November 4, 2001
kottetrance wrote: du brukar dyka ner till 30 meter då eller? ... äh.. klocka och klocka.. man har väl mobilen .. och några gamla trasiga GUL klockor..ingen status över klockor --såvida man inte är bankir eller har gått i pension..
man kanske vill ha klocka på sig när man badar? Min klocka t.ex. är vattentät till 50m fast jag har läst att man ska dela med 10 för att när man rör på sig ökar trycket, så 5meter. Det betyder att jag kan bada med den men jag tar nog av mig den ändå för att jag brukar dyka rätt mkt. och det skulle kännas tråkigt om klockan gick sönder.
BTW vad vet du om han har dykarcert. och gör några privatdyk med en kompis då och då?
June 6, 2002
kottetrance wrote: du brukar dyka ner till 30 meter då eller? ... äh.. klocka och klocka.. man har väl mobilen .. och några gamla trasiga GUL klockor..ingen status över klockor --såvida man inte är bankir eller har gått i pension..
30 m innebär i praktiken att klockan endast är fuktskyddad, 50 m badskyddad, 100 m kan du snorkla med ung. och 200 m kan du dyka djupt med. Vad det gäller siffrorna så står de för statiskt tryck och inte dynamiskt tryck, det är en väldig skillnad SE DU!!
Vad det gäller ditt resonemang över klockan som endast tidvisare, så är det inte endast det en klocka står för idag, en klocka är precis som dina kläder, skor och övriga accessoarer ett sätt att utrycka sig samt att man så klart trivs med det man bär.
Måste det förresten vara status på något som man innehar?? Räcker det inte att man själv trivs. Såna tråkmånsar som du innebär branschens undergång 🙄
June 28, 2001
bah, man ska ha en macgayver(stava?) klocka istället.
men när vi endå är inne på det. jag har en hyfsat fin klocka med 3st små visare på. inte en jävla aning vad dom gör, hittar ingen logik i dom heller.
en av dom har ju 12st lägen, så den gissar jag på att det är vilken månad, men den kan ändra sig mellan dagar.
en annan rör sig typ relativt snabbt när man sätter på tidtagar, helt jävla oanvändbar då den bara har 60 sec.
3dje saken har 10 olika märken, den snurrar oxå när man kör tidtagar, känns som den går för långsamt för att vara hundradelssekunder oxå.
vad fan gör alla grejer ? och vadfan gör dom där, ska man ha tidtagning så köper man sig inte en analog klocka.
fan min 300kr plastklocka är mkt bättre än denna igentligen.
June 6, 2002
Mind wrote: bah, man ska ha en macgayver(stava?) klocka istället.
men när vi endå är inne på det. jag har en hyfsat fin klocka med 3st små visare på. inte en j**la aning vad dom gör, hittar ingen logik i dom heller.
en av dom har ju 12st lägen, så den gissar jag på att det är vilken månad, men den kan ändra sig mellan dagar.
en annan rör sig typ relativt snabbt när man sätter på tidtagar, helt j**la oanvändbar då den bara har 60 sec.3dje saken har 10 olika märken, den snurrar oxå när man kör tidtagar, känns som den går för långsamt för att vara hundradelssekunder oxå.
vad fan gör alla grejer ? och vadfan gör dom där, ska man ha tidtagning så köper man sig inte en analog klocka.
Tjena!
Gå in på den här länken så får du en aning om hur en chronograf fungerar, nu är kanske inte din klocka en Casio Oceanus men funktionerna och det övriga är säkert detsamma.
June 28, 2001
Tyzon wrote: [quote=Mind]bah, man ska ha en macgayver(stava?) klocka istället.
men när vi endå är inne på det. jag har en hyfsat fin klocka med 3st små visare på. inte en j**la aning vad dom gör, hittar ingen logik i dom heller.
en annan rör sig typ relativt snabbt när man sätter på tidtagar, helt j**la oanvändbar då den bara har 60 sec.3dje saken har 10 olika märken, den snurrar oxå när man kör tidtagar, känns som den går för långsamt för att vara hundradelssekunder oxå.
Tjena!
Gå in på den här länken så får du en aning om hur en chronograf fungerar, nu är kanske inte din klocka en Casio Oceanus men funktionerna och det övriga är säkert detsamma.
http://www.ketonic.se/htm/b6.support/casio/filer/1918.pdf
tackar, mkt användbart.
February 24, 2003
Display i glaset såg jag någon hade skrivit men vafan det ser ju b ut om något.
Hmm hade en klocka fin som fan har för mig att den hette Giovanni nånting, Italiensk iallfall.
En liten story över den var att jag köpte den för 300 spänn av en kille som precis hittat den och i själva verket kostade den snarare 30k hehehe.....
att den sedan revs av i ett bråk hör ju inte hit:(
May 8, 2001
Till Crippaz:
Grymt snygg klocka! Gillar när det är stilrent.
chrippaz wrote: man kanske vill ha klocka på sig när man badar? Min klocka t.ex. är vattentät till 50m fast jag har läst att man ska dela med 10 för att när man rör på sig ökar trycket, så 5meter. Det betyder att jag kan bada med den men jag tar nog av mig den ändå för att jag brukar dyka rätt mkt. och det skulle kännas tråkigt om klockan gick sönder.
Riktigt så är det inte utan om "djupet" kan anges i tryck också. På 10 meter är trycket 2 atmosfärer (1 atm på land) och ökar ca 1 atm per 10m. Det är nog det du tänker på.
Man ska köpa en klocka som man sjävl trivs med! Å andra sidan så håller jag med skribenten som tycker att det kan jämföras med ett klädesplagg. Olika klockor ger olika signaler. Dock så är ju inte detta viktigt för alla såklart.
Om klockan är lite dyrare så tycker iaf jag att det är viktigt att den är vattentät. Jag skulle inte vilja lämna min Omega Seamaster Pro på stranden när jag ska gå och bada...
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
1 Guest(s)