April 14, 2003
Arkimedes princip är ett begrepp inom fysiken som innebär att ett föremål som befinner sig i ett fluidum? (vätska eller gas) påverkas av en lyftkraft som exakt motsvarar tyngden av det undanträngda fluidet.
Lyftkraften = 9,82 · densiteten på fluidet · den undanträngda volymen
Lyftkraften är ju lika med skillnaden mellan vad dynamometern skulle visa om vikten hängde fritt och vad den visar när den är nedsänkt i vätskan.
Fritt i luften= 9.82x0.1Kg=0,982N-0.83N=0.152N
Den undanträngda volymen är ju lika stor som volymen på kopparn.
Volym=100/8.96=11.16cm3 = 11.16x10^-6 m3
Rota om i ekvationen för att lösa ut densiteten.
densiteten = lyftkraften/(9.82xvolymen)=0,152/(9.82x(11.16x10^-6)) =1386kg/m3 = 1.386g/cm3
Rätta mig gärna om jag har fel...min högstadie fysik är lite rostig 🙂
December 6, 2001
hej behöver hjälp med en fråga som ja har på fysik läxa..
Om en pistolkula skjuts och har accelration 900m/s från ett 25meter högt hus hur långt kommer den?
Accelrationen ner mot marken är 10m/s
jag tror att man ska ta 900*2,5 för att få svaret men en kompis sa att de va fel sä tänckte fråga här 🙂
January 15, 2004
Låt oss först utgå från att kulan skjuts parallellt med markutan.
För att inte göra exemplet löjligt komplicerat så utgår vi även ifrån att kulen ej påverkas av några externa krafter förrutom gravitationskraften tills den slagit i backen.
Acceleration a i vertikal led är ungefär 10 m/s².
sträckan s som en kula färdats innant tidpunkten t (då den slår i marken) är
a*t²
s= -----
2
Det kanske var den här biten som var den kluriga, men jag pallar inte ställa upp någon härledning nu då jag skulle behöva en interationstecken.
Acceleration a och sträckan s är givna så det är bara att lösa ut tiden.
Du har nu tiden för nedslaget och kulans hastighet i horisontell led, ur detta får sträckan lätt ut.
January 15, 2004
Först måste du beräkna tiden det tar för kulan att "falla" ner, det gör du med formeln ovan där s är 25m, a = 10m/s², lös ut t.
10 * t * t
25=----------
2
För att räkna ut hur långt kulan kommer i horisontell led användet du den gamla godingen s=v*t. s är det som ska beräknas v är 900 m/s och t är det som du beräknade med formeln.
March 27, 2003
Behöver hjälp med en diffekvation:
Bestäm konstanterna A och k så att funktionen y=A*3^(kx) blir en lösning till diffekvationen y'+9y=0 med y(0)=200.
Jag tror det är tänkt att vi ska lösa den mha:
y=e^x
x=ln y
Utifrån detta lär 3=e^(ln 3). Detta skall underlätta deriveringen av uttrycket y=A*3^(kx) tror jag.
Är det någon som vill hjälpa mig?
February 1, 2003
Jag skulle löst den genom att först utnyttja y(0) = 200; detta bör ge dig svaret på vad A är
Sedan derivering vilket inte ska vara aööt för svårt, använd kedjeregeln bara (yttre derivatan*inre derivatan)
Från detta uttryck så skriver du om y'+9y = 0, sv. stoppa in din derivata och 9*funktionen
lös denna ekvation (tänk på att x^a != 0, då x != 0 och a€R) vilket bör ge dig k, sedan är det klart
det du då gjort är att du löst den homogena ekvationen, sedan har du tagit fram den almänna lösningen, precis vad som frågas efter
February 1, 2003
som du vet så har triangeln en vinkelsumma på 180grader, utifrån detta så är det bara till att börja räkna ... du kan lösa denna uppgift på några olika sätt...
till att börja med kan du ta reda på den okända vinkeln till den "lilla" rätvinkliga triangeln (90grader och 55grader) den blir 180-(90+55)=35grader
Från detta kan du ta hela den stora triangeln (x-grader, 95grader, (20+35)grader) dvs 180-(95+20+35) = x = 30grader
alternativt så ser du att vinkeln x hör till en rätvinklig triangen också varvid följer att du har vinklarna x och 90grader den tredje vinkeln får du genom att ta 180-(55+(180-(95+20))) = 60
Vidare 180-(90+60) = x = 30grader
hoppas du kan följa med, jag orkar inte rita nån bild eller så ... men men ... om du kollar på vinklarna så förstår du nog ...
4 Guest(s)