Krehlmar wrote: [quote=Delph1][quote=Krehlmar]Där ser du ett stort problem, i dagens A-kasse sverige utnyttjar folk system något enormt, men du får ALDRIG någonsin påstå att dessa 500 000 förtidspansionerade eller 400 000 arbetslösa är lata eller inte söker jobb.
Eftersom det är tabu att prata om lata människor så försöker sossarna driva sin politik med att "man ska inte sparka på dem som ligger ner och så hemskt försöker få jobb" medan moderaterna svarar "vi måste skaffa mer jobb åt alla dem som söker det och för att göra det måste vi ta bort bidrag."
Så djäkla löjliga argument, båda är hambug.
Backa upp det där med bevis och/eller statistik är du snäll.
//Andreas
Självklart, jag skulle även uppskatta om folk som ilg@dd inte gör insinuationer om mig när han själv väger människoliv/timme.
Och jag har insinuerat vad?
Det är snarare herr Krehlmar som insinuerar duktigt vad jag kan se.
Och återanvända tygblöjor??
Inte speciellt ovanligt eftersom dom är gjorda just för detta.. Man sparar en jäkla massa pengar på det sättet.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 18, 2004
ilg@dd wrote: [quote=Krehlmar][quote=Delph1][quote=Krehlmar]Där ser du ett stort problem, i dagens A-kasse sverige utnyttjar folk system något enormt, men du får ALDRIG någonsin påstå att dessa 500 000 förtidspansionerade eller 400 000 arbetslösa är lata eller inte söker jobb.
Eftersom det är tabu att prata om lata människor så försöker sossarna driva sin politik med att "man ska inte sparka på dem som ligger ner och så hemskt försöker få jobb" medan moderaterna svarar "vi måste skaffa mer jobb åt alla dem som söker det och för att göra det måste vi ta bort bidrag."
Så djäkla löjliga argument, båda är hambug.
Backa upp det där med bevis och/eller statistik är du snäll.
//Andreas
Självklart, jag skulle även uppskatta om folk som ilg@dd inte gör insinuationer om mig när han själv väger människoliv/timme.
Och jag har insinuerat vad?
Det är snarare herr Krehlmar som insinuerar duktigt vad jag kan se.
Inte speciellt ovanligt eftersom dom är gjorda just för detta.. Man sparar en jäkla massa pengar på det sättet.
Får faktiskt ursäkta mig, såg inte att du siktate på Death On Wings när du sa att någon spyr ut skit.
ilg@dd wrote:
Att hon sydde dem från gamla sockar var också en fin detalj, och att hon sparar pengar på det är väll uppenbart; varför skulle hon annars göra det?
Det handlar om att hon kunde inte göra något på över 8 år än att jobba för att fixa ekonomin, medan den sociala regeringen med en leende och självgod Göran persson i spetsen klappar sig på ryggen och säger "alla skall med".
Vi har ett system som inte hjälper de som verkligen behöver det mest, vi satsar inte på skolorna för "vi litar på vårt skolsystem" - Ibrahin Bailjan, men tro mig det gör inte alla de som jag talat med (representanter från över 40 skolor).
Vi har en s.k. välfärd där vi prioriterar medelklassen och A-kassa, vad hände med de äldre? De som byggt upp denna s.k. välfärd? Ska vi ignorera dem? De som är Sveriges framtid då? Barnen? Hur kan Ibrahin Baijlan påstå att det krävs FÖR MYCKET resurser för att effektivisera skolan? Hur kan Sveriges indirekta framtid kräva för mycket resurser?
Finns mycket mer att peka ut. Mycket mer som visar att Sossarnas ända starka punkt är deras enorma skatt-bidrag.
Krehlmar wrote:
Får faktiskt ursäkta mig, såg inte att du siktate på Death On Wings när du sa att någon spyr ut skit.
Det gjorde jag dessvärre inte, det var riktat mot dej, för svaret du gav på Death On Wings inlägg.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 31, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Krehlmar] Får faktiskt ursäkta mig, såg inte att du siktate på Death On Wings när du sa att någon spyr ut skit.
Det gjorde jag dessvärre inte, det var riktat mot dej, för svaret du gav på Death On Wings inlägg.
Trodde oxå det var riktat mot mig.
January 18, 2004
ilg@dd wrote: [quote=Krehlmar] Får faktiskt ursäkta mig, såg inte att du siktate på Death On Wings när du sa att någon spyr ut skit.
Aaa, "Angående svaret på Death On Wings inlägg"
Alltså gjorde du en insinuation att jag pratar skit, du svarade just på din egen fråga.
November 27, 2003
Krehlmar wrote: [quote=Delph1]
Nej din vän behöver en rejäl spark i arslet och en stor dos vett inslaget.
Du bad om ett exempel eller bevis, jag gav dig ett exempel som jag inte tror är ett enstaka fall, jag skulle självfallet gjort det: Varför inte?
Jag tjänar pengar och jag tar del av den skatt som jag själv betalar.
Du bevisar bara att aga borde bli lagligt igen. Ett enstaka fall är inget att bygga statistik på. Det trodde jag var allmän kunskap, ganska löjligt att påstå att det är vanligt om du inte har mer att gå på och sedan påstår det du gjorde ovan.
Delph1 wrote:
Har man inte råd att leva efter sina utgifter ska man kanske se över sina utgifter? Låginkomsttagarna är ju knappast heller dom som de blå främjar. Man blåser upp det till att allt handlar om skatter, när det i själva verket bara är att inse att det är i västvärlden vi lever och där är slitjobben lågt värderade och lågt betalde. Sjuksköterskor med flera behöver en statushöjning, inte en skattesänkning.//Andreas
Du vet, jag har en mor som jobbat hela sitt liv och har ett antal sjukdomar, migrän och reumatism för att nämna två.
Hon har aldrig kunnat sjukskriva sig.
Se över sina utgifter? Vet du hur sjukligt arogant det låter när hon knappt hade pengar åt mat och min äldsta bror behövde återanvända tygblöjor för att hon inte hade pengar åt riktiga?
Du kan såklart inte veta detta, men att man röstar på sossa och tycker sig vara en sann sammarit äklar mig.
Jag är inget helgon och har aldrig påståt mig inte vara ett.
Ja och min mor jobbade inom omvårdnad med, hon såg om tre barn som ensamstående mamma, men lik fan gick det runt genom att hon visste sina prioriteringar. Inte var det lätt, visst var det skärvt många gånger men det gick runt efter mycket slit. Det är ingen kul tillvaro det är jag fullt medveten om, men att skylla det på skatter när det är dessa som finansierar bidragen som jag nog tror både din och min mor var så beroende av känns bara uppochnervänt. Bättre betalt och bättre status är vad vårdsektorn behöver.
//Andreas
Krehlmar wrote: [quote=ilg@dd][quote=Krehlmar] Får faktiskt ursäkta mig, såg inte att du siktate på Death On Wings när du sa att någon spyr ut skit.
Aaa, "Angående svaret på Death On Wings inlägg"
Alltså gjorde du en insinuation att jag pratar skit, du svarade just på din egen fråga.
Ok, och den frågan löd?
August 7, 2001
Krehlmar wrote: Min tes är ganska enkel: De folk som verkligen behöver hjälp kan ofta inte ta ut den, folk som ofta blir slitna är de som jobbar hårdast: De jobbar förmodligen hårdast för att de annars inte klarar ekonomin.
Dessa människor HAR INTE RÅD att sjukskriva sig, men ändock skall de betala världens högsta skatter? (70% i min mors fall.) Och på det skall vi helt odemokratiskt KÖRA ÖVER dessa med biltullar "för naturens bästa"? 21 000 plus per år i bilskatt. Det är mer än en ensamstående sjuksköterska klarar av.
Hur i guds namn kan man påstå att "alla skall med" när man så hänsynslöst kör över folk och smetar över deras klagomål med "vem kan vara emot en hälsosam natur? Vem vill sparka på dem som ligger ner?" Jag ställer samma fråga men utan att gömma mig bakom en mask.
Hon kommer få det svårare tror jag med M vid makten.
Försäkringspremien kommer dubbleras om inte tredubblas.
Nu vet jag inte om skatten men måste man inte tjäna över 100000:- i månaden för att behöva betala 70%?
32% tippar jag på att det är.
Jag tycker det känns som om M kommer sparka ännu mer på dom som ligger ner.
En till sak. Vad har hon för bil för att behöva betala 21000 om året i bilskatt?
January 4, 2001
dree wrote: [quote=Krehlmar]Min tes är ganska enkel: De folk som verkligen behöver hjälp kan ofta inte ta ut den, folk som ofta blir slitna är de som jobbar hårdast: De jobbar förmodligen hårdast för att de annars inte klarar ekonomin.
Dessa människor HAR INTE RÅD att sjukskriva sig, men ändock skall de betala världens högsta skatter? (70% i min mors fall.) Och på det skall vi helt odemokratiskt KÖRA ÖVER dessa med biltullar "för naturens bästa"? 21 000 plus per år i bilskatt. Det är mer än en ensamstående sjuksköterska klarar av.
Hur i guds namn kan man påstå att "alla skall med" när man så hänsynslöst kör över folk och smetar över deras klagomål med "vem kan vara emot en hälsosam natur? Vem vill sparka på dem som ligger ner?" Jag ställer samma fråga men utan att gömma mig bakom en mask.
Nu vet jag inte om skatten men måste man inte tjäna över 100000:- i månaden för att behöva betala 70%?
En till sak. Vad har hon för bil för att behöva betala 21000 om året i bilskatt?
Räkna med arbetsgivaravgiften också som faktiskt är en skatt på din lön fast staten har valt att gömma den så att det inte ska svida så hårt i ögonen hos löntagarna i sverige.
Min definition av lön är vad ett företag måste betala för att ha en anställd, alltså borde arbetsgivaravgiften vara medräknad där.
Snittskatten i sverige hos en arbetare ligger på över 66% så att hon betalar 70% kan mycket väl stämma.
(Om man sedan även räknar med moms som man ska betala med sina skattade pengar och även ibland så sjuka saker som moms på skatten så stiger siffran ytterliggare rejält).
January 18, 2004
dree wrote: [quote=Krehlmar]Min tes är ganska enkel: De folk som verkligen behöver hjälp kan ofta inte ta ut den, folk som ofta blir slitna är de som jobbar hårdast: De jobbar förmodligen hårdast för att de annars inte klarar ekonomin.
Under vissa omständigheter betalar man 70% skatt, t.ex. om du är en läkare hos Rent.A.Doctor.
Så din tippning är fel.
Under de tider som hon kör blir det sammanlagt ca 21 000 extra om året.
October 24, 2001
Death On Wings wrote: [quote=Redhawk][quote=ilg@dd][quote=Redhawk][quote=Dani]Verkar som att många får kassa hur lätt som helst. Med mig bråkar de varenda gång. Av den anledningen kommer jag aldrig mer rösta på sossarna. Förstår inte hur folk lyckas få kassa när de aldrig jobbar, störande värre. Slopa a-kassan NU!
/Dani
De brakar med mig ocksa, glomde namnligen att skicka med en bekraftelse att jag hade avslutat studierna. 🙁 Att deras beslut antaglien skickades till fel fel adress gor det hela inte battre. Mor min har inte fatt nagot pa 10 dagar i alla fall. Adressandringen i Sverige tycker nog inte om mig... Och nu ar jag i Sydkorea sa allt ar sa javla jobbigt att skota. Suck
Angaende val.
Har missat tva val helt. De var utom min vetskap. Hur detta kunde ske vet jag fan inte, men kan saga som sa att intresserad av politik ar jag inte i alla fall :D...
I det senaste valet ville jag dock rosta och fick lite panik sista dagen. Problemet var bara att jag var i fel kommun och inte fick rosta. Detta val hade jag tankt rosta pa Moderaterna men kompisen som ringde till Svenska Ambassaden och fragade nar man kunde rosta fick svaret: Fram tills for tre timmar sedan. De kunde inte garantera att rosten kom fram i tid om vi rostade senare. Nu rostar jag istallet blankt och ser det som en protest mot den helt vardelosa rostprocessen. Man kan deklarera via sms, internet, telefon och man kan skota sin ekonomi via internet. Allt jag kraver ar att man kan rosta via internet. Nasta val rostar jag tamefan pa det partiet som lagger fram ett forslag for internetrostning, om det inte redan finns...
Inte för att jag vet varför du är i Korea, men rent spontant tänker jag - När man stämplar ska man vara tillgänglig som arbetskraft och aktivt söka jobb...
Känns inte som om du är det när du får så långt pendlingsavstånd..
Av just den anledningen sokar jag inte heller stod for denna period. Soker for en period innan jag flyttade hit, var jag bor nu spelar ingen roll alls. Jag ar med andra ord inte arbetslos, just nu ar jag student igen for att det inte fanns nagra jobb att fa. Var med andra ord bara arbetslos i ca 2.5 manader.
Det trakiga ar bara att ett studieuppehall inte var en tillrackligt bra anledning till att fa ersattning, utan det maste vara avbrott fran studierna. Oavsett om man avbryter studierna eller har ett flera ars langt uppehall ar ju avsikten antaglien att borja studera igen, om man inte hade planerat att bara ha en avbruten utbildning da... Nej, for mycket byrakrati i detta land.
Skitsnack, finns alltid jobb att få
Nu kommer jag inte ihag alla poster men var det inte du som hade ca 19 000kr netto per manad? Har for mig att du aven skrev att du inte garna hade tagit ett jobb pa McDonalds da, nar du gick arbetslos, aven om jag har for mig att du bara gick arbetslos i tva manader. Detsamma galler for mig. Hade 19k netto forut och ville inte garna ta ett jobb pa McDonalds nar jag ar utbildad Byggingenjor, och eftersom jag inte fick nagra erbjudanden under mina tva manader (mest antaglien pa grund av att det ar sommar och alla intervjuver borjar komma nu) sa sokte jag ett stipendium och fick det, sa nu studerar jag i Sydkorea. Man kan losa sin arbetsloshet pa olika satt som sagt.
December 24, 2004
Ett urklipp från ett annat forum om detta:
Eftersom jag inte orkar läsa igenom 59 trådar just nu, och inte direkt kan kalla mej själv för en politisk expert, så tänker jag bara försöka svara på en fråga som antagligen redan blivit besvarad (om den ens har blivit ställd), men som jag tycker är intressant.
Folk ställer nämligen ibland frågan: Varför innebär sänkta skatter (och nu tänker jag företagsskatter) att vi vanliga arbetare, och arbetslösa, får det bättre. Svaret är, tycker jag, rätt enkelt.
Lägre företagsskatt innebär nämligen främst tre saker:
1. De befintliga företagen får råd att nyanställa, och därmed vidareutveckla företaget (vilket ofta innebär att fler personer behöver anställas, igen).
2. Fler får råd att starta eget, vilket återigen innebär att fler personer behöver anställas.
3. Utländska företag (och svenska som flyttat utomlands) dras till Sverige på grund av lägre skatter. Detta innebär (återigen) att fler personer behöver anställas.
Därigenom påverkas mängden arbetslösa positivt (de blir färre alltså). Det innebär även att redan anställda får en starkare ställning inför löneförhandlingar m.m på grund av att företagen får svårare att anställa nytt folk. Detta innebär att ALLA får högre lön, inte bara de redan rika.
Själv är jag Folkpartist, men denna frågan ligger mig starkt om hjärtat. Och till de som påstår att jag är en rikemannssnobb på grund av dessa åsikter och tankar: Det är jag inte. Jag tillhör medelklassen och knegar för tillfället som kundtjänstarbetare, vilket inte är alltför bra betalt. Jag kommer dessutom snart ansluta mej till facket. Kan dessutom tillägga att jag fram tills i november förra året var arbetslös, och säga vad man vill om arbetsförmedlingen, men inte skaffar dom ett jobb till en i alla fall. Jag ansåg inte ens att jag fick minsta lilla hjälp att skaffa ett. Det var bara snack om att man skulle få bidrag hela tiden (vilket man förövrigt måste vara 20 för att få, fick jag reda på då)
/Garre <-- inte jag
June 26, 2004
Arbetslösheten är någonting som vi kommer att få brottas med oavsett vilken regering som sitter på pedistalen.
Vad beror arbetslösheten på?
Ja, inte beror den på att folk plötsligt har blivit lata, utan det beror till stor del på teknikens under som har "stulit" jobben.
Varför betala ut löner till folk när man kan invenstera i en maskinpark som utför samma arbete utan lön.
Visst är det driftkostnader, men inte i samma omfattning som "vanlig" arbetskraft.
Även så flyttar många gånger industrierna produktionen utomlands till länder där dom bara behöver betala ut en bråkdel av lönen dom skulle behöva betala ut här.
En sak ska vi ha klart för oss att det här är bara början, industrier kommer mer och mer att bli automatiserade och arbetstillfällena flyttas utomlands, allt för att stilla människans enorma girighet.
Vi ska även inte glömma att det blir vi blir fler och fler människor i samhället som ska dela på kakan och det gör ju inte saken bättre.
Så dom som tror att dom sitter säkert på sin arbetsplats ska tänka om.
Du är bara en schackpjäs som passar tills företaget upptäcker att du är en onödigkostnad och då kickar dom ut dig.
Det händer lite titt som tätt och det kommer att hända igen och arbetslöshetens mörkertalt har höjts igen!
Vi gnäller på att folk "Utnyttjar" samhället, vad då utnyttjar?
Dom som verkligen "Utnyttjar" samhället är storföretagen som försöker att suga ur varenda krona ur samhället, samtidigt som dom ser till att betala tillbaka så lite som möjligt i slutändan, både i form av pengar och
arbete.
Men det blundar många för och fortsätter att leva i sin lilla förvridna drömvärld där skatteförtrycket är boven och folket är "lata"!
Kapitalism är inte bra, det är en parasit som vi måste försöka att utrota om vi ska kunna överleva.
För planeten och dess resurser är inte skapt bara för vissa utan för allt levade som går här.
Peningintresset och egoismen kommer islutändan att bli vårt eget fall och då är det för sent att tänka om, tyvärr!
4 Guest(s)