nvidiaamd wrote: Behöver lite hjälp om ämnet (sötningsmedlet) aspartam och då främst hur det påverkar naturen. det är lite svårt att hitta fakta om miljöeffekterna.
Uppgiften är i ämnet kemi och handlar om aspartam som miljögift.
Tack på förhand! 🙂
Enligt vad en vetenskapare skrev i en artikel så har aspartam en effekt liknande arsenik i människokroppen, men hur det är med miljöpåverkan vette fasen.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 7, 2006
nvidiaamd wrote: att hitta fakta om kroppenn svar på aspartam är inget problem, men det måste väl ha en effekt på naturen med?
det dödar ju myror....(fun light med aspartam)
Har aldrig hört att aspartam ska påverka naturen, det bryts ju ner ganska smidigt vad jag vet.
Sucralose påverkar naturen, det är riktigt svårt att bryta ner det.
October 16, 2004
February 1, 2003
är nog smidigast om än riktigt segt att göra för hand ...
glöm inte bort att du kan komma till en situation liknande följande:
int( f(x) ) = g(x) - int( f(x) )
då finns "standard-tricket" att:
int( f(x) ) = g(x) - int( f(x) ) <==>
2*int( f(x) ) = g(x) <==>
int( f(x) ) = 1/2*g(x)
där g är en godtycklig funktion av x
-------------------------------------------
okej då ... så skiss till lösning ...
§( x^2 e^(6x) sin(x) ) = - x^2 e^(6x) cos x + §( 2xe^(6x) cos x + x^2 e^(6x)/6 cos x )
detta efter att ha partialintegrerat en gång(deriverat x^2 e^(6x) och integrerat sin x)
en till partialintegration ger:
= -x^2e^(6x) cos x + 2xe^(6x) sin x - §( 2e^(6x) sin x + 2x e^(6x)/6 sin x) +x^2e^(6x)/6 - §( 2x e^(6x)/6 sin x + x^2 e^(6x)/36 sin x)
nu hamnar vi i den situation jag beskrev ovan och vi kan flytta över en av integralerna från hl till vl eftersom det är samma integral sånär som på en konstant ==>
§( x^2 e^(6x) sin x ) = 36/35 * ( -x^2e^(6x) cos x + 2xe^(6x) sin x - §( 2e^(6x) sin x) +x^2e^(6x)/6 - §( 2/3 x e^(6x) sin x) )
då återstår bara att evaluera integralerna:
§( 2e^(6x) sin x) = [partialintegration 2ggr] = -(2/37)*exp(6*x)*(cos(x)-6*sin(x))
samt
§( 2/3 x e^(6x) sin x) = [några gångers partialintegration] = (2/4107)*exp(6*x)*(37*cos(x)*x-12*cos(x)-222*sin(x)*x+35*sin(x))
om jag inte räknat allt för fel så blir svaret att:
(-(1/37)*x^2+(24/1369)*x-214/50653)*exp(6*x)*cos(x)+((6/37)*x^2-(70/1369)*x+396/50653)*exp(6*x)*sin(x)
May 19, 2002
hallå, söker lite hjälp då jag fastnat i tentaplugget.
Håller på med diff. ekvationer av första ordningen atm.
Jag ska finna den allmänna lösningen till följande ekvation :
y'+y = x^2 + sinx + cosx
Får det inte att gå ihop sig. Nån som kan ge mig lite tips i rätt riktning?
February 1, 2003
den homogena lösningen bör du klara ganska enkelt, dvs lösningen till y' + y = 0
karakteristisk ekvation r + 1 = 0
sedan har vi partikulärlösnigen, vi ansätter denna med polynom av samma grad som x^2 samt inkluderar linjära termer av sinus och cosinus,
pröva således med: yp = ax^2 + bx +c + d sinx + e cosx
med yp' = 2ax + b + d cosx - e sinx
där, a,b,c,d,e är konstanter som du måste bestämma genom att identifiera termerna i den givna ekvationen...
dvs:
y'+y = x^2 + sinx + cosx ==>
2ax + b + d cosx - e sinx + ax^2 + bx +c + d sinx + e cosx = x^2 + sinx + cosx
vad måste a,b,c,d,e vara för att likhet ska gälla för alla x?
nu har du en homogen lösning och en partikulär lösning, den totala lösningen blir summan av dessa.
Lycka till
February 1, 2003
"...när x inte är fast definierat..." vad menar du?
ni bör veta att Pr(X > 8) = 1 - Pr(X <= 8)
om X € Bi(12,0.7) så gäller att :
Pr(X < 8) = Sum[ {12 över 0.7}*(0.7^k)*(1-0.7)^(12-k) , k=0..8 ]
Sedan finns det en bra regel att minnas: om np ochn(1 − p) är större än 5 så kan man approximera fördelningen med en normalfördelning, N(np, np(1-p))
just siffran 5 kan variera lite i olika litteratur ... men men ... lycka till
March 13, 2008
Shikar wrote: @ Hulto:Det är precis det jag vill få fram, är det ofarligt för naturen vill jag gärna ha en källa som bevisar detta, ett påstående i dessa sammanhang utan källa väger inte mycket alls i lärarens ögon. 🙂
Det er vattenløslig, nogot som betyder at det går igjennom systemet relativt fort, ingen opphopning i n;ringskjedjen. Som peptid brytes det raskt ned i naturen, heller ingen opphopning.
På 90 tallet var det en del om at det kunne passere blod-hjernebarrieren, særlig hos små barn [små råttor...]. Jag kjøper det aldrig til mine barn, men dette er jo et annet problem.
April 24, 2007
anton41 wrote: Det er vattenløslig, nogot som betyder at det går igjennom systemet relativt fort, ingen opphopning i n;ringskjedjen. Som peptid brytes det raskt ned i naturen, heller ingen opphopning.
På 90 tallet var det en del om at det kunne passere blod-hjernebarrieren, særlig hos små barn [små råttor...]. Jag kjøper det aldrig til mine barn, men dette er jo et annet problem.
Nu är inte detta aktuellt längre men tack för informationen! 🙂
February 1, 2003
förutsatt att kopparna har ungefär samma massa M(kg) och samma specifika värmekapacitet E(kj/kg * K) så innehåller kopparna med 90 gradigt kaffe energing:
Wvarm = M*E*90*4
Wkall = M*E*10*2
Wvarm + Wkvall = M*E*90*4+ M*E*10*2 = M*E(90*4+10*2)
men det gäller också att Wvarm+Wkall = 6*M*E*T
där T är temperaturen vi söker, alltså:
6*M*E*T = M*E(90*4+10*2) <==>
T = M*E(90*4+10*2)/(M*E*6) = (360+20)/6 = 63.33
August 9, 2005
Behöver lite hjälp med integrering här. Borde egentligen klara detta, men fick hjärnsläpp så frågar lite här istället..
Integralen av (e^-x)^2. Vad blir det?
Funderar på om det blir (-e^-x)(-e^-x) och sen att det går att jobba utifrån det, men det känns inte helt.. kosher.
April 24, 2007
kicking_kangaroo wrote: Behöver lite hjälp med integrering här. Borde egentligen klara detta, men fick hjärnsläpp så frågar lite här istället..
Integralen av (e^-x)^2. Vad blir det?
Funderar på om det blir (-e^-x)(-e^-x) och sen att det går att jobba utifrån det, men det känns inte helt.. kosher.
Kan inte integraler bra, men denna kanske hjälper dig?
http://www.numberempire.com/in.....ulator.php
August 9, 2005
Shikar wrote: Kan inte integraler bra, men denna kanske hjälper dig?
http://www.numberempire.com/in.....ulator.php
Tack så mycket!
April 24, 2007
Hittade ingen annan passande tråd och detta är närliggande:
Vart kan jag hitta en lista på de amerikanska företag som fanns i Kuba innan revolutionen startade och dessa drog sig ut ur landet? Behöver en pålitlig källa och wikipedia eller liknande editerbara sidor duger ej tyvärr.
Tack på förhand!
November 16, 2003
Tjosan!
Kollade igenom lite gamla Matte A prov och fastnade på sista uppgiften, undrar om någon kan ge mig hjälp.
"Johanna häller kaffe med temperaturen 92°C i en termos. Hon ställer sedan termosen utomhus där temperaturen är 15°C. För att beskriva hur temperaturen y°C hos kaffet förändras med tiden x timmar undersöker hon två olika modeller.
Modell A: y = 92 - 7x
Modell B y = 92 - 0.93^x"
Själva uppgiften då:
c) Undersök ur många timmar modell A respektive B kan gälla.
Modell A fick jag sådär till 13 timmar. Men B lyckas jag inte lösa. Skratta nu inte åt mig för att jag behöver hjälp med en Matte A uppgift, alla har det inte lika lätt ^_^'
Tack på förhand!
February 1, 2003
Har du ingen mer information? Med den data du givit kan man endast anta att modellen är orimlig då kaffet har en temperatur under 15 grader eftersom det är omgivningens temperatur.
Då ger modell A:
15 = 92 - 7x
7x = 92-15 = 77
x = 77/7 = 11
modell B ger:
15 = 92 - 0.93^x
0.93^x = 92-15 = 77
ln(0.93^x) = x*ln(0.93) = ln(77)
x = ln(77) / ln(0.93) = -59.856
vilket är orimligt, varför blir det så? Jo, funktionen 0.93^x går mot 0 då x växer, alltså kommer temperaturen enligt modell B inte ens stämma i början då x=0 är startpunkten för då ger modell B att y = 92 - 0.93^0 = 92 - 1 = 91
Ett annat förslag på modell skulle kunna vara:
y(x) = 15+77 * e^-x
hur bra stämmer den?
den bygger på följande differentialekvation:
y'(x) = - ( y(x)-15 )
känner du igen den?
2 Guest(s)