September 13, 2001
Måste bara börja denna tråd med att låta sig förundras över att det egentligen är otroligt hur en dator överhuvudtaget kan fungera.
Med så många olika standarder som det nu kommit att finnas på marknaden.
Sen ska allt detta bli kompatibelt med ett operativsystem, vilket skall förstå sig på alla ens dators delar.......kan bara leda till en sak. KAOS i många fall.
Har suttit och studerat en hel del inlägg på olika forum om just detta med vilket OS som är bäst bla bla...sämst!
Det är med både djup beundran för engagemanget, men samtidigt en stor undran jag upptäckt en överhängande "röd" tråd i det hela.
En stor del av er verkar kunna strida på gränsen till blodigt allvar för ert "helt fantastiska XP" eller "Linux rulez f**k MS".
Tyvär verkar detta bara bli allt vanligare och vanligare i forumen, många gånger svaras det inte riktigt på den fråga som "tråd-startaren" faktiskt ställt.
Nej allt som oftast låter sig människor, som i många fall sitter inne med en hel del kunskap om diverse lösningar. Istället låta bli att ge ett kreativt svar och istället starta ett OS-krig.
Det är också enbart sådana trådar som har en tendens att verkligen spåra ur och bli milslånga, utan att någon egentligen lyckas säga någonting eller hjälpa den stackare som bara ville få hjälp.
Nej varför lägga en sådan energi på detta, t.o.m. ibland låta det växa fram ett hat mot varandra. Enbart på grund av en sådan
bagatell som att mitt OS är bäst ditt är skit.
(En dator är som en människa i den aspekten att varje dator är oxå unik. En funkar perfekt med just det OS:et medan en annan kanske inte ens vill starta.)
För i grund och botten så är det så att alla ni liksom jag som samlas på en sådan här sajt faktiskt har exakt samma intresse (om än med olika operativsystem), nämligen just Datorer och dess utveckling.
Mitt slutord blir därför varför inte låta sig ta en paus och tänka efter om vi verkligen måste dra in sådan skit "chat-tendensen" till forumen och kränka varandra i var varannan mening trots samma intresse.
NEJ det är dags att värna om sådana här forum och eldsjälarna bakom dem, så sluta upp med allt trams, så blir det mycket trevligare.
"Kritisera gärna, men med måtta"
/ Melin
December 23, 2000
Jag märkte en viss tendens till ökad fientlighet mot de flesta som opponerade sig mot mina åsikter i alla de trådar som jag skrev inlägg i. Till slut stannade jag upp och undrade vad fasen som pågick! NH höll på att förvandlas till ett slagfält där den enda åsikten som var värd något var din egen. Du alldeles rätt! Massor av kunskap går förlorad till fördel för fientlighet pga av olika åsikter och personangrepp.
Frågan är då: ska vi moderatorer börja köra en ännu hårdare policy och börja ta bort varje inlägg i en tråd som vi märker att det kommer att starta ännu ett litet minikrig? Låt oss säga att en nybörjare frågar något om hur man konfar sin IIS-server. Till svar kommer någon och vrålar åt honom att "IIS suger phett!!" och det enda rätta är Apache. Visserligen har kanske den grabben rätt som skrev så, men det tillförde inte tråden något och nybörjaren fick inte svar på sin fråga.
I ett sådant läge vill jag börja rensa upp hejvilt för att se till att sådana trådar hålls rena från inlägg med endast åsikter och inga råd. På så sätt skulle nog alla som älskar att bråka tröttna på att skriva ner sina egna åsikter och kasta skit på folk som inte tycker som dem, eftersom allt de skriver tas bort.
Hmmm... :hmm: Låter det som något som kan funka?
December 19, 2000
On 2001-10-20 13:34, LeviAthaN wrote:
Jag märkte en viss tendens till ökad fientlighet mot de flesta som opponerade sig mot mina åsikter i alla de trådar som jag skrev inlägg i. Till slut stannade jag upp och undrade vad fasen som pågick! NH höll på att förvandlas till ett slagfält där den enda åsikten som var värd något var din egen. Du alldeles rätt! Massor av kunskap går förlorad till fördel för fientlighet pga av olika åsikter och personangrepp.Frågan är då: ska vi moderatorer börja köra en ännu hårdare policy och börja ta bort varje inlägg i en tråd som vi märker att det kommer att starta ännu ett litet minikrig? Låt oss säga att en nybörjare frågar något om hur man konfar sin IIS-server. Till svar kommer någon och vrålar åt honom att "IIS suger phett!!" och det enda rätta är Apache. Visserligen har kanske den grabben rätt som skrev så, men det tillförde inte tråden något och nybörjaren fick inte svar på sin fråga.
I ett sådant läge vill jag börja rensa upp hejvilt för att se till att sådana trådar hålls rena från inlägg med endast åsikter och inga råd. På så sätt skulle nog alla som älskar att bråka tröttna på att skriva ner sina egna åsikter och kasta skit på folk som inte tycker som dem, eftersom allt de skriver tas bort.Hmmm... :hmm: Låter det som något som kan funka?
I det fallet låter det inte så smart att säga att IIS suger...Jag skulle säga att det är mycket jobbigare med IIS, patcha osv..men ändå förklara hur man gjorde.
December 20, 2000
Helt rätt håller fullständigt med.
Som jag & min lille bror Christopher, Han kör ONLY Linux Jag endast Windos.
Men det är inget vi slåss om hans Linux mitt Windos är som sagt två skilda världar.
Jag hade nog lagt manken till å lärt mig Linux om man kunnat göra samma saker i linux som i Windos mest med tanke på spel å liknade vilket som saknas idag.
Men det kommer väl senare det med ?
//Triple X
December 23, 2000
On 2001-10-20 13:43, Thomas wrote:
I det fallet låter det inte så smart att säga att IIS suger...Jag skulle säga att det är mycket jobbigare med IIS, patcha osv..men ändå förklara hur man gjorde.
Sådana inlägg tillför ju ändå en sådan tråd något. Man behöver, som du säger, inte häva ur sig sin personliga åsikt i nyllet på dem. Men att komma med en rekommendation plus någon form av svar på fråga är ju helt ok!
December 22, 2000
Till och börja med måste jag säga att de var ett mycke bra skrivet inlägg av dig!
De är precis sånt här vi behöver, vi behöver öppna upp ögonen, och de är precis vad du har gjort!
Finns ingen anledning i hela denna värld att hacka på varndra p.g.a att man har ett anoorlunda OS än vad nån annan har. Sen finns de ju folk, både vanliga meddlemmar OCH CREW, som lyckas vända en hel tråd från de ena till de andra, dvs att dem gör ett inlägg som inte alls har med rubriken och göra och då sitter ju den stackars människa som från början ville ha hjälp med en tråd full av skit!
May 9, 2001
Jo, men allt har väl mycket med tycke och smak att göra och vilka erfarenheter man har. Själv har jag bra erfarenheter av Intel och Mikromjuk och därför håller jag mig till det och ska inte få en massa skit kastat på mig för det. Vissa tycker att AMD och Linux är det bästa som finns och det är väl kul för dem.
Sten
October 10, 2001
Jag tycker att allt det här låter vettigt men jag blir också en smula rädd. Ska allt som inte tillför tråden något konkret rensas bort? Vi är här för att hjälpa andra, själva få hjälp OCH för att bidra med vår åsikt. Jag tror att stenhård censur av forumet skulle få en kraftigt negativ effekt. Jag tycker att man borde få skriva att: "Windows är världens sämsta operativsystem, en plåga för mänskligheten." om man nu tycker det, så länge det inte urartar till personangrepp i stil med: "Windows är världens sämsta operativsystem, en plåga för mänskligheten och du är världens största idiot som använder det." Som synes är det stora skillnader på dessa två och det första tycker jag är helt okej.
Jag tror att om alla trådar helt konsekvent ska hålla sig till sakfrågan så kommer vi att få ett stelt och tråkigt forum. Ett forum behöver personliga och åsiktsfyllda inlägg för att bli bra. Däremot så är det ju alltid snällt om någon faktiskt försöker besvara den stackars trådstartarens frågor och det bör således prioriteras när man gör ett inlägg.
EDIT: Betrakta "Om alla trådar helt konsekvent skulle hålla sig till sakfrågan" som relativt, naturligtvis bör inte alltför långsökta utsvävningar göras.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2001-10-20 16:06 ]
December 23, 2000
Quaero: Det brukar ju tyvärr oftast vara dessa utsvävningar som förstör en tråds topic. Även det ger en negativ effekt i våra forum.
[ Detta Inlägg ändrades av: LeviAthaN den 2001-10-20 16:22 ]
October 10, 2001
Levi: Jag är medveten om det men det du talade om högre upp i den här tråden var kraftig censur. Att ta bort allt som bara innehöll åsikter. Det skrämmer mig. Hård censur kan ta död på forumet.
Den här tråden var bra och den kanske kan få fler att tänka på vad de skriver i sina inlägg, men jag tror att censur är en dålig metod för att ordna problemet.
October 10, 2001
Censur är ett hårt ord för ett farligt fenomen.
Det du skrev om högre upp VAR censur, och väl tilltagen sådan dessutom.
Det verkar dock på ditt senaste inlägg som om vi är av samma åsikt i den här frågan. Något borde göras, däremot så tror jag på en lösning där var och en får ansvara för vad de skriver. Skapa en ny tråd Levi, sätt trådbeskrivningen till "Alla ska läsa det här!" och skriv där några förslag till riktlinjer och förhållningsregler vad gäller inläggen i forumet. Därefter kan dessa regler diskuteras och debatteras tills de har slipats till användares och aministratörers belåtenhet vartefter vi, om alla tar dessa riktlinjer till sig, bör se en förbättring.
September 13, 2001
Härligt att se att min "lilla" tråd fått denna respons.
Stort tack till LeviAthaN som flyttade tråden, så fler kan ta del av ändå ett relativt viktigt ämne. För titta bara hur dom allmäna chattarna spårat ur.... detta beteende börjar man tyvärr även ana inom från början seriöst menade forum för likasinnade. Men hur då få bort det, ingen lätt fråga.
Det var därför jag startade denna tråd, för att få igång en debatt om hur man kan få bort/minska alla dessa oseriösa "minikrig i forumen.
VÄRNA om forumen, och låt inte världens hat även komma in här!
/Melin
2 Guest(s)