Snorch wrote: Du tror inte det var ditt andra stycke han svarde på?
Mycket möjligt, fast nu var det var ironin han undrade över.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
macrus wrote: hahaha dessa undanflykter... dumt att inse att han har/hade bättre koll utan att komma med det där "ironisk"
Mjo, jag har ju bara skruvat med bilar sedan tidigt 80-tal, så jag vet nog knappast vad jag pratar om ska du se.
:cy:
Berätta gärna i vilka bilar mer än Porsche 924 du hittar den 4 cylindriga 924-motorn.
*Edit*
Angående kicking_kangaroo's:"Det var Audis raka fyra, dock med vissa modifikationer. Däremot användes motorn i grundutförande i Audi 100 och VW Transporter. Anledningen till detta är att 924an var ett VAG-projekt där Porsche hjälpte till, som sedan vid oljekrisen ledde till att VAG drog sig ur." så stämmer det bra, däremot så borde du lagt till att motorn emellertid aldrig hamnade i några Audi 100/VW/LT just på grund av VAG's s.k. kalla fötter. Dvs om du ville vara saklig.
Jag kan iofs ha fel, den som vet bättre får gärna berätta i vilka modeller/årsmodeller dessa 924-motorer satt, för jag har då aldrig hört talas om detta mer än diverse skrönor.
*Edit*
Anledningen till min skepsis till detta beror helt enkelt på att jag kikat ner i 924'an ett par gånger för att försöka skönja några likheter med bl.a Audis/VW's modeller.
Vad jag kunde se fanns inte ens några VW eller Audiloggor att finna där.
Kan även berätta att jag själv också före det klassade Porsche 924 som en upphottad Folka.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 9, 2005
ilg@dd wrote: Mjo, jag har ju bara skruvat med bilar sedan tidigt 80-tal, så jag vet nog knappast vad jag pratar om ska du se.
:cy:
Berätta gärna i vilka bilar mer än Porsche 924 du hittar den 4 cylindriga 924-motorn.*Edit*
Angående kicking_kangaroo's:"Det var Audis raka fyra, dock med vissa modifikationer. Däremot användes motorn i grundutförande i Audi 100 och VW Transporter. Anledningen till detta är att 924an var ett VAG-projekt där Porsche hjälpte till, som sedan vid oljekrisen ledde till att VAG drog sig ur." så stämmer det bra, däremot så borde du lagt till att motorn emellertid aldrig hamnade i några Audi 100/VW/LT just på grund av VAG's s.k. kalla fötter. Dvs om du ville vara saklig.
Jag kan iofs ha fel, den som vet bättre får gärna berätta i vilka modeller/årsmodeller dessa 924-motorer satt, för jag har då aldrig hört talas om detta mer än diverse skrönor.*Edit*
Anledningen till min skepsis till detta beror helt enkelt på att jag kikat ner i 924'an ett par gånger för att försöka skönja några likheter med bl.a Audis/VW's modeller.
Vad jag kunde se fanns inte ens några VW eller Audiloggor att finna där.
Kan även berätta att jag själv också före det klassade Porsche 924 som en upphottad Folka.
Nej, det stämmer säkert att det inte är överfullt med loggor från Audi och VW, men har några pålitliga källor. Kan ju börja med den något mindre pålitliga, Wikipedia.
"The original design used an Audi-sourced four-speed manual transmission for the 924 mated to VW's EA831 2.0 L I4 engine, previously used in the Audi 100 and Volkswagen LT van and producing 95 hp (71 kW) in North American trim. This was brought up to 110 hp (87 kW) in mid-1977 with the introduction of a catalytic converter, which reduced the need for power-robbing smog equipment. The four-speed manual was the only transmission available for the initial 1976 model. An Audi three speed automatic was offered starting with the 1977.5 model.".
Sedan ur boken Historien om Porsche kan man läsa om utvecklingen av 924an. Där står; "Den motor som valdes var en vattenkyld fyrcylindrig enhet som redan användes i Volkswagenserien som kraftkälla till minibussen LT. Inför det nya projektet skulle den få bränsleinsprutning och monteras där fram.".
Det var därför jag skrev samma motorblock och inte samma motor, för det skiljer ju trots allt en del mellan.
Däremot kan jag inte säga något om VW-loggor i motorrummet på bilen, då jag inte direkt har kollat de gånger jag har stött på en 924a, men kan ta och göra det nästa gång.
December 11, 2002
kicking_kangaroo wrote:
Däremot kan jag inte säga något om VW-loggor i motorrummet på bilen, då jag inte direkt har kollat de gånger jag har stött på en 924a, men kan ta och göra det nästa gång.
Porsche använder än idag MYCKET audi/VW delar. T.ex. dörrhandtaget på förarsidan på 996or är från audi TT. Det syns inte på utsidan men när du plockar av delar ser du VW/audi logos över allt!
kicking_kangaroo wrote: Ja, jag kunde detta i huvudet och ja, jag är sugen på en Porsche.
Vilken modell? :>
August 9, 2005
Joni wrote: Vilken modell? :>
En 944 S2 ser inte så illa ut. Är inte den billigaste Porschen men en som ger bra valuta för pengarna (för att vara en Porsche) och man slipper saker som mer gärna ger med sig som t.ex. en turbo.
Kollade dessvärre upp försäkringen. Om jag köper en på 18-årsdagen vill de ha 24k ifrån mig för ett år. Halvförsäkring då. Lite surt för en bil som kostar 80 papp. Samtidigt kostar ju en Kia Rio från -01 14 000 om året enligt If, så inget är ju direkt billigt.
February 12, 2003
kicking_kangaroo wrote: Kollade dessvärre upp försäkringen. Om jag köper en på 18-årsdagen vill de ha 24k ifrån mig för ett år. Halvförsäkring då. Lite surt för en bil som kostar 80 papp. Samtidigt kostar ju en Kia Rio från -01 14 000 om året enligt If, så inget är ju direkt billigt.
Billigt och bra. Tror min 205 GTI kostar 4k om året, står väl iofs inte på mig, men ändå. 🙂
Mean Machine wrote: Billigt och bra. Tror min 205 GTI kostar 4k om året, står väl iofs inte på mig, men ändå. 🙂
Trafik/Delkasko på min -89 Volvo 740 går lös på hela 1800:-/år hos Länsbolaget.
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
Mean Machine wrote: Billigt och bra. Tror min 205 GTI kostar 4k om året, står väl iofs inte på mig, men ändå. 🙂
Skenförsäkring...
Förstår inte varför folk tror det är en rättighet att ha en bil som man inte betalar försäkringen på själv. Själv betalar jag 12k/år för min impreza, 7k/år för passaten.
December 24, 2002
fisken wrote: Skenförsäkring...
Förstår inte varför folk tror det är en rättighet att ha en bil som man inte betalar försäkringen på själv. Själv betalar jag 12k/år för min impreza, 7k/år för passaten.
Min gamla bil stod på morsan, det var ok enligt försäkringsbolaget eftersom jag var skriven där och hon stod på lånet.. Betalade då någon hundring extra i månaden för att förare under 24år skulle få köra bilen.
Skillnaden för mig i pris var 20 000kr/år
September 5, 2001
fisken wrote: Skenförsäkring...
Förstår inte varför folk tror det är en rättighet att ha en bil som man inte betalar försäkringen på själv. Själv betalar jag 12k/år för min impreza, 7k/år för passaten.
Bor man på samma adress ska det inte vara några problem, det som händer är att självrisken blir lite högre om bilen brukas av personer under 24, eller att premien blir en aning dyrare.
Därimot om man inte är skriven på samma adress blir det problem. Dessutom ska man akta sig. Just våra bilar som har annat avgas etc. kan uppfattas som trimmade och då utgår försäkringen för vår del så att betala helförsäkring för att den bara "kanske" täcker dina kostnader känns dumt. Kolla ditt avtal noggrant. Dessutom kan man skräddarsy vissa försäkringar så att den gäller även om bilen är trimmad, dessa är dock inte billiga.
Skylinen kostar 6000/år i trafik och kommer gå på 14 för halv. Iaf så som det är just nu att man bor där man bor och är under 25.
October 22, 2002
hawkie wrote: Bor man på samma adress ska det inte vara några problem, det som händer är att självrisken blir lite högre om bilen brukas av personer under 24, eller att premien blir en aning dyrare.
Därimot om man inte är skriven på samma adress blir det problem. Dessutom ska man akta sig. Just våra bilar som har annat avgas etc. kan uppfattas som trimmade och då utgår försäkringen för vår del så att betala helförsäkring för att den bara "kanske" täcker dina kostnader känns dumt. Kolla ditt avtal noggrant. Dessutom kan man skräddarsy vissa försäkringar så att den gäller även om bilen är trimmad, dessa är dock inte billiga.
Skylinen kostar 6000/år i trafik och kommer gå på 14 för halv. Iaf så som det är just nu att man bor där man bor och är under 25.
Beror helt på hur läget ser ut och vilken bil det är frågan om. Ekonomiskt intresse och vem som nyttjar den mest som spelar in. Kvinna 55år i en sportig bil så börjar försäkringsbolaget titta lite noga när det händer något. Finns dom som fått höjd försäkring för att bilder på bilen har setts på internet när den bränner däck. Det är = olagligt race enligt f.bolag.
Sen så kör jag lite principen att bilar under 40-50k är ingen mening att helförsäkra. Har kört på halvförsäkring på såna bilar för skillnaden mellan halv och trafik rör sig om några hundringar per år.
Min bil i sig är lite speciell eftersom den är en specialmodell och har gått som flyttgods. Fick förövrigt ut pengar för mig GT som gick till skogs utan problem trots 3" och lite andra uppgraderingar.
Har man inte råd att hålla igång en bil så får man titta på en annan billigare bil. Man får göra som allt annat här i världen, börja från botten och arbeta sig uppåt. Att försäkra på någon annan förstör för dom som gör rätt och står för sakerna själva.
När Nisse 19 kraschar sin "mors" 350hk racerbil så höjs premierna för dom som är unga fortfarande pga Nisses ålder. Nisse har troligtvis inte råd att äga bilen själv så egentligen skulle det aldrig hänt när han åkt i sin rostiga 323:an från -89.
Grr!! 🙂
1 Guest(s)