September 12, 2001
[Gamepredator wrote: Sulan]Mercedes 30 års rostgaranti är bara snack. De har åkt på några riktiga bakslag redan när de gäller den. Företaget kommer fan gå under inom 30 år...
Det där gäller alla biltillverkare...garantin må se generös och förmånlig ut men när det verkligen gäller rost så är den helt värdelös.
January 28, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan]Mercedes 30 års rostgaranti är bara snack. De har åkt på några riktiga bakslag redan när de gäller den. Företaget kommer fan gå under inom 30 år...
mmm, men det är iaf 29 år längre än SAAB kommer finnas kvar...
det var ta mig fan det dummaste jag hört på länge..
(och då har jag ändå hört Peppes historia om hur hans katt skulle ha klippt av strömsladden till stereon...)
mercedes har funnits i över HUNDRA år och deras ekonomi har ALDRIG varit lika bra som nu, och det ökar bara hela tiden
det med rost på en ett år gammal E55 har jag faktiskt jävligt svårt att tro, notera dock att jag INTE säger att det skulle vara hittepå.
pappa har haft mercor senaste 15 åren och inga har varit drabbade av rost, och vi snackar inte om helt nya bilar som blivit bytta varje år då..
January 28, 2003
Starscream wrote: Annars kan ni ta det där via pm/irc/icq/mail whatever, känns som man klickar här i onödan för att få läsa massa skit... :/
själv tycker jag det är väldigt roande läsning, men jag är också väldigt bilintresserad och älskar diskussioner..
mr_murtaugh wrote: Jo, men när bilar är nya är de ju allti bra! En Lada årsmodell -83 var säkert skitbra just då under 1983 men sen då. Ser du många Lador på våra svenska vägar?
tillåt mig att tvivla 😛
October 5, 2003
x-per wrote: Hmm aja jag har iofs inte det problemet att jag köper gamla rostiga rishögar från 80:talet och jag har heller inte haft en bil som är äldre än 3 år pga värdeminskningen efter det så visst....jag är helt oerfaren när det gäller en bils livslängd!
Ska tilläggas att Mercedes som gör väldigt fina och exklusiva bilar ger ett rostskyddsgaranti på 30 år....gissa hur lång tid det tog innan en kompis farsas E55 rostade.....japp ca 1 år så det är ingen specifikt med Ford!
Ne självklart har du inte haft nån bil som är äldre en 3 år, de hade inte jag heller när jag var 14. Men seriöst sluta med ditt skitsnack du kan ju överhuvudtaget inte ett skit om bilar du sitter ju bara och hittar på.
Först var gmc syclone inte alls snabb orginal, sen när de tydligen kom fram att den var snabb orginal så var de bara tillverkaren som lurades. Och att du skulle jobba med bilar dagligen verkar ju troligt.
February 12, 2003
draggen wrote: Men seriöst sluta med ditt skitsnack du kan ju överhuvudtaget inte ett skit om bilar du sitter ju bara och hittar på.
Nene ok jag kan inget om bilar.......eller JO:
x-per wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan] Vajsman: Konstigt när båda går på fartspärren?
En impresa har ingen fartspärr.....det är ett tyskt påhitt!
[Gamepredator wrote: Sulan][quote=x-per] En impresa har ingen fartspärr.....det är ett tyskt påhitt!
Enligt lagen får inte en bil gå snabbare än 250km/h? Klarar alltså inte Imprezan mer? Undra på att den e accsnabb...
(ja jo där var ju Sulan väldigt kunnig, men får snart en tillrättavisning)
Gueno wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]Enligt lagen får inte en bil gå snabbare än 250km/h?
Men är du goo eller? 😀
Mercedes, Audi, BMW, Volvo(?) och säkert några fler har satt spärren för att inte kunderna inte skulle välja ett visst märke för att den gör 20km/h snabbare än det andra.
Dom har alltså bestämmt att bilarna inte ska gå fortare än 250.
Jekyll 3000 wrote: Enligt lagen får du inte köra fortare än 110. Ofta får du inte ens köra så fort, det sitter skyltar efter vägen som talar om hur fort du max får köra där... 🙂
Det där med 250-spärren är nått som tyska tillverkare, frånsett Porsche, gick ihop om och bestämde själva. Det var mkt snack om att begränsa toppfarten på bilarna i tyskland då, så dom begränsade den frivilligt innan det blev lagstadgat. Sen har det blivit status för många andra, läs tex Volvo, att visa att deras bil minsann är så snabb att den behöver fartspärr...
x-per wrote: [quote=ando][quote=x-per][quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=x-per]Hmm kollade på filmen som jag spelde in när jag körde å fick reda på att det var en Porche 911 Gemballa 750 EVO så hmm 750 hk var det men det kändes inte....den var så enormt slå så det var inte sant!
Den bilen var fruktansvär vacker. Avunsjuk på dig.. 😀
En sån ska jag ha när jag blir stor..
Men det är bara en sak som är fel. Alla riktiga Porschar har gula bromsshook!
På tal om gemballan så har den den fulaste vingen i porsches historia.....den förstör verkligen formen!
Haha gula bromsok 😀 Hmm jag har för mig att alla dom bilarna med keramiska bromsar har röda 😀
BTW är det någon som kan hosta en 400 meg stor fil?
Nu ska vi se här...
Var du full???. Har mycket svårt att tänka mig att den skulle vara slö, för när jag såg en 650 EVO köra på Anderstorpsbanan så kan man ju knappast säga att det gick långsamt.
Sen har inte Porsche så mycket med Gemballa att göra. Gemballa köper in, och bygger sen om. Så beträffande vingens snygghet har inget med Porsche att göra!
Fast jag kan förstå att du tycker den är slö, den har ju ändå repirator. Synd att det kostar så mycket att trimma en bil utan turbo till 750hk!
Frågan är om du är full eller inte?
Jag sa inte att vingen hade med Porche att göra.... jag sa att gemballas vinge va den fulaste i porsches historia!
Förresten? menar du att den itne har en turbo? Konstigt att den bilen grundar sig på Porsche 911 TURBO men! Så ja den har turbo!
Och med slö menar jag att den är slö i förhållande till antal hk.....tex var den i princip orkörbar under 4000 varv men det är i princip alla turbomoterer med endel hk! Över 4000 varv var det inget att klaga på men i vardagstrafik funkar det ju itne att varva över 4000 varv hela tiden!
Gueno wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]Vill se en bil med sugmotor där man kan göra en trygg omkörning utan att växla ner. Inte ens 911 GT3 el BMW M5 lyckas med det...
Tittar på BMW´n och morsans Mazda 626..
Var ju inte så svårt. :bgrin:
Joni^ wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan][quote=ando] Fast jag kan förstå att du tycker den är slö, den har ju ändå repirator. Synd att det kostar så mycket att trimma en bil utan turbo till 750hk!
Så du påstår att en sugmotor ger mycket effekt på lågvarv? I 99% av fallen så har högpresterande sugmotorer samma ketchupeffekt som gamla turbobilar.
Vill se en bil med sugmotor där man kan göra en trygg omkörning utan att växla ner. Inte ens 911 GT3 el BMW M5 lyckas med det...
Mer Turbo åt folket...
förklara dig? jag förstår inte vad du menar med det du säger
x-per wrote: [quote=Gueno][quote=Joni^]jag var uppe i ~320km/h med GT2an! det är dock på bana!
På vilken bana då? 😮
Lär ju inte vara nån i Sverige iallafall.
Möjligen Anderstorp men den rakan känns lite kort för att blåsa upp i över 300 knutar.
Japp ingen barna i Sverige klarar att få upp en standardbil i över 300 knutar!
+GT2:ans toppfart är bara 314 km/t och det tar 42 sekunder upp till 300 så Andrestorp rakan är alldeles för kort!
x-per wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan][quote=MrWeizel] bara för mig som overkill-lampan blinkar frenetiskt? 😀
svårt att se anledningen till en lastbilsturbo i en bil...
I lastbilar så brukar de jobba på ett konstant tryck av 2 bar vilket gör att de är extremt tåliga. Ingen större risk för dyra turboras... Dessutom ger en större turbo jämnare drag, dvs mindre ketchupeffekt...
Ärligt talat, hur kan du veta så enormt lite om bilar?
Vaddå jobba med ett konstant tryck av 2 bar?
Tror du att man ställler inte hur mycket den ska "trycka"?
Eh nej om du vet hur en Turbo är placerad och hur den är utformad så vet du nog att den inte kan det!
En större turbo ger MER ketchupeffekt och anledningen till att man inte känner det i en lastbil är att dom har lågvarviga dieselmotorer och ketchup effekten kommer först vi högre varv!
Tex om man vill ha säkra vardagsprestanda tex omkörningar så ska man välja en liten turbo...alltså en lätttrycksturbo för att få mer vrid och kraft på lägre varv och vise versa! . slut
x-per wrote: Ok!
Jag förenklar delarnars namn bara så att ni vet!
Ketchupeffekt i en sugmotor och en turbomotor är 2 helt olika saker!Sugmotor: (100 hk toppeffekt som exempel)
Tomgångs HK ligger runt 5-10 hk!
1000-2000rpm runt 25hk
3000rpm runt 35
4000rpm runt 45
5000rpm runt 80 (det är där man kallar det för ketchup effekt då motorn helt plötligt för betydligt mer hk än parallel kurvan)Turbomotor:
Har egentligen inte så mycket med varvtalet att göra!
Turbon består av en "fläkt" impeller bla.....när man ligger på runt 1000rpm så får avgaserna inte så mycket effekt på "fläckten" så den ger inte så mycket tryck till insuget! MEn gasar man fullt så flödar det med avgaaser ut i avgasröret där turbon sitter men pga "tröghetslagen" (en grynd i fysikens lagar) så tar det en viss tid innan "fläkten" får upp ett högt varvtal.....när den väl har fått upp varvtalet på fläkten så blir trycket högt i insuget och där uppstår ketchuppeffekten eller fördröjningen som man kallar det!
x-per wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan][quote=Gueno]Har aldrig kännt nån ketchupeffekt i varken nån av BMW:erna eller Mercan.
Kanske är för att man inte behöver trycka plattan i golvet. 🙄
Mercan hade gummisnodd och BMW var ingen riktig högprestanda kärra... Den hade en rätt stor motor. Iofs så bygger många tillverkare värre sugmotorer som levererar nästan all effekt på ett visst varvtal för att öka körglädjen; få lite belöning för att ligga kvar på växlarna...
Men herregud! Du säger jämt tvärt om vad det är i verkligheten! Tillverkarna gör allt dom kan för att den INTE ska levera all kraft vid ett visst varvtal! Ärligt talat.....tror du att det blir körglädje att all kraft kommer på en gång? Knappast......bilen blir svårkörd och oberäknerlig som fasen! Tillverkarna gör allt dom kan för att kurvan ska vara så jämn som möjligt så att bilen blir lättkörd!
x-per wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan][quote=x-per] Tillverkarna gör allt dom kan för att den INTE ska levera all kraft vid ett visst varvtal! Ärligt talat.....tror du att det blir körglädje att all kraft kommer på en gång? Knappast......bilen blir svårkörd och oberäknerlig som fasen! Tillverkarna gör allt dom kan för att kurvan ska vara så jämn som möjligt så att bilen blir lättkörd!
Blir inte direket oberäknelig. Samtliga hondas v-tec motorer är byggda för att ge max kräm typ 500 - 1000 rpm innan varvstoppet. När man väl vant sig så är det endast körglädje som gäller. En riktig anledning till att man ligger kvar på växlarna, ska fan inte va som nån diesel...
Motorer som har jämn kurva sätter man sällan i en högprestanda kärra *sneglar på M3, Porsche 911 och S2000*
Ursäkta men vet du något om bilar eller?
Dom är INTE byggda för att ge max 500-1000 varv innan varvstoppet....det bara blir så....om du har läst fysik vet du varför! ALLA biltillverkare försöker få så att kraften leveras vid så lågt varvtal som möjligt! Jo det är ju det man gör.....man sätter motorer med jämn kurva i högprestanda kärror....gissa varför? Jo för att ge ett exempel då.....om man åker med en högprestanda kärra på bana där den är avsedd att köras så är det A och O att ha en så jämn kraftkurva som möjligt! Tex i en kurva vill man ABSOLUT INTE att ALL kraft kommer vid ett visst varvtal för det kan få väldigt allvarliga konsekvenser tex när kraften kommer i en kurva så får man lätt hjulspinn och vipps är man av banan!
Ne orkar inte quota mer och jag är la inte så poppis hoss moderaterna nu så kolla själva istället:
https://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=64951&postdays=0&postorder=asc&highlight=snabbaste&start=0
Sen bevisas det ju enhel del i denna tråden också:
https://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=64729&highlight=ford
May 23, 2002
x-per: Du kommer alltid ur spår. Kolla sista quoten. Jag skrev om V-Tec, Du svarar för alla motorer.
Det om Turbos på lastbilar du skrev var skit. En lastbil ger nog med avgaser för att hålla ett konstant tryck.
Alla jävla svar du skriver lyckas du svara för något annat...
Och vad jobbar du med inom bilar? Har du något att visa upp?
MrWeizel: Du har inte hängt med särskilt mycket på sistånde va? Mercedes har fått tagit tillbaka enormt många bilar (x xxx xxx) som har drabbats av rost redan första åren...
February 12, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan]x-per: Du kommer alltid ur spår. Kolla sista quoten. Jag skrev om V-Tec, Du svarar för alla motorer.
Det om Turbos på lastbilar du skrev var skit. En lastbil ger nog med avgaser för att hålla ett konstant tryck.
Alla j**la svar du skriver lyckas du svara för något annat...
Och vad jobbar du med inom bilar? Har du något att visa upp?
MrWeizel: Du har inte hängt med särskilt mycket på sistånde va? Mercedes har fått tagit tillbaka enormt många bilar (x xxx xxx) som har drabbats av rost redan första åren...
Sulan ja jag svarar för alla motorer men vet du varför??? DET GÄLLER ALLA MOTORER....bara för att honda har något som heter V-TEC gör inte så att motorn skiljer sig från dom andra! Läs på hondas hemsida vad V-tec är så fattar du att det inte är revolutionerande!
Nej jag svarar inte på något annat! Om du läser i dom ämnena jag gav dig så ser du att det är alla mot dig men du vågar inte ersänna att du har fel!
Edit: Det med turbo i lastbil har du fel på! Du kan inte hålla konstant tryck hela tiden! Visst det ser ut så på en analog mätare som är väldigt tätt graderad! Förtydliga detta då: Det verkar som om du tror att trycket är samma på en lastbil oavsett om det är 500 varv eller 1500 varv? Har jag förstått det rätt eller kan du förtydliga! Inte konstigt OM man missförstår när du uttrycker dig på ett väldigt annorlunda sätt!
Edit2: Ok du vill att jag ska svara för ENBART V-TEC.....ok då gör jag det!
Du säger att samtiliga hondas V-TEC motorer är skapta för att ge all kraft vid ett visst varvtal! Som jag sa innan så är det precis TVÄRT OM mot vad det är i verkligheten! V-TEC betyder variabla ventiltider.....och vet du vilka egenskaper en motor får med det systemet? Jo högre effekt! MEN eftersom dom kan regleras så är fördelen man får med det är HÖGRE EFFEKT OCH VRID vid lägre varvtal.....du säger högre varvtal vilket är helt fel!
January 28, 2003
[Gamepredator wrote: Sulan]MrWeizel: Du har inte hängt med särskilt mycket på sistånde va? Mercedes har fått tagit tillbaka enormt många bilar (x xxx xxx) som har drabbats av rost redan första åren...
jodå, jag har hängt med på sistonde
alla tillverkare drabbas av bakslag ibland pga en eller annan anledning..
jag tappar dock inte förtroendet för tillverkaren pga en sak som blivit fel, och har dom inte åtgärdat felet då?
PRECIS, dom tar sitt ansvar och rättar till felet..
Volvo har ju drabbats av betydligt värre saker, med säten som haft så täta sömmar att airbagen inte löst ut, med felkonstruktioner som lett till mångdubblad risk för motorrumsbrand, har vi svenskar tappat fötroendet för dom för det?
NÄ, för det är en "svensk" tillverkare, det är inte mercedes och dessutom ses mercedes som överklassbilar av de flesta i detta avlånga land, så då ska det klankas ner så fort det är minsta lilla sak!!
säger då inte att rostskador på nya bilar skulle vara en liten sak..
och dessutom, menar du att mercedes skulle återkallat över EN MILJON bilar?!
DET får du visa en jävligt trolig källa för... (nu snackar vi inte aftonbladet...)
hundratusental, kanske, över en miljon, nädu...
July 8, 2003
Marron wrote: [quote=caged]Ahh, har man bara en drömbil? Nej.
En Saleen
En Hummer
En McLaren F1
En stylad något (NFSU inspirerad)
En Grand Cheroke (stavning?) så man kan köra på vintern.Osv osv
men om du fick välja vilken du ville utav dessa då? 😀
Jobbigt men en McLaren F1 antar jag. Jag glömde skriva Koeniksegg (stavning?) också men jag tror jag skulle ta en McLaren, det är ju enligt de flesta den bästa sportbilen någonsin.
January 21, 2003
x-per
Edit2: Ok du vill att jag ska svara för ENBART V-TEC.....ok då gör jag det!
Du säger att samtiliga hondas V-TEC motorer är skapta för att ge all kraft vid ett visst varvtal! Som jag sa innan så är det precis TVÄRT OM mot vad det är i verkligheten! V-TEC betyder variabla ventiltider.....och vet du vilka egenskaper en motor får med det systemet? Jo högre effekt! MEN eftersom dom kan regleras så är fördelen man får med det är HÖGRE EFFEKT OCH VRID vid lägre varvtal.....du säger högre varvtal vilket är helt fel!
V-TEC ger bra effekt både vid låga varvtal & vid höga.
Orkar inte beskriva detaljerat hur systemet fungerar, men det är enkelt
Några extra kam-lober T.ex 2 st Hög-rpm kam-lober & 4 st låg-rpm dito.
Så nu vet ni det.
February 12, 2003
Zeth wrote:
x-per
Edit2: Ok du vill att jag ska svara för ENBART V-TEC.....ok då gör jag det!
Du säger att samtiliga hondas V-TEC motorer är skapta för att ge all kraft vid ett visst varvtal! Som jag sa innan så är det precis TVÄRT OM mot vad det är i verkligheten! V-TEC betyder variabla ventiltider.....och vet du vilka egenskaper en motor får med det systemet? Jo högre effekt! MEN eftersom dom kan regleras så är fördelen man får med det är HÖGRE EFFEKT OCH VRID vid lägre varvtal.....du säger högre varvtal vilket är helt fel!V-TEC ger bra effekt både vid låga varvtal & vid höga.
Orkar inte beskriva detaljerat hur systemet fungerar, men det är enkelt
Några extra kam-lober T.ex 2 st Hög-rpm kam-lober & 4 st låg-rpm dito.
Så nu vet ni det.
Ja det var ju exakt det jag sa!
1 Guest(s)