Vilken är den största organisationen?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilken är den största organisationen?
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 15, 2004 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Microsoft är väl privatägt av Gates så det räknas inte.

Jag snackar mer om stora företag som har stiftelser och ingen enskild ägare. Är det General Motors, Astra Zenaca?

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
747109
October 15, 2004 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

Cisco, LG dom är väl rätt stora

Edit: FIAT glömde jag

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
747119
October 15, 2004 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Glöm inte GE (General Electrics)

Kenrih
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 222
747124
October 15, 2004 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: Glöm inte GE (General Electrics)

Skulle precis skriva det. GE är en het kandidat till titeln världens största företag. De är i alla fall klart större än alla som redan nämnts.

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
747131
October 15, 2004 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

LG är världens största elektronikföretag vet jag men om det är värdlens största är jag osäker på

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
747132
October 15, 2004 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

hur är det med Mitsubishi, Hyundai och de där andra östaasiatiska företagen som tillverkar precis allt?

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
747134
October 15, 2004 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Det lär ju vara elektronik eller bilföretag antar jag, Ford ligger kanske bra till? De äger ju Volvo, Jaguar och Astonmartin m.m.?

Krqagyzzz
Member
Medlem
747137
October 15, 2004 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Det lär ju vara elektronik eller bilföretag antar jag, Ford ligger kanske bra till? De äger ju Volvo, Jaguar och Astonmartin m.m.?

Ford är väl privatägt? Alla som sitter på de heta positionerna heter iaf Ford i efternamn.

dree
Member
Medlem
747141
October 15, 2004 - 9:54 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Callister]Det lär ju vara elektronik eller bilföretag antar jag, Ford ligger kanske bra till? De äger ju Volvo, Jaguar och Astonmartin m.m.?

Ford är väl privatägt? Alla som sitter på de heta positionerna heter iaf Ford i efternamn.

Ford är väl äldst men inte störst
FIAT är störst bland bilföretagen tror jag dom äger ju Ferrari osv
dom är ju finns överallt utom i Nordamerika

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
747143
October 15, 2004 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

Wallmart är störst om det inte har ändrats

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
747151
October 15, 2004 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Clas Ohlsson är störst i min värld!

Kenrih
Medlem
747152
October 15, 2004 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Dree-Q wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Callister]Det lär ju vara elektronik eller bilföretag antar jag, Ford ligger kanske bra till? De äger ju Volvo, Jaguar och Astonmartin m.m.?

FIAT är inte störst. Det gör bara någon miljon bilar om året. Titta t ex i dagens DN. GM är fortfarande aningen större än Ford, men GE slår alla. GE gör allt, flyplan, ubåtar, rakter, elektronik, hälsovård, bank, mat. Eftersom det mesta de gör inte är saker som vi privatpersoner använder är de lite mindre kända. intäkter 2003 134 miljarder dollar, dvs mer än svenska statsbudgeten. De har runt 300000 anställda.

dree
Member
Medlem
747156
October 15, 2004 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Kenrih wrote: [quote=Dree-Q][quote=Krqagyzzz][quote=Callister]Det lär ju vara elektronik eller bilföretag antar jag, Ford ligger kanske bra till? De äger ju Volvo, Jaguar och Astonmartin m.m.?

FIAT är inte störst. Det gör bara någon miljon bilar om året. Titta t ex i dagens DN. GM är fortfarande aningen större än Ford, men GE slår alla. GE gör allt, flyplan, ubåtar, rakter, elektronik, hälsovård, bank, mat. Eftersom det mesta de gör inte är saker som vi privatpersoner använder är de lite mindre kända. intäkter 2003 134 miljarder dollar, dvs mer än svenska statsbudgeten. De har runt 300000 anställda.

Bilar med märket FIAT ja men tänk på hur många andra märken som FIAT äger.

Edit:

Idag dominerar Fiat helt den italienska bilindustrin. Man har succesivt tagit över Ferrari, Abarth, Lancia, Alfa Romeo och senast Maserati.

Krqagyzzz
Member
Medlem
747161
October 15, 2004 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Dree-Q wrote: [quote=Kenrih][quote=Dree-Q][quote=Krqagyzzz][quote=Callister]Det lär ju vara elektronik eller bilföretag antar jag, Ford ligger kanske bra till? De äger ju Volvo, Jaguar och Astonmartin m.m.?

Edit:

Idag dominerar Fiat helt den italienska bilindustrin. Man har succesivt tagit över Ferrari, Abarth, Lancia, Alfa Romeo och senast Maserati.

Det där är bara småmärken du nämner, tittar du på vad tex Ford äger så märker du en viss skillnad.

Ford äger: Ford, Lincoln, Mercury, Mazda, Volvo, Jaguar, Land Rover,
Astonmartin.

GM äger: Chevrolet, Pontiac, Buick, Cadillac, GMC, Oldsmobil, Saturn, Hummer, Saab, Holden, Opel, Vauxhal.

dree
Member
Medlem
747169
October 15, 2004 - 10:18 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Dree-Q][quote=Kenrih][quote=Dree-Q][quote=Krqagyzzz][quote=Callister]Det lär ju vara elektronik eller bilföretag antar jag, Ford ligger kanske bra till? De äger ju Volvo, Jaguar och Astonmartin m.m.?

Edit:

Det där är bara småmärken du nämner, tittar du på vad tex Ford äger så märker du en viss skillnad. Ford äger: Ford, Lincoln, Mercury, Mazda, Volvo, Jaguar, Land Rover, Astonmartin.

Märken som är stora i USA och england äger Ford exkl volvo och mazda.
Fiats märken är spridda över hela världen.
Om man bortser från Ferrari så är det små billiga bilar som folk köper över hela världen som FIAT har.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
747192
October 15, 2004 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

Coca-Cola, om det inte ska vara inom elektronik och liknande. Annars säger jag Hyundai.

Kenrih
Medlem
747210
October 15, 2004 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

Dree-Q wrote:
Märken som är stora i USA och england äger Ford exkl volvo och mazda.
Om man bortser från Ferrari så är det små billiga bilar som folk köper över hela världen som FIAT har.

Jag är ledsen att göra dig besviken med GM äger 20% av FIAT och de funderar nu på om de ska köpa upp resten (lite tveksamt med tanke på deras ansträngda ekonomi och FIATs kräftgång). Om FIAT vore störst borde det väl vara de som ägde delar av GM? Enligt FIATs hemsida äger man följade varumärken: FIAT, Alfa Romeo, Lancia, Maserati och Ferrari. Inga massproducerade småbilar i mitt tycke (med undantag för Lancia).

Om FIAT och GM: http://www.nyteknik.se/art/36336

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
747221
October 15, 2004 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

GE hade ca 130Miljarder dollar i omsättning år 2003. =)

Tror GE har allt ifrån banker till flygplanstillverkning.

dree
Member
Medlem
747306
October 15, 2004 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Kenrih wrote: [quote=Dree-Q] Märken som är stora i USA och england äger Ford exkl volvo och mazda.

Jag är ledsen att göra dig besviken med GM äger 20% av FIAT och de funderar nu på om de ska köpa upp resten (lite tveksamt med tanke på deras ansträngda ekonomi och FIATs kräftgång). Om FIAT vore störst borde det väl vara de som ägde delar av GM? Enligt FIATs hemsida äger man följade varumärken: FIAT, Alfa Romeo, Lancia, Maserati och Ferrari. Inga massproducerade småbilar i mitt tycke (med undantag för Lancia).

Om FIAT och GM: http://www.nyteknik.se/art/36336

jo det är sant... kollade på rapporter som var gjorda 1996 såg jag nu.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
747340
October 15, 2004 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote: Wallmart är störst om det inte har ändrats

Jo jag tror också Walmart är störst fortfarande...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 233
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL