Viktigt - Kan jag avboka?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Viktigt - Kan jag avboka?
Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 28, 2006 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Har varit dum nog och bokat in mig på fel bartenderskola än den jag hade tänkt (eller min kompis :arg: ) och tänker nu avboka den om det går. Då han anmälde mig och han kryssade han i att han läst det allmänna avtalet som lyder såhär: det är punkt 1 som är viktig.

Allmänna Villkor

1. Eleven är fullt införstådd med att anmälan till kursen är bindande. Detta innebär att anmälningsavgiften måste betalas efter att anmälan gjorts om inte annat avtalats mellan parterna tidigare, detta kan göras genom telefon kontakt.

2. Anmälningsavgiften återbetalas ej vid begärd avbokning . Däremot har eleven i mån av plats rätt att deltaga i en senare kursperiod efter förutbestämda datum, dock senast den sista kursen påföljande år. Samma villkor gäller vid sjukdom vilken uppträder 20 dagar efter kursanmälan och som då måste styrkas med läkarintyg för att anmälningsavgiften skall återbetalas.

3. Resterande belopp skall betalas till Europeiska Bartenderskolans representant mot kvittens vid kursstart (om inte annat avtalats mellan parterna tidigare). Skulle detta ej ske, kan eleven ej tillträda sitt eventuella boende eller påbörja kursen.

4. Eleven är införstådd med att det som ingår i kursavgiften är följande: Lärarledda lektioner, kursmateriel, boende under hela den fyra veckor långa kursperioden (om så är avtalat), praktiktillfällen i samband med kursen, examination, diplom/betyg samt ev ytterligare tillställningar som arrangeras av Europeiska Bartenderskolan. Övriga åtaganden och kostnader från elevens sida ombesörjs ej av EBS.

5. Läraren och Europeiska Bartenderskolans betygssättning av eleven (G-VG-MVG) är slutgiltigt och går ej att överklaga

6. Eleven åtar sig vid kurs utomlands att följa gällande lagar och att vara införstådd med att Europeiska Bartenderskolan ej kan ställas till svars för elevens eventuella handlingar som strider mot denna. Eleven själv är ansvarig för sin vistelse ,och eventuella försäkringar m.m. som behövs i samband med vistelsen under kursperioden.

7.Eleven är också själv ansvarig för att eventuellt boende under kursen sköts enligt Europeiska Bartenderskolans stadgar som meddelas vid kursstart.

Nu undrar jag hur jag ska slippa ur detta... Rent teoretiskt så kan ju vem som helst ha anmält mig. jag har INTE betalt avgiften än.

Får jag avboka eller inte? eller går det över huvudtaget....

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1019046
February 28, 2006 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

"Nja" är nog ett passande svar på frågan. Precis som du säger kan vem som helst ha bokat i ditt namn med dina personuppgifter. Beror ju iofs vilka uppgifter som krävs att man ska lämna. Om skolan verkligen vill vara säker på att få anmälningsavgiften bör de ha krävt betalning direkt (kortbetalning eller liknande). Så som det står i avtalet du visar bör det alltså gå att avboka men kan finnas generella regler som gäller.

Bara att ringa (bättre än mail) och testa. Tråkigt svar men svårt att säga så mycket annat säkert.

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
1019047
February 28, 2006 - 11:34 pm
sp_Permalink sp_Print

När vi mottagit betalningen skickas en bekräftelse på detta.

Ca en månad innan kursstart kommer vi att skicka en lista på kursdeltagare och informationtill dig som kan vara nyttig innan avresa. Anledningen till att vi har en anmälningsavgift är för att säkerhetsställa din plats på kursen då antalet platser är begränsat, samt till
att förbetala ditt boende.

Detta står i mailet jag fick också

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
1019061
March 1, 2006 - 2:09 am
sp_Permalink sp_Print

skit i att pröjsa så kickar dom dig.. enklare än så e det inte..
o säger dom nåt så säger du att nån bokade i ditt namn.. =)

Cezar
Member
Medlem
Forum Posts: 2708
1019122
March 1, 2006 - 12:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Testa bara att ring och prata med dem och säg att du/din kompis bokade fel.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1019125
March 1, 2006 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom får inte tvinga er att betala. Man har alltid en ångerrätt.
Frågan är bara om man kommer åt dom juridiskt.
Tippar på att sådana bartender skolor är lite som herbalife.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
1019643
March 3, 2006 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Nar bokade du? Du har alltid 14 dagar pa dig over Internet och vid annan handel som inte sker direkt i butik.

Annars sa kan du ju avboka som det ser ut, men du torskar anmalningsavgiften. Det gar nog inte att komma undan.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1019685
March 3, 2006 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Enklast är att säga att någon bokade åt dig. Som skämt eller inte..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 269
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL