September 8, 2003
priffe (kortform av preferens, med syftning på att den ena färgen har företräde framför den andra), kortspel för fyra spelare i två lag. Kortfärgernas rangordning är hjärter-ruter-spader-klöver. Poäng ges för sex stick och däröver men också för utgång och för lill- och storslam. Motståndarna får poäng för straffar.
källa: NE:se, visst det är ju ett annat kortspel men jag tror inte det skiljer sig.
July 9, 2003
Jontez wrote: Men vadå, om jag har ett par i 9or och polarn mitt emot också, då ska man ju gå på högsta kort, men om man har samma högsta kort, hur ska man då veta vem som vinner? Detta uppkom flera gånger vi spelade Texas hold'em sist. 😕
då blir det delad pott... ni får lika mycket..
July 3, 2003
Spelar Texas Hold'Em på Pacific Poker, http://www.888.com, och de räknar med spader som starkast, men det är ju amerikanska regler så.
June 20, 2002
Saxat från Susning:
Kortens färger (hjärter, klöver, ruter samt spader) är lika mycket värda. En vanlig uppfattning är att hjärter är värt mer än övriga färger - I svenska tävlingsammanhang är det dock inte så, i Sverige har alla fyra färgerna samma värde.
För övrigt:
Royal Straight Flush - Färgstege med ess som högsta kort.
Straight Flush - Helt enkelt som det låter, färgstege, valör på korten kvittar.
3 Guest(s)