September 21, 2002
GroundX wrote: Hur stor sannolikhet är det att jag och en kompis lyckas hamna på samma låt med 2sekunders marginal?
Jag hade ca 12 000 låtar (~30dagars musik)
Han hade ca 7 000 låtar (~21dagars musik)
Alla låtar vad adderade i playlisten i random.
Har en liten fundering, rätta mig om jag har fel!
min sannolikhet 1 av 12 000 låtar dvs 1/12 000 = 0,0000833
hans sannolikhet 1 av 7 000 låtar dvs 1/7 000 = 0,000143
man använder multiplikator mellan temerna eftersom man har decimaler.
dvs
0,0000833 * 0,000143 = ~0,000000012% att vi skulle få samma låt.
Kanske skulle gå och spela på lotto om dessa siffror stämmer.....
January 15, 2004
Det stämmer omm ni bara har en låt som är samma och att medellängden på alla andra låtar är samma som längden på den låten och sannolikheten för att båda spelar just den låten samtidigt ska beräknas.
Utan att veta hur många låtar som är samma i era spelningslistor är det omöjligt att beräkna sannolikheten.
April 9, 2002
ren wrote: Det stämmer omm ni bara har en låt som är samma och att medellängden på alla andra låtar är samma som längden på den låten och sannolikheten för att båda spelar just den låten samtidigt ska beräknas.
Utan att veta hur många låtar som är samma i era spelningslistor är det omöjligt att beräkna sannolikheten.
Men om vi inte har några dubbla då.. ?
Vad är sannolikheten då ?
January 15, 2004
xRaY wrote: [quote=ren]Det stämmer omm ni bara har en låt som är samma och att medellängden på alla andra låtar är samma som längden på den låten och sannolikheten för att båda spelar just den låten samtidigt ska beräknas.
Men om vi inte har några dubbla då.. ?
Vad är sannolikheten då ?
För att kunna genomföra en vettig beräkning så krävs nästan spellistorna.
Tänk dig att du Lyssnar på t.ex dödsmetall medan din polare lyssnar uteslutande mog mongolisk etno. Inte så hög sannolikhet att samma låt duker upp samtidigt. Skulle ni båda ha samma musiksmak och kanske rent utav samma favoritartist så är sannolikheten mycket högre.
October 11, 2002
p_webb wrote: någon som vet hur man räknar ut hur många kombinationer man kan göra med alfabetet? sen när jag tar hem pappret kan ja beräta mer om uppgiften.
Det beror på vad du menar med kombinationer? Antal ord genom att använda alla bokstäver? Alla får bara användas en gång?
I såna fall är det 29!, dvs 29 fakultet; 29*28*27*26*25*......*2*1=29! dvs så många ord du kan skapa med alla bokstäverna, då varje bokstav endast får användas en gång.
Ganska många med andra ord, förklara gärna mer vilken typ av uppgift du menar!
Edit: 29! = ungefär 8,8 * 10^30, grovt räknat.
November 16, 2003
Om man häller 1,3 liter vatten i en ballong o fryser in, så blir den ju större eftersom is tar mera plats. Om du lägger isbiten i ett kar som är precis fullt och som står i ett annat kar. Då puttar ju isbiten bort tillräckligt mkt vatten för att få plats. Då ska det ju rinna över 1,3 liter vatten, men om man fryser ned det vattnet så blir de3t juy större,
Då borde det väl puttas ut mer än 1,3 liter?
och isf varför?
Det är ju fortfarande 1,3 litter(kilo) man häller i.
May 1, 2004
mounte wrote: Att funktionen är definierad för alla X eller vad är det du vill visa ? om det är så, är det för alla X inom vilken talklass, alla reela, alla komplexa, bara naturliga tal ...
Du får vara mer precis för att somliga insnöade personer ska förstå =D
Okej, men jag antar att det ska gälla för alla reella tal då.
January 15, 2004
Wingman wrote: Någon som är bra på att derivera? skulle uppskatta lite hjälp. Borde finnas en knapp för "roten ur" men det här får funka.
Visa att F(x)= arctanx - arcsin((x)/(roten ur 1+(x)^2)) För alla X.
(Roten ur gäller för hela nämnaren).
acrtan är definierat för alla x så problemet är att visa att
arcsin(x/sqrt(1+x²)) är definierat för alla x.
arcsin(x) är definierat för alla x mellan -1 och 1. från det fås att
| x |
| ---------- | <= 1
| sqrt(1+x²) |
vid kvadrering fås
x²
---- <= 1
1+x²
det är nu så uppenbart att nämnaren alltid kommer att vara större än täljaren i det uttrycket, alltså är funktionen F(x) definierad för alla x.
Math is like masturbation for the brain 🙂
May 1, 2004
ren wrote: [quote=Wingman]Någon som är bra på att derivera? skulle uppskatta lite hjälp. Borde finnas en knapp för "roten ur" men det här får funka.
Visa att F(x)= arctanx - arcsin((x)/(roten ur 1+(x)^2)) För alla X.
(Roten ur gäller för hela nämnaren).
acrtan är definierat för alla x så problemet är att visa att
arcsin(x/sqrt(1+x²)) är definierat för alla x.
arcsin(x) är definierat för alla x mellan -1 och 1. från det fås att
| x |
| ---------- | <= 1
| sqrt(1+x²) |
vid kvadrering fås
x²
---- <= 1
1+x²
det är nu så uppenbart att nämnaren alltid kommer att vara större än täljaren i det uttrycket, alltså är funktionen F(x) definierad för alla x.
Math is like masturbation for the brain 🙂
Det där stämmer väldigt bra, men jag såg att jag hade gjort ett litet fel när jag skrev uppgiften.
Man ska visa att "Visa att F(x)= arctanx - arcsin((x)/(roten ur 1+(x)^2)) = 0 För alla X.
Ber väldigt mycket om ursäkt
September 27, 2004
RobinR wrote: Om man häller 1,3 liter vatten i en ballong o fryser in, så blir den ju större eftersom is tar mera plats. Om du lägger isbiten i ett kar som är precis fullt och som står i ett annat kar. Då puttar ju isbiten bort tillräckligt mkt vatten för att få plats. Då ska det ju rinna över 1,3 liter vatten, men om man fryser ned det vattnet så blir de3t juy större,
Då borde det väl puttas ut mer än 1,3 liter?
och isf varför?Det är ju fortfarande 1,3 litter(kilo) man häller i.
Is flyter, ca 10% av volymen kommer att befinna sej ovanför vattenytan.
September 21, 2002
ren wrote: Det stämmer omm ni bara har en låt som är samma och att medellängden på alla andra låtar är samma som längden på den låten och sannolikheten för att båda spelar just den låten samtidigt ska beräknas.
vi darar allt ungefärligt, så tack för svaret att det UNGEFÄR stämmde!
December 6, 2001
Har fått tag på papper till uppgiften ja har fått!!! Exakt så här står de på pappret:
Antar du utmaningen?
Av alfabetets alla bokstäver kan man göra olika kombinationer. Din uppgift är att göra en lista över
alla kombinationer av ordningen i alfabetet som är möjligt.
> Alla bokstäver i alfabetet skall vara med i kombinationen
> Varje bokstav får bara förekomma en gång i varje kombination
Fundera också ut:
Hur många kombinationer finns det?
Hur långt tid tror du att det tar att finna och skriva ner alla kombinationer?
Tänck på att din redovisning av utmaningen ska vara genomtänckt, gå att följa och förstå.
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÅÄÖ (Det är 29 bokstäver ifall ni inte orkar räkna)
9 Guest(s)