March 14, 2004
Måste veta hur man räknar ut vad 3620 aln blir i meter... Typ mellanstadiematte, har glömt det där helt...
Mamma och pappa ligger och sover så jag kan ju inte fråga dom. Är 100% på att alla på forumet kan detta så svara 😛
alltså bara hur man räknar ut det, inte bara svaret
February 1, 2003
ja du, det är inte så svårt som man kan tro...
vad tror du om: http://susning.nu/M%E5ttenhet
eller kanske rent av: http://susning.nu/Aln
July 27, 2004
En av mina favoritlänkar:
Units of Measurement
Talar inte bara om vad som menas med en enhet, utan ger oftast även definition och bakgrundshistoria.
/Olle
December 13, 2003
Jo det är så att vi håller på med ett projekt arbete i skola och jag skulle behöva ha en ritning på en enkel elmotor, så om någon vet vart det finns post gärna en länk
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
November 27, 2003
jonte_power wrote: beräkna volymen av en droppe vatten som väger 0,000119kg.. skriv steg för steg (som du skulle svara på ett prov).
Då behöver vi veta temperaturen för densiteten för vatten varierar.
Men om vi bortser från det kan vi ta det ur formeln:
densiteten = m/v --> v = m/densiteten
//Andreas
December 24, 2002
Delph1 wrote: [quote=jonte_power]beräkna volymen av en droppe vatten som väger 0,000119kg.. skriv steg för steg (som du skulle svara på ett prov).
//Andreas
vattnet densitet 0.998 vattnets vikt 0.000119kg
0,000118762dm3 = 0,118762cm3? är detta rätt svar?
alltså ca. 0,119cm3
January 15, 2004
jonte_power wrote: [quote=Delph1][quote=jonte_power]beräkna volymen av en droppe vatten som väger 0,000119kg.. skriv steg för steg (som du skulle svara på ett prov).
//Andreas
vattnet densitet 0.998 vattnets vikt 0.000119kg
0,000118762dm3 = 0,118762cm3? är detta rätt svar?
alltså ca. 0,119cm3
Nej du ska dela massan med densiteten, inte multiplicera, för att få ut volymen.
Det gör sig inte så mycket på svaret eftersom densiteten är så nära 1kg/dm3 men du hade fått fel på det på ett prov.
July 27, 2004
Ljud är bara energi i vågform. Därför kan det teoretiskt bli nästan hur starkt som helst, med en övre absolut begränsning där energin är all energi i universum.
Hur det låter beror mest på frekvensinnehållet, som är helt oberoende av energinivån (amplituden).
I "Liftarens guide till galaxen" omnämns en musikgrupp (vars namn jag inte kommer ihåg just nu), men vars instrument (stora som en normal storstad) räknas som strategiska vapen i många delar av världen, och vars konserter bäst avnjuts inifrån en kraftig betongbunker åtskilliga mil från högtalarna.
Musikerna själva brukar styra instrumenten från ett rymdskepp i omloppsbana, och då helst en omloppsbana runt en annan planet...
/Olle
January 15, 2004
Den kan du lösa genom att dela upp ekvationen i ett andragradspolynom (som är lätt at lösa) och ett förstagradspolynom. Du har redan en rot x=-3 därför kan du bryta ut (x + 3) ur ekvationen med polynomdivision.
Kvar har du ett uttryck som ser ut såhär (x² - 4x - 5)(x + 3)
April 1, 2003
nån som vet hur man kopplar digitalteknik/datorteknik ett grindnät som blir Z= 1 om S0=S1=S2=S3 = 0?
jag lyckas inte..har försökt med karnaughdiagram..men får ut att f = s0s1s2s3 o det stämmer inte... för om det kommer in en nolla i denn OCH grinden så blir allt noll...oavsett om alla variablar är noll eller om det finns en etta där...nån som kan hjälpa mig?
3 Guest(s)