Vilket parti ska ni rösta på?|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilket parti ska ni rösta på?
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1070206
August 20, 2006 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Sardaukar wrote: [quote=Olegh][quote=Adam][quote=Popeye][quote=Adam]

Blått vill i stort att:
Arbete ska löna sig
Skapa ett bättre företagsklimat (för att skapa fler jobb)
Sänka skatter (som gör att du som jobbar får mer pengar i plånboken)
Minska bidragsfusket

Låter det inte vettigt så säg!? 😉

BTW, varför inte lägga in en omröstning och se hur resultatet skulle se ut här på NH. (Jag gissar på att det blir ca 60% blått, 25% rött och 15% övrigt) 😛

Tror iof att rött skulle vinna. Visst, i en debattråd som denna syns dom inte (har dom inga argument tro? laugh ) men i en poll är dom snabba att tryck rött! 😛

Solidaritet och jämlikhet. Två saker som uppenbarligen inte uppskatattas av ni som röstar blått. Nej, självklart ska man alltid sätta sig själv i första rummet, oavsett pris 🙄

Överdrivet men ni fattar. Och javisst, det är fullt normalt och vara egoist (det är jag med) men inte politiskt.

Jag fattar...vi jobbar och ni får mina skattepengar att leva på. Är ju synd om er annars 🙄

Och jag betalde din skolgång, för att du skulle lära dej skriva spydiga inlägg på NH. 🙄
Rätt som det är står du kanske arbetslös, då hoppas jag att du behåller din inställning och tackar blankt NEJ till A-Kassa och ev. andra bidrag.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1070213
August 20, 2006 - 8:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Blir att rösta på socialdemokraterna.

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 717
1070215
August 20, 2006 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Blir att rösta på socialdemokraterna.

Jag är inte direkt insatt i deras politiska åsikter, men kan någon i relativt stora drag tala om för mig vad de står för så vore det snällt! 🙄

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1070218
August 20, 2006 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Sardaukar][quote=Olegh][quote=Adam][quote=Popeye][quote=Adam]

Blått vill i stort att:
Arbete ska löna sig
Minska bidragsfusket

BTW, varför inte lägga in en omröstning och se hur resultatet skulle se ut här på NH. (Jag gissar på att det blir ca 60% blått, 25% rött och 15% övrigt) 😛

Tror iof att rött skulle vinna. Visst, i en debattråd som denna syns dom inte (har dom inga argument tro? laugh ) men i en poll är dom snabba att tryck rött! 😛

Solidaritet och jämlikhet. Två saker som uppenbarligen inte uppskatattas av ni som röstar blått. Nej, självklart ska man alltid sätta sig själv i första rummet, oavsett pris 🙄

Överdrivet men ni fattar. Och javisst, det är fullt normalt och vara egoist (det är jag med) men inte politiskt.

Jag fattar...vi jobbar och ni får mina skattepengar att leva på. Är ju synd om er annars 🙄

Och jag betalde din skolgång, för att du skulle lära dej skriva spydiga inlägg på NH. 🙄
Rätt som det är står du kanske arbetslös, då hoppas jag att du behåller din inställning och tackar blankt NEJ till A-Kassa och ev. andra bidrag.

Du har väl inte betalat någon annans skolgång än din egen? :bok:
Eftersom Sardaukar jobbar betalar ju han sin egen skolgång...

Självklart ska den som blir arbetslös inte stå utan pengar att leva för. Det jag syftarpå är bara att det utbredda och allmänt kända fusket...

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1070219
August 20, 2006 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Popeye wrote: [quote=Death On Wings]Blir att rösta på socialdemokraterna.

Jag är inte direkt insatt i deras politiska åsikter, men kan någon i relativt stora drag tala om för mig vad de står för så vore det snällt! 🙄

Nån som har lust att dra alla partierna, iaf de stora, deras politiska åsikter i stora drag så är det guld värt. Kanske lämpligt lite närmare valet.
Ölpartiet & Linda Rosings parti kan ni skippa.

/Dani

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1070225
August 20, 2006 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Nån som har lust att dra alla partierna, iaf de stora, deras politiska åsikter i stora drag så är det guld värt. Kanske lämpligt lite närmare valet.
Ölpartiet & Linda Rosings parti kan ni skippa.

/Dani

Moderaterna: http://www.moderat.se/(S(0axe1.....hnxghqw55))/politik.aspx?webbid=1&menyid=2
Folkpartiet: http://folkpartiet.se/FPTempla.....20770.aspx
Kristdemokraterna: http://www.kristdemokraterna.s.....raden.aspx
Sossarna: http://socialdemokraterna.se/T....._8716.aspx
Centern: http://centern.se/defaultnorma.....x?id=31865
MP: http://www.mp.se (rörig sida, hittade inget bra såhär direkt)
VpK: http://www.vansterpartiet.se (rörig sida, dom tycker i stort att tillväxt inte är så viktigt och att carl-henrik svanberg borde betala alla gamlas höftledsoperationer. partiledaren är för övrigt kommunist (någon som mao också va :roll:) :roll:)

Death On Wings
Member
Medlem
1070234
August 20, 2006 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=ilg@dd][quote=Sardaukar][quote=Olegh][quote=Adam][quote=Popeye][quote=Adam]

Blått vill i stort att:
Arbete ska löna sig
Minska bidragsfusket

Självklart ska den som blir arbetslös inte stå utan pengar att leva för. Det jag syftarpå är bara att det utbredda och allmänt kända fusket...

Även dom som inte fuskar bli lidande av de idiotiska planer som läggs fram.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1070238
August 20, 2006 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

En fråga...
Jag går på a-kassa och jobbar deltid. Ni pratar om "det utbredda och allmänt kända fusket."

Jag har aldrig hört talas om att en stor del av dom som går på a-kassa skulle fuska. Jag skulle gärna vilja ha lite källor om det.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1070240
August 20, 2006 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=ilg@dd][quote=Sardaukar][quote=Olegh][quote=Adam][quote=Popeye][quote=Adam]

Blått vill i stort att:
Arbete ska löna sig
Minska bidragsfusket

Jaha, så det är skillnad på olika?
Sicket skitsnack, Sardukar betalade sin egen skolgång genom att jobba nu, men folk som av olika anledningar går arbetslösa nu skulle det vara han som försörjer.?
Problematiken med att folk går arbetslösa (Ev. inte vill arbeta) anser jag jäkligt överdriven. Personligen känner jag inte en enda käft som tycker det är mysigt att gå hemma utan anständig inkomst.
Jag vet på förhand att jag komer gå arbetslös i vinter (Om inget oväntat händer i kommunen då) eftersom mitt nuvarande jobb tar slut den 13 oktober, och då har jag full stämpling igen. Det är faktiskt så att det finns helt enkelt inga jobb att söka här med min utbildning och kompetens. Bara att kika lite på Platsjournalen för att konstatera detta faktum.
Visst, man skulle kunna flyta till plats där det finns arbete, men det är inte något man önskar göra med barn i hushållet som trivs på sin nuvarande lugna skola.
Ponera detta:
1 st gube a' 40 år.
1 st småpojk a' 12 år.
1 st 3 rums lägenhet a' ~4000:-/mån
När jag stämplade i vintern som var hade jag ~8000:-/mån efter skatt.
Nu när jag jobbar åt kommunen ~11 000:-/mån efter skatt.
Vad skulle du välja?
Iofs åker stämplingen upp en aning nu efter detta jobb, men det är trots allt bara frågan om 80% av den tidigare lönen.
Kan tillägga att jag jobbat heltid mest hela livet efter 18 års ålder, sånär som på kanske 2 år senaste 5 åren sedan fabriken lades ned.
Hur kan folk här öht inbilla sej att det är mängder av ungdomar som går och drar benen efter sej och stämplar?
Du måste för att få stämpla ha jobbat en del också, och stämplingen räcker som jag tidigare skrivit inte hur länge som helst.
En annan sak är att man måste vara medlem i facket eller bara A-Kassa, vilket börjar bli sällsynt bland de yngre numera, så jag har väldigt svårt att se det relevanta i att klaga ner ungdomen angående A-Kassa.
De som går hemma på A-Kassa eller soc.bidrag och mår gott över detta är nog ganska lätträknade.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Death On Wings
Member
Medlem
1070244
August 20, 2006 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd: Det är bara folk som aldriv vart i den situation som kan säga så som Adam.

Dom verkar ju tro att det är underbart att bara gå hemma och bli jagad av arbetsförmedlingen.

Det är ett rent helvete.
Dock klarar jag mig ekonomiskt tack vare mitt förra jobb som gav mig en A-kassa på runt 10000 efter skatt.
Men har bara gått arbetslös 2 månader och jobbar nu, ska tillome på intervju på ett nytt jobb i morgon.

Så att alla som går på A-kassa vill det är ju rena skitsnacket.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1070258
August 20, 2006 - 11:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag blir så less på allt som handlar om detta. Hade tänkt rösta på moderaterna, varför ? ja fråga inte mig, lät bara som bra deal just då...

Men jag vet faktist inte, jag mår bra som jag har det idag, så kanske jag röstar på sossarna ändå vem vet..

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
1070283
August 21, 2006 - 1:35 am
sp_Permalink sp_Print

Dra åt helvete. 10 papp efter skatt från A-Kassan? Jag tjänar fan inte ens så mycket på mitt jobb. Fan vad skönt, då kanske jag ska få mig själv sparkad så jag själv kan sitta på mitt feta, lata arsel och mygla på mina medmänniskors pengar.

Att rösta på Bidragspartiet (S) borde vara brottsligt. Ge fan i mina pengar era lata satar och ut och jobba.

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1070297
August 21, 2006 - 3:42 am
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: [quote=hawkie]Blankt eller Pirat.

Ingen av de större partierna värnar om mitt intresse.

Folkpartiet

- Tycker att fri rörlighet är ett grundläggande värde för människor så väl som en förutsättning för en fungerande marknadsekonomi. Människor måste kunna bo, arbeta och resa som de vill. Transporter av varor och tjänster måste ske snabbt och effektivt.
- Säger nej till sthlms-försöket med trängselskatter.
- Anser att det ska byggas bättre och säkrare vägar utan flaskhalsar.

Kristdemokraterna

- Vill satsa 5Miljarder kronor till att sänka bensinskatten.
- Anser att bilhobbyn är något att värna om.
- Vill införa lättnader för de som importerar fordon.

Det är väl bra mycket vettigare än pirat?

I gårdagens motordel i DN är det en kort artikel om alliansens förslag till en omgjord trafikförsäkring. den kommer innebära följande:

- trafikförsäkringen ska helt täcka kostnaderna för sjukpenning, rehabilitering och livränta för dom som skadas i trafiken.

- 8 miljarder kr per år läggs över på oss bilägare i form av höjda trafikförsäkringar.

- bilägare med medeltrafikförsäkring på 1748kr kan räkna med ca 2000kr dyrare försäkring.

- 100% dyrare trafikförsäkring får de som klarar sig billigast undan.

- För många fordonsägare och fordon blir det avsevärt högre höjningar.

- en 750cc MC kan bli runt 15.000kr dyrare per år i trafikförsäkring

- Värst drabbas unga och storstadsbor.

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=271311

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1070298
August 21, 2006 - 3:45 am
sp_Permalink sp_Print

hawkie wrote:
I gårdagens motordel i DN är det en kort artikel om alliansens förslag till en omgjord trafikförsäkring. den kommer innebära följande:

- trafikförsäkringen ska helt täcka kostnaderna för sjukpenning, rehabilitering och livränta för dom som skadas i trafiken.

- 8 miljarder kr per år läggs över på oss bilägare i form av höjda trafikförsäkringar.

- bilägare med medeltrafikförsäkring på 1748kr kan räkna med ca 2000kr dyrare försäkring.

- 100% dyrare trafikförsäkring får de som klarar sig billigast undan.

- För många fordonsägare och fordon blir det avsevärt högre höjningar.

- en 750cc MC kan bli runt 15.000kr dyrare per år i trafikförsäkring

- Värst drabbas unga och storstadsbor.

http://www.zatzy.com/showthrea.....p?t=271311

Jag tycker det låter helt rimligt kombinerat med sänkta skatter.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1070300
August 21, 2006 - 4:01 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [
Hur kan folk här öht inbilla sej att det är mängder av ungdomar som går och drar benen efter sej och stämplar?
Du måste för att få stämpla ha jobbat en del också, och stämplingen räcker som jag tidigare skrivit inte hur länge som helst.
En annan sak är att man måste vara medlem i facket eller bara A-Kassa, vilket börjar bli sällsynt bland de yngre numera, så jag har väldigt svårt att se det relevanta i att klaga ner ungdomen angående A-Kassa.
De som går hemma på A-Kassa eller soc.bidrag och mår gott över detta är nog ganska lätträknade.

Ok, så bara för att du inte känner någon som trivs bra med att gå hemma o mysa med a-kassa förekommer det inte? Det är lite trångsynt.
Man måste ha jobbat, ja man måste ju faktiskt ha jobbat hela 6 månader för att få rätt till a-kassa. Jag vet flera stycken som trivs jättebra med att gå på a-kassa. Sen att du inte gör det utan hellre jobbar för att få ett par tusen extra behöver inte betyda att alla tycker så. 8000 i månaden går att klara sig bra på om man bara har sig själv att tänka (jämför med studenter som får 6900).
Jag vet en kille som går på socialbidrag, han har varit utbränd sen han var 19 o hade jobbat några månader. Han är inte utbränd, bara bortskämd. Men varför ska han ta tag i sig själv när staten betalar honom för att sitta hemma o spela datorspel?

Nu säger inte jag att man ska ta bort a-kassa, precis som du säger så kan man bli arbetslös och som du, ha barn i skolan mm så att man inte kan flytta hur som helst. Men det finns en massa fusk och det bör man göra något åt. Inte blunda för det som du och sossarna gör.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1070309
August 21, 2006 - 4:25 am
sp_Permalink sp_Print

Bärz wrote: Dra åt h*****e. 10 papp efter skatt från A-Kassan? Jag tjänar fan inte ens så mycket på mitt jobb. Fan vad skönt, då kanske jag ska få mig själv sparkad så jag själv kan sitta på mitt feta, lata arsel och mygla på mina medmänniskors pengar.

Att rösta på Bidragspartiet (S) borde vara brottsligt. Ge fan i mina pengar era lata satar och ut och jobba.

Och där visade du vilken inblick du har i verkligheten..
Skulle du börja stämpla, och har en inkomst under 10 papp nu..Ja, räkna på 80% av den inkomsten..
Vild gissning.. Du bor hemma fortfarande?
Har svårt att tänka mej att du finansierar hyra, mat etc med en så mager inkomst.
Vad jobbar du med? Knappast någonstans där kollektivavtal gäller.

*Edit*
Snackas en del om bidragsfusk i tråden, men vad sägs om DETTA?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1070314
August 21, 2006 - 5:10 am
sp_Permalink sp_Print

http://osynligapartiet.se/

Inte riktigt rätt i min mening, men de har en poäng.

hmmm :-k

//Andreas

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1070332
August 21, 2006 - 6:54 am
sp_Permalink sp_Print

Verkar som att många får kassa hur lätt som helst. Med mig bråkar de varenda gång. Av den anledningen kommer jag aldrig mer rösta på sossarna. Förstår inte hur folk lyckas få kassa när de aldrig jobbar, störande värre. Slopa a-kassan NU!

/Dani

Death On Wings
Member
Medlem
1070345
August 21, 2006 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

Bärz wrote: Dra åt h*****e. 10 papp efter skatt från A-Kassan? Jag tjänar fan inte ens så mycket på mitt jobb. Fan vad skönt, då kanske jag ska få mig själv sparkad så jag själv kan sitta på mitt feta, lata arsel och mygla på mina medmänniskors pengar.

Stackars lilla pojken, blev du putt nu ?
Om du så skulle få dig själv sparkad så skulle du inte komma upp i min A-kassa.
Efter att ha jobbat i nästan 2 år har jag då inte rätt att få 2 månader A-kassa ? Det var allt jag fick innan jag skaffade mig ett nytt jobb.

Tycker du ska tänka till lite innan du dömmer folk och tror att alla är latmaskar som inte vill göra något. Bara för att någon har lyckats fått ett jobb som man tjänar bra på och på så sätt får högsta stämplingen så behöver du inte börja grina för det.

Jag hoppas att du står fast vid dina ord och inte tar någon A-kassa när du blir arbetslös. Fast du kanske bor hemma med mammsen än ?

Death On Wings
Member
Medlem
1070346
August 21, 2006 - 8:38 am
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Verkar som att många får kassa hur lätt som helst. Med mig bråkar de varenda gång. Av den anledningen kommer jag aldrig mer rösta på sossarna. Förstår inte hur folk lyckas få kassa när de aldrig jobbar, störande värre. Slopa a-kassan NU!

/Dani

Vem har sagt något att man inte jobbar ?
Det är inga problem att få A-kassa efte minst 6 månaders arbete och 1 års medlemskap i facket.
Då har du rätt till att få ut din A-kassa. Dock är det 5 arbetsdagar i början av din stämplings period som du inte får betalt för.

Du borde ta kontackt med ditt fack och diskutera det med dom.

Folk får inte A-kassa om de inte jobbar.

Slopa A-kassa säger du ? Jag tror inte du vet hur välrden fungerar, väntar med iver till den dagen du blir uppsagd för att det företag du jobbar på flyttar till ungern eller kina.
Hur ska du klara din ekonomi och din hyra ?

Kan ju bara dra en slutsats: Du är en idiot.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 226
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL