March 1, 2001
jag tar i 1600*1200 med min. vilket oxå är max för den. passar bra då upplösningen jag kör med är 1600*1200.
ska jag bort en längre tid och behöver ta fler bilder än 132 sänker jag till 1024*768
Ser ingen nackdel med att ta i höga upplösningar så länge man har plats på minneskortet, är det jobbigt å scolla kan man ju sätta på auto-fit eller liknande i sitt bildtittar program.
December 4, 2002
Quarzi wrote: 640*480 = tillräkligt stort tycker jag..
kan ju editera lite..
kör med 640*480 när jag t.ex. är på fester och det fotas hejvilt.. annars om man är hemma och vill ta nån bild på typ min stortå () så tar jag största som är 1280*960 tror jag
Gör precis likadant jag med
July 27, 2004
Vilken upplösning man bör välja beror ju på vad man har för kamera och vad bilden skall användas till.
För optimal färgkvalitet bör antalet bildpixlar inte vara mycket mer än 25% av kamerans CCD-pixlar eftersom en typisk kamera har 50% gröna, 25% röda och 25% blå sensorer.
För en 4 Mpixel-kamera blir det då 1024x768 som är optimalt. Större bilder ger sämre färgåtergivning.
Skall bilderna användas på en hemsida eller skickas med epost duger det med lägre upplösning, och skall de skrivas ut vill man ha högsta upplösning.
En annan faktor är bildsnittet. Digitalzoom är ju fullständigt värdelöst, så jag väljer hellre en hög upplösning på originalbilden och beskär den manuellt i efterhand än att använda digitalzoom.
/Olle
April 13, 2004
Olle P wrote: Vilken upplösning man bör välja beror ju på vad man har för kamera och vad bilden skall användas till.
För optimal färgkvalitet bör antalet bildpixlar inte vara mycket mer än 25% av kamerans CCD-pixlar eftersom en typisk kamera har 50% gröna, 25% röda och 25% blå sensorer.
För en 4 Mpixel-kamera blir det då 1024x768 som är optimalt. Större bilder ger sämre färgåtergivning.Skall bilderna användas på en hemsida eller skickas med epost duger det med lägre upplösning, och skall de skrivas ut vill man ha högsta upplösning.
En annan faktor är bildsnittet. Digitalzoom är ju fullständigt värdelöst, så jag väljer hellre en hög upplösning på originalbilden och beskär den manuellt i efterhand än att använda digitalzoom.
/Olle
Vilken upplösning är då optimalast (heter det så?) för en Nikon Coolpix 3200?
1 Guest(s)