Vilka kommer rösta på piratpartiet?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilka kommer rösta på piratpartiet?
L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
sp_UserOfflineSmall Offline
1019773
March 3, 2006 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Ja, för fan. Nån måste stå upp för demokratin

Äganderätten är en del av demokratin. Och piratpartiet vill ta bort en del av den.

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1019774
March 3, 2006 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

om jag hade fyllt 18 innan valet så hade jag röstat..för jag bryr mig inte överhuvudtaget om politik...

btw fyller 18 i oktober...:(:P

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1019789
March 3, 2006 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Och att avskaffande av patenträtten och upphovsrätten skulle leda utvecklingen framåt är ju bara löjligt.

Ta till exempel bilindustrin, vad är det som får ett märke att satsa miljardtals kronor för att utveckla en sak när alla andra bara kommer att sno den veckan efter lanseringen och på så sätt slippa forskningskostnaderna?

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1019791
March 3, 2006 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: INTE EN JÄVLA CHANS

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1019796
March 3, 2006 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Om jag inte hade varit helt övertygad om att vi måste få ett blått styre hade jag kanske funderat på det.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1019807
March 3, 2006 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Populistparti, yuck.

//Andreas

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1019809
March 3, 2006 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Populistparti, yuck.

//Andreas

Enfrågeparti skulle jag snarare säga är rätta ordet.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1019812
March 3, 2006 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Delph1]Populistparti, yuck.

//Andreas

Enfrågeparti skulle jag snarare säga är rätta ordet.

You say potato, I say potato 😉

//Andreas

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1019813
March 3, 2006 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

När ska NH starta parti?

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1019814
March 3, 2006 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Som sagt, angående patent och upphovsrätt. Självklart kan man inte ta bort dessa, och sålänge dom vill det kommer jag inte rösta på dem. Men om man jämför deras inställning nu och när dom startade är det ju en klar förbättring. Samtidigt kan man tycka att det är lite konstigt att dom ändrar sina "ideal".

Men den största anledningen jag ser att rösta på dem är bland annat att visa sitt missnöje med tex bodströms agerande. Att i nästintill hemlighet driva igenom saker som datalagringslagen är snudd på skandal.... men som sagt, vi får se hur det hela utvecklar sig.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1019817
March 3, 2006 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: Som sagt, angående patent och upphovsrätt. Självklart kan man inte ta bort dessa, och sålänge dom vill det kommer jag inte rösta på dem. Men om man jämför deras inställning nu och när dom startade är det ju en klar förbättring. Samtidigt kan man tycka att det är lite konstigt att dom ändrar sina "ideal".

Men den största anledningen jag ser att rösta på dem är bland annat att visa sitt missnöje med tex bodströms agerande. Att i nästintill hemlighet driva igenom saker som datalagringslagen är snudd på skandal.... men som sagt, vi får se hur det hela utvecklar sig.

Jag försvarar på intet sätt Bodström men enbart en minister kan och får inte klubba igenom en ny lag.
Det finns en speciell procedur för att skapa och ändra lagar och då involveras hela riksdagen.
Det är egentligen så att våra politiker oavsett parti sitter i knäna på musikindustrins lobbyister och det finns gott om politiker som utåt säger att lagen är fel men som röstade för den nya lagen.

Det kallas att agera populistiskt och plocka billiga poänger.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
1019822
March 3, 2006 - 8:49 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: [quote=Spannen]Som sagt, angående patent och upphovsrätt. Självklart kan man inte ta bort dessa, och sålänge dom vill det kommer jag inte rösta på dem. Men om man jämför deras inställning nu och när dom startade är det ju en klar förbättring. Samtidigt kan man tycka att det är lite konstigt att dom ändrar sina "ideal".

Jag försvarar på intet sätt Bodström men enbart en minister kan och får inte klubba igenom en ny lag.
Det finns en speciell procedur för att skapa och ändra lagar och då involveras hela riksdagen.
Det är egentligen så att våra politiker oavsett parti sitter i knäna på musikindustrins lobbyister och det finns gott om politiker som utåt säger att lagen är fel men som röstade för den nya lagen.

Det kallas att agera populistiskt och plocka billiga poänger.

Mjo, och just det att politikerna "sitter i knäna" på vinstinriktade bolag tycker jag är en väldigt god anledning att visa sitt missnöje, och kanske få in några som "vågar" säga ifrån på skarpen i den frågan.
Men samtidigt förstår jag att folk inte vill rösta på partiet när de istället vill kunna rösta på något parti som har bra synpunkter i viktigare frågor.

Bästa hade ju vart om man kunde rösta på ett huvudparti och sen andra partier i olika sakfrågor.. fast det hade npg blivit lite avancerat 😛

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1019842
March 3, 2006 - 9:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade priatpartiet haft bra ideér angående andra, viktigare, frågor så hade jag eventuellt funderat på att lägga min röst på dem.

Och hade fixat ett annat namn på partiet så hade de verkat mer seriösa.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
1019876
March 3, 2006 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: Inte för att jag får rösta, men skulle jag få det så INTE EN JÄVLA CHANS
Vem fan vill ta bort upphovsrätten?
Gör jag en låt så vill jag bannemig inte att folk ska kunna kopiera den fritt istället för att köpa den. Iaf inte lagligt.
Uscha, idioterna är nästan värre än Fi.

du har alltså inte heller läst deras partiprogram 3.0 och det du säger är helt fel 🙂

varför talar du osanning om piratpartiet för?

citat från partiprogrammet:

"Vi vill skapa en rimlig och balanserad upphovsrätt." slut citat.

Piratpartiet antog nyligen Principer 3.0 efter en månads intensiv diskussion. Största skillnaden är att man väljer att reformera upphovsrätten i stället för att avskaffa den.

"Vi sätter ribban lite lägre i våra ambitioner att förändra", säger Rick Falkvinge, partiledare. "Samtidigt får man inte glömma att vi är det enda partiet som anser att piratkopiering utan vinstsyfte är någonting som är positivt för samhället. Det ska inte vara förbjudet vid hot om fängelsestraff, det ska tvärtom uppmuntras."

Tidigare hade partiet förespråkat ett totalt avskaffande av det ekonomiska distributionsmonopol som upphovsrätten ger. I och med Principer 3 så väljer man i stället att reformera monopolet, så att det kraftigt begränsas i skyddstid och skyddsomfång:

"Vi märkte att vi hade svårt att förklara för väljarna varför upphovsrätten är dålig som koncept, och då är det inte rätt fokus för oss", säger Rick. "Däremot har vi väldigt lätt att förklara varför privat kopiering är positivt, och varför artisterna fortfarande ska ha rätt att tjäna pengar under begränsade former. Vad det handlar om i botten är att det inte har funnits en balans i upphovsrättslagstiftningen – den har ensidigt formats efter enskilda ekonomiska intressen, snarare än att vara en avvägning av olika samhällsintressen."

"Det finns inget samhällsintresse i att kreatörer får betalt i 70 år efter sin egen död. Sannolikheten för att de skapar något mer efter den tidpunkten borde vara relativt liten."

Piratpartiets nya hållning är att en kreatör får en ensamrätt på att sälja sitt verk i fem år från utgivningsdatum. Man menar, att detta är den tid då praktiskt taget alla verk drar in sina investerade pengar. Efter fem år, då kreatören haft en ärlig chans att plocka hem sin investering, så måste samhällsintresset ta vid. Privat kopiering utan vinstsyfte, å andra sidan, skall alltid vara tillåtet, och får inte begränsas genom avtal eller tekniska metoder.

Förutom upphovsrätten så står Piratpartiet också för ett totalt avskaffande av patenträtten och en grundlagsskyddad rätt till privatliv; den personliga integriteten måste stärkas, inte eroderas som sker nu.

https://www.piratpartiet.se/do.....%203.0.pdf

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
1020054
March 4, 2006 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Vem vid sina sinnens fulla bruk vill avskaffa patenträtten? Den är ju om något ännu viktigare än upphovsrätten imo. Det faktum att piratpartiet redan har släppt sitt tredje partiprogram visar ju bara vilket extremt populistparti det är eftersom de försöker vända flaggan efter vinden istället för att driva en politik de själva tror på. Det känns inget annat än enormt oseriöst.

This is for real! (någon som minns deras första hemsida?)

coolh_
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 16
1020088
March 4, 2006 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: Vem vid sina sinnens fulla bruk vill avskaffa patenträtten? Den är ju om något ännu viktigare än upphovsrätten imo. Det faktum att piratpartiet redan har släppt sitt tredje partiprogram visar ju bara vilket extremt populistparti det är eftersom de försöker vända flaggan efter vinden istället för att driva en politik de själva tror på. Det känns inget annat än enormt oseriöst.

This is for real! (någon som minns deras första hemsida?)

Det är på ren impuls man att reagerar så. Men faktum är att patentsystmet har spårat ur och inte fungerar. StorFöretag cross-licensierar patent(delar tillsammmans på dom), och använder dem mot mindre aktörer.

Medicinpatent är 10ggr dyrare än generiska kopior, men ändå satsar medicinbolagen lika mycket av deras budget (ca 15%) på forskning. Alltså oavsett om medicinen är patentskyddad eller inte. Samt så är enormt stor andel forskning skattefinansierad, vi har betalat för den. Men får betala överpris igen, då vi köper medicinen.

Och gällande upphovsrätt, det gäller inte bara fillm och musik. Ett exempel som jag tror många kan relatera till är Microsoft. Företaget som har dömts av EU domstolen samt konkurrans domstolen i sydkorea för att har monopiliserat hela marknader.

Upphovsrätten bidrar till deras monopolställning (de har 95% av os marknaden). Microsoft skapar en mjukvara. Vilket kostar en viss summa pengar. Vilket sedan helt utan ekonomiskt reson kan duppliceras, hur många gånger de vill. Vilket sätter pris/efterfråge systemet ur spel. Och här kommer det fina, sedan prissätter de mjukvaran helt efter situationen och kunden. Vilket behöver förtydligas.

Men t.ex. i en marknad där microsoft har/hade konkurrens, t.ex ordbehandlare i mitten av 90-talet. Hade de t.ex. ett företag som ville köpa upp en masslicens, så prissattes mjukvaran med ett 95% avdrag, jämfört med kunkurrentens pris (och Microsofts orginalpris). Vilket är möjligt då kostnaden för dublicering är obetydlig. konkurransen sätts ur spel.

Men varför gör inte alla mjukvaruföretag så? jo för att du kan inte konkurrerar med någon som först har ett monopol, och enorma resurser och sedan sänker priserna till ingenting på marknader de inte har monopol på. Upphovsrätten (och mjukvaru-patent) ger microsoft dessa möjligheter.

Och for the record, är inte microsoft basher, utan använder xp, försöker bara beskriva läget.

Och för den intresserad finns Piratpartiet argument här, https://www.piratpartiet.se/Reasons.aspx
och principdeklarationen('vad de tycker') här http://piratpartiet.hwaccess.n.....eklaration

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
1020141
March 4, 2006 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: Inte för att jag får rösta, men skulle jag få det så INTE EN JÄVLA CHANS
Vem fan vill ta bort upphovsrätten?
Gör jag en låt så vill jag bannemig inte att folk ska kunna kopiera den fritt istället för att köpa den. Iaf inte lagligt.
Uscha, idioterna är nästan värre än Fi.

Wr0d!
Får inte rösta, men skulla aldrig röstat på dom om jag nu fick...

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1020167
March 4, 2006 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Rune wrote: Jag kommer rösta JA. Om jag ihuvud taget kommer rösta. Hatar allt va politik och nyheter är.

Så du bryr dig inte alls hur landet styrs och vad som händer i världen? Säg kör du fortfarande på vänstersida av vägen?

Jag kommer inte rösta på partiet ifråga.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1020174
March 4, 2006 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tror inte jag kommer rösta på dem.
även om det vore helt lysande för mänskligheten om man kunde lägga girigheten åt sidan, så är det bara en utopi.

även om det fungerar att driva ett mjukvaruföretag utan att kräva betalning för ett program man säljer, och även om vi förmodligen skulle slippa massproducerad skitmusik i radion om musiken släpptes fri så tror jag inte att det skulle fungera i längden

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1122
1020225
March 5, 2006 - 12:03 am
sp_Permalink sp_Print

Om det blir "mindre olagligt" att ladda ner musik, så skulle priset sjunka.
Om priset var lägre så skulle iallafall jag, köpa den musiken som är VÄRD det.
Priserna på musik idag är äckliga.. 😕

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 320
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL