January 18, 2004
ilg@dd wrote: [quote=Krehlmar]Att rösta på kommunism är nog det största slöseriet med demokrati jag kan tänka mig.
Kommunism är en fin ideologi men faktan står klart: Folk älskar inte varandra så mycket att de vill jobba hårt för varandra: För att bibehålla en kommunistisk stat krävs en enorm centraliserad regering som nullifierar hela begreppet.Tycker även det är sjukt arrogant av VP ordf. att säga "vi skall göra kommunism till ett positivt begrepp" när Sovjet, som dödat över 60 miljoner människor, föll så sent som 1990 talet.
Kommunismens ideologi går inte ut på att döda en massa människor..
Intressant läsning ang kommunism.
Men jag vet också att ett riktigt kommunistiskt styre är en utopi, men jag vill gärna att dom kan påverka lite till arbetarnas fördel.
Titta på landet i väst, demokratiskt påstås det vara..
Koreakriget: ~5 miljoner dödade.
Vietnamkriget: ~1,2 miljoner dödade.
Och då pratar vi många dödade på kort tid.
Snälla vänd inte på mina ord och förvräng inte min tes.
November 27, 2003
ilg@dd wrote: Dom andra partiernas offentliga flyktingpolitik är tämligen ointressant att jämföra med SAP's, iom att det är SAP som regerat och satt upp reglerna.
Statistiken som förts har varit över de förslag som lagts fram i riksdagen och hur partierna har röstat. SAP har varit strängast av alla. Det har alltså handlat om hur man velat ändra systemet och SAP har fortsatt valt en mer restriktiv linje än samtliga andra.
//Andreas
Krehlmar wrote: [quote=ilg@dd][quote=Krehlmar]Att rösta på kommunism är nog det största slöseriet med demokrati jag kan tänka mig.
Kommunism är en fin ideologi men faktan står klart: Folk älskar inte varandra så mycket att de vill jobba hårt för varandra: För att bibehålla en kommunistisk stat krävs en enorm centraliserad regering som nullifierar hela begreppet.
Tycker även det är sjukt arrogant av VP ordf. att säga "vi skall göra kommunism till ett positivt begrepp" när Sovjet, som dödat över 60 miljoner människor, föll så sent som 1990 talet.
Men jag vet också att ett riktigt kommunistiskt styre är en utopi, men jag vill gärna att dom kan påverka lite till arbetarnas fördel.
Öhh, läste du hela mitt inlägg innan du svarade?
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 18, 2004
ilg@dd wrote: [quote=Krehlmar][quote=ilg@dd][quote=Krehlmar]Att rösta på kommunism är nog det största slöseriet med demokrati jag kan tänka mig.
Kommunism är en fin ideologi men faktan står klart: Folk älskar inte varandra så mycket att de vill jobba hårt för varandra: För att bibehålla en kommunistisk stat krävs en enorm centraliserad regering som nullifierar hela begreppet.
Tycker även det är sjukt arrogant av VP ordf. att säga "vi skall göra kommunism till ett positivt begrepp" när Sovjet, som dödat över 60 miljoner människor, föll så sent som 1990 talet.
Förstod du hela mitt?
Ett riktigt kommunistiskt styre är en omöjlighet, det finns 5 kommunistiska länder idag och av god orsak: Det fungerar inte, det har aldrig fungerat och kommer ALDRIG att fungera.
Aaa, så du jämför 6.2 miljoner döda med över 60 miljoner döda i kommunistiska sovjet?
Hur fan kan du, som kommunist, väga människoliv så samvetslöst?
Jag kan stå för att jag vill ha mindre bidrag för många människor, någorlunda cynistiskt men jag står iallafall för det tillskillnad med dagens Socialdemokrati.
"Alla skall med" och sen så kör vi över de små människorna.
Krehlmar wrote: [quote=ilg@dd][quote=Krehlmar][quote=ilg@dd][quote=Krehlmar]Att rösta på kommunism är nog det största slöseriet med demokrati jag kan tänka mig.
Förstod du hela mitt?
Ett riktigt kommunistiskt styre är en omöjlighet, det finns 5 kommunistiska länder idag och av god orsak: Det fungerar inte, det har aldrig fungerat och kommer ALDRIG att fungera.
Aaa, så du jämför 6.2 miljoner döda med över 60 miljoner döda i kommunistiska sovjet?
Hur fan kan du, som kommunist, väga människoliv så samvetslöst?
Jag kan stå för att jag vill ha mindre bidrag för många människor, någorlunda cynistiskt men jag står iallafall för det tillskillnad med dagens Socialdemokrati.
"Alla skall med" och sen så kör vi över de små människorna.
Ja, vad var det jag skrev?
"Men jag vet också att ett riktigt kommunistiskt styre är en utopi, men jag vill gärna att dom kan påverka lite till arbetarnas fördel."
Att jag drar USA's dödande av folk i t.ex Korea som jämförelse beror på att jag kanske ser det lite mer statistiskt. Ryssarna dödade 60 miljoner pers under ett 70-tal år, USA dödade 5 miljoner på 3 år..
Om vi utgår ifrån att USA skulle ha raljerat i Korea i 70 år och mejat ner folk i samma omfattning så skulle det ge ca: 112 miljoner dödade..
Okej, det är en lite dum jämförelse, men nu kanske du förstår hur jag menade.
Jag skulle definitivt inte vilja ha kommunister i majoritet här i Sverige eller någon annanstans, men jag tror att det är bra om dom kan vara med och bestämma lite grann.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 24, 2001
Dani wrote: Verkar som att många får kassa hur lätt som helst. Med mig bråkar de varenda gång. Av den anledningen kommer jag aldrig mer rösta på sossarna. Förstår inte hur folk lyckas få kassa när de aldrig jobbar, störande värre. Slopa a-kassan NU!
/Dani
De brakar med mig ocksa, glomde namnligen att skicka med en bekraftelse att jag hade avslutat studierna. 🙁 Att deras beslut antaglien skickades till fel fel adress gor det hela inte battre. Mor min har inte fatt nagot pa 10 dagar i alla fall. Adressandringen i Sverige tycker nog inte om mig... Och nu ar jag i Sydkorea sa allt ar sa javla jobbigt att skota. Suck
Angaende val.
Har missat tva val helt. De var utom min vetskap. Hur detta kunde ske vet jag fan inte, men kan saga som sa att intresserad av politik ar jag inte i alla fall :D...
I det senaste valet ville jag dock rosta och fick lite panik sista dagen. Problemet var bara att jag var i fel kommun och inte fick rosta. Detta val hade jag tankt rosta pa Moderaterna men kompisen som ringde till Svenska Ambassaden och fragade nar man kunde rosta fick svaret: Fram tills for tre timmar sedan. De kunde inte garantera att rosten kom fram i tid om vi rostade senare. Nu rostar jag istallet blankt och ser det som en protest mot den helt vardelosa rostprocessen. Man kan deklarera via sms, internet, telefon och man kan skota sin ekonomi via internet. Allt jag kraver ar att man kan rosta via internet. Nasta val rostar jag tamefan pa det partiet som lagger fram ett forslag for internetrostning, om det inte redan finns...
Redhawk wrote: [quote=Dani]Verkar som att många får kassa hur lätt som helst. Med mig bråkar de varenda gång. Av den anledningen kommer jag aldrig mer rösta på sossarna. Förstår inte hur folk lyckas få kassa när de aldrig jobbar, störande värre. Slopa a-kassan NU!
/Dani
De brakar med mig ocksa, glomde namnligen att skicka med en bekraftelse att jag hade avslutat studierna. 🙁 Att deras beslut antaglien skickades till fel fel adress gor det hela inte battre. Mor min har inte fatt nagot pa 10 dagar i alla fall. Adressandringen i Sverige tycker nog inte om mig... Och nu ar jag i Sydkorea sa allt ar sa javla jobbigt att skota. Suck
Angaende val.
Har missat tva val helt. De var utom min vetskap. Hur detta kunde ske vet jag fan inte, men kan saga som sa att intresserad av politik ar jag inte i alla fall :D...
I det senaste valet ville jag dock rosta och fick lite panik sista dagen. Problemet var bara att jag var i fel kommun och inte fick rosta. Detta val hade jag tankt rosta pa Moderaterna men kompisen som ringde till Svenska Ambassaden och fragade nar man kunde rosta fick svaret: Fram tills for tre timmar sedan. De kunde inte garantera att rosten kom fram i tid om vi rostade senare. Nu rostar jag istallet blankt och ser det som en protest mot den helt vardelosa rostprocessen. Man kan deklarera via sms, internet, telefon och man kan skota sin ekonomi via internet. Allt jag kraver ar att man kan rosta via internet. Nasta val rostar jag tamefan pa det partiet som lagger fram ett forslag for internetrostning, om det inte redan finns...
Inte för att jag vet varför du är i Korea, men rent spontant tänker jag - När man stämplar ska man vara tillgänglig som arbetskraft och aktivt söka jobb...
Känns inte som om du är det när du får så långt pendlingsavstånd..
October 24, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Redhawk][quote=Dani]Verkar som att många får kassa hur lätt som helst. Med mig bråkar de varenda gång. Av den anledningen kommer jag aldrig mer rösta på sossarna. Förstår inte hur folk lyckas få kassa när de aldrig jobbar, störande värre. Slopa a-kassan NU!
/Dani
Angaende val.
Inte för att jag vet varför du är i Korea, men rent spontant tänker jag - När man stämplar ska man vara tillgänglig som arbetskraft och aktivt söka jobb...
Av just den anledningen sokar jag inte heller stod for denna period. Soker for en period innan jag flyttade hit, var jag bor nu spelar ingen roll alls. Jag ar med andra ord inte arbetslos, just nu ar jag student igen for att det inte fanns nagra jobb att fa. Var med andra ord bara arbetslos i ca 2.5 manader.
Det trakiga ar bara att ett studieuppehall inte var en tillrackligt bra anledning till att fa ersattning, utan det maste vara avbrott fran studierna. Oavsett om man avbryter studierna eller har ett flera ars langt uppehall ar ju avsikten antaglien att borja studera igen, om man inte hade planerat att bara ha en avbruten utbildning da... Nej, for mycket byrakrati i detta land.
Cezar wrote: http://www.aftonbladet.se/vss/.....56,00.html
Och i toppen på listan finns en borgarbracka, inte förvånande direkt.
😕
December 31, 2001
Redhawk wrote: [quote=ilg@dd][quote=Redhawk][quote=Dani]Verkar som att många får kassa hur lätt som helst. Med mig bråkar de varenda gång. Av den anledningen kommer jag aldrig mer rösta på sossarna. Förstår inte hur folk lyckas få kassa när de aldrig jobbar, störande värre. Slopa a-kassan NU!
/Dani
Angaende val.
Av just den anledningen sokar jag inte heller stod for denna period. Soker for en period innan jag flyttade hit, var jag bor nu spelar ingen roll alls. Jag ar med andra ord inte arbetslos, just nu ar jag student igen for att det inte fanns nagra jobb att fa. Var med andra ord bara arbetslos i ca 2.5 manader.
Det trakiga ar bara att ett studieuppehall inte var en tillrackligt bra anledning till att fa ersattning, utan det maste vara avbrott fran studierna. Oavsett om man avbryter studierna eller har ett flera ars langt uppehall ar ju avsikten antaglien att borja studera igen, om man inte hade planerat att bara ha en avbruten utbildning da... Nej, for mycket byrakrati i detta land.
Skitsnack, finns alltid jobb att få
January 18, 2004
ilg@dd wrote:
"Men jag vet också att ett riktigt kommunistiskt styre är en utopi, men jag vill gärna att dom kan påverka lite till arbetarnas fördel."
Att jag drar USA's dödande av folk i t.ex Korea som jämförelse beror på att jag kanske ser det lite mer statistiskt. Ryssarna dödade 60 miljoner pers under ett 70-tal år, USA dödade 5 miljoner på 3 år..
Om vi utgår ifrån att USA skulle ha raljerat i Korea i 70 år och mejat ner folk i samma omfattning så skulle det ge ca: 112 miljoner dödade..
Jag skulle definitivt inte vilja ha kommunister i majoritet här i Sverige eller någon annanstans, men jag tror att det är bra om dom kan vara med och bestämma lite grann.
En mer cynisk jämförelse med mänskliga liv får man leta efter, hur kan du som kommunist väga liv beroende på hur "snabbt" de har dött?
Är det inte hemskt nog att folk dör i miljoner? Det spelar ingen roll om ett barn varje sekund dör i tio tusen sekunder eller om 10 000 barn dör på en sekend, båda är lika hemska.
Och var god att informera mig om vad vänstern tillför i dagens Sverige, förutom det faktum att de fördömmer israel (som vilken intelligent människa somhelst skulle göra.)
Death On Wings wrote:
Där ser du ett stort problem, i dagens A-kasse sverige utnyttjar folk system något enormt, men du får ALDRIG någonsin påstå att dessa 500 000 förtidspansionerade eller 400 000 arbetslösa är lata eller inte söker jobb.
Eftersom det är tabu att prata om lata människor så försöker sossarna driva sin politik med att "man ska inte sparka på dem som ligger ner och så hemskt försöker få jobb" medan moderaterna svarar "vi måste skaffa mer jobb åt alla dem som söker det och för att göra det måste vi ta bort bidrag."
Så djäkla löjliga argument, båda är hambug.
November 27, 2003
Krehlmar wrote: Där ser du ett stort problem, i dagens A-kasse sverige utnyttjar folk system något enormt, men du får ALDRIG någonsin påstå att dessa 500 000 förtidspansionerade eller 400 000 arbetslösa är lata eller inte söker jobb.
Eftersom det är tabu att prata om lata människor så försöker sossarna driva sin politik med att "man ska inte sparka på dem som ligger ner och så hemskt försöker få jobb" medan moderaterna svarar "vi måste skaffa mer jobb åt alla dem som söker det och för att göra det måste vi ta bort bidrag."
Backa upp det där med bevis och/eller statistik är du snäll.
//Andreas
December 31, 2001
Krehlmar wrote:
[quote=Death On Wings]Skitsnack, finns alltid jobb att få
Där ser du ett stort problem, i dagens A-kasse sverige utnyttjar folk system något enormt, men du får ALDRIG någonsin påstå att dessa 500 000 förtidspansionerade eller 400 000 arbetslösa är lata eller inte söker jobb.
Du kan ju inte dra alla över en kam här inte.
Vist finns det folk som fuskar med bidrag men så kommer det alltid vara.
Något som jag tycker borde införas som jag har för mig moderaterna vill införa är att det ska vara enklare att sparka folk.
Till viss del tycker jag detta är korekt då jag har sett under de år jag jobbat väldigt många slackars som inte går att sparka fast arbetsgivaren vill det utan giltig anledning.
Företagen skulle på detta sätt gå mer plus och på så vis kanske inte överväga att flytta ifrån sverige.
Krehlmar wrote: [quote=ilg@dd] "Men jag vet också att ett riktigt kommunistiskt styre är en utopi, men jag vill gärna att dom kan påverka lite till arbetarnas fördel."
En mer cynisk jämförelse med mänskliga liv får man leta efter, hur kan du som kommunist väga liv beroende på hur "snabbt" de har dött?
Är det inte hemskt nog att folk dör i miljoner? Det spelar ingen roll om ett barn varje sekund dör i tio tusen sekunder eller om 10 000 barn dör på en sekend, båda är lika hemska.
Och var god att informera mig om vad vänstern tillför i dagens Sverige, förutom det faktum att de fördömmer israel (som vilken intelligent människa somhelst skulle göra.)
Death On Wings wrote:
Cynismen ligger i betraktarens öga, vill du se det som cynism så varsågod.
Vad jag gjorde var att ponera lite över siffror, och om du tror att du vet något om mej genom det, så är du nog ute och cyklar.
Vänstern vill att viktiga delar av infrastrukturen skall vara i statens ägo, vilket är precis i linje med vad jag tycker. Sen om dom lyckas påverka vissa beslut till folkets fördel är bara att tacka för.
För övrigt så tycker jag diskussionen börjar spåra ur, utan att gå in på detaljer så vill jag påstå att en ordinär bajjamajja skulle få problem att ta emot det du levererar i slutet av ditt inlägg.
(Svaret på Death On Wings inlägg.)
January 18, 2004
Delph1 wrote: [quote=Krehlmar]Där ser du ett stort problem, i dagens A-kasse sverige utnyttjar folk system något enormt, men du får ALDRIG någonsin påstå att dessa 500 000 förtidspansionerade eller 400 000 arbetslösa är lata eller inte söker jobb.
//Andreas
Självklart, jag skulle även uppskatta om folk som ilg@dd inte gör insinuationer om mig när han själv väger människoliv/timme.
Kan ta ett exempel, min vän jobbade på Gröna lund, som socialskydd får de inte sparka honom för att han är sjuk. Plus så får han vara sjuk i 4 dagar innan han blir officielt sjukskriven, under dessa 4 dagar får han 80% av sin lön. Varje dag.
Han utnyttjade detta system i sina 2 månader som han jobbade där.
Alltså jobbade han 8 dagar sammanlagt, fick full lön för 8 dagar men fick även betalt 80% av sin lön för 32 dagar.
Är detta rimligt?
Min tes är ganska enkel: De folk som verkligen behöver hjälp kan ofta inte ta ut den, folk som ofta blir slitna är de som jobbar hårdast: De jobbar förmodligen hårdast för att de annars inte klarar ekonomin.
Dessa människor HAR INTE RÅD att sjukskriva sig, men ändock skall de betala världens högsta skatter? (70% i min mors fall.) Och på det skall vi helt odemokratiskt KÖRA ÖVER dessa med biltullar "för naturens bästa"? 21 000 plus per år i bilskatt. Det är mer än en ensamstående sjuksköterska klarar av.
Hur i guds namn kan man påstå att "alla skall med" när man så hänsynslöst kör över folk och smetar över deras klagomål med "vem kan vara emot en hälsosam natur? Vem vill sparka på dem som ligger ner?" Jag ställer samma fråga men utan att gömma mig bakom en mask.
November 27, 2003
Krehlmar wrote: [quote=Delph1][quote=Krehlmar]Där ser du ett stort problem, i dagens A-kasse sverige utnyttjar folk system något enormt, men du får ALDRIG någonsin påstå att dessa 500 000 förtidspansionerade eller 400 000 arbetslösa är lata eller inte söker jobb.
//Andreas
Självklart, jag skulle även uppskatta om folk som ilg@dd inte gör insinuationer om mig när han själv väger människoliv/timme.
Kan ta ett exempel, min vän jobbade på Gröna lund, som socialskydd får de inte sparka honom för att han är sjuk. Plus så får han vara sjuk i 4 dagar innan han blir officielt sjukskriven, under dessa 4 dagar får han 80% av sin lön. Varje dag.
Han utnyttjade detta system i sina 2 månader som han jobbade där.
Alltså jobbade han 8 dagar sammanlagt, fick full lön för 8 dagar men fick även betalt 80% av sin lön för 32 dagar.
Är detta rimligt?
Nej din vän behöver en rejäl spark i arslet och en stor dos vett inslaget.
Min tes är ganska enkel: De folk som verkligen behöver hjälp kan ofta inte ta ut den, folk som ofta blir slitna är de som jobbar hårdast: De jobbar förmodligen hårdast för att de annars inte klarar ekonomin.
Dessa människor HAR INTE RÅD att sjukskriva sig, men ändock skall de betala världens högsta skatter? (70% i min mors fall.) Och på det skall vi helt odemokratiskt KÖRA ÖVER dessa med biltullar "för naturens bästa"? 21 000 plus per år i bilskatt. Det är mer än en ensamstående sjuksköterska klarar av.
Hur i guds namn kan man påstå att "alla skall med" när man så hänsynslöst kör över folk och smetar över deras klagomål med "vem kan vara emot en hälsosam natur? Vem vill sparka på dem som ligger ner?" Jag ställer samma fråga men utan att gömma mig bakom en mask.
Har man inte råd att leva efter sina utgifter ska man kanske se över sina utgifter? Låginkomsttagarna är ju knappast heller dom som de blå främjar. Man blåser upp det till att allt handlar om skatter, när det i själva verket bara är att inse att det är i västvärlden vi lever och där är slitjobben lågt värderade och lågt betalde. Sjuksköterskor med flera behöver en statushöjning, inte en skattesänkning.
Du har för övrigt inte gett ett rimligt bevis för ditt tidigare påstående. Jag väntar 😉
//Andreas
January 18, 2004
Delph1 wrote:
Nej din vän behöver en rejäl spark i arslet och en stor dos vett inslaget.
Du bad om ett exempel eller bevis, jag gav dig ett exempel som jag inte tror är ett enstaka fall, jag skulle självfallet gjort det: Varför inte?
Jag tjänar pengar och jag tar del av den skatt som jag själv betalar.
Delph1 wrote:
Har man inte råd att leva efter sina utgifter ska man kanske se över sina utgifter? Låginkomsttagarna är ju knappast heller dom som de blå främjar. Man blåser upp det till att allt handlar om skatter, när det i själva verket bara är att inse att det är i västvärlden vi lever och där är slitjobben lågt värderade och lågt betalde. Sjuksköterskor med flera behöver en statushöjning, inte en skattesänkning.//Andreas
Du vet, jag har en mor som jobbat hela sitt liv och har ett antal sjukdomar, migrän och reumatism för att nämna två.
Hon har aldrig kunnat sjukskriva sig.
Se över sina utgifter? Vet du hur sjukligt arogant det låter när hon knappt hade pengar åt mat och min äldsta bror behövde återanvända tygblöjor för att hon inte hade pengar åt riktiga?
Du kan såklart inte veta detta, men att man röstar på sossa och tycker sig vara en sann sammarit äklar mig.
Jag är inget helgon och har aldrig påståt mig inte vara ett.
3 Guest(s)