October 13, 2005
Öwall wrote: jag tror inte jag kommer rösta på dem.
även om det vore helt lysande för mänskligheten om man kunde lägga girigheten åt sidan, så är det bara en utopi.även om det fungerar att driva ett mjukvaruföretag utan att kräva betalning för ett program man säljer, och även om vi förmodligen skulle slippa massproducerad skitmusik i radion om musiken släpptes fri så tror jag inte att det skulle fungera i längden
Grejen är att hela systemet med girighet vill partiet ha kvar. 99% av alla financiella kalkyler med upphovsrätt relaterar till de första 5åren. Pp vill bara förkorta upphovsrättens skyddstid, att kommerciellt profitera på sin egen produkt kommer fortfarande vara skyddat. Men efter skyddstiden går ut tar samhällsintressed vid. Privatkopiering utan vinstintresse skall vara tillåtet. Alla bolag och artister kommer finnas kvar, men vi kommer få så mycket mer kultur. Gammal media kommer inte vara inlåst i något företagsvalv, utan ges ett nytt liv, återutgivet och återanvänt. Ett Idémonopol (i 70år efter ens död) är dagens upphovsrätt. Det finns ingen balans mellan samhällsintresset och vinstintresset.
Men det är inte det som är det viktigas, rätten till ett privatliv är. Om vi skall tvinga in dagens upphovsrätt (vilket är anpassat till tryckpressen) på internet leder det till enorma anti-demokratiska komplikationer. Kontrollerandemyndighet kan inte förutse vilka som inte bryter mot upphovsrätten på nätet, utan blir tvunget att kontrollera samtliga svenska internet användare. Vilket är något som kommer att göras, datadirektivet gick precis igenom, vilket säger att isp:er måste enligt lag spara relevant trafikdata i 2år och presentera det i ett sökbart register till polisen. Och mer lagstiftning kommer, inom 1-2år(PR mässigt efter valet), kommer ytterliggare inskränkande återgärder ha genomförts.
"Åtgärderna skall i första hand inriktas på de brott som utförs med hjälp av Internet. Både brottslighet av större omfattning och av enklare beskaffenhet skall omfattas av åtgärderna." Säger Bodström
July 14, 2003
Det står mellan M, SD och piratpartiet, därför att jag huvudsakligen delar åsikter med M men just i integrationspolitiken gillar jag SD och vad gäller "piratjakten" så står jag bakom piratpartiet, men kommer förmodligen lägga min röst på M eftersom det är viktigare att det blir borgerligt styre än att integrationspolitiken förändras samt piratjakten upphör...
October 13, 2005
optimuz wrote: Det står mellan M, SD och piratpartiet, därför att jag huvudsakligen delar åsikter med M men just i integrationspolitiken gillar jag SD och vad gäller "piratjakten" så står jag bakom piratpartiet, men kommer förmodligen lägga min röst på M eftersom det är viktigare att det blir borgerligt styre än att integrationspolitiken förändras samt piratjakten upphör...
Reinfelt har gjort en Tony Blair, och tar över sin motståndares värderingar med lite modifikation. Moderaterna och Socialdemokraterna samarbetar redan i 'invandringsfrågan'. Debatten kommer handla om något så tråkigt som 2% förändring på momsen eller så. Båda sidor kommer att använda sig av personattacker, då de båda partierna glider mot mitten, saknar de rella saker att debattera.
August 27, 2003
Eftersom hela grejen med piratkopiering och upphovsrätt i Sverige är löjlig i den mån om att den är på tok för lössläppt och ignorerad så skulle jag nog hellre röstat på ett antipiratparti. Förutom det känner jag många av "politikerna" i piratpartiet och dom är kompletta idioter så ... nejtack 🙂
Sen att jag är en ökänd wärschtomte och har 2500 DVD-filmer som jag inte betalat för i hyllan har inte med saken att göra, det jag gör är moraliskt fel och fel på alla sätt och vis. Men eftersom ingen hindrar mig så bryr jag mig föga.
Det blir blått igen.
January 7, 2006
Sanca wrote: Eftersom det gått ett tag sedan denna tråd skapades undrar jag nu om ni står kvar vid samma åsikt som ni hade förut.
Vad tycker ni om piratpartiet?
Att enfrågepartier inte gynnar någon för att det med stor sannolikhet skiter sig när de ska rösta i andra frågor (om de kommer in i Riksdagen, så får jag hoppas att det inte blir med Piratpartiet). Känns lite som rysk roulette, deras riksdagsledamotskandidater kan lika gärna vara nazister som kommunister, tyvärr.
Sen så krävs patent, upphovsrättslag osv för att dagens samhälle ska fungera bra...
Nej, när jag ska rösta (om fyra år), då blir det liberalt 🙂
November 4, 2001
hULt0 wrote: [quote=Sanca]Eftersom det gått ett tag sedan denna tråd skapades undrar jag nu om ni står kvar vid samma åsikt som ni hade förut.
Vad tycker ni om piratpartiet?
Att enfrågepartier inte gynnar någon för att det med stor sannolikhet skiter sig när de ska rösta i andra frågor (om de kommer in i Riksdagen, så får jag hoppas att det inte blir med Piratpartiet). Känns lite som rysk roulette, deras riksdagsledamotskandidater kan lika gärna vara nazister som kommunister, tyvärr.
Sen så krävs patent, upphovsrättslag osv för att dagens samhälle ska fungera bra...
Nej, när jag ska rösta (om fyra år), då blir det liberalt 🙂
Det är precis lika stor "risk" att någon i de andra partierna är nazister eller kommunister.
Alla verkar tro att världen kommer gå under ifall Piratpartiet kommer in i riksdagen. Vad tror ni egentligen? Att dom kommer få igenom alla sina ideer? Att dom kommer bestämma över allt och alla? De kommer kanske få igenom en sak, eller vara med och påverka lite. Vad de förhoppningsvis också kommer kunna göra är att sätta stora jävla stockar i hjulen för såna som Bodström.
Vad gör det att det är ett enfrågeparti? Det är ju inte så att små 4% partier lägger Sveriges budget. Titta bara på miljöpartiet (nu är väl dom lite "seriösare" i allmänna frågor än vad PP är). Miljöpartiet är ett meningslöst parti som driver igenom en massa idiotfrågor. "Mobilfria zoner" 🙄
Är så trött på folk som tror att hela landet kommer kollapsa om Piratpartiet kommer med. Inse att de bara komma agera en frisk fläkt och förhoppningsvis verka för att stärka den personliga integriteten. De kommer knappas få bort patenträtten ändå, möjligtvis ändra den, vilket är behövligt.
March 11, 2003
Det sorgliga är väl att som Hugge verkar ha vetskap på, så verkar det inte vara hjärntrusten som ligger bakom piratpartiet. Dock så finns det god anledning att allvarligt granska upphovsrättslagen, inte minst ur ett globalt perspektiv. Varken musik, konst litteratur eller foskning gynnas av för stel upphovsrätt. Hade vi genom historien haft den tokkontroll på upphovvsrätt och patentlagstiftning som vi har idag, så hade vi fortfarande varit kvar i den bittra medeltiden. Vad hade hänt om påven verkligen kunde hindrat Copernicus idéer att spridas? Eller hur hade det sett ut i världen om enbart Mozart hade fått framföra sin musik och alla andra skulle pröjsat royalty om de ville spela den hemma? Den utvecklingen vi har idag är i mycket baserad på att vi har haft begränsad patent och upphovsrätt, men under de sista 10-20 åren har de blommat upp en nisch för jurister och ekonomer att in absurdum sätta dit alla som inkräktar på upphovs och patenträtt. Ett av mina favoritexempel är leksaks och hobbyindustrin. Ganska många av dessa företagen har under de senaste 10 åren fått allvarliga problem att göra kopior och modeller av kända föremål, då de riskerar vansinneshöga skadestånd om de fälls för intrång på upphovsrätten. Någon som har funderat på varför det ofta är "hittepå"-namn i datorspel och liknande? Fast alla vet vad som är en Colt eller Ferrari, så heter de något annat? Känns det inte lite löjligt, kanske?
January 7, 2006
Spannen wrote: Det är precis lika stor "risk" att någon i de andra partierna är nazister eller kommunister.
Alla verkar tro att världen kommer gå under ifall Piratpartiet kommer in i riksdagen. Vad tror ni egentligen? Att dom kommer få igenom alla sina ideer? Att dom kommer bestämma över allt och alla? De kommer kanske få igenom en sak, eller vara med och påverka lite. Vad de förhoppningsvis också kommer kunna göra är att sätta stora j**la stockar i hjulen för såna som Bodström.
Vad gör det att det är ett enfrågeparti? Det är ju inte så att små 4% partier lägger Sveriges budget. Titta bara på miljöpartiet (nu är väl dom lite "seriösare" i allmänna frågor än vad PP är). Miljöpartiet är ett meningslöst parti som driver igenom en massa idiotfrågor. "Mobilfria zoner" 🙄
Är så trött på folk som tror att hela landet kommer kollapsa om Piratpartiet kommer med. Inse att de bara komma agera en frisk fläkt och förhoppningsvis verka för att stärka den personliga integriteten. De kommer knappas få bort patenträtten ändå, möjligtvis ändra den, vilket är behövligt.
Grejen är att patenträtten inte ska ändras åt det hållet.
Jag måste säga att jag har svårt att förstå ditt resonemang... På vilket sätt skulle en Centerpartist kunna vara nazist och ändå komma med på listan över kandidater? Det är inte omöjligt, men inte i närheten av lika sannolikt som det är med PP.
Sedan så är jag ganska säker på att många i PP inte är höger om sossarna, om jag säger så 😉
March 11, 2003
hULt0 wrote: [quote=denstore][quote=hULt0]Grejen är att patenträtten inte ska ändras åt det hållet.
Och åt vilket håll bör den ändras?
Den bör inte bli slappare. Försök gärna övertyga mig om annat 🙂
Som jag skrev ovan, så gynnar det väldigt få, om ens någon att ha en för tajt upphovsrätt. Varken individ, stat eller företag.
2 Guest(s)