September 16, 2002
Jag har fått en historia uppgift på skolan.
Och vart kan man få bättre hjälp än här tänkte jag!
Någon som vet nån bra sida där man kan läsa lite om vikingarnas aktiviter i storbrittanien.
Blev dom invaderad av vikingarna eller var det vikingar där från brjan?
Jag vet inte.
Nån som kan hjälpa.
Och säg inte NE, för jag är inte registrerad.
January 7, 2003
Kizo wrote: eller var det vikingar där från brjan?
Jag vet inte.
.
lol, och vi klagar på amerikanarnas kunskap om sin egen historia..hmm =)
Snälla nån, vet du verkligen inte att vikingarna är från Sve/Nor/Dan/???
Det visste jag när jag var 5-6 år, och jag var knappast ensam om det. Måste fråga mig vad vissa lärare håller på med idag om inte eleverna ens är medvetna om detta i mellanstadiet. Skulle skämts om nån elev jag haft skulle frågat detta.
Skäll ut din historielärare på stört!!!!
January 23, 2002
Våra förfäder vikingarna åkte till England och plundrade och härjade från början, gjorde så lite överallt, både österut, söderut och västerut.
Men de blev mer civiliserade med tiden och många vikingar bosatte sig i England, finns faktistk spår av vikingarna än idag i England, både lite här å där.
T.ex. vissa efternamn och även vissa platsers namn har spår av vikingarnas herravälde.
September 11, 2002
Kizo wrote: Jag har fått en historia uppgift på skolan.
Och vart kan man få bättre hjälp än här tänkte jag!Någon som vet nån bra sida där man kan läsa lite om vikingarnas aktiviter i storbrittanien.
Blev dom invaderad av vikingarna eller var det vikingar där från brjan?
Jag vet inte.Nån som kan hjälpa.
Och säg inte NE, för jag är inte registrerad.
gjorde mitt specialarbete på gymnasiet om vikingar.. använde denna sida till stor del.. http://www.viking.no/e/index.html
den är i stort sett det enda du behöver. om arbetet ska vara lite större så får du nog kolla runt lite till men den sidan är en bra grund iaf...
om det bara ska gälla england ska du sikta in dig på danelagen helt klart.. men glöm inte mer specifika händelser.. vikingarnas handlingar i england omfattade faktiskt mycket mer än bara det som rörde danelagen så om du har tid o arbetet ska vara lite större så gräv djupare.
förbannat intressant ämne faktiskt.. jag visste inte hälften av vad de uträttat.. hur många visste t.ex. att vikingarna i stort sett grundat Ryssland som det ser ut idag, är förfäder till englands kungahus osv. de är sjukt intressanta historier i sig... så jävla kasst att ämnet historia i gymnasiet ofta inte omfattar mer än typ 1 lektion om vikingarna. det var därför jag skrev mitt specialarbete om just dessa.
EDIT: och glöm för all del inte att skriva minst 10 sidor om knut den store, han var ju faktiskt kung över hela danmark, norge, england!(ja hela, inte danelagen) och delar av sverige.. det var, om inte det största, ett av den moderna världens största rike då 🙂
July 19, 2001
De första personerna som såg vikingarna i England var präster. De såg stora skepp med stora fyrkantiga segel som åkte mot deras strand. När båtarna hade kommit nära landet så hoppade rödhåriga galningar ut och halshögg prästerna.. hoho..
Det var några tjejjer i min klass som inte visste vad som var Sydamerika och Afrika!! Och jag går i andra ring i gymnasiet! Då borde man gå om högstadiet!
July 14, 2003
HELIX wrote: Det var några tjejjer i min klass som inte visste vad som var Sydamerika och Afrika!! Och jag går i andra ring i gymnasiet! Då borde man gå om högstadiet!
snarare mellanstadiet.
"OMG WE'RE DOOMED!!!!" -Amerikans radiopratare efter intervju med korkad tonåring.
Glöm inte att vikingarna hackade in grafitti nere i, uhm ,var det på tempel i Italien eller minns jag fel? "Rolf var här" ehehehhee
1 Guest(s)