April 24, 2007
ilg@dd wrote: Det har jag svårt att tro att någon öht kan lyckas med.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Apartheid Det kan bli mycket värre.
OT: Inte bestämt mig ännu, får se längre fram.
January 4, 2001
ilg@dd wrote: Många företagare på NH verkar det som, arbetarklassen kanske häckar på nån annan sajt. Alternativt mängder av ynglingar som inte har några äldre släktingar/sjuka/arbetslösa/anhöriga att bry sej om.
Stackars Sverige.
Så om man är arbetarklass eller har äldre släktingar/sjuka/arbetslösa/anhöriga så ska man inte rösta borgerligt?
Mja, om man har den uppfattningen så har man nog inte förstått mycket av hur politik fungerar.
Jag tror att moderaternas politik är mycket bättre för dessa grupper än några av partierna i det vänstra blocket.
Coore wrote: Så om man är arbetarklass eller har äldre släktingar/sjuka/arbetslösa/anhöriga så ska man inte rösta borgerligt?
Mja, om man har den uppfattningen så har man nog inte förstått mycket av hur politik fungerar.
Jag tror att moderaternas politik är mycket bättre för dessa grupper än några av partierna i det vänstra blocket.
Jomen tjenare, jag behöver inte granska mycket av bekantskapskretsen för att konstatera att du far med BS..
Kan du ge något exempel på hur borgarna INTE har försämrat för gamla/sjuka/arbetslösa?
(Måste erkänna att det känns lustigt när en 25-åring som fortfarande studerar insinuerar att jag inte förstår politik)
*Edit*
Inte för att jag litar speciellt mycket på dessa SIFO och SKOP-undersökningar, men för tillfället ser det iaf ganska ljust ut i mina ögon.
[Image Can Not Be Found]
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....7176737.ab
😉
Shikar wrote: http://sv.wikipedia.org/wiki/Apartheid Det kan bli mycket värre.
Har svårt att se hur det skulle gå till i gamla Svedala.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 27, 2005
ilg@dd wrote: (Måste erkänna att det känns lustigt när en 25-åring som fortfarande studerar insinuerar att jag inte förstår politik)
Snälla snälla, du måste verkligen sluta med såna kommentarer! :cy: Vad har någons ålder med något att göra? Okej om han varit 12 år, men en 25 åring är precis lika vuxen som en 45 åring. Vad vet du om Coores kunskaper inom politik? Han kanske läser statsvetenskap och är jätteintresserad; det är saker som är betydligt viktigare än ålder.
Riktigt tråkigt med sådant irrelevant tjafs. För det är så det börjar. Nästa kommentar kommer någon annan säga något dumt tillbaka, varpå någon mer lägger sig i och någon sida senare (brukar bli kring sida 3-4) så har allt spårat ur. Jag säger inte att det alltid är du som startar det, men nu var det fan så.
ojdå wrote: Snälla snälla, du måste verkligen sluta med såna kommentarer! :cy: Vad har någons ålder med något att göra? Okej om han varit 12 år, men en 25 åring är precis lika vuxen som en 45 åring. Vad vet du om Coores kunskaper inom politik? Han kanske läser statsvetenskap och är jätteintresserad; det är saker som är betydligt viktigare än ålder.
Riktigt tråkigt med sådant irrelevant tjafs. För det är så det börjar. Nästa kommentar kommer någon annan säga något dumt tillbaka, varpå någon mer lägger sig i och någon sida senare (brukar bli kring sida 3-4) så har allt spårat ur. Jag säger inte att det alltid är du som startar det, men nu var det fan så.
Tror du på det där själv, eller kände du dej bara tvungen att stå upp för en NH-kollega?
Är begreppet erfarenheter okänt i din värld?
Jag har levt och arbetat under ett antal fler konstellationer av regeringar och vet hur det varit under dessas styren.
Ok, visst har jag fått det bra en stund under borgerligt styre, men då har även jag varit ung, frisk och arbetsför med jobb. Det är inte för egen sak jag talar, jag ser ju hur snett skattekronorna fördelas i dagsläget.
Man kan inte sänka skatten för de redan välbeställda och samtidigt inbilla sej att allt ska gå runt som vanligt, sänker man skatterna så blir det per automatik så att någon annan får betala för det.
I min värld så tar man hand om de sämre bemedlade, inte tvärtom. Jag skulle kunna dra flera exempel på hur sjuka, gamla och arbetslösa fått det rejält sämre, men dels har jag inte tid just nu, dels tror jag inte det är någon mening med det med tanke på vissa personers inställning och egoistiska tänk.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 27, 2005
ilg@dd wrote: Tror du på det där själv, eller kände du dej bara tvungen att stå upp för en NH-kollega?
Är begreppet erfarenheter okänt i din värld?
Jag har levt och arbetat under ett antal fler konstellationer av regeringar och vet hur det varit under dessas styren.
Erfarenheten tycker jag här spelar väldigt liten roll. Anledningen till att jag tycker så är att nutiden skiljer sig så mycket från dåtiden. Ta vilket parti du vill och jämför deras partiprogram från tidigt 90-tal och idag. Skillnaderna är större än likheterna. Resonemang som att "Jag kommer minsann ihåg på 80-talet när parti X tog över, då blev det illa!" tycker jag är helt irrelevanta. Parti X för antagligen inte samma politik, ingen i partitoppen finns kvar och samhället ser radikalt annorlunda ut. Därför tycker jag att en 25 åring har precis lika god åsikt som en 45 åring.
Jag har tyvärr inte förmånen att känna Coore personligen. Det jag har jävligt svårt för är när någon nedvärderar en annan person på grund av attribut som inte har med saken att göra. (Ålder, kön, etnicitet och liknande.)
ilg@dd wrote:
Ok, visst har jag fått det bra en stund under borgerligt styre, men då har även jag varit ung, frisk och arbetsför med jobb. Det är inte för egen sak jag talar, jag ser ju hur snett skattekronorna fördelas i dagsläget.
Man kan inte sänka skatten för de redan välbeställda och samtidigt inbilla sej att allt ska gå runt som vanligt, sänker man skatterna så blir det per automatik så att någon annan får betala för det.
I min värld så tar man hand om de sämre bemedlade, inte tvärtom. Jag skulle kunna dra flera exempel på hur sjuka, gamla och arbetslösa fått det rejält sämre, men dels har jag inte tid just nu, dels tror jag inte det är någon mening med det med tanke på vissa personers inställning och egoistiska tänk.
Antar att det inte var riktigt till mig? Skrev inget om politik...
April 27, 2010
Shikar wrote: Nu tar du upp en liten del av SD politik. Man får ju redan idag klart sämre förutsättningar för att få stanna om man begår brott.
Varför skulle man stänga gränserna? Det pågår ingen massinvandring, hur mycket SD än säger det. Invandringen till Sverige har snarare minskat rejält.
Om man istället för en vettig politik så att dem som kommer hit kommer in i samhället kommer man att lösa problemen. Även om man skulle stänga gränserna i 100år skulle det inte förbättra situationen något. Folk kommer inte till Sverige med förhoppningar om att bli kriminella.
SDs politik är ju en ekonomisk katastrof, vi skulle gå back miljarder varje år om SD styrde.Den rensning du pratar om låter farligt nära det som kallas etnisk rensning, för hur ofta har man inte beskyllt målen för att vara en "samhällsfara"? Jag säger inte att du skulle förespråka etnisk rensning, bara att man inte alltid vet vart man har SD.
Skriver inte detta i egenskap av redaktionsmedlem.
Ni bör veta att jag inte är i närheten av en rasist innan ni drar slutsatser om mig. Jag är enormt självkritisk och vågar erkänna att jag har fel i saker jag säger om så bevisas.
Att stänga gränserna hade varit en bra början, Sverige har tagit på sig för mycket för att realistiskt sett kunna reda ut det smidigt och smärtfritt. Alla invandrare som sitter i svenska fängelser och begår brott utan att åka dit för det drar enormt på stadskassan. Bidragstagandet är också en mycket stor belastning ekonomiskt.
Vi har kommit till en punkt i sveriges utveckling där en grupp människor som inte ens har medborgarskap drar enorma summor pengar av staten varje år som går, som vi inte har sucken av en chans att integrera i samhället eller få på rätt spår. Självklart ligger anledningen till brottsligheten till viss del på svenska staten som kan lika mycket om integration som min engelska setter, men även kulturen de kommer ifrån och en allmän brist på respekt och normala värderingar.
Och alla asylsökande som kommer hit för att sedan ta med sig hela familjen senare? Det har vi problem med där jag kommer ifrån, en somalisk man som vill ta hit sina 8 släktingar t.e.x. Det kan aldrig sluta väl om vi tillåter sådant. Dom föder ju dessutom mer barn än den normala svenska familjen, barn som riskerar att växa upp "fel" i vårat integrationshandikappade land.
Sverige måste ta sig en funderare över vad som betyder mest. Är det välfärden för de svenska medborgarna som är viktigast, eller är det bistånd till tredje världen och kostnader och bidrag för invandrare som drar ner våran berömda levnadsstandard?
Det finns ca 4500 fängelseplatser i sverige, om jag minns rätt så är det 70-80% med utländsk bakgrund i dessa.
En fånge kostar ca 2500:- om dagen (Har även läst 1600, 2800 och 5000 så jag körde på ett lägre medelvärde), och många sitter där med långa straff. Det är 900.000 om året + rättegångskostnader mm mm mm. Det är sjukt mycket. Tänk om vi lät deras hemländer ta hand om dem istället?
Detta argument faller lite på att om invandrarna inte satt där skulle antagligen platserna vara tilldelade svenskar istället, vi begår ju brott vi med, om än inte lika mycket våldsbrott. Och jag antar att det är att föredra att sitta i fängelse av mindre våldsamma anledningar.
Tänk bara på detta: http://www.metrobloggen.se/jsp.....19.1426740 😉
En etnisk rensning skulle jag inte vilja kalla det, bara en utsortering av brottslingar med något hårdare tag än normalt.. Något måste göras åt situationen innan den går överstyr. Vilket parti tror ni vågar gå ut och säga saker i stil med "Våran invandringspolitik har havererat, brotten ökar drastiskt och det sitter nästan bara utlänningar i svenska fängelser" "Invandrare kraftigt överrepresenterade innom våldsbrott"? Media skulle få en så kraftig kollektiv utlösning att den kunde skjuta hål i en betongvägg och fortfarande döda folk på andra sidan. "Den svenska toleransen är slut" "Mona sahlin har sökts för kommentar, men allt vi fick fram var en rutten lukt från hennes lägenhet" "Sverige: Ett rasistiskt land" "Sverige kastar ut sina gäster".
För att inte tala om alla debattörer som skulle få mer pappersyta tilldelade sig än några andra nyheter, som kan dela upp sverige i läger och skapa allmän oordning med sina åsikter.
Jag vill se SD i riksdagen för lite av samma anledning som man som barn slänger smällare på en myrstack: Jag vill se saker och ting ta hus i helvete och röras om. Våran PK politik har passerat bästföre datumet för länge sedan, det är dags att våga ta tag i de tabubelagda frågorna.
Kan ni tänka er att sverige likt norge skulle våga gå ut i tidningarna och säga "Alla överfallsvåldtäkter 2007-2009 begicks av utomnordiska invandrare"? Nej inte en jäkla chans, det vore självmord i detta land, men Norge klarar det utan problem. Är då norge ett rasistiskt land tycker ni? Nej det tror jag inte, jag tror att ni är förvånade och hemligt glada åt att det går att göra så i ett nordiskt samhälle.
Mods kommer väl hata mig för att jag postar sånthär, så åter igen, jag som trådskapare och enda erkännda SD röstaren i sin egen politiktråd beskriver min ståndpunkt då folk frågar. Balla inte ur nu, håll en civiliserad ton och förstör inte tråden med rashat eller AFAfasoner. Det går att ha en normal diskussion om detta bara man lägger band på sig själv och inte går för långt med sina åsikter och uttalanden.
Konstruktiv kritik bemöts med ett konstruktivt mottagande.
PS, började skriva detta igår men somnade halvvägs, om ni vill att jag ska klargöra något, säg till och klös inte ögonen ur mig utan att först veta vad jag tycker och tänker.
ojdå wrote:
Erfarenheten tycker jag här spelar väldigt liten roll. Anledningen till att jag tycker så är att nutiden skiljer sig så mycket från dåtiden. Ta vilket parti du vill och jämför deras partiprogram från tidigt 90-tal och idag. Skillnaderna är större än likheterna. Resonemang som att "Jag kommer minsann ihåg på 80-talet när parti X tog över, då blev det illa!" tycker jag är helt irrelevanta. Parti X för antagligen inte samma politik, ingen i partitoppen finns kvar och samhället ser radikalt annorlunda ut. Därför tycker jag att en 25 åring har precis lika god åsikt som en 45 åring.Jag har tyvärr inte förmånen att känna Coore personligen. Det jag har jävligt svårt för är när någon nedvärderar en annan person på grund av attribut som inte har med saken att göra. (Ålder, kön, etnicitet och liknande.)
Antar att det inte var riktigt till mig? Skrev inget om politik...
God åsikt, ja, men insikt, knappast troligt.
I princip allt du gör och säger kan härledas till politik, så det var menat även till dej. (Hela mitt inlägg är av politisk karaktär.)
*Edit*
Hahaha, vad sägs om FP's senaste drag då?
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....7177239.ab
”Ungdomar ska ha rejält lägre lön”
January 28, 2004
Även jag kommer att rösta på SD detta val, åtminstone så länge dom andra partierna tar till odemokratiska medel mot dom. Om SD nu har så fel så borde inte det vara något problem för dom andra partierna att visa det genom debatt med SD och föra fram sin egen politik.
Det jag har sett hittills av andra partier fullkomligen stinker rädsla och en brist på förtroende för deras egen politik och åsikter.
April 24, 2007
TheLea wrote: Ni bör veta att jag inte är i närheten av en rasist innan ni drar slutsatser om mig. Jag är enormt självkritisk och vågar erkänna att jag har fel i saker jag säger om så bevisas.
Bidragstagandet är också en mycket stor belastning ekonomiskt.
Vi har kommit till en punkt i sveriges utveckling där en grupp människor som inte ens har medborgarskap drar enorma summor pengar av staten varje år som går, som vi inte har sucken av en chans att integrera i samhället eller få på rätt spår.Och alla asylsökande som kommer hit för att sedan ta med sig hela familjen senare? Det har vi problem med där jag kommer ifrån, en somalisk man som vill ta hit sina 8 släktingar t.e.x. Det kan aldrig sluta väl om vi tillåter sådant. Dom föder ju dessutom mer barn än den normala svenska familjen, barn som riskerar att växa upp "fel" i vårat integrationshandikappade land.
Sverige måste ta sig en funderare över vad som betyder mest. Är det välfärden för de svenska medborgarna som är viktigast, eller är det bistånd till tredje världen och kostnader och bidrag för invandrare som drar ner våran berömda levnadsstandard?
Det finns ca 4500 fängelseplatser i sverige, om jag minns rätt så är det 70-80% med utländsk bakgrund i dessa.
En fånge kostar ca 2500:- om dagen (Har även läst 1600, 2800 och 5000 så jag körde på ett lägre medelvärde), och många sitter där med långa straff. Det är 900.000 om året + rättegångskostnader mm mm mm. Det är sjukt mycket. Tänk om vi lät deras hemländer ta hand om dem istället?Jag vill se SD i riksdagen för lite av samma anledning som man som barn slänger smällare på en myrstack: Jag vill se saker och ting ta hus i h*****e och röras om. Våran PK politik har passerat bästföre datumet för länge sedan, det är dags att våga ta tag i de tabubelagda frågorna.
Kan ni tänka er att sverige likt norge skulle våga gå ut i tidningarna och säga "Alla överfallsvåldtäkter 2007-2009 begicks av utomnordiska invandrare"? Nej inte en jäkla chans, det vore självmord i detta land, men Norge klarar det utan problem. Är då norge ett rasistiskt land tycker ni? Nej det tror jag inte, jag tror att ni är förvånade och hemligt glada åt att det går att göra så i ett nordiskt samhälle.
Jag har inte kallat dig för rasist, däremot kan man diskutera SD roll.
Du pratar om invandrare som en kostnad, men se det såhär;
Vem kostar staten mest:
-En vuxen som kommer till Sverige och jobbar inom ett antal år och får en lön och betalar skatt på denna
-Ett barn som ska växa upp, gå i skola, få barnbidrag och leva av staten i ~20 år för att sedan börja jobba och betala skatt?
Bistånden till tredje världen i Sverige är förvisso hög, ~1%, men detta är fortfarande inget problem för Sveriges ekonomi att ta hand om.
Utan en trovärdig källa på det där med fängelseplatserna är dem orden lika värda som luft. Detsamma gäller kostnaden för varje person i fängelse, även om jag har svårt att tro att en person kostar så brutalt mycket pengar per dag.
Sverige och Norge har väldigt skilda förutsättningar, att jämföra länderna är mycket svårt. Du gör det helt utan att prata siffror eller riktig statistik dessutom.
Sen är inte riksdagen något skämt, vi ska inte kasta in en "smällare" för att få fart på den. Riksdagen gör ett klart bättre arbete än vad många tror, bara för att du inte ser resultaten behöver det inte betyda att de inte finns?
Vad är alternativet till politisk korrekt politik? Påhopp och grundlösa utspel?
April 27, 2010
Shikar wrote: Jag har inte kallat dig för rasist, däremot kan man diskutera SD roll.
Du pratar om invandrare som en kostnad, men se det såhär;
Vem kostar staten mest:
-En vuxen som kommer till Sverige och jobbar inom ett antal år och får en lön och betalar skatt på denna
-Ett barn som ska växa upp, gå i skola, få barnbidrag och leva av staten i ~20 år för att sedan börja jobba och betala skatt?Bistånden till tredje världen i Sverige är förvisso hög, ~1%, men detta är fortfarande inget problem för Sveriges ekonomi att ta hand om.
Utan en trovärdig källa på det där med fängelseplatserna är dem orden lika värda som luft. Detsamma gäller kostnaden för varje person i fängelse, även om jag har svårt att tro att en person kostar så brutalt mycket pengar per dag.
Sverige och Norge har väldigt skilda förutsättningar, att jämföra länderna är mycket svårt. Du gör det helt utan att prata siffror eller riktig statistik dessutom.
Sen är inte riksdagen något skämt, vi ska inte kasta in en "smällare" för att få fart på den. Riksdagen gör ett klart bättre arbete än vad många tror, bara för att du inte ser resultaten behöver det inte betyda att de inte finns?
Vad är alternativet till politisk korrekt politik? Påhopp och grundlösa utspel?
Tro inte att jag säger saker utan att ha belägg för dem, jag kan för det mesta presentera trovärdiga källor till mina ord.
Först och främst, ang norge (Snarare Oslo, det var en stor miss att inte skriva det)
http://www.dagbladet.no/2009/0.....s/5759702/
Angående fängelsekostnader:
http://duve.katrineholm.se/pro.....ckning.pdf
http://www.kvv.se/upload/om_kr.....svensk.pdf (Läs sista sidan)
Jag forskade vidare på detta och kom fram till att snittet är 1600-1700:- per fånge per dag. Så 600.000 per år per fånge. Fortfarande en saftig summa. Dock kostar en fånge på sluten anstalt 2500 (http://www.kriminalvarden.se/s.....Kostnader/)
Sedan ska jag säga att jag går på personliga erfarenheter då jag pratar om invandrare i fängelser. Notera även att i mina ögon är en irakier med svenskt medborgarskap fortfarande en invandrare. Jag har varit inne på fängelset i umeå, och där ser du inte många etniska svenskar, iaf inte då jag var där för 6 år sedan (På studiebesök, bör märkas)
Självklart kan man aldrig få en korrekt siffra på detta, det är jag den förste att erkänna. Men om man nu tror på de som jobbar som skötare där som säger att det är packat med utlänningar så... Det är den bild som målas upp av svenska fängelser. Men visst, detta kan väl vara värt luft då.
Angående kostnaden för män som kommer hit och jobbar efter ett par år:
Kostnaden för jobbande invandrare och barn är sammankopplade. De har många fler barn än svenska familjer, dessutom sker anhörighetsinvandring.
Mannen i familjen kanske jobbar, men hans fru och 5 barn slukar upp hans lön i bidrag. Inte alltid såklart, men du förstår vad jag menar.
För varje arbetande invandrare finns det kanske 5 arbetslösa invandrade män och 10 barn och antagligen en fru också. En del av dom vill antagligen inte heller jobba, männen dvs.
Och det är inte riktigt riksdagen jag vill få fart på, eller hur jag ska uttrycka mig, det är sveriges välfärd jag vill ska få luft under vingarna igen.
Övrig läsvärd statistik:
http://www.bra.se/extra/measur.....utland.pdf
Brott av personer födda i utlandet och sverige.
March 14, 2009
Shikar wrote:
Sen är inte riksdagen något skämt
Njaaa... kan diskuteras ^^
Appråpå att fångar kostar pengar vill jag minnas att fångarna arbetar och för lönen betalar de stor del av sin eget uppehälle i fängelset.
Vill tipsa om att SVT har gjort en bra ekonomisk karta över Sveriges budget 2010 där man kan se vart pengarna går.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslin.....p?d=130385
April 27, 2010
Dr.Blue wrote: Njaaa... kan diskuteras ^^
Appråpå att fångar kostar pengar vill jag minnas att fångarna arbetar och för lönen betalar de stor del av sin eget uppehälle i fängelset.
Vill tipsa om att SVT har gjort en bra ekonomisk karta över Sveriges budget 2010 där man kan se vart pengarna går.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslin.....p?d=130385
Fel, har läst att maxlönen för en fånge är 10:- i timmen.
April 24, 2007
TheLea wrote: Tro inte att jag säger saker utan att ha belägg för dem, jag kan för det mesta presentera trovärdiga källor till mina ord.
För varje arbetande invandrare finns det kanske 5 arbetslösa invandrade män och 10 barn och antagligen en fru också. En del av dom vill antagligen inte heller jobba, männen dvs.
Nu är du där och spekulerar igen. Tvivlar starkt på att det finns en källa på det där, hittar du en har du gjort en bravad. Tills dess är det där inget värt.
Tänker inte ens kommentera det andra. Att det finns (eller inte finns) fler invandrare i de svenska fängelserna säger ju ingenting om orsaken, har du tittat på samhället och övriga aspekter, ekonomi och rasism för att nämna några?
Hela kriminalvården kostar ju runt 1 % av budgeten enligt den där kartan på SVT. Är detta en stor summa? Vill du spara pengar finns det saker som kostar staten klart mer än kriminalvården.
Du säger att en irakier med svensk medborgarskap inte är svensk, vem är det då? Hur länge måste man bott här för att kallas svensk enligt dig? 5 år? 10 år? 50 år? 100 år? 1000 år?
Det här var mitt sista inlägg i den här debatten.
3 Guest(s)