June 30, 2005
Hejsan alla glada. Tänkte kolla läget och rea synpunkter angående NAS. Har kollat och är sugen på Synology.
Är Qnap bättre? Jag är ute efter en allsidig låda som klarar av mycket. Iphone, biorummet, datorn osv.
Behöver jag USB 3.0?
Kan jag koppla till extern HDD via eSATA och nå den via Iphone? (Har en 4bay låda med eSATA).
Vad ska jag tänka på innan jag väljer och köper en NAS?
Vad behöver jag Wake on LAN till?
Vilken har bäst mjukvara? Qnap/Synology?
January 9, 2004
Alla dagens NAS har extra allt i princip. Men är det en funktion som du saknar så är det inte alltid så lätt att få till dem. Ett alternativ är att bygga ett eget NAS som Delph1 säger. Så gjorde jag och jag är kanonnöjd med mitt. Det är ju dock betydligt mer tidskrävande (och roligare i mitt tyckte).
Annars så har både Synology och Qnap bra programvaror i sina NAS. Ta reda på exakt vad det är för funktioner du vill ha och titta sedan vilka NAS som klarara det. Observera att om det finns en eSATA-port så behöver det inte betyda att du kan koppla den som en extern HDD till en dator. Det kan vara att du kan koppla in en extern HDD i själva NASet. Det får du titta i specifiktaionerna.
Beror på vad du menar med att "nå den via iPhone".
Wake on Lan är en funktion som gör att om NASet är avstängt, så kan du starta den genom att skicka en "vakna" signal över nätverket.
November 27, 2003
Ah, full respekt för det 🙂
Då tycker jag du ska göra det enkelt för dig och ta dig till http://www.prisjakt.nu och sen börja sålla ut bland deras alla modeller tills du kommer ner till de du tycker är mest intressanta. Mjukvarumässigt är båda två snabba med att fixa till uppdateringar och jag tror båda har fjärrstyrning via både iOS och Android, så länge det är en nyare modell. Båda har DLNA med typ samtliga modeller, vilket gör att du kan strömma till alla möjliga enheter, inklusive telefoner.
1 Guest(s)