Vetenskapstråden|Page 5|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vetenskapstråden
fet_loa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1332
Member Since:
September 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
652559
June 24, 2004 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Super-Svensson wrote: Om alla på NH skulle sälja sina datorer, hur många 50 öres-tuggummin skulle man kunna köpa då ?

exakt dubbelt så många som värdet av allas datorer i kronor. förutsatt att man inte får mängdrabatt.

Super-Svensson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 649
Member Since:
February 15, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
652571
June 24, 2004 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Jo, men det kan vi ju inte veta förrens vi vet hur mycket vi skulle få om alla sålde sina datorer, SEN kan jag ringa återförsäljarn och fråga ! 🙂

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
666347
July 11, 2004 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

https://www.nordichardware.se/.....hp?t=88130

Hjälp mig är ni hygglo... blir tokig 🙂

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
July 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
681880
July 29, 2004 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Wow! En tråd för mej! 🙂
Teknik, naturvetenskap, lingvistik, historia, ... är mina specialområden. :bok:

/Olle

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
Member Since:
April 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
699111
August 19, 2004 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

plz hjälp mig med detta:
[Image Can Not Be Found]

min hjärna har stannat för idag.. :bok:

Olle P
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 403
Member Since:
July 27, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
699692
August 20, 2004 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

Detta var några år sedan för mej, men... ???

x^2 - 9x + 6 <> (x - 3/2)^2 - 3/4

x^2 - 9x + 6 = x^2 - 9x + (9/2)^2 - (9/2)^2 + 6 = (x - 9/2)^2 - 57/4 = (x - (9 + 57^½)/2)(x - (9 - 57^½)/2)
Släng in 3-an där du finner lämpligt...

/Olle

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
Member Since:
July 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
703165
August 24, 2004 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

angående Callisters tråd som blev låst:

Callister wrote: Jag fick hem en diagnos att göra i Matte A, jag tänker inte fråga er om svaren eftersom det ändå är en diagnos och jag ska göra det själv.
I vilket fall som helst är det ungefär som matten i Nian, men jag har glömt varenda liten grej! Gjorde ni också det?
Jag har aldrig varit ett snille i Matte men har alltid fixat det som skas utan några problem.

Såhär ser bladet ut

1. -15-2-10 =
2. -12 - (-9) - 0 =
3.
1/5 + 4/5 =
1/2 + 1/5 =
4. 1/5 - 1/4 =
5. 2/3 * 4/5 =
6. 15/20 / 5/3 =
7. 5/4 / 6 =

T.ex.
Kunde det i nian, om någon skriver hur man gör lär jag fatta.

Om ni har lust får ni gärna skriva hur man gör, ta med svar om ni vill, men jag kommer inte skriva ned det på diagnosen om jag inte fattar hur man får fram det.

/Matematisk underbarn

Kort guide till hur du räknar bråk 😉

språk ex. 4/5, där 4:an är täljaren (TAKET) och 5:an nämnaren (NERE)

När du ska addera och subtrahera måste du se till att bråken har en gemensam nämnare!

4. 1/5 - 1/4 = 4/20 - 5/20 = -1/20

Det jag gjorde var alltså att hitta den enklaste gemensamma nämnaren för de två bråken jag kunde, i detta fall vart det 20. Jag multiplicerar alltså både täljaren och nämnaren i de båda bråken så att nämnaren blir 20. Detta utan att värdet av någon av bråken ändras.

ex: 1/2 = 2/4 = 4/8... = 120/240 osv.

(1*4)/(5*4) = 4/20, (1*5)/(4*5) = 5/20

Sen är det bara att räkna ut att (4-5)/20 = -1/20.

När du multiplicerar så tar du egentligen bara (täljare*täljare) / (nämnare*nämnare)

ex. a/b * c/d = a*c / b*d

ex tal 5. 2/3 * 4/5 = (2*4)/(3*5) = 8/15

När du dividerar så finns det ett smart knep:

a/b / c/d = a/b * d/c, du byter alltså plats på täljaren och nämnaren i det hela stora talets "nämnare" 5/3 (det du delar med) så du får ett tal du kan multiciplera, vilket du nu kan 😉

Kommer inte ihåg hur man bevisade det enkelt men det fungerar pga, a/b / c/d = a / (b*c) / d = (a*d) / b*c) eller som i tal 6. 15/20 / 5/3 = 15 / (20*5) / 3 = (15*3) / (20*5)

ex tal 6. 15/20 / 5/3 = 15/20 * 3/5 = (15*3) / (20*5) = 45/100 = 9/20

Med dessa kunskaper borde du kunna räkna ut resten själv!!!

på sista kan du tänka på att 6 = 6/1 och bara tillämpa knepet jag skrev där uppe!

Ska undervisa matte a,b och kanske lite c,d i höst. Läser en kurs i 3:an som heter pedagogisk ledarskap, hjälper 1:or och 2:or med matte 2h i veckan, ska bli fett skoj... älskar matte 😀

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709038
September 1, 2004 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote:
Kan någon förklara hur man "bryter ut"

t ex: 5xy-25x*y

* = upphöjt till 2

5x(y-5xy) där har jag brutit ut :>

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
Member Since:
August 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709048
September 1, 2004 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=jonte_power] Kan någon förklara hur man "bryter ut"

t ex: 5xy-25x*y

* = upphöjt till 2

5x(y-5xy) där har jag brutit ut :>

meh här satt jag o klurade på hur man bryter ut 5x från 5xy-5x^y

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709051
September 1, 2004 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan någon förklara hur man "bryter ut"

t ex: 5xy-25x*y

* = upphöjt till 2

(förklara som om det vore för en 8-åring

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709057
September 1, 2004 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=jonte_power] Kan någon förklara hur man "bryter ut"

t ex: 5xy-25x*y

* = upphöjt till 2

5x(y-5xy) där har jag brutit ut :>

fattar fortfarande inte hur du gjorde.. förklara med text.. steg för steg...

EDIT: jag e dum när det gäller matte

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709062
September 1, 2004 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: [quote=Dehman][quote=jonte_power] Kan någon förklara hur man "bryter ut"

t ex: 5xy-25x*y

* = upphöjt till 2

5x(y-5xy) där har jag brutit ut :>

fattar fortfarande inte hur du gjorde.. förklara med text.. steg för steg...

EDIT: jag e dum när det gäller matte

Jadu, min lärare har präntat in det i ryggmärgen på mig det senaste året. :>

Vet inte hur jag ska förklara det :< Kan du inte be din lärare förklara? =)

Izomatic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 757
Member Since:
August 5, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709084
September 1, 2004 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man bryter ut så mycket som möjligt ur 5xy-25x*y (*= upphöjt till 2)

får man

5xy(1-5x).

Du försöker hitta gemensamma tal, x o y självklart, och sen 5 (då 5*1 o 5*5 = 25)... DEssa ska sedan multipliceras med något vilket ska ge svaret...

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709343
September 1, 2004 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=jonte_power][quote=Dehman][quote=jonte_power] Kan någon förklara hur man "bryter ut"

t ex: 5xy-25x*y

* = upphöjt till 2

5x(y-5xy) där har jag brutit ut :>

fattar fortfarande inte hur du gjorde.. förklara med text.. steg för steg...

EDIT: jag e dum när det gäller matte

Jadu, min lärare har präntat in det i ryggmärgen på mig det senaste året. :>

Vet inte hur jag ska förklara det :< Kan du inte be din lärare förklara? =)

nää.. vi har inga lärare.. eller asså bara föreläsningar.. om man inte fattar så får man typ skylla sig själv.. i enstaka fall kan läraren förklara enskilt.. men då måste man vara blond o ha stora bröst...

Izomatic wrote:
Om man bryter ut så mycket som möjligt ur 5xy-25x*y (*= upphöjt till 2)

får man

5xy(1-5x).

Du försöker hitta gemensamma tal, x o y självklart, och sen 5 (då 5*1 o 5*5 = 25)... DEssa ska sedan multipliceras med något vilket ska ge svaret...

Som sagt.. fattar fortfarande inte..

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
Member Since:
July 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709400
September 1, 2004 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte bara påpeka att ni har teckent för "upphöjt i" strax till vänster om enter.. 5xy-25(x^2)y är alltså ett bättre sätt att skriva det på...

När du bryter ut är det bara att sätta en parantes runt altt först och sen se vilka du kan sätta utanför parantesen men ändå få samma tal... i detta fall:

(5xy-25(x^2)y) = 5(1xy-5(x^2)y) bröt ut 5.
5(1y-5(x^2)y) = 5x(1y-5xy) bröt ut ETT x.
5x(1y-5xy) = 5xy(1-5x) bröt ut ETT y.

Nu ser du snart att du inte kan bryta ut något mera... för att du ska kunna bryta ut något måste allt i parantesen ha det "gånger sig"

t.ex. när vi bröt ut 5 så kunde vi ta 5xy/5=xy och -25(x^2)y/5=-5(x^2)y, därav (5xy-25(x^2)y) = 5(1xy-5(x^2)y)

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
Member Since:
December 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
710033
September 2, 2004 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: Tänkte bara påpeka att ni har teckent för "upphöjt i" strax till vänster om enter.. 5xy-25(x^2)y är alltså ett bättre sätt att skriva det på...

När du bryter ut är det bara att sätta en parantes runt altt först och sen se vilka du kan sätta utanför parantesen men ändå få samma tal... i detta fall:

(5xy-25(x^2)y) = 5(1xy-5(x^2)y) bröt ut 5.
5(1y-5(x^2)y) = 5x(1y-5xy) bröt ut ETT x.
5x(1y-5xy) = 5xy(1-5x) bröt ut ETT y.

Nu ser du snart att du inte kan bryta ut något mera... för att du ska kunna bryta ut något måste allt i parantesen ha det "gånger sig"

t.ex. när vi bröt ut 5 så kunde vi ta 5xy/5=xy och -25(x^2)y/5=-5(x^2)y, därav (5xy-25(x^2)y) = 5(1xy-5(x^2)y)

tack.. det va en vettig förklaring.. hinner inte titta mer på det nu.. e're okej om jag PM'ar dig om jag har fler frågor?

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
Member Since:
July 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
715775
September 9, 2004 - 2:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste artikeln http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=2

Som var väldigt intressant.
De intressanta var när de jäfmörde "byns" befolkning på över 1 mille med en svensk by som skulle motsvara 138 människor.

Hur har de lyckats räkna ut?

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
Member Since:
March 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
716098
September 9, 2004 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Smirnoff wrote: Läste artikeln http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=2

Som var väldigt intressant.
De intressanta var när de jäfmörde "byns" befolkning på över 1 mille med en svensk by som skulle motsvara 138 människor.

Hur har de lyckats räkna ut?

Det bodde ju 20000-30000 pers i byn..

Jiggly
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1103
Member Since:
October 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
717271
September 10, 2004 - 8:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Det händer inte mycket i den här tråden.. är det ingen som behöver hjälp? wink

Avatar
mounte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
Member Since:
February 1, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
717357
September 10, 2004 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Bara så att någon ska få nått att göra så skruver jag en liten inte alltför svår uppgift här:

Visa att från fyra godtyckliga punkter(A,B,C,D) i rummet som bildar en oregelbunden fyrhörning så kan man genom att sammanbinda mittpunkterna (Am,Bm,Cm,Dm) från vektorerna AB,BC,DC,AD få en romb.

Det som jag finner som läckerheten i denna uppgift är att man från dessa fyra punkter som ger en inte alltid plan fyrhörning får en romb som ligger i ETT plan...

jaja ... dags för en lösning någon =D

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 619
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL