July 18, 2003
Malkovic wrote: [quote=Dry_Ice]Hjälp med lite binomialsats tack..
hur löser man t.ex (2x-y)^6
Jag får fram rätt siffor men det blir lite knas...
Använd dig av Pascals triangel orkar inte rita den men gör du det så blir det lätt:)
Första termen blir ju iaf 64x^6 🙂 Tänk även på att för de värden då du har y upphöjt i ett negativt tal så får du ett minus framför uttrycket!
Mjo, fick fram et. MEN måste man rita upp...
Om du har t.ex
21
19
Blir det ju lite snabbt, 21*20 / 2; men det blir knas i det här fallet. Aja, Tack!
February 1, 2003
Låt {a,b} beteckan "a över b" eller a!/( (a-b)! * b!)
då kan (2x - y)^6 skrivas som
Sum( {6,i}*(2x)^(6-i)*(-y)^i ,i=0,6 ) =
{6,0}*(2x)^(6)*(-y)^0 +
{6,1}*(2x)^(5)*(-y)^1 +
{6,2}*(2x)^(4)*(-y)^2 +
{6,3}*(2x)^(3)*(-y)^3 +
{6,4}*(2x)^(2)*(-y)^4 +
{6,5}*(2x)^(1)*(-y)^5 +
{6,6}*(2x)^(0)*(-y)^6 =
...
=
64*x^6-192*x^5*y+240*x^4*y^2-160*x^3*y^3+60*x^2*y^4-12*x*y^5+y^6
February 1, 2003
Antingen kvadratkompleterar du, eller så använder du någon slags lösningsformel...
ofta lär man sig att x^2 + px + q = 0 har lösningarna
x1 = -p/2 + 1/2 * (p^2-4q)^(1/2)
x2 = -p/2 + 1/2 * (p^2-4q)^(1/2)
I ditt fall så får du:
z1 = (3+I)*1/2+sqrt((1/4)*(3+I)^2-3*I) = 3
z2 = (3+I)*1/2-sqrt((1/4)*(3+I)^2-3*I) = I
April 24, 2007
jag har en ganksa så enkel (men i nuläget för mig svår ) problem. vi hade en labboriation idag i skolan och då hade vi natruimvätekarbonat. vi skulle värma upp denna i en porslin-degel och ta reda på vad man får för ämne.
genom uteslutnings metoden har jag bara två alternativ kvar. (ska fixa dessa till imorgon eftermiddag så ni får en rättvis chans att förklara)
jag antar att dem kemiska beteckningen är NaHCO3.
lite info. som kanske kan hjälpa.
*deglet plus natriumvätekarbonatet vägde i mitt fall 19,6 gram innan experimentet och efteråt vägde det 18,4 gram.
*jag eldade med gasol gas
*det bilades imma (vattenånga) på insidan av ett provrör som jag höll ovanför för att samla in gaser.
*den "gas" som jag samlade in var EJ brännbar, släkte ej eld heller (bägaren var antagligen bara full med luft:P)
vi läser molmassa, kemisk beräkning och läraren gav en liten hint om att det handlade om att räkna på massor och sånt.
berätta gärna VARFÖR det blir det ämnet som det blir (det blir antagligen flera ämnen )
kan denna stämma: 2 NaHCO3(aq) ger Na2CO3(aq) + H2O(l) + CO2(g)
MVH/ Nvidiaamd
∫(cos(x)/(4+sin(x)^2)dx
Jag har försökt med att substituera nämnaren eller täljaren, samt räkna om nämnaren med trigonometriska ettan och lite andra samband men jag får i alla fall inget uttryck jag enkelt kan integrera. :S Några förslag?
April 24, 2007
Delph1 wrote: [quote=nvidiaamd]kan denna stämma: 2 NaHCO3(aq) ger Na2CO3(aq) + H2O(l) + CO2(g)
Både ja och nej. Du kan förkorta bort ett NaHCO3 och du har ett Na för lite;
2 NaHCO3 -> 2 Na + H2O + 2 CO2 + ½02
//Andreas
jag menar ej att infrågasätta ditt kemiska kunnande men är du säker? ja kommer ta med detta i ett labbrapport o vill vara säker på min sak.
på mitt papper i skolan var den där reaktionen ej med. det är därför jag undrar. ja kommer ej ihåg alla alternativ men ingen av dem innehöll en halv syre molekyl. 😀
söker på ½02 på google men det enda ja hittar är denna vetenskapstråden. 🙁
tusen tack
November 27, 2003
nvidiaamd wrote: [quote=Delph1][quote=nvidiaamd]kan denna stämma: 2 NaHCO3(aq) ger Na2CO3(aq) + H2O(l) + CO2(g)
Både ja och nej. Du kan förkorta bort ett NaHCO3 och du har ett Na för lite;
2 NaHCO3 -> 2 Na + H2O + 2 CO2 + ½02
//Andreas
jag menar ej att infrågasätta ditt kemiska kunnande men är du säker? ja kommer ta med detta i ett labbrapport o vill vara säker på min sak.
på mitt papper i skolan var den där reaktionen ej med. det är därför jag undrar. ja kommer ej ihåg alla alternativ men ingen av dem innehöll en halv syre molekyl. 😀
söker på ½02 på google men det enda ja hittar är denna vetenskapstråden. 🙁
tusen tack
Det finns många sätt att skriva det på.
Det du kan fundera på är vad som dunstat från NaHCO3 och det kan i stort sett bara vara H20 och CO2.
Det ger att NaHCO3 -> Na + CO2 + H2O
Men den är inte balanserad. Det är inte lika många av varje atomslag på bägge sidor.
//Andreas
February 1, 2003
nXsty wrote: Hallå
Jag har lite problem med följande integral. Finns det någon här som kan hjälpa mig att hitta den primitiva funktionen?
∫(cos(x)/(4+sin(x)^2)dx
Jag har försökt med att substituera nämnaren eller täljaren, samt räkna om nämnaren med trigonometriska ettan och lite andra samband men jag får i alla fall inget uttryck jag enkelt kan integrera. :S Några förslag?
∫(cos(x)/(4+sin(x)^2)dx = [t=sin(x) , dx = dt/cos(x)] =
∫(1/(4+t^2)dt = (1/2)*arctan((1/2)*t) = [t=sin(t)] = (1/2)*arctan((1/2)*sin(x))
April 24, 2007
här har jag lite funeringar som ja undrar hur lösingarna kan se ut:
fråga 1: man väger in 5,85 g natriumklorid i en mätkolv med volymen 500 cm3 och tillsätter destilerat vatten till markeringen på kolven. cvilken koncentration av natriumklor får lösningen?
fråga 2: hur stor är Ca2+ och NO3- i en 0,25mol/dm3 kalciumnitratlösning?
fråga 3: man har en kopparsulfat lösning med koncenrtationen 2,0 mol/dm3 och vill framställa 3,0 dm3 kopparsulfatlösning med 0,10mol/dm3.
vilken volym av lösningen med 2,0 mol/dm3 ska såädas till 3,0 dm3? (man måste ta en liten del för att kunna nå ner till såpass låg konc.)
förklara gärna med beräkningar om möjligt.
tusentack på förhand /nvidiaamd
April 24, 2007
Delph1 wrote: 1. Omvandla massan till mol genom att multiplicera med molmassan för NaCl. Dela på volymen.
2. Mol eller viktförhållande?
3. C1*V1=C2*V2 😉
//Andreas
tvåan, oh ettan är klara! dem som jag behäver hjälp med är 3,4, 5, o delvis 6.
behöver hjälpen NU eftersom det är snart inlämning.
trean är samma formel som läraren nämde, är väl stnanard för alla 😉
sähär ser lappen ut exakt:
4 a) Skriv en reaktionsformel för fullständig förbränning av propan (C3H8) i syrgas. Minsta möjliga heltalskoefficient ska anges.
b) Beräkna massan av den koldioxid som bildas då 1,00 kg propan förbränns.
5 Man använder nitrometan, CH3NO2, som bränsle i vissa högeffektiva motorer. Förbränningen sker enligt formeln
Beräkna massan syrgas som går åt för att fullständigt förbränna 115 g nitrometan.
7 Då silvernitrat blandas med natriumklorid bildas en fällning.
a) Vad består denna fällning av?
Silvernitratlösningen har volymen 75,0 cm3 och koncentrationen 0,0200 mol/dm3 och natriumkloriden har volymen 25,0 cm3 och koncentrationen 0,010 mol/dm3. Hur många gram bildades av fällningen?
tack på förhand!
😀 😀 :D'
MVH: nvidiaamd
EDIT: endast dessa tre har ajg kvar. 7:an är ej så viktig 😀
tips: jag räknade fram fråga 4 till 647 gram. dock är detta mycket osäkert
February 4, 2003
http://www.hellmyrs.se/quast.JPG
Jag och en kompis som har en fråga bara. Vi tänker på olika sätt och kommer till olika "svar".
Frågan lyder.
Är det bättre fästa fästet så nära motorn som möjligt eller så långt bort som möjligt.
Motorn är en portmotor som roterar upp en axel, som i sin tur driver vajers som drar upp porten.
Det runda cirkeln på bilden är axeln, där en lång 2.5 cm axel träs igenom som låses med en kil.
Runt axeln, sitter ett fäste som bygger neråt, på denna fäster man sedan en plåt som går mot väggen (som antas vara likadan hela vägen). Denna "roterar" inte av motorn i sig, utan är frånskild axeln, och drivningen. Men det är denna "arm" /plåt som ska hålla emot kraften. Så att det är axeln som snurrar istället för "motorn" runt axeln.
Axeln är även fäst på annat sätt med "hjullager" på yttersidorna så den stödjer inte upp någon vikt på något sätt.
Är det bättre sätta plåten som går till väggen från låsplattan på motorn så nära "motordrivningen" som möjligt, eller så långt ifrån som möjligt?
Försökt rita bild som underlättar.
Mvh/ två med olika svar.
Minst belastning för väggen dvs.
December 18, 2005
Hej
Om vi tänker oss dessa förutsättningar.
X är större än lika med 1 samt mindre än lika med 64
Y är större än lika med 1 samt mindre än lika med 16
så tänker vi att vi tar X/Y
okej, då om vi väljer två värden 6/3 så blir det 2.
hur finner man närmsta större värde??
alltså hur väljer vi ett X och Y som är så nära som möjligt uppåt.
Likadant åt andra hållet. hur finner man närmsta mindre värdet.
kan man formulera en funktion av detta ??
December 30, 2005
Vi började med Kemi A. Och så hade läraren genomgång av något mystiskt på tavlan. Sen fick vi ett papper där vi skulle hålla på med massa siffror och grundämnen. Jag frågade läraren lite senare om en fråga på pappret och sa att jag inte riktigt förstod. Sen kom hon fram till att jag nog har lite problem med detdär och att jag måste läsa ur kemiboken.
Men där ur förstod jag inte mycket mer.
Så vad kan dessa begrepp betyda?
1. Vad är Isotop?
2. Vad är det för skillnad på atomnummer och masstal? Och vad finns det för mer olika? Och vad har neutroner, elektroner och protoner med detta och göra?
3. Hur fungerar dessa K L M skal?
Man sa att det var så att K var 2 och L var 8 och M var 32 eller hur det var. Men plötsligt sa vi att K var 2 och sen var L 7.
Ojojj, det verkar inte var någon logik i det hela tänkte jag. Detta är ju hyperultrasuperextremt rörigt så att säga.
4 Guest(s)