Vilken NAS som nav i hemmet?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilken NAS som nav i hemmet?
KAMIKIRI
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 4, 2011 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

Hejsan alla glada. Tänkte kolla läget och rea synpunkter angående NAS. Har kollat och är sugen på Synology.
Är Qnap bättre? Jag är ute efter en allsidig låda som klarar av mycket. Iphone, biorummet, datorn osv.

Behöver jag USB 3.0?

Kan jag koppla till extern HDD via eSATA och nå den via Iphone? (Har en 4bay låda med eSATA).

Vad ska jag tänka på innan jag väljer och köper en NAS?

Vad behöver jag Wake on LAN till?

Vilken har bäst mjukvara? Qnap/Synology?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1272474
December 4, 2011 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har byggt mina egna NAS. Det finns bra chassin och operativsystem för det. Du har inte tänkt i de banorna?

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
1272484
December 5, 2011 - 8:18 am
sp_Permalink sp_Print

Alla dagens NAS har extra allt i princip. Men är det en funktion som du saknar så är det inte alltid så lätt att få till dem. Ett alternativ är att bygga ett eget NAS som Delph1 säger. Så gjorde jag och jag är kanonnöjd med mitt. Det är ju dock betydligt mer tidskrävande (och roligare i mitt tyckte).
Annars så har både Synology och Qnap bra programvaror i sina NAS. Ta reda på exakt vad det är för funktioner du vill ha och titta sedan vilka NAS som klarara det. Observera att om det finns en eSATA-port så behöver det inte betyda att du kan koppla den som en extern HDD till en dator. Det kan vara att du kan koppla in en extern HDD i själva NASet. Det får du titta i specifiktaionerna.

Beror på vad du menar med att "nå den via iPhone".

Wake on Lan är en funktion som gör att om NASet är avstängt, så kan du starta den genom att skicka en "vakna" signal över nätverket.

KAMIKIRI
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 45
1272498
December 5, 2011 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Orkar inte bygga för tillfället. Säkert mycket roligare, men! Dottern tar all tid just nu.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1272508
December 5, 2011 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Ah, full respekt för det 🙂

Då tycker jag du ska göra det enkelt för dig och ta dig till http://www.prisjakt.nu och sen börja sålla ut bland deras alla modeller tills du kommer ner till de du tycker är mest intressanta. Mjukvarumässigt är båda två snabba med att fixa till uppdateringar och jag tror båda har fjärrstyrning via både iOS och Android, så länge det är en nyare modell. Båda har DLNA med typ samtliga modeller, vilket gör att du kan strömma till alla möjliga enheter, inklusive telefoner.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 442
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL