December 11, 2002

August 7, 2001

Krqagyzzz wrote: [quote=Callister]Det lär ju vara elektronik eller bilföretag antar jag, Ford ligger kanske bra till? De äger ju Volvo, Jaguar och Astonmartin m.m.?
Ford är väl privatägt? Alla som sitter på de heta positionerna heter iaf Ford i efternamn.
Ford är väl äldst men inte störst
FIAT är störst bland bilföretagen tror jag dom äger ju Ferrari osv
dom är ju finns överallt utom i Nordamerika
December 11, 2002

Dree-Q wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Callister]Det lär ju vara elektronik eller bilföretag antar jag, Ford ligger kanske bra till? De äger ju Volvo, Jaguar och Astonmartin m.m.?
Ford är väl privatägt? Alla som sitter på de heta positionerna heter iaf Ford i efternamn.
FIAT är inte störst. Det gör bara någon miljon bilar om året. Titta t ex i dagens DN. GM är fortfarande aningen större än Ford, men GE slår alla. GE gör allt, flyplan, ubåtar, rakter, elektronik, hälsovård, bank, mat. Eftersom det mesta de gör inte är saker som vi privatpersoner använder är de lite mindre kända. intäkter 2003 134 miljarder dollar, dvs mer än svenska statsbudgeten. De har runt 300000 anställda.

August 7, 2001

Kenrih wrote: [quote=Dree-Q][quote=Krqagyzzz][quote=Callister]Det lär ju vara elektronik eller bilföretag antar jag, Ford ligger kanske bra till? De äger ju Volvo, Jaguar och Astonmartin m.m.?
FIAT är inte störst. Det gör bara någon miljon bilar om året. Titta t ex i dagens DN. GM är fortfarande aningen större än Ford, men GE slår alla. GE gör allt, flyplan, ubåtar, rakter, elektronik, hälsovård, bank, mat. Eftersom det mesta de gör inte är saker som vi privatpersoner använder är de lite mindre kända. intäkter 2003 134 miljarder dollar, dvs mer än svenska statsbudgeten. De har runt 300000 anställda.
Bilar med märket FIAT ja men tänk på hur många andra märken som FIAT äger.
Edit:
Idag dominerar Fiat helt den italienska bilindustrin. Man har succesivt tagit över Ferrari, Abarth, Lancia, Alfa Romeo och senast Maserati.

May 17, 2002

Dree-Q wrote: [quote=Kenrih][quote=Dree-Q][quote=Krqagyzzz][quote=Callister]Det lär ju vara elektronik eller bilföretag antar jag, Ford ligger kanske bra till? De äger ju Volvo, Jaguar och Astonmartin m.m.?
Edit:
Idag dominerar Fiat helt den italienska bilindustrin. Man har succesivt tagit över Ferrari, Abarth, Lancia, Alfa Romeo och senast Maserati.
Det där är bara småmärken du nämner, tittar du på vad tex Ford äger så märker du en viss skillnad.
Ford äger: Ford, Lincoln, Mercury, Mazda, Volvo, Jaguar, Land Rover,
Astonmartin.
GM äger: Chevrolet, Pontiac, Buick, Cadillac, GMC, Oldsmobil, Saturn, Hummer, Saab, Holden, Opel, Vauxhal.

August 7, 2001

Krqagyzzz wrote: [quote=Dree-Q][quote=Kenrih][quote=Dree-Q][quote=Krqagyzzz][quote=Callister]Det lär ju vara elektronik eller bilföretag antar jag, Ford ligger kanske bra till? De äger ju Volvo, Jaguar och Astonmartin m.m.?
Edit:
Det där är bara småmärken du nämner, tittar du på vad tex Ford äger så märker du en viss skillnad. Ford äger: Ford, Lincoln, Mercury, Mazda, Volvo, Jaguar, Land Rover, Astonmartin.
Märken som är stora i USA och england äger Ford exkl volvo och mazda.
Fiats märken är spridda över hela världen.
Om man bortser från Ferrari så är det små billiga bilar som folk köper över hela världen som FIAT har.
December 11, 2002

Dree-Q wrote:
Märken som är stora i USA och england äger Ford exkl volvo och mazda.
Om man bortser från Ferrari så är det små billiga bilar som folk köper över hela världen som FIAT har.
Jag är ledsen att göra dig besviken med GM äger 20% av FIAT och de funderar nu på om de ska köpa upp resten (lite tveksamt med tanke på deras ansträngda ekonomi och FIATs kräftgång). Om FIAT vore störst borde det väl vara de som ägde delar av GM? Enligt FIATs hemsida äger man följade varumärken: FIAT, Alfa Romeo, Lancia, Maserati och Ferrari. Inga massproducerade småbilar i mitt tycke (med undantag för Lancia).
Om FIAT och GM: http://www.nyteknik.se/art/36336

August 7, 2001

Kenrih wrote: [quote=Dree-Q] Märken som är stora i USA och england äger Ford exkl volvo och mazda.
Jag är ledsen att göra dig besviken med GM äger 20% av FIAT och de funderar nu på om de ska köpa upp resten (lite tveksamt med tanke på deras ansträngda ekonomi och FIATs kräftgång). Om FIAT vore störst borde det väl vara de som ägde delar av GM? Enligt FIATs hemsida äger man följade varumärken: FIAT, Alfa Romeo, Lancia, Maserati och Ferrari. Inga massproducerade småbilar i mitt tycke (med undantag för Lancia).
Om FIAT och GM: http://www.nyteknik.se/art/36336
jo det är sant... kollade på rapporter som var gjorda 1996 såg jag nu.