2 i båda leden, strycker då tvåan i VL)
5 + 2*4 = 2x (flyttar nu över X och 2*4)
13 = 2x
x = 6.5
Det är vad jag får det till. Något fel?
October 10, 2004
Coore wrote: yazaka: Fint försök men inte riktigt rätt.. 🙂
När du "flyttar över" ettan så tar du bort ett minustecken i högerledet.
1-((5-x)/2)=x-3
<=>
-(5-x)/2 = x-4
<=>
(x-5)/2 = x-4
<=>
x-5 = 2x - 8
x = 3
crap it :p se vad ett minustecken kan ställa till med 🙁 Men men ett tappert försök som misslyckades. Men alltid kul med lite "utmaningar" eller vad man ska säga.
1 Guest(s)