January 13, 2004
Guardian wrote: Hej, jag har ett hydromekanikproblem som jag inte lyckas lösa.
I en kondensor till en ångmaskin råder ett sådant undertryck, att höjdskillnaden mellan HG-ytorna i den öppna manometern är 672 mm. Hur stort är det absoluta trycket?
Hur går jag tillväga?
Det lättaste är att utgå från den lägsta gemensamma vätskenivån i manometern. Eftersom du har ett undertryck i kondensorn så är den vätskepelaren högre än den kopplad till atmosfärstrycket.
p_kondensor + p_vätska = p_atm
p_kondensor + rho*g*h = 100000
om kvicksilvret har en densitet på 13600 kg/m3 så:
p_kondensor = 100000 - 13600*9,81*0,672 = 10344,4 Pa
December 6, 2001
Jag går andra året på gymnasie och läser matematik C.
Behöver hjälp med ett mattetal, vi håller på med potens och exponential funktioner och ekvationer i skolan, så tror man ska lösa uppgiften med logaritmer på något sätt.
Uppgiften:
En kropp med temperaturen T svalnar i en omgivning med lägre temperatur T0. Om omgivningens temperatur är konstant och luftväxlingen god, sker avsvalningen på ett sådant sätt, att temperaturdifferansen D = T - T0 avtar exponentiellt med tiden t.
En banktjänsteman hittades mördad på sitt luftkonditionerade kontor. När mordet upptäcktes 15.00 var kroppens temperatur 29,5 grader. Kl 16.50 hade temperaturen sjunkit till 27,0 grader. Temperaturen på kontoret är konstant 20 grader. När skedde mordet? Normal kroppstemperatur är 37,0 grader.
January 13, 2004
p_webb wrote: Jag går andra året på gymnasie och läser matematik C.
Behöver hjälp med ett mattetal, vi håller på med potens och exponential funktioner och ekvationer i skolan, så tror man ska lösa uppgiften med logaritmer på något sätt.
Uppgiften:
En kropp med temperaturen T svalnar i en omgivning med lägre temperatur T0. Om omgivningens temperatur är konstant och luftväxlingen god, sker avsvalningen på ett sådant sätt, att temperaturdifferansen D = T - T0 avtar exponentiellt med tiden t.
En banktjänsteman hittades mördad på sitt luftkonditionerade kontor. När mordet upptäcktes 15.00 var kroppens temperatur 29,5 grader. Kl 16.50 hade temperaturen sjunkit till 27,0 grader. Temperaturen på kontoret är konstant 20 grader. När skedde mordet? Normal kroppstemperatur är 37,0 grader.
en temperaturändring dT över en tid dt = en konstant ggr temperaturdifferensen:
dT/dt = k*DT
dT/dt = k(T(t)-Tomg)
dT=dt = k*(T(t)-Tomg)
dT(T(t)-Tomg) = kdt
ln(T(t)-Tomg) = kt + C
T(t)-Tomg = e^(kt + C)
T(t)-Tomg = e^kt*e^C
e^C = C => T(t)-Tomg = C*e^kt
t=0: T(0)-Tomg = C
T(t)-Tomg = (T(0)-Tomg)*e^kt, Newtons avkylningslag
För att bestämma konstanten k sätter vi tiden 0 till då kroppen hittades.
T(t)-20 = (29,5-20)*e^kt
t=110(min): T(110)-20 = (29,5-20)*e^kt
27-20 = (29,5-20)*e^(k*110)
7/9,5 = e^(k*110)
ln(7/9,5) = (k*110)
k = ln(7/9,5)/110
T(t)-Tomg = (T(0)-Tomg)*e^(ln(7/9,5)/110*t)
Där har vi det slutgiltiga uttrycket. Nu ska vi bara reda ut när mordet skedde. Vi löser ut t.
(T(t)-Tomg)/(T(0)-Tomg) = e^(ln(7/9,5)/110*t)
ln((T(t)-Tomg)/(T(0)-Tomg)) = ln(7/9,5)/110*t
t = ln((T(t)-Tomg)/(T(0)-Tomg))/ln(7/9,5)*110
t = ln((37-20)/(29,5-20))/ln(7/9,5)*110
t = ln(17/9,5)/ln(7/9,5)*110
t = -209,6 minuter
Mordet skedde alltså 3½ timme innan de hittade kroppen - klockan 11:30. 🙂
October 10, 2004
Hmm uppgiften ser lätt ut, dock vet jag ej hur man gör då jag varit lite inaktiv senaste fysiklektionerna..
men något med :
f = v / λ att göra.
Ljudetshatighet är given v. Lambda får du nu ta och räkna ut!
Men vilket håll åker ljudvågorna? För det går ju 3 meter på ena sidan och 1 meter på andra...fast det kanske inte har någon betydelse.
Hm, well efter tagit en titt på wiki så står det att λ = c/v.
Ljusetshastighet dividerat med vågfrekvensen.
March 12, 2005
Läser linjär algebra och har fattat allt perfekt hittills, men det är en uppgift/räknelagar som jag inte förstår.
(A*X+B)^-1 = A
Man får reda på A och B (3x3) och ska alltså räkna ut X (men jag har redan X också i facit).
I boken som jag har står det att (A*X)^-1 blir X^-1*A^-1, så trodde det gick att utveckla till X^-1*A^-1 + B^-1 men enligt matlab går det ej! Jag förstår inte riktigt hur man ska räkna.. om jag fattat rätt så ska man sedan efter att ha utvecklat parantesen kunna multiplicera båda leden med t.ex. X för att få X^-1 till I (1), rätt? Någon som kan hjälpa till med parantesen?
November 26, 2002
inte helt säker på det här trots att det inte var mer än två månader sen jag skrev tentan, men vi försöker:
invers på båda leden så får du
A*X+B=A^-1
subtrahera B
A*X=A^-1 - B
multiplicera med A^-1
X = A^-1(A^-1 - B)
som sagt, inte hundra på det här, så det kan vara någonting som inte fungerar att göra =)
November 26, 2002
Freezard wrote: [quote=Öwall]inte helt säker på det här trots att det inte var mer än två månader sen jag skrev tentan, men vi försöker:
Tackar, det stämde. Var tentan svår? Har bara läst matte A-E så har inte så mycket att jämföra med.
ganska svår. det var rätt många som körde, jag hade definitivt inte klarat den utan betan.
men gött att jag kommer ihåg lite =P
January 4, 2001
Men i linjär algebra så är det ju inga svåra beräkningar, det är ju bara att lära sig ett gäng räkneregler och sen gå och skriva tentan. 🙂
När jag läste kursen för ett par år sen så kommer jag ihåg att jag tyckte att det var svårt fram tills en vecka innan tentan, sen lossade allting och tentan gick bra.
4 Guest(s)