April 1, 2003
har sökt till olika skolor nu via VHS's hemsida...
senn på slutet av registreeringen stod följande:
Om du söker för första gången, skicka omgående befintliga betyg och andra merithandlingar till VHS, Verket för högskoleservice, 833 82 STRÖMSUND. Skriv ditt personnummer på de handlingar du skickar in.
asså....skall jag skicka mina betyg som jag har nu? skall jag gå till skola o be dom skriva ut mina betyg eller vad? "befintliga betyg" måste juh menast de jag har nu.....? 🙄
*vill bara vara säker*
July 22, 2003
Från http://www.vhs.se/
"Sedan 1999 har Sveriges gymnasieskolor möjligheten att föra över slutbetyg till en nationell betygsdatabas. Sommaren 2003 medverkade 389 skolor. För närvarande finns ca 314 000 betyg i databasen. Nedan kan du se vilka gymnasieskolor som levererar slutbetyg till betygsdatabasen och vilket år de anslöt sig till denna tjänst
...
Slutbetygen används av såväl VHS för den samordnade antagningen som universitet och högskolor för den lokala antagningen. Respektive gymnasieskola ansvarar för att informera den enskilde eleven om hans/hennes slutbetyg har sänts till betygsdatabasen.
Kurser som inte ingår i slutbetyget, t ex utökad studiekurs eller särskild prövning, måste eleven alltid själv skicka in till respektive antagningsmyndighet."
Så troligtvis behöver du inte skicka in ditt betyg. Det behövde iaf inte jag göra. Det är mer om du söker anstånd med studiestarten för att du ska göra lumpen, eller civila meritvärden som du ska skicka in papper på. Men kolla för säkerhets skull upp att din skola är ansluten till den databasen.
1 Guest(s)