January 15, 2004
Pim_ wrote: Lyckades låsa det otroligt stabila, oslagbara, felsäkra systemet unix idag och använde..
ctrl+c (funkade inte, skall terminera beräkningen som utförs)
ctrl+d (funkade inte heller, samma som ctrl+c fast bättre? vete tusan riktigt, de som kan säger att det är så)
ctrl+alt+backspace (motsvarar ctrl+alt+del, mao dödar inloggningen)Tror ni att ngt av ovanstående funkar eller att mina uppgifter ligger kvar på skärmen utan att man kan göra ett skvatt.
Lyckligtvis kan man ju logga in på en annan terminal och ssh:a till den andra och döda låsta processer via fjärrstyrning, mäktiga saker vi snackar om.
Tror ni att det funkar?.........Gissa.........
Tillslut lyckades jag döda terminalen iaf (nej inte starta om, döda)
Hm du tror inte du lyckades trycka in klassikern Ctrl-s, som temporärt stänger av skrivning till skärmen.
Isf är Ctrl-q det som gäller och vips så kommer allt du skrivit upp på skärmen, ilkusive t.ex. ctrl-d som stänger ner terminalen.
Det har hänt mig några gånger när jag editerat någon fil i vim och fått för mig att jag ska spara på emcas vis med ctrl-x, ctrl-s och så låser sig allt.
Edit: jag använer förresten en den kortkommandon själv (fast Ctrl-s försöker jag undvika)
Allmänt unix:
Clrl-a: gå till början av raden
Clrl-e: gå till slutet av raden
Ctrl-k: ta allt på raden efter markören
Ctrl-d: End of file
Ctrl-c: Avbryt körning
Emacs:
Ctrl-x, Ctrl-f: öpnna fil
Ctrl-x, Ctrl-s: spara fil
Ctrl-x, Ctrl-f: avsluta
Allmänt windows:
Ctrl-x: Klipp ut
Ctrl-c: Kopiera
Ctrl-v: klistra in
Ctrl-n: Nytt IE-fönster
Visual studio:
Ctrl-k, Ctrl-c, kommentera markerad region
Ctrl-k, Ctrl-u, avkommentera markerad region
Ctrl-k, Ctrl-f, fomrattera indenteringarna i markerad region.
September 13, 2002
Höken wrote: [quote=heimdal]shift+del
ctrl+c
ctrl+v
ctrl+esc
ctrl+shift+esc
alt+tab
ctrl+n
altgr+, (winamp)
altgr+m (miranda)
Hur får du Altgr + m för miranda att fungera?
Jag fixar det som snabbkommando i mirandas genväg, men det vill inte funka.
hmm... jag lade bara in det som snabbkommando i genvägen.. har du genvägen liggande på skrivbordet då? för annars så funkar de inte tror jag
December 4, 2002
coalan wrote: ctrl + alt + insert/home/end/page up/page down/+/-
för winamp är väl de mest använda sen så är det väl de vanliga, många nämda ovan.
Är det dom kommandona man kan använda i winamp? Eller förstod jag det helt fel för det fungerar inte för mig...
Vilka kommandon är det för play/stop etc i winamp 2?
May 1, 2003
Vampis wrote: [quote=coalan]ctrl + alt + insert/home/end/page up/page down/+/-
för winamp är väl de mest använda sen så är det väl de vanliga, många nämda ovan.
Är det dom kommandona man kan använda i winamp? Eller förstod jag det helt fel för det fungerar inte för mig...
Vilka kommandon är det för play/stop etc i winamp 2?
hm, vet inte i 2 men i 5 är det:
z = back
x = play
c = pause
v = stop
b = forward
2 Guest(s)