January 18, 2004
Skapat en vetenskap & teknik-liga
Hur låter det?
March 11, 2003
Hela idén med frågesport är ju att testa hur breda kunskaper folk har. Att bara testa enskilda ämnen känns ju bara som en test på hur bra besserwisser man är....
Sen är tiden irriterande kort. Likaså att man ska skriva in exakta namn på saker. Vem fasen kan stava till Djnepr eller Tamagushi under tidspress? Fånigt som fasen.
August 13, 2004
denstore wrote: Hela idén med frågesport är ju att testa hur breda kunskaper folk har. Att bara testa enskilda ämnen känns ju bara som en test på hur bra besserwisser man är....
Sen är tiden irriterande kort. Likaså att man ska skriva in exakta namn på saker. Vem fasen kan stava till Djnepr eller Tamagushi under tidspress? Fånigt som fasen.
Hehe, hade tamagotchifrågan jag med (min match var mot dig).
Tamagutchi godkändes inte som stavning, tamagotchi skulle det vara. x_x
Lite marginaler får det ändå finnas tycker jag.
November 27, 2003
denstore wrote: Hela idén med frågesport är ju att testa hur breda kunskaper folk har. Att bara testa enskilda ämnen känns ju bara som en test på hur bra besserwisser man är....
Jag kan hålla med dig i mycket här, jag tolkade bara första inlägget annorlunda antar jag.
I vilket fall var tiden för kort och vissa saker bara fånigt exakta.
//Andreas
January 18, 2004
January 18, 2004
Säsongen är nästan slut.. Vad vill ni ha ändrat?
Jag har tänkt öka divisionstorleken (max. 16 pers./div.) och just nu är vi 18 deltagare (20 minus två som slutat), så 10 pers./div. kanske?
Eller ska vi helt byta tävlingstyp? Dessa alternativ finns:
- Liga (rakt seriesystem)
Liga (pyramid-format system - som VetLigan)
Cup (gruppspel och slutspel)
Denna säsong kördes på första typen.
Ska vi byta tävlingstyp måste ligan tas bort och skapas på nytt.
Inställningar:
- Dag(ar) för match: söndag, måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag, lördag
Omgångar per säsong: 5
Antal frågor per match: 10
Dagar innan w.o.: 3
Maxtid (s) per match: 100
Diff (s) för vinst på tid: 10
March 11, 2003
paaki wrote: Vilken tidsgräns tycker ni är passande?
Feltoleransen på frågorna har vi ingen kontroll över, det är frågskaparna som angett godkända svar.
Runt 20-25 sek per fråga i alla fall. Egentligen tycker jag 1 minut, men det finns väl alltid någon tönt som sätter sig och googlar fram svaren annars...
Feltoleransen må vara frågeskaparnas problem, men det dödar idén med tävlingen. Som om någon skulle förlora i finalen på någon större frågesport för att de stavar fel. Påminner mig om en idiotiskt nitisk domare i TP, som dömde fel på "det brann upp", när det stod "det brann ner" i svaret. Då är det inte meningsfullt längre.
January 18, 2004
Andel av matcherna som avslutades efter 100s:
- Div1: 20%
Div2: 36%
Div3: 54%
Div4: 31%
Medeltiden på de matcher som tog <100s:
- Div1: 69 sekunder
Div2: 86 sekunder
Div3: 85 sekunder
Div4: 87 sekunder
Detta pekar på att de flesta inte har problem med 10s/fråga, eller hur?
March 10, 2002
denstore wrote: Runt 20-25 sek per fråga i alla fall. Egentligen tycker jag 1 minut, men det finns väl alltid någon tönt som sätter sig och googlar fram svaren annars...
Feltoleransen må vara frågeskaparnas problem, men det dödar idén med tävlingen. Som om någon skulle förlora i finalen på någon större frågesport för att de stavar fel. Påminner mig om en idiotiskt nitisk domare i TP, som dömde fel på "det brann upp", när det stod "det brann ner" i svaret. Då är det inte meningsfullt längre.
har man 20-25 sekunder på sig hinner man googla utan problem.
January 18, 2004
Första säsongen är nu över..
Vinnare:
Division 1: bogus och paaki
Division 2: Hulto
Division 3: dree
Division 4: wojt
=DO
Kör igång en ny säsong med förfinade inställningar nu..
Avregistrerade förresten Wicher. Ska du vara med får du registrera igen eller säga till.
March 10, 2002
paaki wrote: Första säsongen är nu över..
Vinnare:
Division 1: bogus och paaki
Division 2: Hulto
Division 3: dree
Division 4: wojt=DO
Kör igång en ny säsong med förfinade inställningar nu..
Avregistrerade förresten Wicher. Ska du vara med får du registrera igen eller säga till.
Erhm nej paaki, bogus vann. Man har resultat och tid för att kunna utse en vinnare även om poängställningen är lika. 🙁
January 18, 2004
January 18, 2004
Regerande mästare: b0gus
:bok: =DO
Denna säsong kör alla två matcher mot alla andra i divisionen.
Just nu är det 10 personer i division 1 och 8 st. i division 2. Om någon joinar i efterhand kommer de i division 3, tills den blir full (10 pers.).
18 omgångar denna säsong, så den borde blir klar om ~3 veckor.
3 dagar innan walkover gäller fortfarande.
Tidsgränsen på 100s/match gäller fortfarande.
Nu används däremot endast frågor som fått 3 eller högre i betyg.
Lycka till :upp:
1 Guest(s)