November 26, 2002
Egen huskur som fungerar: När en förkylning är på gång: Pressa ner 2 vitlöksklyftor i ett halvt glas cola, svep och skölj genast efter med ett till glas cola så all vitlök far ner. Vänta in svettningarna som kommer efter 30-60 minuter... Obs! Du kommer att lukta f*n i ett dygn men du slipper förkylningen.
Annars finns det Solhattsdroppar på hälsobutikerna och dom är väldigt bra att stoppa en utbrytande förkylning/halsont.
July 27, 2004
Min variant mot förkylning, när den väl slagit ut rejält:
- Några vitlöksklyftor.
- Koncentrerad apelsinjos (för spädning till en liter drickfärdig).
- Pressad citron (motsv ½-1 citron).
- Tabasco, några stänk.
- Ett stort dricksglas, ca ½ liter.
Gör så här:
- Häll apelsinkoncentratet i glaset.
- Skala och hacka vitlöken, lägg i glaset.
- Häll citron och tabasco i glaset.
- Fyll resten av glaset med kallt vatten, rör om!
- Drick i stora klunkar tills glaset är tomt.
Svettas vitlök ett dygn, och sedan är du frisk!
/Olle
April 16, 2003
Jag tycker själv att jag sällan är helt utslagen av en förkylning. Jag brukar känna på mig när en sån är på gång, då börjar jag få ont i halsen och febersymptom.
Då brukar jag göra en gryta med indiska kryddor, garam masala, curry chili, kardemumma kanelstång osv. Ätes med bröd och tzatsiki. Vad jag vill ha sagt med detta är att het (stark, alltså inte hur varm den är) mat, tillsammans med yoghurten och vitlöken som är i tzatsikin hjälper. Detta bör sköljas ner med cola. Cola är universalmedicin. Hjälper mot det mesta. 😉
January 13, 2004
Sur klump i halsen: Mycket och varmt te, ju mer det bränner desto bättre 🙂 Ibland kan det behövas flera stora koppar men det brukar funka rätt skapligt.
Hicka: En klunk mjölk räcker för att få bort vilken hicka som helst direkt! Det har aldrig slagit fel för mig och är utmärkt om man är så hungrig att man äter tillräckligt snabbt för att få hicka. Ner med en klunk mjölk bara så kan man fortsätta äta som en gris! :bgrin:
March 10, 2002
John_lz wrote: Egen huskur som fungerar: När en förkylning är på gång: Pressa ner 2 vitlöksklyftor i ett halvt glas cola, svep och skölj genast efter med ett till glas cola så all vitlök far ner. Vänta in svettningarna som kommer efter 30-60 minuter... Obs! Du kommer att lukta f*n i ett dygn men du slipper förkylningen.
Annars finns det Solhattsdroppar på hälsobutikerna och dom är väldigt bra att stoppa en utbrytande förkylning/halsont.
:cy: Det skulle jag aldrig få för mig att göra. :cy:
March 27, 2003
Hicka: En klunk mjölk räcker för att få bort vilken hicka som helst direkt! Det har aldrig slagit fel för mig och är utmärkt om man är så hungrig att man äter tillräckligt snabbt för att få hicka. Ner med en klunk mjölk bara så kan man fortsätta äta som en gris! :bgrin:
För att hjälpa nån annan som fått hicka kan man slänga fram en femhundring och säga att om han/hon hickar en gång till ska personen få pengarna. Lovar att den jäveln inte hickar... :va:
February 1, 2002
adamnassjo wrote:
För att hjälpa nån annan som fått hicka kan man slänga fram en femhundring och säga att om han/hon hickar en gång till ska personen få pengarna. Lovar att den jäveln inte hickar... :va:
ja eller den klassiska, du får 1:- för varje hick du gör... dock fungerar det inte alls på mig, men inga pengar har jag fått för det 🙂
1 Guest(s)