June 17, 2002
Suizide wrote: Orka diskutera. Dom som säger att bmw är skit är ofta dom som vet att dom aldrig kommer att ha råd med en bmw. Det värsta är folk som säger att bwm är skitbilar fast dom aldrig har suttit i en.
Kan du då förklara för mig varför alla mekanikerna på BMW här i uppsala har Volvo?
January 16, 2004
MULLVADEN wrote: [quote=Suizide]Orka diskutera. Dom som säger att bmw är skit är ofta dom som vet att dom aldrig kommer att ha råd med en bmw. Det värsta är folk som säger att bwm är skitbilar fast dom aldrig har suttit i en.
Kan du då förklara för mig varför alla mekanikerna på BMW här i uppsala har Volvo?
Nope. Haha! Alla? Precis varenda en?
September 5, 2001
valkonen wrote: [quote=valkonen]
Ojdå, det var en stor skillnad det.
Hur är det dom räknar ? tex hur stor stad man bor i ? hur man bor ? 🙂
Din ålder,ålder på bilen, effekt/vikt på bilen. Olyckor i din stad, larm, garage,stölder och självklart statistik:
Hur många i din ålder orsakat olycka med den bilen?
Är bilen lätt att stjäla? osv.
Ahaa okej.
tex om jag sätter bilen på min morsa så blir det mycket billigare?
Ska flytta till Centrala Umeå snart så det kan inte bli billigt.
Vad är bil skatten på och vad kostar det att besikta en bil?
Är det från bil till bil det med?
Ja, det blir mycket billigare men bor ni inte under samma adress kan det bli krånligt eller rent av olagligt och du kan bli vägrad ersättning om olyckan är framme. Detta kallas i folkmun skenförsäkring och är något som inte uppskattas av försäkringsbolag.
Skatten är mestadels runt 1000-2000:- om du inte äger en disel. 1200 betalade jag för en nissan micra, 1640 för en S40T4. Att nybesiktiga en bil kostar 300:-. Om det är en NY import måste du reg. besiktiga och detta kostar 1800:-(Behövs alltså inte för bilar som är registrerade i Sverige).
Suizide så du menar att jag aldrig suttit i en BMW? Detta var ju kul! Alla i min närhet äger en BMW av de flesta generationer,mest E36,E39 och E60, både 3 och 5 serie i nästan alla modeller förutom M(har kört m3 3.2, har ens du gjort det?). En har en B3 Alpina så inga fler uttalanden om att "ingen av oss" har suttit i en BMW tack. Att du inte orkar diskutera är ju för att det jag säger är sant, men BMW är fortvarande förbannat sköna att sitta i. Någon sportvagn är det inte om du inte kommer upp i 130 000:- klassen begagnat. 325 är inget att satsa på, du blir ifrånkörd av familjeräsers och endå dricker din bil soppa. Köp en 316 om du nu måste ha BMW och spara pengar till en M.
June 17, 2004
hawkie: Okej, lät inte så illa det där med skatten.
Försäkringen och garaget kommer bli lite dyrt bara 🙂
Har kollat runt lite på Golf nu, om jag köper en golf så skulle jag ha pengar att betala försäkringen ett år framåt iaf, beroende på vad den kommer kosta.
Men är såå sugen på en bmw ännu 😛 det kommer man inte ifrån.
Vad är för skillnad på en :
Golf gtd -92 ( http://www.blocket.se/view/529.....038;city=0 )
&
Golf 3 -93 ( http://www.blocket.se/view/527.....038;city=0 )
Har sett att många platser säljer styling för en golf 3a, men till vad hör gtdn till ?
May 19, 2003
Redfaction wrote: Benz e ju riktigt kassa, nån som såg när de provkörde en AMG 55 på tv efter 500 mil så hade ena sätet pajjat..:) Mmm man betalar verkligen 1 miljon för en sån underbar kvalité..:)
är du lite avensjuk bara för att du inte har råd att skaffa en. finns alltid måndags exemplar
January 13, 2003
Pojo wrote: Måste kommentera detta med vilken bmw som man skall välja enligt mig.
320i går bort direkt som många sa att du skulle välja. Det är för liten maskin för att vara en sexa. Drar mest bensin av alla i 3-serien. Utan att ha några större mängder effekt än en 318i.
Så jag skulle välja en 325 eller 318/316. Men om 318 och kanske även 316 så skall den ha 16 ventilers topp. Kanske alla från 91 och uppåt har. Har de endast 8 ventilers topp så skall du välja 325.
Fråga om det är mera du vill veta.
motor/model hk förbrukning
316 102 0.73l/mil
318 115 0.8l/mil
320 150 0.88l/mil
325 192 0.91l/mil
Du hade inte många rätt där inte. 320 har visst rätt mycket mer effekt än 318, 320 dricker inte mest av alla modeler i 3-serien. Sen har jag inte sett någon rak sexa med 8 ventiler. (325:a om det skulle vara 8 ventiler. tillåt mig att garva)
December 31, 2001
valkonen wrote: [quote=Death On Wings]Tänk på att en disel är mycket dyrare att äga 🙂
Är dom mycket dyrare att äga då ? 😛
Du kan ju gämföra med detta 🙂
Fakta/ Räkneexempel, Dieselbilar
#
Volvo V70 D5, miljöklass 2005: Dieselbil som i dag kostar 7 401 kr per år i skatt. I det nya förslaget blir skatten 4 494 kr per år. Plus dieselskattehöjningen på 50 öre per liter.
#
Volvo V70 D5, miljöklass 2000: Dieselbil som i dag kostar 7 401 kr per år i skatt. I det nya förslaget blir skatten 6 661 kr per år. Plus dieselskattehöjningen på 50 öre per liter.
#
Mercedes 300D 1988: Äldre dieselbil som i dag kostar 6 832 kr per år i skatt. I det nya förslaget blir skatten 8 832 kr per år. Plus dieselskattehöjningen på 50 öre per liter.
Bensinbilar
#
Volvo V70 2,4: Bensinbil med standardmotor som i dag kostar 1 812 kr per år i skatt. I det nya förslaget blir skatten 1 764 kr per år.
#
Mercedes S430: Bensinbil med lite större motor som i dag kostar 2 110 kr per år i skatt. I det nya förslaget blir skatten 2 688 kr per år.
#
Toyota Yaris 1,3: Bensinbil med lite mindre motor som i dag kostar 918 kr per år i skatt. I det nya förslaget blir skatten 852 kr per år.
February 16, 2004
^BeTa^ wrote: [quote=Pojo]Måste kommentera detta med vilken bmw som man skall välja enligt mig.
320i går bort direkt som många sa att du skulle välja. Det är för liten maskin för att vara en sexa. Drar mest bensin av alla i 3-serien. Utan att ha några större mängder effekt än en 318i.
Så jag skulle välja en 325 eller 318/316. Men om 318 och kanske även 316 så skall den ha 16 ventilers topp. Kanske alla från 91 och uppåt har. Har de endast 8 ventilers topp så skall du välja 325.
Fråga om det är mera du vill veta.
motor/model hk förbrukning
316 102 0.73l/mil
318 115 0.8l/mil
320 150 0.88l/mil
325 192 0.91l/mil
Du hade inte många rätt där inte. 320 har visst rätt mycket mer effekt än 318, 320 dricker inte mest av alla modeler i 3-serien. Sen har jag inte sett någon rak sexa med 8 ventiler. (325:a om det skulle vara 8 ventiler. tillåt mig att garva)
Inte om du kollar E30. Bara på E36.
Har jag talat om en sexa med 8 ventiler? Kanske det handlade om 316/318!!! Och ifall 316/318 har 8 ventilers topp så skulle jag välja 325!
Jag skulle ändå inte välja 320. Men det är en annan sak.
Kan du nu säga hur många fel jag hade? Jaja garva på du bara.
May 23, 2002
Det blir ohyggligt dyrt med BMW, jag själv åker Saab 900 -86 just nu. Bor mitt ute på vischan, har 118hk i bilen som knappt är värd en spänn. Halvförsäkring kostar mig 6700kr/år. En BMW för dig i stan kostar minst det dubbla.
Btw. körde en BMW 540 idag. Jäkligt bekväm men det var noll närvaro i den bilen...
January 13, 2003
Pojo wrote: [quote=^BeTa^][quote=Pojo]Måste kommentera detta med vilken bmw som man skall välja enligt mig.
320i går bort direkt som många sa att du skulle välja. Det är för liten maskin för att vara en sexa. Drar mest bensin av alla i 3-serien. Utan att ha några större mängder effekt än en 318i.
Så jag skulle välja en 325 eller 318/316. Men om 318 och kanske även 316 så skall den ha 16 ventilers topp. Kanske alla från 91 och uppåt har. Har de endast 8 ventilers topp så skall du välja 325.
Fråga om det är mera du vill veta.
motor/model hk förbrukning
316 102 0.73l/mil
318 115 0.8l/mil
320 150 0.88l/mil
325 192 0.91l/mil
Du hade inte många rätt där inte. 320 har visst rätt mycket mer effekt än 318, 320 dricker inte mest av alla modeler i 3-serien. Sen har jag inte sett någon rak sexa med 8 ventiler. (325:a om det skulle vara 8 ventiler. tillåt mig att garva)
Inte om du kollar E30. Bara på E36.
Har jag talat om en sexa med 8 ventiler? Kanske det handlade om 316/318!!! Och ifall 316/318 har 8 ventilers topp så skulle jag välja 325!
Jag skulle ändå inte välja 320. Men det är en annan sak.
Kan du nu säga hur många fel jag hade? Jaja garva på du bara.
Det var ju e36 det handlade om. Annars hade han ju skrivit äldre än -91 istället.
"Har de endast 8 ventilers topp så skall du välja 325" Väldigt dåligt formulerat men låt gå då. Så du hade 1/3 rätt då.
Varför skulle du inte välja en 320? Betydligt mycket piggare än 318 och inte i närheten av samma försäkringspremie som en 325. Enligt mig ett perfekt mellanting.
December 31, 2001
DYr att försärkra kan ja låva dig att den är 🙂
Min golf gt kostar mindre i helförsäkring än vad min toyota carina 2 gjorde i halvörsäkring så vill inte ens tänka på vad en celica då kostar. Min carina hadde en 2.0 liter motor men celican du just visade låvar jag är dyrare.
Edit: tog mig lite tid att leta upp en väldigt billig bil i körning och försäkring 🙂
Oj oj oj vilken brudmagnet , dock är den lite dyr 🙄
February 16, 2004
^BeTa^ wrote:
Det var ju e36 det handlade om. Annars hade han ju skrivit äldre än -91 istället.
"Har de endast 8 ventilers topp så skall du välja 325" Väldigt dåligt formulerat men låt gå då. Så du hade 1/3 rätt då.Varför skulle du inte välja en 320? Betydligt mycket piggare än 318 och inte i närheten av samma försäkringspremie som en 325. Enligt mig ett perfekt mellanting.
E30 fanns väl med ända till -93. Men som sagt 320 är bara två liter vilket leder till små cylindrar. Med små cylindrar har man inte så stort vrid osv. Men det är vad jag skulle välja. Vad du väljer är en annan sak.
June 17, 2004
Death On Wings: Hehe, joo tänkte nästan det.
Ett till förslag.
http://www.blocket.se/view/526.....038;city=0
Den skulle finnas i samma stad som jag iaf 🙂
February 16, 2004
valkonen wrote: Death On Wings: Hehe, joo tänkte nästan det.
Ett till förslag.
http://www.blocket.se/view/526.....038;city=0
Den skulle finnas i samma stad som jag iaf 🙂
Väldigt dåligt med information om själva bilen.
4 Guest(s)