October 10, 2004
Ingen som vet en hemsida där man kan hitta lite olika formel program till en TI 84-plus? Tex. PQ-formeln. och liknande. Speciellt till fysik! blir helt galen på fysiken. har programmerat en egen APQ formel så en pq formel behöver jag ej.
Det underlättar så hemst mycket, och jag orkar inte programmera själv då det tar så hemskt med tid. Måste ju finnas någon som gjort allt redan 🙂
October 10, 2004
Coore wrote: Använd inte miniräknaren för att räkna ut formler åt dig, gör det för hand, annars kommer du inte få in en vana som du kommer behöva.
jo jo jag vet. Därför jag har fixat APQ formeln nu efter ett år. Men det är grymt bra att behöva för att kontrollräkna!Man ritar och räknar för hand i fysiken _alltid_ annars blir det fel varje gång 🙂 Men det händer lätt att man missar en liten grej och det blir helt fel.
January 4, 2003
Coore wrote: [quote=rock599]inte riktigt klar i bollen efter 10sidor matte
10 sidor? Då ska du veta hur det känns efter 7-10h timmar varje dag i ett par veckor... 🙂
Så, nu har du något att se fram emot efter tekniskt basår. 😉
10h matte om dan så hade jag fan tatt livet av mig 😛
October 10, 2004
hittade vad jag letade efter 🙂 http://www.ticalc.org/ tusentals med nytta program.
January 4, 2001
Adam wrote: Skulle behöva ha hjälp med följande ekvation:
1 / (2^x) = 5 / [8^(x+3)]
Stort tack till den som hjälper mig (o Marron) med denna!
1 / (2^x) = 5 / [8^(x+3)]
<=>
1 = [(2^x)*5] / [8^(x+3)]
<=>
ln 1 = ln ( [(2^x)*5] / [8^(x+3)] )
<=>
ln 1 = ln((2^x)*5) - ln(8^(x+3))
<=>
ln 1 = ln 2^x + ln 5 - ln(8^(x+3))
<=>
ln 1 = x*ln 2 + ln 5 - (x+3)*ln 8
<=>
ln 1 - ln 5 = x*ln 2 - x*ln8 - 3*ln8
<=>
ln 1 - ln 5 + 3*ln 8 = x*ln 2 - x*ln8
<=>
ln 1 - ln 5 + 3*ln 8 = x* (ln 2 - ln8)
<=>
x = [-ln 5 + 3*ln 8] / (ln 2 - ln8) (ln 1 = 0)
<=>
x = -3.339....
Så hade jag löst den om jag hade haft tillgång till räknare.
October 22, 2002
Boomhauer wrote: [quote=CasO]2. Vilken värmefaktor skulle en helt ideal värmepump ha, som pumpade värme från en låg temperatur 2 °C till en högre temperatur 20 °C inomhus? Svara med en decimal.
Är det hela frågan? Ingen ytterligare info? Inte ens köldmedium? :-k
jupp :S
January 13, 2004
csm101 wrote: vad innebär "värmefaktor"?
Värmefaktorn är den värmeeffekt du får ut på kondensorsidan i en värmepump delat med instoppad eleffekt i kompressorn. Beroende på typ av värmepump så ligger den väldigt grovt uppskattat på mellan 2 och 3 men kan både vara högre och lägre.
edit: Utan givet köldmedium och info om antingen tryck eller underkylning/överhettning eller entalpier är frågan omöjlig att besvara så jag antar att din lärare vill att du gör en del antaganden men vilka de skulle vara har jag ingen aning om. Med att värmepumpen är helt ideal skulle jag tro att de menar att kompressorn har en isentropisk verkningsgrad på 1, om det kan hjälpa.
January 13, 2004
Caso: Av en ren slump har jag idag fått reda på vad som menades med uppgiften. Med ideal menades att du ska betrakta värmepumpen som en Carnotprocess. Tanken slog mig även när jag såg uppgiften men ärligt talat kändes det helt fel att jämföra en värmepump med en process som består av 2 isotermer och 2 isentroper. (värmepumpen har idealt sett 2 isobarer, 1 isentalp och 1 isentrop)
För att svara på din fråga:
Värmefaktorn för en Carnotprocess = T1/(T1-T2) = (20+273,15)/(20-2) = 16,3
Om du ska kunna räkna ut värmefaktorn så borde du nog även kunna räkna ut köldfaktorn, vilken är samma sak som värmefaktorn fast du tittar på förångarsidan istället för kondensorn.
Köldfaktor = Värmefaktor - 1
eller för Carnotprocessen
T2/(T1-T2) = (2+273,15)/(20-2) = 15,3
Om du vill ha lite mer ingående förklaringar så är det bara att skicka pm.
July 3, 2003
Nu ska man börja med att räkna matte igen och efter ett uppehåll på ett par år så har man ju glömt bort en hel del... 😛
Har fått en uppgift här som jag förvisso kan räkna ut med hjälp av räknaren, men jag kan ju inte ställa upp nån uträkning av den och jag antar att dom skulle uppskatta om man kan det..
"Bestäm den exakta lösningen till ekvationen lg(x²-1) - lg(x+1) = 1"
Vet att man kan göra om det till: lg((x²-1)/(x+1)) = 1 men kommer inte vidare ändå..
Nån med lite mer koll?
1 Guest(s)