November 9, 2002
en av anledningarna till att ja inte valde natur va att man inte kan få nåt jobb direkt efter gymnasiet, utan måste vidareutbilda sig i 18 år...
vet int säkert, men e d int typ likadant me sam?
teknik vet ja int heller, men har du inget emot att läsa vidare så e d ju fritt fram va du än vill
o ta nåt du vill!!! lite jobbit o jobba ett år för att komma på att d visst va astråkigt
July 27, 2002
abishai wrote: [quote=Callister][quote=HELIX]Natur = smart
Sam = korkad
Givande inlägg. Hur förklarar du scenariot där alla går Natur och ingen går sam längre, vem ska styra samhället?
...
det är de som gått samhälls som styr samhället? shit då är de korkade! 😛
Nej men t.o.m din hjärna borde ju uppfatta vad Samhällskunskap betyder, eller du kanske det krävde korvkioskexamen?
Dagens politiker är flesta ekonomer, jurister m.m.
May 10, 2002
Callister wrote: [quote=abishai][quote=Callister][quote=HELIX]Natur = smart
Sam = korkad
Givande inlägg. Hur förklarar du scenariot där alla går Natur och ingen går sam längre, vem ska styra samhället?
...
Nej men t.o.m din hjärna borde ju uppfatta vad Samhällskunskap betyder, eller du kanske det krävde korvkioskexamen?
jag tycker din hjärna borde uppfattat att det var ett skämt när jag t.o.m gjorde en smiley som indikerade det. :arg: fyfan dra granstocken ur arslet och slappna av
July 27, 2002
abishai wrote: [quote=Callister][quote=abishai][quote=Callister][quote=HELIX]Natur = smart
Sam = korkad
...
jag tycker din hjärna borde uppfattat att det var ett skämt när jag t.o.m gjorde en smiley som indikerade det. :arg: fyfan dra granstocken ur arslet och slappna av
Det var ingen skämt-smiley, jag uppfattade allt som en förnedring till folk som INTE går natur, det finns gott om såna människor.. Men om du blev ledsen ber jag om ursäkt *obs: ironifritt inlägg*
May 17, 2002
boogey wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=boogey]Jag rekommenderar nog Teknik, med tanke på vad som följer efter.
Kurserna du behöver för att komma in på samhällsinriktade högskoleprogram är inlästa på typ en termin på Komvux om du ångrar dig efteråt.
Naturbehörigheten för att komma in på tekniska program ifall du väljer Sam på gymnasiet är bra mycket tyngre.Ett annat tips om du vill ha ett brett utbud till högskolan är också att läsa 300 poäng i något språk på gymnasiet. Ännu en sån där grej som är tung att ta igen i efterhand, och som krävs om du blir sugen på att läsa internationellt inriktade program.
du kan ju läsa sammhäll och sedan gå teknikst basår, det ger dig ofta även platsgaranti på vissa högskolor.
Sant, det glömde jag helt bort.
Kan ju till och med vara smartare att plugga på högskola ett år innan man börjar den "riktiga" linjen.
exakt, dessutom så är det som du har nytta av på högskolan mer färskt med, som det är nu så är det rätt lätt att glömma bort fysiken om man nu råkar läsa den i ettan eller tvåan.
btw: måste alla smånassar fortsätta nassarunt och sprida sina nasseinlägg likt egyptens gräshoppor sprider sig över egyptens spanmålsfält?
April 1, 2003
Tallji wrote:
tänkte först Natur men sen tänkte jag: gräva upp gödsel för att sen plantera om 30 rosor är inget för mig..
kollat upp rikigt vad natur är för någe? jag gick natur data, o jag fick inte en enda gång gräva upp gödsel o plantera om 30 rosor...
ingen av kurserna som ingår i natur går ut på att göra det..så kolla upp sakerna lite bättre innan du tänker något...
o nur går jag dataingejörslinjen så natur data var perfekt, mkt matte, lite halft mkt data, lite annat shit, en bra blandning =)
February 11, 2003
Gick Elprogrammet (Automation) i gymnasiet och den tiden var kanske den roligaste tiden under hela min skoltid, ångrar inte att jag valde El av den anledningen.
MEN... efter ca 2,5 år på gymnasiet började en massa studievägledare dyka upp titt som tätt med famnen full av foldrar om högskolor och grejer. Jag med flera av mina kamrater studerade materialet noggrant och kom fram till... vi har valt fel linje!
De tekninska utbildningar som vi var intresserade av var vi inte i närheten av behörighetsmässigt. Även fast vi automationsnissar egentligen kanske var mer lämpliga för dessa högskoleutbildningar än någon NV-tomte som aldrig hållit i en skruvmejsel eller vet vad en PID regulator är, så hade vi inte en chans. Vi hade ju inte läst all fysik och matte till nivå Z osv. Så ser det ut i samhället idag. Är man duktig praktiskt så får man det tufft. Har man däremot lätt att ta in information teorertiskt ökar möjligheterna dramatiskt. Lyckligtvis tillhör jag den senare kategorin men valde inte NV ändå för... jag orkade bara inte.
Kontentan av det hela. Känner man att man har ork, ta en studieförberedande utbildning, helst då med mycket matte, fysik, kemi osv. Klarar man dessa ämnen med bra betyg ligger världen öppen, du kan i princip välja vilken högskoleutbildning som helst efter det.
Har man inte ork för detta, välj ett program du känner att du klarar av så du får ett slutbetyg över huvud taget. Har man bara ett slutbetyg så finns goda möjligheter att börja om med något helt annat om man känner för det.
Sen, skit samma vilken väg man väljer att gå, men det viktigaste är att man tycker det är roligt det man nu väljer. Man blir aldrig bra på något som man inte tycker är roligt. Believe me, been there, done that, got the t-shirt...
January 28, 2003
Callister wrote: Hur förklarar du scenariot där alla går Natur och ingen går sam längre, vem ska styra samhället?
:hehe:
Sa din lärare det till dig eller :)R
Förresten, titta på utbildningen de som styr landet har. Med tanke på att en hel del inte ens gått på gymnasiet, så har du nog ganska jäkla fel. Skulle de flesta i regeringen vara jurister eller ekonomer? :wide:
June 20, 2002
MrWeizel wrote: [quote=Callister]Hur förklarar du scenariot där alla går Natur och ingen går sam längre, vem ska styra samhället?
Förresten, titta på utbildningen de som styr landet har. Med tanke på att en hel del inte ens gått på gymnasiet, så har du nog ganska jäkla fel. Skulle de flesta i regeringen vara jurister eller ekonomer? :wide:
Ministrarna, nja.
Däremot är det nog många andra inom departementen som har ekoniska och juridiska utbildningar.
October 28, 2004
natur har jag märkt att det är typ bara en massa formler man ska kunna och man måste kunna skyffla gödsel för att sen plantera 30 rosor med 90 kg gödsel.. nej natur är inget val för mig.. natur = labbråtta i ett topphemligt underjordiskt labb
men tar nog teknik och väljer extra kurser så man kan bli istortsett vadsomhelst..
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
October 11, 2002
Tallji wrote: natur har jag märkt att det är typ bara en massa formler man ska kunna och man måste kunna skyffla gödsel för att sen plantera 30 rosor med 90 kg gödsel.. nej natur är inget val för mig.. natur = labbråtta i ett topphemligt underjordiskt labb
men tar nog teknik och väljer extra kurser så man kan bli istortsett vadsomhelst..
Du bör nog kolla upp både en och två gånger till vad Natur egentligen innefattar, tror du har fått det hela lite om bakfoten.
Däremot så är ju Natur mycket mer konkret än vad Samhäll någonsin kan bli. Oerhört mycket enklare att tänka logiskt i ett matteprov än i ett prov om juridik (vilket inte jag kan ett dyft om). Det här är helt och hållet mina egna åsikter, och då jag gått Natur-Matematik/Data och nu går på Chalmers med otroligt mycket matte i undervisningen så tycker jag att matte är riktigt skoj, det är nog nästan ett måste.
October 28, 2004
Natur i ettan är ju en massa jävla biologi och kemi.. har nästan ig i de ämnena :bash: :hb: .. fysik och matte är nog mer min grej.. och samhälls ämnena förstås men men
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
July 27, 2002
MrWeizel wrote: [quote=Callister]Hur förklarar du scenariot där alla går Natur och ingen går sam längre, vem ska styra samhället?
Sa din lärare till dig att landet styrdes av kemister?
Isf beklagar jag sorgen
October 11, 2002
Callister wrote: [quote=MrWeizel][quote=Callister]Hur förklarar du scenariot där alla går Natur och ingen går sam längre, vem ska styra samhället?
Isf beklagar jag sorgen
Ni kan inte mötas på halva vägen? Tror föga att det enbart sitter samhällare eller naturare i riksdagen...
Vad gör du på ett tekniskt datorinriktat forum om du går samhäll då Callister? Borde det inte enbart vara naturnördar här?
July 27, 2002
Jiggly wrote: [quote=Callister][quote=MrWeizel][quote=Callister]Hur förklarar du scenariot där alla går Natur och ingen går sam längre, vem ska styra samhället?
Isf beklagar jag sorgen
Ni kan inte mötas på halva vägen? Tror föga att det enbart sitter samhällare eller naturare i riksdagen...
Vad gör du på ett tekniskt datorinriktat forum om du går samhäll då Callister? Borde det inte enbart vara naturnördar här?
Jag skulle aldrig vilja jobba med datorer, även om det är ett intresse. Det finns måååånga på detta forum som går Samhällskunskap jue.
Det sitter nog inte många naturvetare i riksdagen. Det spelar ingen roll ändå, jag ser inte ner på naturvetare för det. Men många på detta forum ser ner på Sam för att de själva inte tycker om det, och då använde jag ett argument, thats it..
Ingen här kan väl ge ett bra argument för att man INTE ska gå sam, utom till enskilda individer? 🙄
1 Guest(s)