February 1, 2002
https://www.nordichardware.se/.....hp?t=88130
Hjälp mig är ni hygglo... blir tokig 🙂
July 13, 2002
angående Callisters tråd som blev låst:
Callister wrote: Jag fick hem en diagnos att göra i Matte A, jag tänker inte fråga er om svaren eftersom det ändå är en diagnos och jag ska göra det själv.
I vilket fall som helst är det ungefär som matten i Nian, men jag har glömt varenda liten grej! Gjorde ni också det?
Jag har aldrig varit ett snille i Matte men har alltid fixat det som skas utan några problem.Såhär ser bladet ut
1. -15-2-10 =
2. -12 - (-9) - 0 =
3.
1/5 + 4/5 =
1/2 + 1/5 =
4. 1/5 - 1/4 =
5. 2/3 * 4/5 =
6. 15/20 / 5/3 =
7. 5/4 / 6 =T.ex.
Kunde det i nian, om någon skriver hur man gör lär jag fatta.Om ni har lust får ni gärna skriva hur man gör, ta med svar om ni vill, men jag kommer inte skriva ned det på diagnosen om jag inte fattar hur man får fram det.
/Matematisk underbarn
Kort guide till hur du räknar bråk 😉
språk ex. 4/5, där 4:an är täljaren (TAKET) och 5:an nämnaren (NERE)
När du ska addera och subtrahera måste du se till att bråken har en gemensam nämnare!
4. 1/5 - 1/4 = 4/20 - 5/20 = -1/20
Det jag gjorde var alltså att hitta den enklaste gemensamma nämnaren för de två bråken jag kunde, i detta fall vart det 20. Jag multiplicerar alltså både täljaren och nämnaren i de båda bråken så att nämnaren blir 20. Detta utan att värdet av någon av bråken ändras.
ex: 1/2 = 2/4 = 4/8... = 120/240 osv.
(1*4)/(5*4) = 4/20, (1*5)/(4*5) = 5/20
Sen är det bara att räkna ut att (4-5)/20 = -1/20.
När du multiplicerar så tar du egentligen bara (täljare*täljare) / (nämnare*nämnare)
ex. a/b * c/d = a*c / b*d
ex tal 5. 2/3 * 4/5 = (2*4)/(3*5) = 8/15
När du dividerar så finns det ett smart knep:
a/b / c/d = a/b * d/c, du byter alltså plats på täljaren och nämnaren i det hela stora talets "nämnare" 5/3 (det du delar med) så du får ett tal du kan multiciplera, vilket du nu kan 😉
Kommer inte ihåg hur man bevisade det enkelt men det fungerar pga, a/b / c/d = a / (b*c) / d = (a*d) / b*c) eller som i tal 6. 15/20 / 5/3 = 15 / (20*5) / 3 = (15*3) / (20*5)
ex tal 6. 15/20 / 5/3 = 15/20 * 3/5 = (15*3) / (20*5) = 45/100 = 9/20
Med dessa kunskaper borde du kunna räkna ut resten själv!!!
på sista kan du tänka på att 6 = 6/1 och bara tillämpa knepet jag skrev där uppe!
Ska undervisa matte a,b och kanske lite c,d i höst. Läser en kurs i 3:an som heter pedagogisk ledarskap, hjälper 1:or och 2:or med matte 2h i veckan, ska bli fett skoj... älskar matte 😀
March 10, 2002
jonte_power wrote: [quote=Dehman][quote=jonte_power] Kan någon förklara hur man "bryter ut"
t ex: 5xy-25x*y
* = upphöjt till 2
5x(y-5xy) där har jag brutit ut :>
fattar fortfarande inte hur du gjorde.. förklara med text.. steg för steg...
EDIT: jag e dum när det gäller matte
Jadu, min lärare har präntat in det i ryggmärgen på mig det senaste året. :>
Vet inte hur jag ska förklara det :< Kan du inte be din lärare förklara? =)
December 24, 2002
Dehman wrote: [quote=jonte_power][quote=Dehman][quote=jonte_power] Kan någon förklara hur man "bryter ut"
t ex: 5xy-25x*y
* = upphöjt till 2
5x(y-5xy) där har jag brutit ut :>
fattar fortfarande inte hur du gjorde.. förklara med text.. steg för steg...
EDIT: jag e dum när det gäller matte
Jadu, min lärare har präntat in det i ryggmärgen på mig det senaste året. :>
Vet inte hur jag ska förklara det :< Kan du inte be din lärare förklara? =)
nää.. vi har inga lärare.. eller asså bara föreläsningar.. om man inte fattar så får man typ skylla sig själv.. i enstaka fall kan läraren förklara enskilt.. men då måste man vara blond o ha stora bröst...
Izomatic wrote:
Om man bryter ut så mycket som möjligt ur 5xy-25x*y (*= upphöjt till 2)får man
5xy(1-5x).
Du försöker hitta gemensamma tal, x o y självklart, och sen 5 (då 5*1 o 5*5 = 25)... DEssa ska sedan multipliceras med något vilket ska ge svaret...
Som sagt.. fattar fortfarande inte..
July 13, 2002
Tänkte bara påpeka att ni har teckent för "upphöjt i" strax till vänster om enter.. 5xy-25(x^2)y är alltså ett bättre sätt att skriva det på...
När du bryter ut är det bara att sätta en parantes runt altt först och sen se vilka du kan sätta utanför parantesen men ändå få samma tal... i detta fall:
(5xy-25(x^2)y) = 5(1xy-5(x^2)y) bröt ut 5.
5(1y-5(x^2)y) = 5x(1y-5xy) bröt ut ETT x.
5x(1y-5xy) = 5xy(1-5x) bröt ut ETT y.
Nu ser du snart att du inte kan bryta ut något mera... för att du ska kunna bryta ut något måste allt i parantesen ha det "gånger sig"
t.ex. när vi bröt ut 5 så kunde vi ta 5xy/5=xy och -25(x^2)y/5=-5(x^2)y, därav (5xy-25(x^2)y) = 5(1xy-5(x^2)y)
December 24, 2002
Elias667 wrote: Tänkte bara påpeka att ni har teckent för "upphöjt i" strax till vänster om enter.. 5xy-25(x^2)y är alltså ett bättre sätt att skriva det på...
När du bryter ut är det bara att sätta en parantes runt altt först och sen se vilka du kan sätta utanför parantesen men ändå få samma tal... i detta fall:
(5xy-25(x^2)y) = 5(1xy-5(x^2)y) bröt ut 5.
5(1y-5(x^2)y) = 5x(1y-5xy) bröt ut ETT x.
5x(1y-5xy) = 5xy(1-5x) bröt ut ETT y.Nu ser du snart att du inte kan bryta ut något mera... för att du ska kunna bryta ut något måste allt i parantesen ha det "gånger sig"
t.ex. när vi bröt ut 5 så kunde vi ta 5xy/5=xy och -25(x^2)y/5=-5(x^2)y, därav (5xy-25(x^2)y) = 5(1xy-5(x^2)y)
tack.. det va en vettig förklaring.. hinner inte titta mer på det nu.. e're okej om jag PM'ar dig om jag har fler frågor?
July 11, 2002
Läste artikeln http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=2
Som var väldigt intressant.
De intressanta var när de jäfmörde "byns" befolkning på över 1 mille med en svensk by som skulle motsvara 138 människor.
Hur har de lyckats räkna ut?
March 7, 2004
Smirnoff wrote: Läste artikeln http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=2
Som var väldigt intressant.
De intressanta var när de jäfmörde "byns" befolkning på över 1 mille med en svensk by som skulle motsvara 138 människor.Hur har de lyckats räkna ut?
Det bodde ju 20000-30000 pers i byn..
February 1, 2003
Bara så att någon ska få nått att göra så skruver jag en liten inte alltför svår uppgift här:
Visa att från fyra godtyckliga punkter(A,B,C,D) i rummet som bildar en oregelbunden fyrhörning så kan man genom att sammanbinda mittpunkterna (Am,Bm,Cm,Dm) från vektorerna AB,BC,DC,AD få en romb.
Det som jag finner som läckerheten i denna uppgift är att man från dessa fyra punkter som ger en inte alltid plan fyrhörning får en romb som ligger i ETT plan...
jaja ... dags för en lösning någon =D
4 Guest(s)