January 8, 2005
Skulle vara idiotiskt att gå med i EMU och införa euron just nu.
Vi skulle gått med vid tidpunkten då vi röstade om det.
Idag är kronan så svag gentemot euron och vi skulle förlora enormt mkt pengar genom att låsa vår krona mot resten av eu medans den är i detta tillståndet.
Det är bara att vänta och hoppas på att kronan tar mark igen och först då bör vi ha en omröstning.
Men först är det vår integritet som måste skyddas och om du tycker euron är viktigare än din personliga integritet och alla andra frågor som eu bästämmer om idag, så varsågod att avstå ifrån att rösta.
April 24, 2007
Att lämna över en såpass viktig del av ekonomin såsom räntepolitik osv till EU känns lite dumt. Riksbanken gör ett mycket bättre jobb. Många vill ha Euron nu för att kronan är svag, det är verkligen inte anledning nog. Bara kostnaden för att gå över till Euro är absurd.
November 22, 2001
Shikar wrote: Att lämna över en såpass viktig del av ekonomin såsom räntepolitik osv till EU känns lite dumt. Riksbanken gör ett mycket bättre jobb. Många vill ha Euron nu för att kronan är svag, det är verkligen inte anledning nog. Bara kostnaden för att gå över till Euro är absurd.
Samtidigt kan man se det som en stor fördel att ha samma valuta över hela europa. Det var länge sen jag läste in mig på för och nackdelar så jag kommer inte ihåg så mycket, men minns att fördelarna var mer.
Man bör ju se det långsiktigt, inte bara att det blir en kostnad nu.
Egentligen är det en dålig ide att ha en omröstning om en sådan sak eftersom gemene man inte sätter sig in i frågan. Samtidigt visar politikerna att man kanske borde ha omröstning om varenda beslut de tar...
Körkort för rösträtt och mer omröstningar kanske hade varit något :p
January 8, 2005
Gör det möjligt att rösta via nätet och genom e-legitimation tex BankID som används flitigt tex med skatteverket.
Samt fler omröstningar.
Anledningen att vi inte har omröstningar på så mycket är just att det tar lång tid och kostar pengar.
Låt människor enkelt rösta på det de anser vara bäst, och förmedla länkar med information om vad man röstar på.
Hur svårt ska det vara att upprätthålla en bra demokrati och en bra kommunikation, säg nånstans där information och rättvisa kommer fram snabbare än på nätet ?
Nackdelen är de som inte har internet eller de som inte kan använda en dator och jag vet ingen bra lösning på det.
January 8, 2005
Iofs inte, men ska man ha en omröstning så måste ju i princip alla ha möjlighet att rösta.
Sen kan de ju springa till biblioteket om de mot förmodan inte har internet eller en dator, men då blir det lite krångel med E-legitimation, men det finns nog en lösning :).
bra hade det varit iaf.
November 22, 2001
Polekatt wrote: Iofs inte, men ska man ha en omröstning så måste ju i princip alla ha möjlighet att rösta.
Sen kan de ju springa till biblioteket om de mot förmodan inte har internet eller en dator, men då blir det lite krångel med E-legitimation, men det finns nog en lösning :).
bra hade det varit iaf.
Man behöver ju iofs inte ta bort den klassiska röstningsmetod bara för att man inför e-röstande, det gamla sättet kommer ju ändå självdö.
February 17, 2004
Polekatt wrote: Frankrike vill landsätta 5000 soldater i danmark och norge förbereder kärnvapen krig......
Om du inte tänker engagera dig att äns bilda en åsikt, utan vill få information matad till dig och styra dig åt de håll de vill, så tycker jag du ska låta bli att rösta.
Jo men finns infon så läser jag igenom det. Så intresset finns, dock saknas tiden att leta upp den.
September 27, 2005
Dani wrote: Nån som har nån sida där jag kan läsa in mig. Orkar inte leta info om valet och har inte tid. Just nu är det bara brudar i skallen 8-).
Jag går och röstar om jag vet mer, annars är det skit samma.
Inte så mycket inläsning men ett litet grundläggande test iaf. http://www.dn.se/fordjupning/e.....t-1.869858
Personligen fick jag lite för jämt på ett stort antal partier för kunna säga att det gav så mycket vägledning.
July 19, 2001
Varfor var Junilistan med men inte SD?
Sjalv fick jag ocksa PP enligt testet, dock tycker jag de verkar vara lite val mycket av ett pajasparti for att fa en rost. Speciellt som det sitter kommunistsympatisorer med i styrelsen.
Zelog wrote: Sverigedemokraterna kanske...
Som utlänning har jag observerat att svenskarna och deras kultur håller på att raderas. Det är sorgligt eftersom Sverige är ett otroligt rikt land med ett system som fungerar riktigt bra. Människor som massinvandrar hit gör det för att deras egna system inte är lika bra eller har helt kollapsat, för att sedan försöka få Sverige mer likt sina hemländer. Vansinne. Åk tillbaka om det inte passar. Sluta kräva att Sverige ska mer och mer likna andra, underpresterande samhällen.
Mycket bra skrivet.
1 Guest(s)