March 19, 2003
Här skall ni få en hemlig sak av mig.
Detta kanske underlättar för era vetenskapliga påhitt!
February 1, 2003
haha, bra att någon länkar till alpha. Bara användarna lär sig ställa frågor på engelska så ...
Skönt att kunna räkna ut bärytor, lyftkraft m.m. för oliks ving-profiler
July 18, 2003
Någon som är sugen på lite statestik?...
Har fastnat rejält på ett tal;
"För att visa att hon är bättre än slumpen skall en börsmäklare välja ut 10 aktier som hon tror kommer att stiga i värde under den kommande veckan.
Under den aktuella veckan steg 40% av aktierna på börsen i värde. Av börsmäklarens aktier steg 6 i värde. Vi ställer upp testet
H0: Börsmäklaren är inte bättre än slumpen
H1: Börsmäklaren är bättre än slumpen
Vad blir p-värdet i detta test? (Ledning: Binomialfördelningen.)
Svarsalternativ:
ca 16.4%
ca 16.2%
ca 16.5%
ca 16.3%
ca 16.6% "
Aloha på den som kan hjälpa mig, jag kopplar inte alls... :/
June 11, 2001
Statistiskt sätt skulle börsmäklaren vara bättre än slumpen eftersom det på 100 000 aktier skulle vara 40 000 som har ökat. Med en perfekt fördelning så skulle annars 60 000 aktier vara tvungna att stiga.
Om aktierna ligger på rad skulle var 2,5:e aktie alltså innebära en ökning för att skapa en perfekt fördelning.
Detta skulle innebära:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Iom det så kommer alltså 6 av tio aktier att stiga.
2,5 * 10/6 innebär att 4,1666667... aktier stiger i värde. Det är då 16,6% chans att börsmäklaren är bättre än slumpen.
Eftersom det är omöjligt att låta var 2,5 aktie stiga i värde så balanseras det ut av att dom inte ligger med exakt samma avstånd på bordet.
För att detta ska vara möjligt så skall alltså börsmäklaren ha valt ut 10 av 14 aktier, 2, 5, 8 och 11 tas bort. Detta innebär att 2 av dom 3 sista aktierna ger vinst vilket innebär 2/3 vilket är (2/3)/(4/10)=16,6667...
January 22, 2006
Har lite problem med en uppgift här, eller iofs så vet jag inte om uppgiften är ett problem ännu när jag fan inte fattar vad som menas med uppgiften, han har ju formulerat sig så jäkla konstigt imo.
Så om ngn har tid och lust att hjälpa vore d fint 😛
Det finns två olika trianglar ABC där sidan AB är x cm, sidan AC y cm och vinkeln B är 38º. Beräkna största vinkeln i var och en av dessa trianglar om x är: 50 och y är: 45
Är det två trianglar som båda heter ABC och har sidorna AB= 50 & AC= 45? Och båda har vinkel B på 38º, isf är d ju bara 2st identiska vilket jag antar att det inte är 😛
January 22, 2006
Coore wrote: Det kan finnas två olika trianglar med de måtten. Använd cosinussatsen så får du fram en andragransekvation...
mhm då förstår jag formuleringen 😛 Dessvärre vet jag inte hur jag ska gå vidare ändå. Om jag ska använda cosinussatsen måste jag ju kunna måtten på alla sidorna?, vilket jag inte kan.
cosinussatsen = a^2 = b^2+c^2-2*bc*cosA
April 24, 2007
Sitter med två matteuppgifter som inte vill ge sig:
Fråga 1
Bestäm samtliga lösningar till ekvationen
(roten ur)2 sin(3x-Pi/2) = 1
(Det ska bli 2 lösningar)
Har provat Wolfram Alpha utan resultat.
Tack!
February 12, 2002
Ja, det är väl klart jag vet det. Det är hypotenusan som ger tummen på skärmen. Men en skärm med 2 cm i höjd och 42 tum i hypotenusa har mindre aktiv bildyta än en skärm med 30cm i höjd och 42 tum i hypotenusa. Så jag tror jag tänker rätt, eller?
Tex en fyrkantig tv på 112x112ger bildytan 12544 medans en tv med "samma" räknar i huvudet nu för sitter på mac, 29x152 har samma tum i hypotenusan men bara 4408 i bildyta.
February 12, 2002
Ja, fast det finns ju en smärtgräns för det också och den tror jag de har passerat med 21:9 (7:3).
Jag tror att det fungerar på bio pga själva förhållandet på duken till ögats synvinkel men då det gäller en tv tror jag man kommer i ett normalt vardagsrum få sitta och snurra huvudet.
May 16, 2006
Shikar wrote: Sitter med två matteuppgifter som inte vill ge sig:
Fråga 1Bestäm samtliga lösningar till ekvationen
(roten ur)2 sin(3x-Pi/2) = 1
(Det ska bli 2 lösningar)
Tack!
Fråga 1:
http://www.wolframalpha.com/in.....=(sqrt+(2))*sin(3x-(pi/2))
Varför bara 2 lösninger. Alla x värden där y=1 i sinuskurvan.
Fråga 2.
April 24, 2007
ewert wrote: Fråga 1:
http://www.wolframalpha.com/in.....=(sqrt+(2))*sin(3x-(pi/2))
Varför bara 2 lösninger. Alla x värden där y=1 i sinuskurvan.
Fråga 2.
Tackar, men detta är fixat sedan länge. 🙂
April 24, 2007
Hittade svaret så jag kan lägga upp ifall någon vill veta det:
"Blåsippa: Blåsippan och gullvivan fridlysta i delar av landet
Blåsippa och gullviva är populära vårblommor som många vill plocka. Blåsippan kan inte sprida sig om den plockas, vilket har lett till att den nästan utrotats på vissa ställen där den plockats intensivt. Du får därför inte plocka blåsippor i Stockholms, Skåne, Hallands, Västerbottens och den del av Västra Götalands län som utgörs av före detta Göteborgs- och Bohus län.
Du får inte plocka gullvivor i Skåne, Hallands och Örebro län. I resten av landet får du plocka en bukett till dig själv, men du får inte gräva eller dra upp blommorna med rötterna.
Du får inte plocka blåsippor eller gullvivor för försäljning."
Källa: naturvårdsverket.
Nu till en annan sak: Kan man lägga ett större bilbatteri i en bil än den ursprungligen haft tex en 100Ah än en normal 75Ah utan att bilen tar skada på något sätt? Bilen i fråga är en BMW 525 från 90-talet.
3 Guest(s)