Vilket parti ska ni rösta på?|Page 11|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilket parti ska ni rösta på?
Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 505
sp_UserOfflineSmall Offline
1075589
September 7, 2006 - 1:08 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote:
.......
Jag fortsätter gärna denna diskussion med dig och andra imorgon efter insider, om man nu kan lite på Robban, vem vet expo/afa/baader meinhof
kanske har infilterat insiders redaktion i en komplott för att smutskasts SD? ......

Med tanke på den generella befolkningens uppfattningar och fördomar (usch och fy!) för SD, så finns det redan inpräntat i de flesta att SD skulle vara rasister / främlingsfientliga.

Jag ska med nöje titta på Insider, men tro mig, det är en barnlek att vinkla ett sådant program åt vilket jävla håll man vill, så sanningsvärdet är ungefär lika med noll. Tyvärr.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1075600
September 7, 2006 - 1:57 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=ilg@dd] Är du arbetslös nu då?
Du borde skämmas som tjänar så lite pengar, då betalade du ju bara typ 3 papp i skatt.. Det ser jag lite som att tära på samhället.
Betänk även att om du skulle mista ditt arbete, så får du bara 80% av lönen i A-Kassa, dvs endast 8 papp.
(Inlägget skrivet med både seriositet och ironi.)

Nej, jag pluggar. Hur tär man på samhället om man själv bidrar med pengar, även om det är lite?

Death On Wings wrote:

Varför utbildar du dig inte och skaffar dig ett bättre jobb då ?
Det är ditt eget fel och ingen annans, det enda jag kan se i ditt inlägg är svartsjuka.

Det är inte några större svårigheter att få ett jobb som betalar ut över 10000 efter skatt på bara gymnasieutbildningen.

Tära på samhället, samhället går säkerligen inte plus på dig med den ynkliga skatt du betalar ska du se.

Jag utbildar mig, har ett år kvar på högskoleutbildningen. Du har tolkat helt fel, jag är inte svartsjuk på någon.

Samhället går säkerligen mer plus på mig när jag arbetar än om jag skulle ligga och ta bidrag, speciellt om man arbetar för ett statligt företag. Är det svårt att förstå? 🙄

Ska man hårdra detta, så är det ju knappast till statskassans fördel när ungdomarna av idag slutar skolan först vid 25-30 års åldern.. Ganska många som gör det idag har jag fått för mej, och många bäckar små..
Hur finansierar du förresten dina studier? Till viss del studiebidrag eller?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1075609
September 7, 2006 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=ilg@dd] Är du arbetslös nu då?
Du borde skämmas som tjänar så lite pengar, då betalade du ju bara typ 3 papp i skatt.. Det ser jag lite som att tära på samhället.
Betänk även att om du skulle mista ditt arbete, så får du bara 80% av lönen i A-Kassa, dvs endast 8 papp.
(Inlägget skrivet med både seriositet och ironi.)

Nej, jag pluggar. Hur tär man på samhället om man själv bidrar med pengar, även om det är lite?

Death On Wings wrote:

Varför utbildar du dig inte och skaffar dig ett bättre jobb då ?
Det är ditt eget fel och ingen annans, det enda jag kan se i ditt inlägg är svartsjuka.

Det är inte några större svårigheter att få ett jobb som betalar ut över 10000 efter skatt på bara gymnasieutbildningen.

Tära på samhället, samhället går säkerligen inte plus på dig med den ynkliga skatt du betalar ska du se.

Jag utbildar mig, har ett år kvar på högskoleutbildningen. Du har tolkat helt fel, jag är inte svartsjuk på någon.

Samhället går säkerligen mer plus på mig när jag arbetar än om jag skulle ligga och ta bidrag, speciellt om man arbetar för ett statligt företag. Är det svårt att förstå? 🙄

På vilket sätt tjänar samhället mer på dig när du pluggar än om du skulle vara arbetslös då ?

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
1075627
September 7, 2006 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Ska man hårdra detta, så är det ju knappast till statskassans fördel när ungdomarna av idag slutar skolan först vid 25-30 års åldern.. Ganska många som gör det idag har jag fått för mej, och många bäckar små..

Nja, det är nog lite svårt att räkna så. Personer som har studerat i 6 år efter gymnasiet får nog en bra utbildning och kan förhoppningsvis få ett högbetalt jobb. Mina studier är väldigt billiga då jag använder datorn till allt pluggande. Dock tar jag emot studiebidrag, varför tacka nej till gratis pengar?

Death On Wings wrote: På vilket sätt tjänar samhället mer på dig när du pluggar än om du skulle vara arbetslös då ?

Dom får en utbildad person, dom som har byggt upp detta land är knappast personer som bara gått ur grundskolan. Förutom vår finansminister eller hur det nu var.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1075632
September 7, 2006 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=ilg@dd]Ska man hårdra detta, så är det ju knappast till statskassans fördel när ungdomarna av idag slutar skolan först vid 25-30 års åldern.. Ganska många som gör det idag har jag fått för mej, och många bäckar små..

Nja, det är nog lite svårt att räkna så. Personer som har studerat i 6 år efter gymnasiet får nog en bra utbildning och kan förhoppningsvis få ett högbetalt jobb. Mina studier är väldigt billiga då jag använder datorn till allt pluggande. Dock tar jag emot studiebidrag, varför tacka nej till gratis pengar?

Death On Wings wrote: På vilket sätt tjänar samhället mer på dig när du pluggar än om du skulle vara arbetslös då ?

Dom får en utbildad person, dom som har byggt upp detta land är knappast personer som bara gått ur grundskolan. Förutom vår finansminister eller hur det nu var.

Ser man på.. För inte så länge sedan skrev du
"Samhället går säkerligen mer plus på mig när jag arbetar än om jag skulle ligga och ta bidrag, speciellt om man arbetar för ett statligt företag."..
Du är nog med råge värre än arbetslösa som kvitterar ut A-kassa.. Dom har iaf betalt för att få ut pengar på sin arbetslöshetsförsäkring som du mer än gärna kallar för bidrag.
Har du förresten tänkt på att statligt anställda är avlönade med skattepengar? Så indirekt ligger du ju skattebetalarna till last när du jobbar statligt.
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Helix
Member
Medlem
1075660
September 7, 2006 - 4:35 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Ser man på.. För inte så länge sedan skrev du
"Samhället går säkerligen mer plus på mig när jag arbetar än om jag skulle ligga och ta bidrag, speciellt om man arbetar för ett statligt företag."..
Du är nog med råge värre än arbetslösa som kvitterar ut A-kassa.. Dom har iaf betalt för att få ut pengar på sin arbetslöshetsförsäkring som du mer än gärna kallar för bidrag.
Har du förresten tänkt på att statligt anställda är avlönade med skattepengar? Så indirekt ligger du ju skattebetalarna till last när du jobbar statligt.
wink

Ja, det stämmer ju? Samhället går mer plus när jag arbetar.. Men när jag har studerat klart kommer både jag och det tjäna mer. Så pengarna jag betalade i skatt gick åt ingenting menar du?

Nu är det så att det statligt ägda företaget går oerhört mycket plus och bidrar därför med pengar till staten och inte tvärt om. Dock är det ju statens förtjänst att företaget existerar från första början. Men det hade nog funnits liknande om det vore privat.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1075712
September 7, 2006 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=ilg@dd] Ser man på.. För inte så länge sedan skrev du
wink

Ja, det stämmer ju? Samhället går mer plus när jag arbetar.. Men när jag har studerat klart kommer både jag och det tjäna mer. Så pengarna jag betalade i skatt gick åt ingenting menar du?

Nu är det så att det statligt ägda företaget går oerhört mycket plus och bidrar därför med pengar till staten och inte tvärt om. Dock är det ju statens förtjänst att företaget existerar från första början. Men det hade nog funnits liknande om det vore privat.

Jag reagerar på din tankegång..
Du menar alltså att när du betalade skatt på din låga inkomst så gjorde du dej mer förtjänt av att få studiebidrag, än en som kanske jobbat och tjänat mer, kanske dubbelt så mycket i 5-10 år är förtjänt att få sin A-kassa vid arbetslöshet?
Vad är det förresten för ett statligt företag som går bra idag?

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1075759
September 7, 2006 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Har lite frågor angånde Socialdemokraterna, svara gärna om du kan 😉

Vad har dom för syn på människan ?
Samhället ?
Historia ?
Mål ?
Ideologi

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1075786
September 7, 2006 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: [
EDIT: Missa inte insider på Torsdag, kan någon stava till vad var det jag sa

Vad var det du sa, sa du? laugh

Death On Wings
Member
Medlem
1075787
September 7, 2006 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=ilg@dd]Ska man hårdra detta, så är det ju knappast till statskassans fördel när ungdomarna av idag slutar skolan först vid 25-30 års åldern.. Ganska många som gör det idag har jag fått för mej, och många bäckar små..

Du svarade inte på min fråga, hur tjänar samhället mer på dig i detta ögonblick än på mig ?

Vi pratar om här och nu och inte om 5 år.

Helix
Member
Medlem
1075800
September 7, 2006 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Jag reagerar på din tankegång..
Du menar alltså att när du betalade skatt på din låga inkomst så gjorde du dej mer förtjänt av att få studiebidrag, än en som kanske jobbat och tjänat mer, kanske dubbelt så mycket i 5-10 år är förtjänt att få sin A-kassa vid arbetslöshet?

Nej, hade jag tänkt så kan jag förstå att du reagerar. Jag menar att personer som inte ens vill arbeta utan bara vill få bidrag förtjänar inte att få det. Personer som har arbetat i 5-10 år borde få A-kassan, det är ju det den är till för.

Death On Wings wrote: Du svarade inte på min fråga, hur tjänar samhället mer på dig i detta ögonblick än på mig ?

Det är väl självklart att det inte gör det.. När man är ung och pluggar och gammal pensionär tär man ju på statens resurser men mellan det är det ju menat att man ska bidraga.

Death On Wings
Member
Medlem
1075802
September 7, 2006 - 10:33 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=ilg@dd] Jag reagerar på din tankegång..

Nej, hade jag tänkt så kan jag förstå att du reagerar. Jag menar att personer som inte ens vill arbeta utan bara vill få bidrag förtjänar inte att få det. Personer som har arbetat i 5-10 år borde få A-kassan, det är ju det den är till för.

Death On Wings wrote: Du svarade inte på min fråga, hur tjänar samhället mer på dig i detta ögonblick än på mig ?

Det är väl självklart att det inte gör det.. När man är ung och pluggar och gammal pensionär tär man ju på statens resurser men mellan det är det ju menat att man ska bidraga.

Tack, då har jag fått svar på det.
Att du inte på något sätt bidrar mer än en person som går på A-kassa.

Edit: Finns det inget parti som tar vill ta bort de bidrag man får när man pluggar? Tycker att de personer som gör det tar aldeles för mycket på svenska folkets skattepengar, snyltare rättare sagt.

Helix
Member
Medlem
1075803
September 7, 2006 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote:
Tack, då har jag fått svar på det.

Edit: Finns det inget parti som tar vill ta bort de bidrag man får när man pluggar? Tycker att de personer som gör det tar aldeles för mycket på svenska folkets skattepengar, snyltare rättare sagt.

Jag delar inte din åsikt, undrar om några andra här gör det.
Du kan ju alltid rösta på något ultraliberalt parti.

ilg@dd: Glömde skriva att det var Vattenfall.

Death On Wings
Member
Medlem
1075807
September 7, 2006 - 11:09 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: [quote=Death On Wings] Tack, då har jag fått svar på det.

Jag delar inte din åsikt, undrar om några andra här gör det.
Du kan ju alltid rösta på något ultraliberalt parti.

ilg@dd: Glömde skriva att det var Vattenfall.

Det tror jag säkerligen inte du gör då du är en av dem dom får just bidrag.

Spannen
Kommer du hit ofta?
Medlem
1075815
September 8, 2006 - 4:56 am
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Tack, då har jag fått svar på det.

Jag hoppas verkligen att det sista du skriver är någon sorts ironi.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1075835
September 8, 2006 - 6:47 am
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: [quote=squarepusher][

Varför är det bara SD som har problem med att dom drar till sig en viss kategori av människor?
Dom erkände ju själv att dom förde en invandrar kritiskt politik, finare namn på invandrar fientlig/rasistik politik.

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1075859
September 8, 2006 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: [quote=Spannen][quote=squarepusher][

Varför är det bara SD som har problem med att dom drar till sig en viss kategori av människor?
Dom erkände ju själv att dom förde en invandrar kritiskt politik, finare namn på invandrar fientlig/rasistik politik.

Så man får inte vara kritiskt till den politik som förs a S? Hur har du då tänkt att man ska kunna rösta på något annat parti än SAP? Jag själv är kritiskt till invandringspolitiken, hur den förs. Men jag är även kritisk till skattepolitiken med mera.
Det som SD främst är kritiska till är anhöriginvandringen, inte flyktingarna.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1075869
September 8, 2006 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

L0rden wrote: [quote=squarepusher][quote=Spannen][quote=squarepusher][

Så man får inte vara kritiskt till den politik som förs a S? Hur har du då tänkt att man ska kunna rösta på något annat parti än SAP? Jag själv är kritiskt till invandringspolitiken, hur den förs. Men jag är även kritisk till skattepolitiken med mera.

Då kan jag följa upp det jag skrev i en annan tråd. SAP har de senaste åren fört den mest restriktiva invandrarpolitiken av alla svenska partier. Så SD och väldigt, väldigt, väldigt, väldigt många av deras anhängare borde läsa på lite ...

//Andreas

Death On Wings
Member
Medlem
1075951
September 8, 2006 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Spannen wrote: [quote=Death On Wings]Tack, då har jag fått svar på det.

Jag hoppas verkligen att det sista du skriver är någon sorts ironi.

Försöker få upp ögonen på folk att bidrag inte är så farligt eller hur det känns att folk vill ta bort något som de är vana att få.
Tror du att jag skulle vilja ha bort det bidraget när jag tycker att alla andra bidrag är okej ? 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1075955
September 8, 2006 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=L0rden][quote=squarepusher][quote=Spannen][quote=squarepusher][

Då kan jag följa upp det jag skrev i en annan tråd. SAP har de senaste åren fört den mest restriktiva invandrarpolitiken av alla svenska partier. Så SD och väldigt, väldigt, väldigt, väldigt många av deras anhängare borde läsa på lite ...

//Andreas

Dom andra partiernas offentliga flyktingpolitik är tämligen ointressant att jämföra med SAP's, iom att det är SAP som regerat och satt upp reglerna.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 257
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL