October 23, 2004
Dhorum wrote: Nej, alla guror låter verkligen inte likadant eller känns likadant för den delen.
Jag har 2 Ibanezer själv och har alltid tyckt att dom är väldigt lättspelade + har ett bra sound.
För mig är det inget val alls, BC går bort rejält.Tycker dock att du absolut skall åka och prova runt innan du köper.
Att mickarna låter tillfredställande för dig är väl inget att oroa sig för, men känslan måste du ju kolla.
Du har tex Jumbo frets på den guran du länkar till, gillar du det?
Testa olika former på nacken för att se vad du tycker.Lycka till.
Jo Ibanezer ska vara lättspelade har jag hört. Ska helt klart åka och testa innan jag köper. Känslan är viktig 🙂 Spelar inte speciellt mycket ackord så då är jumbofrets bra va? Har ingen riktig koll på det där. 🙂
Abishai : Är inte intresserad av att köpa men tack för erbjudandet.
Arne Anka: Den där gitarren ska vara grym jag vet. Men den ser lite för snäll ut 😛 Men snygg det är den.
FonzzziE: Den var riktigt snygg. Men för dyr. Lägger högst 6k på gitarren.
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
March 11, 2003
Köp något som har klassisk design. Gibson Les Paul som t.ex. Arne säger, eller en Fender. Fräckogitarrer är oftast värdelösa att spela med i längden. Jobbiga att sitta och spela med, eller bara obekväma hela tiden.
Jag gillade Gibson SG när jag höll på för många år sedan, men det kunde ju ha något med att Angus hade en. Köp något som du kan få tag i lokalt, och för allt i världen, köp inget som du inte har känt på innan du slänger iväg pengarna. Hittade den här på blocket, och den går säkert att pruta några hundringar:
http://www.blocket.se/vi/83981.....htm?ca=5_s
Den här är en bra gitarr för ett nice pris:
http://www.blocket.se/vi/83677.....htm?ca=5_s
May 10, 2002
denstore wrote: Köp något som har klassisk design. Gibson Les Paul som t.ex. Arne säger, eller en Fender. Fräckogitarrer är oftast värdelösa att spela med i längden. Jobbiga att sitta och spela med, eller bara obekväma hela tiden.
Jag gillade Gibson SG när jag höll på för många år sedan, men det kunde ju ha något med att Angus hade en. Köp något som du kan få tag i lokalt, och för allt i världen, köp inget som du inte har känt på innan du slänger iväg pengarna. Hittade den här på blocket, och den går säkert att pruta några hundringar:
http://www.blocket.se/vi/83981.....htm?ca=5_sDen här är en bra gitarr för ett nice pris:
http://www.blocket.se/vi/83677.....htm?ca=5_s
Mja men, strator och teles? Det är ju inga direkt metalgitarrer det där 😉
Nä spring in på Second Hand Music och kolla in deras Washburn XP-50 PRO Q gitarrer. Utförsäljning nu för 5000kr, finns i wineburst och honeyburst:
[Image Can Not Be Found]
[Image Can Not Be Found]
Det är bra gitarrer och har SD micar i.
Sen har dom ju också den här Viper 400 som jag tycker då är jävligt läcker, för 8000kr och då har den EMG 81:or i:
[Image Can Not Be Found]
Lite som en SG 😎
Jag skulle kört på Washburn, det är grymt bra gitarrer för pengarna. Annars Yamaha är också riktigt prisvärda, inte bara min ;).
Jag har bara testat en av de 20+ gitarrer och basarna jag ägt före jag köpt och har inte blivit missnöjd alls direkt.
Edit: Den här Yamahan har jag länge funderat över:
[Image Can Not Be Found]
Modellen heter RGXA2 och är byggt i nåt "A.I.R" matrial och väger endast 2,5kg. Ska låta bra också. Går på 4495kr på MB.
May 7, 2004
Jag orkar inte läsa igenom hela tråden, men eftersom jag har lirat gitarr ganska länge och äger runt 8 stycken så kan jag lite om dem.
Mitt val i detta fall vore ibanezen. Har en ibanez själv och de är ganska mysiga att spela på, dock aning för tunn hals (blir lätt trött i handen vid längre spelning). Bc Richen har jag spelat på och tyckte den kändes för tung och klumpig. Men gitarrer är ju en smaksak, vissa gillar tunga klumpar och vissa föredrar lätta saker.
Om du vill ha en bra gitarr i den prisklassen så finns det Epiphone som idagsläget är jävligt prisvärda.
February 4, 2002
pompougnac wrote: [quote=Arne Anka]Skulle jag vart tvungen att välja hade jag lätt tagit Ibanezguran
Men hellre en Gibson Les Paul
Trådskaparens budget kanske inte ligger på 20 papp? 😉
Jag hade lätt tagit Ibanez'en iallafall... själv lirar jag amerikansk fender.
Går att hitta dom begagnade för halva priset Har själv ägt 3st Gibson Les Paul och några Strator
March 11, 2003
abishai wrote:
Mja men, strator och teles? Det är ju inga direkt metalgitarrer det där 😉
Åh fasen. Jag trodde det viktigaste var hur en gitarr lät, inte hur den såg ut.....;)
Men visst, om nästa steg är den stora konserten inför 150k åskådare, då är det ju kanske bäst att se till att ha en "metallgitarr". 😛
May 10, 2002
denstore wrote: [quote=abishai] Mja men, strator och teles? Det är ju inga direkt metalgitarrer det där 😉
Åh fasen. Jag trodde det viktigaste var hur en gitarr lät, inte hur den såg ut.....;)
Men visst, om nästa steg är den stora konserten inför 150k åskådare, då är det ju kanske bäst att se till att ha en "metallgitarr". 😛
Jojo, utseendet är skitsamma men klassiska teles och strator låter inte metal för fem öre. Sen JA dom ser inte metal ut heller. :p
March 11, 2003
abishai wrote:
Jojo, utseendet är skitsamma men klassiska teles och strator låter inte metal för fem öre. Sen JA dom ser inte metal ut heller. :p
Det beror väl i så fall vad man menar med metall. Tycker man inte att Purple och Sabbath eller Iron Maiden är metall, så kanske man måste ha en "metallgitarr". Eller varför inte utgå direkt från grundaren Hendrix? Han hade nog inte hållit med dig.....
May 10, 2002
denstore wrote: [quote=abishai] Jojo, utseendet är skitsamma men klassiska teles och strator låter inte metal för fem öre. Sen JA dom ser inte metal ut heller. :p
Det beror väl i så fall vad man menar med metall. Tycker man inte att Purple och Sabbath eller Iron Maiden är metall, så kanske man måste ha en "metallgitarr". Eller varför inte utgå direkt från grundaren Hendrix? Han hade nog inte hållit med dig.....
När jag säger metal så menar jag modernare metal ofc. Fast jag vet inte hur du associerar Sabbath med tele/strata? Iofs är jag bara kunnig om en av deras gitarrister och det är Tommy Iommi och han kör ju SG. Sen Iron Maiden ska man väl inte direkt räkna in då dom slängt in dimarzio humbuckers / hotrails i sina... Och Hendrix är blues. :bgrin:
Strator är väl inte så ovanligt, men du får nog problem med att räkna ihop 3 metalgitarrister som kör tele. :bok:
October 23, 2004
James "Jim" Root i Slipknot kör tele 😛
Edit : Fast inte med Single coils direkt...
Antec P182| Corsair 750W psu | Gigabyte GA EP45-DS3R | Intel Core Duo E8500@3.6GHz | 4 GB Corsair RAM| Sapphire 4870X2 2GB | 24" Samsung 2493HM | Logitech Z-2300 | Soundblaster X-Fi Xtreme Music |
October 23, 2004
Tack för alla tips allihopa, ska kolla in alla gitarrerna ni länkat till nu.
October 23, 2004
Tänkte på det där med mickar, EMG är dom bäst dom eller? Man kunde lyssna på EMG 81an på deras hemsida och den lät otroligt bra 😛
http://www.emginc.com/displayp.....atalogid=1
Tror ni jag kan gå in på en musikaffär och fråga om dom kan "modda" om en gitarr som jag vill ha fast med andra mickar?
March 11, 2003
abishai wrote:
När jag säger metal så menar jag modernare metal ofc. Fast jag vet inte hur du associerar Sabbath med tele/strata? Iofs är jag bara kunnig om en av deras gitarrister och det är Tommy Iommi och han kör ju SG. Sen Iron Maiden ska man väl inte direkt räkna in då dom slängt in dimarzio humbuckers / hotrails i sina... Och Hendrix är blues. :bgrin:
Strator är väl inte så ovanligt, men du får nog problem med att räkna ihop 3 metalgitarrister som kör tele. :bok:
Det handlar ju inte bara om vilka som har kört vad och med vad. Jimmy Page och Clapton kör ofta Telecaster, och de har varit stilbildande för hela hårdrocksgenerationer. Telen låter jäkligt nice, och är bekväm att spela på.
Stratan låter också rent och snyggt. Gitarister som har bra teknik spelar oftast bra på Stratan, medans många sämre gitarister ofta försöker dölja sina svagheter med distat sound på humbuckers.
Jag har själv haft en SG, vilket var en jäkligt nice gitarr. Många polare har haft Flying V, Explorer och Strator, men av någon kuslig anledning gillade jag en polares farsas Tele bättre än t.o.m. min egen SG. Köper jag elgitarr igen, så kommer det antingen att bli en Tele eller SG. Ingen tvekan.
Som jag sade tidigare, så skall man prova sig fram, och skita i hur de ser ut. Utseendet på gitarren kan man börja bry sig om när man spelar inför stor publik, och man har någon som kan stå och stämma gitarrerna bakom scen. Har man en begränsad budget, som det verkar handla om i det här fallet, då är det fasen så mycket bättre att investera i något med en klassisk design. Och det finns ju en uppsjö av såväl strator som teles med humbuckers monterat, om det är det man bryr sig om.
1 Guest(s)