November 27, 2003
Bjornstrom wrote: HAHAHA så inga 'äkta' svennar så att säga gör sånt? Jag tror man blir främlingsfientlig för att man är en väldigt svag individ.
Hur smart är man om man ska börja hata alla invandrare bara för att någon % ställer till med problem?
Fan det bästa jag läst hittills detta år.
//Andreas
June 17, 2006
Bjornstrom wrote:
HAHAHA så inga 'äkta' svennar så att säga gör sånt? Jag tror man blir främlingsfientlig för att man är en väldigt svag individ.
Hur smart är man om man ska börja hata alla invandrare bara för att någon % ställer till med problem?
Pfft. Främlinsfientlig blir man inte av ett skäl, utan en rad olika orsaker tillsammans. Det här skulle definitivt kunna vara en av dessa.
Noterade även att Patrik Asplunds bok, Med hatet som drivkraft rekommenderades. Jag har inte läst boken men hört på en föreläsning av den här killen. Förbaskat klyftig kille minst sagt. Jag är övertygad om att han är riktigt nära sanningen med det han förmedlar.
May 15, 2005
Bjornstrom wrote: [quote=L0rden][quote=Bjornstrom][quote=L0rden][quote=Bjornstrom][quote=L0rden][quote=Callister]Jag tycker synd om invandraren som försöker bedriva kioskverksamhet.
Helt klart. Invandrare som äger kiosker/affärer brukar vara roliga med 🙂
Funderar även på hur ungnarna kan leva med sig själva. Fattar dom inte att de förstör för sig själva och faktiskt skapar rasister :/
Vem blir rasist över det där? kioskgubben? (eller tänkte du generellt?)
Kioskgubben kan ju såklart bli rasist han med, men det jag syftade på var de "etniska svenskar" som hör, ser eller läser om det. En liten händelse kan få stora konsekvenser. Själv så är jag kompis med flera invandrade folk, som jag gillar. Men när man överöses med grejer som detta kan man ju ingen undgå att bli förbannad. Vilket i sin tur kan lada till rasism.
Ett boktips som rör detta lite grann är Patrik Asplunds "Med hatet som drivkraft"
Jag måste verkligen tycka synd om folk som blir rasister för att några ungar mobbar en kioskägare.. Iofs detta är Sverige 😀
Hur tror du att man blir främlingsfientlig/rasist? Om man hela tideb ser invandrare som förstör, våldtar misshandlar och själ kanske någon får nog?
HAHAHA så inga 'äkta' svennar så att säga gör sånt? Jag tror man blir främlingsfientlig för att man är en väldigt svag individ.
Givetvis begås de flesta brotten i Sverige av icke-invandrade svenskar. Att rasism har något med intelligens att göra tror inte jag, snarare om llivserfarenheter.
December 17, 2005
Olegh wrote: [quote=Bjornstrom]
Pfft. Främlinsfientlig blir man inte av ett skäl, utan en rad olika orsaker tillsammans. Det här skulle definitivt kunna vara en av dessa.
Pratar du om egen erfarenhet?
December 17, 2005
L0rden wrote: [quote=Bjornstrom][quote=L0rden][quote=Bjornstrom][quote=L0rden][quote=Bjornstrom][quote=L0rden][quote=Callister]Jag tycker synd om invandraren som försöker bedriva kioskverksamhet.
Helt klart. Invandrare som äger kiosker/affärer brukar vara roliga med 🙂
Funderar även på hur ungnarna kan leva med sig själva. Fattar dom inte att de förstör för sig själva och faktiskt skapar rasister :/
Vem blir rasist över det där? kioskgubben? (eller tänkte du generellt?)
Kioskgubben kan ju såklart bli rasist han med, men det jag syftade på var de "etniska svenskar" som hör, ser eller läser om det. En liten händelse kan få stora konsekvenser. Själv så är jag kompis med flera invandrade folk, som jag gillar. Men när man överöses med grejer som detta kan man ju ingen undgå att bli förbannad. Vilket i sin tur kan lada till rasism.
Ett boktips som rör detta lite grann är Patrik Asplunds "Med hatet som drivkraft"
Jag måste verkligen tycka synd om folk som blir rasister för att några ungar mobbar en kioskägare.. Iofs detta är Sverige 😀
Hur tror du att man blir främlingsfientlig/rasist? Om man hela tideb ser invandrare som förstör, våldtar misshandlar och själ kanske någon får nog?
Givetvis begås de flesta brotten i Sverige av icke-invandrade svenskar. Att rasism har något med intelligens att göra tror inte jag, snarare om llivserfarenheter.
Livserfarenhet? Du får gärna utveckla lite..
November 27, 2003
Hat är långt ifrån den primära orsaken folk söker sig till grupper med mer extrema åsikter gentemot invandrare. I de flesta fall handlar det mer eller mindre om rekrytering från grupperna. De flesta personer man hittar i dessa grupper är personer som varit utanför, ensamma, osäkra och rädda, som dessutom ofta inte får någon bekräftelse annorstädes.
Det är många gånger lugna personer som helt enkelt inte utmärker sig på något särskilt sett men också dåligt på grund av detta. Ingen ser dom, men sen kommer det någon märker honom och introducerar en rad nya idéer som man han/hon kanske inte alls delar till en början, men om han/hon gör det så har man hittat en vän som lyssnar, eller tror det.
//Andreas
May 15, 2005
Delph1 wrote: Hat är långt ifrån den primära orsaken folk söker sig till grupper med mer extrema åsikter gentemot invandrare. I de flesta fall handlar det mer eller mindre om rekrytering från grupperna. De flesta personer man hittar i dessa grupper är personer som varit utanför, ensamma, osäkra och rädda, som dessutom ofta inte får någon bekräftelse annorstädes.
Det är många gånger lugna personer som helt enkelt inte utmärker sig på något särskilt sett men också dåligt på grund av detta. Ingen ser dom, men sen kommer det någon märker honom och introducerar en rad nya idéer som man han/hon kanske inte alls delar till en början, men om han/hon gör det så har man hittat en vän som lyssnar, eller tror det.
//Andreas
Källa?
September 12, 2001
L0rden wrote: [quote=Delph1]Hat är långt ifrån den primära orsaken folk söker sig till grupper med mer extrema åsikter gentemot invandrare. I de flesta fall handlar det mer eller mindre om rekrytering från grupperna. De flesta personer man hittar i dessa grupper är personer som varit utanför, ensamma, osäkra och rädda, som dessutom ofta inte får någon bekräftelse annorstädes.
//Andreas
Källa?
Känner du dig träffad lille vän ?
December 17, 2005
L0rden wrote: Bjornstrom: Jag märker att du endast försöker provocera och trakassera folk som inte tycker exakt som du. Därför har jag förlorat respekten för dig och kommer inte svara dig mer, om du inte vill föra en seriös debatt.
Givetvis respekterar jag dig, enda jag frågade var om du kunde utveckla lite? Eller tänkte du på något annat jag skrev? Detta är ett forum och många åsikter. Givetvis får du tycka och tänka som du vill.. Likaså jag.
November 27, 2003
L0rden wrote: Källa?
Finns det någon större anledning till tvivel menar du? Vad är det som verkar otroligt?
För att komma till faktabasen. Asplund själv kan du prova studera närmare. Jag säger absolut inte att detta är alla, men det är en förvånandsvärd mängd som hänger bland dessa som inte har något intresse i att hata invandrarre, de vill bara ha någon som lyssnar och bekräftar dom. Jag har sagt det många gånger förut i olika sammanhang och detta bevisar ju bara min sak att vi som människor måste få bekräftelse. Utan en omgivning som på något sett visar att det finns en anledning till ens existens så är man ingenting och därmed kommer ens humör och hälsa gå i botten.
Delar av mina barndomsvänner har varit fast i dessa nätverk. Jag växte upp i Östernärke, som efter Blekinge, är (statistiskt sett) Sveriges mest invandrarfientliga område. Om du tar en titt på var SD (ja SD, NSF och andra grupper) vände sig för att rekrytera så var det till högstadieelever som var utanför. Många gånger var det en klasskompis storebror som kom på besök och pratade och visade upp lite häftiga saker. Jag har själv sett det hända, läst utvärderingar, pratat med psykologer och kuratorer som arbetat med omvändare och det går inte att ta mist på hur de arbetade/arbetar. Jag har själv varit stöd- och kontaktperson åt en som ville komma ut och han måste nog varit en av de snällaste och trevligaste människor jag någonsin lärt känna. Hur i helvete han hamnade i den där gruppen kunde jag inte förstå förrän han anförtrodde mig hans historia.
Jag vet att jag har en färgad syn på dessa hatande grupper, men jag sitter inte och accepterar det utan försöker hela tiden jobba med det på ett sätt där jag vet att jag kan bidra med min kunskap och göra en skillnad. För att inte tala om lära mig något nytt.
Många är fast mot sin vilja, de har bara ingen annanstans att ta vägen för något som egentligen är väldigt simpelt.
//Andreas
April 10, 2003
Delph1 wrote: [quote=L0rden]Källa?
Finns det någon större anledning till tvivel menar du? Vad är det som verkar otroligt?
För att komma till faktabasen. Asplund själv kan du prova studera närmare. Jag säger absolut inte att detta är alla, men det är en förvånandsvärd mängd som hänger bland dessa som inte har något intresse i att hata invandrarre, de vill bara ha någon som lyssnar och bekräftar dom. Jag har sagt det många gånger förut i olika sammanhang och detta bevisar ju bara min sak att vi som människor måste få bekräftelse. Utan en omgivning som på något sett visar att det finns en anledning till ens existens så är man ingenting och därmed kommer ens humör och hälsa gå i botten.
Delar av mina barndomsvänner har varit fast i dessa nätverk. Jag växte upp i Östernärke, som efter Blekinge, är (statistiskt sett) Sveriges mest invandrarfientliga område. Om du tar en titt på var SD (ja SD, NSF och andra grupper) vände sig för att rekrytera så var det till högstadieelever som var utanför. Många gånger var det en klasskompis storebror som kom på besök och pratade och visade upp lite häftiga saker. Jag har själv sett det hända, läst utvärderingar, pratat med psykologer och kuratorer som arbetat med omvändare och det går inte att ta mist på hur de arbetade/arbetar. Jag har själv varit stöd- och kontaktperson åt en som ville komma ut och han måste nog varit en av de snällaste och trevligaste människor jag någonsin lärt känna. Hur i h*****e han hamnade i den där gruppen kunde jag inte förstå förrän han anförtrodde mig hans historia.
Jag vet att jag har en färgad syn på dessa hatande grupper, men jag sitter inte och accepterar det utan försöker hela tiden jobba med det på ett sätt där jag vet att jag kan bidra med min kunskap och göra en skillnad. För att inte tala om lära mig något nytt.
Många är fast mot sin vilja, de har bara ingen annanstans att ta vägen för något som egentligen är väldigt simpelt.
//Andreas
Faran och problematiken kommer när du har intilligent folk som vet varför dom är där, och inte har nogra problem med att använda sig av mer "hårda" tillvägagångssätt för att ta sig an motståndare.
November 27, 2003
Tyrfing wrote: Faran och problematiken kommer när du har intilligent folk som vet varför dom är där, och inte har nogra problem med att använda sig av mer "hårda" tillvägagångssätt för att ta sig an motståndare.
Japp och även om det kanske är dumt att erkänna det så är det ju ingen slump att det vänder sig till just dessa ungdomar. Konsten att kunna manipulera är stor.
//Andreas
May 15, 2005
Delph1: Fanns ingen dirket anledning att tvivla, jag bara är sån som gärna har en källa. Men du verkar ju ha erfarenhet så jag får lita på att du vet vad du talar om.
Asplund har jag studerat endast genom att ha läst boken, bara "hatet som drivkraft" dock. Samt läst och diskuterat om honom på olika musikforum.
May 15, 2005
skiroy wrote: [quote=L0rden][quote=Delph1]Hat är långt ifrån den primära orsaken folk söker sig till grupper med mer extrema åsikter gentemot invandrare. I de flesta fall handlar det mer eller mindre om rekrytering från grupperna. De flesta personer man hittar i dessa grupper är personer som varit utanför, ensamma, osäkra och rädda, som dessutom ofta inte får någon bekräftelse annorstädes.
//Andreas
Källa?
Känner du dig träffad lille vän ?
Haha. Ne du, jag har aldrig varit aktiv i någon politisk rörelse. Känner heller inte mycket folk som är det (förutom ett par ungvänster) och tror därför inte att jag kommer rekryteras. Är nog heller ingen sån som ingen märker, så jag kvalar alltså inte in.
May 15, 2005
Bjornstrom: Aja, jag gör ett försök.
Vad jag menar är att (vad jag tror) det är erfarenheter som avgör hurvida man blir rasist.
En som bor i ett invandringstätt område och finner mycket problem med dem löper självklart större "risk" att börja hata alla invandrare. En fördom skapas ju av att några missköter sig och förstör för de övriga.
December 17, 2005
L0rden wrote: Bjornstrom: Aja, jag gör ett försök.
Vad jag menar är att (vad jag tror) det är erfarenheter som avgör hurvida man blir rasist.
En som bor i ett invandringstätt område och finner mycket problem med dem löper självklart större "risk" att börja hata alla invandrare. En fördom skapas ju av att några missköter sig och förstör för de övriga.
Jasså, så folk i Rinkeby, Rosengård etc. Löper större risk att bli rasister?
Tvärtom då.. En invandrare bland massa svenskar löper han större risk att bli svenne-hatare?
Som sagt, om man måste dra alla över en kam bara för att någon hittar på skit. Står inte allt rätt till enligt mig.
June 23, 2002
L0rden wrote: Bjornstrom: Aja, jag gör ett försök.
Eller så blir det tvärtom...
June 17, 2006
Bjornstrom wrote: [quote=Olegh][quote=Bjornstrom]
Visst gör jag det. Monkey see, monkey do. Vi är inte så jävla klyftiga i alla lägen att vi helt enkelt kan låta bli att influeras av vad vi ser. Gäller självklart både i negativ och positiv bemärkelse.
December 17, 2005
Olegh wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Olegh][quote=Bjornstrom]
Visst gör jag det. Monkey see, monkey do. Vi är inte så j**la klyftiga i alla lägen att vi helt enkelt kan låta bli att influeras av vad vi ser. Gäller självklart både i negativ och positiv bemärkelse.
Varför se i svart och vitt? Se grått istället. Spela roll om någon är brun, vit, svart, gul, orange, eller röd till hyn..
3 Guest(s)