May 29, 2001
Delph1 wrote: http://osynligapartiet.se/
Inte riktigt rätt i min mening, men de har en poäng.
hmmm :-k
//Andreas
Får mig att tänka på Baader Meinhof.
February 17, 2004
Death On Wings wrote: Vem har sagt något att man inte jobbar ?
Det är inga problem att få A-kassa efte minst 6 månaders arbete och 1 års medlemskap i facket. Då har du rätt till att få ut din A-kassa. Dock är det 5 arbetsdagar i början av din stämplings period som du inte får betalt för.Du borde ta kontackt med ditt fack och diskutera det med dom.
Folk får inte A-kassa om de inte jobbar.
Slopa A-kassa säger du ? Jag tror inte du vet hur välrden fungerar, väntar med iver till den dagen du blir uppsagd för att det företag du jobbar på flyttar till ungern eller kina.
Hur ska du klara din ekonomi och din hyra ?Kan ju bara dra en slutsats: Du är en idiot.
Du kallar mig idiot, vad är du själv när du inte kan tolka det jag har skrivit, du måste vara inbicill (sry Delph1)
Jag tar det igen för dig om du nu är trög:
Dom vägrar att ge mig a-kassa även fast jag jobbar hela tiden. Nu senast vägrade de att ge mig för 6 veckor då jag bytte från ett jobb till ett annat. Jag har nu varit i process med dom i ca 5 månader, funderar på domstol. De har iaf godkänt 2 veckor efter mycket slit från vår sida.
Om jag ändå aldrig kommer att få a-kassa varför ska jag då rösta på sossarna? Och sen finns det mängder med jobb, men du kanske är för fin för många av dom...
/Dani
September 5, 2001
Json_81 wrote: [quote=hawkie] I gårdagens motordel i DN är det en kort artikel om alliansens förslag till en omgjord trafikförsäkring. den kommer innebära följande:
- trafikförsäkringen ska helt täcka kostnaderna för sjukpenning, rehabilitering och livränta för dom som skadas i trafiken.
- 8 miljarder kr per år läggs över på oss bilägare i form av höjda trafikförsäkringar.
- bilägare med medeltrafikförsäkring på 1748kr kan räkna med ca 2000kr dyrare försäkring.
- 100% dyrare trafikförsäkring får de som klarar sig billigast undan.
- För många fordonsägare och fordon blir det avsevärt högre höjningar.
- en 750cc MC kan bli runt 15.000kr dyrare per år i trafikförsäkring
- Värst drabbas unga och storstadsbor.
Jag tycker det låter helt rimligt kombinerat med sänkta skatter.
Då får man sänka skatten rätt bra om det ska bli försvarbart att äga en evo när man är 22. 100% dyrare premie gör att jag hamnar på 18 000:-/år i försäkring (nu gäller det förvisso bara trafikförsäkringen, men andras premie påverkas likförbannat!).
Betalar 6900:- i skatt och får en utgift på 9000:- extra. Inte äns om jag slipper skatten helt är det försvarbart med bil. Då betalar jag hellre 20:- per liter och styr bensinförbrukningen med högerfoten. Premien kan du inte göra så mycket åt...
March 27, 2003
hawkie wrote: [quote=Json_81][quote=hawkie] I gårdagens motordel i DN är det en kort artikel om alliansens förslag till en omgjord trafikförsäkring. den kommer innebära följande:
- trafikförsäkringen ska helt täcka kostnaderna för sjukpenning, rehabilitering och livränta för dom som skadas i trafiken.
- 8 miljarder kr per år läggs över på oss bilägare i form av höjda trafikförsäkringar.
- bilägare med medeltrafikförsäkring på 1748kr kan räkna med ca 2000kr dyrare försäkring.
Då får man sänka skatten rätt bra om det ska bli försvarbart att äga en evo när man är 22. 100% dyrare premie gör att jag hamnar på 18 000:-/år i försäkring (nu gäller det förvisso bara trafikförsäkringen, men andras premie påverkas likförbannat!).
Betalar 6900:- i skatt och får en utgift på 9000:- extra. Inte äns om jag slipper skatten helt är det försvarbart med bil. Då betalar jag hellre 20:- per liter och styr bensinförbrukningen med högerfoten. Premien kan du inte göra så mycket åt...
Men tänk också på att arbetsgivaren har skattat de pengar han ger dig i lön. Du skattar på din inkomst, du skattar (plus moms) när du köper din evo. Du skattar för att få köra med den på allmänna vägar och du skattar (plus moms) när du tankar den.... Allt detta med pengar som du skattade den 25:e och som arbetsgivaren skattade innan de ens kom in på ditt konto...
August 9, 2005
Här i Linköping har sossarna gjort ett desperat försök till att få ner arbetslösheten under 4% som ju utlovades innan förra valet. Alla som ska/vill ha A-kassa måste gå på en kurs på Folkhögskolan (kommer inte ihåg exakta namnet, men det är inte relevant) från 8 på morgonen till 17 på eftermiddagen. Detta kom som en blixt från klar himmel i maj när alla arbetslösa kallades till ett möte där det förklarades att under perioden juni-augusti skulle dom gå på en kurs. Alltså förstördes alla semesterplaner för alla arbetslösa. Hela sommaren blev uppbokad.
Om inte det var illa nog så var innehållet på kursen än värre. Hela dagarna satt dom och lekte lekar, till exempel skuggleken. Då gick det ut på att det var tre personer. En skulle sitta och göra skuggfigurer vid en overhead, dom andra två skulle sitta rygg mot rygg och den av dom som satt åt hållet med skuggan skulle beskriva vad det var så den tredje kunde gissa vad det var som skuggan föreställde. Sen fick dom också ha kurser i hur man pratar inför folk (han jag känner i detta fall har varit ute i skolor och utbildat folk i detta i en herrans massa år) som kanske inte är helt onödigt. På samma del av kursen fick dom lära sig hur man var artig på en anställningsintervju och hur man skulle uppföra sig på jobbet.
En annan deltagare var 64 år och 10 månader. Alltså skulle han gå i pension precis när kursen slutade. Men han skulle likt förbannat gå kursen, för annars fick han inte något ekonomiskt stöd. Sedan kom dråpslaget att kursen skulle förlängas till december, men mannen som jag känner har nästintill säkert fått jobb nu så han verkar klara sig.
Hur skulle du känna det att bli förolämpad för att du inte har något jobb? Du får inte något att leva på om du inte sitter som ett dagisbarn och leker skuggleken för att sen få en klapp på axeln och veta att det var duktig att du lyckades gissa vad det var. Hur skulle du känna det att få gå på en kurs om något som du själv undervisad i 20 år? Hur skulle du känna om hela din sommar blev förstörd för att några politiker ska kunna behålla makten i 4 år till. Samma politiker som satt dig i den här dagisleken.
September 5, 2001
Adam wrote: [quote=hawkie][quote=Json_81][quote=hawkie] I gårdagens motordel i DN är det en kort artikel om alliansens förslag till en omgjord trafikförsäkring. den kommer innebära följande:
Men tänk också på att arbetsgivaren har skattat de pengar han ger dig i lön. Du skattar på din inkomst, du skattar (plus moms) när du köper din evo. Du skattar för att få köra med den på allmänna vägar och du skattar (plus moms) när du tankar den.... Allt detta med pengar som du skattade den 25:e och som arbetsgivaren skattade innan de ens kom in på ditt konto...
Det må vara sant men jag klarar ju mig nu. Det gör jag även om premien höjs. Men så som vi har det nu tilltalar mig mer än så som det kan bli.
Hur mycket måste skatten säknas för att min ekonomi ska bli oberörd/bättre om alliansen får igenom sitt förslag.
22 år gammal. Mitsubishi Evo 1. 1993 (189kw). Alingsås kommun, Alingsås. 1.4l/mil stads, 1.1-1.2l blandad. Fordonsskatt 1800:-. Premie 9600:-/år helförsäkring. 3 år utan olyckor. Kör 2000 mil per år.
100% ökning i premien ger mig 19 200:-/år i helförsäkring.
Hur mycket måste skatten/mommsen sänkas för att det ska vara försvarbart med 9600:- mer i utift per år?
Nej, slopa förslaget om trafikförsäkringen, sen kan vi börja prata om hur det ska röstas.
ps. nej, jag vill inte se att bensinen kostar 30:-/l.
Dani wrote: [quote=Death On Wings]Vem har sagt något att man inte jobbar ?
Det är inga problem att få A-kassa efte minst 6 månaders arbete och 1 års medlemskap i facket. Då har du rätt till att få ut din A-kassa. Dock är det 5 arbetsdagar i början av din stämplings period som du inte får betalt för.Du borde ta kontackt med ditt fack och diskutera det med dom.
Slopa A-kassa säger du ? Jag tror inte du vet hur välrden fungerar, väntar med iver till den dagen du blir uppsagd för att det företag du jobbar på flyttar till ungern eller kina.
Hur ska du klara din ekonomi och din hyra ?Kan ju bara dra en slutsats: Du är en idiot.
Du kallar mig idiot, vad är du själv när du inte kan tolka det jag har skrivit, du måste vara inbicill (sry Delph1)
Dom vägrar att ge mig a-kassa även fast jag jobbar hela tiden. Nu senast vägrade de att ge mig för 6 veckor då jag bytte från ett jobb till ett annat. Jag har nu varit i process med dom i ca 5 månader, funderar på domstol. De har iaf godkänt 2 veckor efter mycket slit från vår sida.
Om jag ändå aldrig kommer att få a-kassa varför ska jag då rösta på sossarna? Och sen finns det mängder med jobb, men du kanske är för fin för många av dom...
/Dani
Utan att lägga ut texten alltför mycket, men jag måste nog instämma Death On Wings.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
hawkie wrote: [
Det må vara sant men jag klarar ju mig nu. Det gör jag även om premien höjs. Men så som vi har det nu tilltalar mig mer än så som det kan bli.Hur mycket måste skatten säknas för att min ekonomi ska bli oberörd/bättre om alliansen får igenom sitt förslag.
22 år gammal. Mitsubishi Evo 1. 1993 (189kw). Alingsås kommun, Alingsås. 1.4l/mil stads, 1.1-1.2l blandad. Fordonsskatt 1800:-. Premie 9600:-/år helförsäkring. 3 år utan olyckor. Kör 2000 mil per år.
100% ökning i premien ger mig 19 200:-/år i helförsäkring.
Hur mycket måste skatten/mommsen sänkas för att det ska vara försvarbart med 9600:- mer i utift per år?
Nej, slopa förslaget om trafikförsäkringen, sen kan vi börja prata om hur det ska röstas.
ps. nej, jag vill inte se att bensinen kostar 30:-/l.
Du skrev någonstans att du betalar 6900 i skatt. Jag förutsätter att du menar per månad.
Det blir ca 83 000 per år. Sen var det väl trafikförsäkringen som skulle höjas, inte hela beloppet? Så de 9600 kanske snarare är 5-6000?
Dessutom som Adam påpekade betalar vi skatt ganska många gånger.
April 10, 2003
Json_81 wrote: [quote=Tyrfing][quote=Dehman]Finns ölpartiet? 🙂 De ska nog få min röst då 🙂
Vi får väll göra nått av nytta för en gång skull här på NH.
Varför tar vi inte och skapar Ölpartiet och drar igång en internet kampanj om att dom som tänkte rösta blankt röstar på oss så vi kan få mer röster än FI.
Det lär ju bli en nyhet aftonblatet och Expressen skulle älska.
Och om nu vi faktist i det mest absurda framtidsversionen skulle få mer än 4% spärren så kan jag offra mig att driva igenom vårat partiprogram.
Låter som en bra ide.
Huvudpunkten kan vara sänkt skatt på öl samt dygnet runt öppna ölbutiker.
Jag e på!
Tänkte man kan köra det enkelt med tre punkter i partiprogramet
1. Billigare öl (med mindre skatt och ett maxpris på ölen som med cigaretter)
2. Mellanölen tillbaks till matbutikerna.
3.Större sortiment av olika sorters öl på systemet.
December 31, 2001
Dani wrote: [quote=Death On Wings]Vem har sagt något att man inte jobbar ?
/Dani
Du menar alltså att bara för att du inte får någon A-kassa så ska inte någon annan få det eller hur ? Det är då så man läser ditt första inlägg.
Hur har du tänkt att klara dig när du inte bor hemma och blir arbetslös ?
Vilket fack är du med i ?
December 31, 2001
Sardaukar wrote: [quote=Death On Wings]Fast du kanske bor hemma med mammsen än ?
Vill minnas att för inte så längesedan bodde du också hemma när du jobbade på Nilfisk. Så du bör nog vara lite försiktig med dina uttalanden 😉
Varför skulle jag vara det ?
Ja jag flyttade för ungefär 6 månader sedan.
Det jag menar är att personer verkar inte fatta att man inte klarar sig om man skulle bli av med sitt jobb om inte dessa bidrag finns.
Personer som aldrig vart i den situationen verkar inte ha en aning om hur det är eller vilken press man har på sig.
Det vore roligt att se alla dom som säger att man ska slopa A-kassan klara sig i egen lägenhet när dom blivit sparkade eller på något annat sätt blivit av med sitt jobb. Undrar om dom fortfarande står vid sina ord då.
December 5, 2001
Death On Wings wrote: [quote=Sardaukar][quote=Death On Wings]Fast du kanske bor hemma med mammsen än ?
Vill minnas att för inte så längesedan bodde du också hemma när du jobbade på Nilfisk. Så du bör nog vara lite försiktig med dina uttalanden 😉
Varför skulle jag vara det ?
Ja jag flyttade för ungefär 6 månader sedan.
Var bara en diskussion vi hade om hurvida en tia var värd nånting eller inte. Du tyckte inte det var värt nånting...men för arbetslösa personer som bor i egen lägenhet kanske det är det :blink:
November 4, 2003
Tycker det låter lite som att diskussionen är väldigt ensidig.
Det är ju inte så att man minskar bidrag för att jävlas med folk utan för att dom kostar väldigt mycket. Detta håller tillbaka företag för att det är för dyrt att anställa personer, som istället går arbetslösa.
Jag känner flera personer i min vänkrets som aktivt väljer att bara vara hemma, och gå på vissa veckolånga kurser för att kunna fortsätta med bidrag. I andra änden av spektrumet känner jag flera småföretagare som skulle anställa personer som dessa ifall förutsättningarna var bättre.
February 17, 2004
Death On Wings wrote: Du menar alltså att bara för att du inte får någon A-kassa så ska inte någon annan få det eller hur ? Det är då så man läser ditt första inlägg.
Hur har du tänkt att klara dig när du inte bor hemma och blir arbetslös ?Vilket fack är du med i ?
Nää det menar jag inte. Menar att vi vill väl bli av med bidragsfusket och göra det lika för alla. Känner folk som år ut & år in får a-kassa utan problem. I mitt fall gäller det några få veckor och de bråkar fett. Då tycker jag inte systemet funkar riktigt.
Hur har du tänkt att klara dig när du inte bor hemma och blir arbetslös?
Bor inte hemma och är sällan arbetslös. Har bra utbildning och bra arbetslivserfarenhet så får lita på det. Sen finns det skrapjobb om det skulle skita sig riktigt...
vet inte riktigt, inte 100 på vilket.
Sen tycker jag sossarna vill ge lite väl mycket bidrag till arbetslösa, barnfamiljer hejsan tjosan. Vi som är ensamstående får stå för alla dessa kostnader. Hur får vi tillbaka något av den enorma summa skatt vi betalar per år. Ni med någorlunda framtidsplaner ska ju helt klart rösta blått. Alla ni bidragstagare utan visioner i livet ska ju rösta rött.
/Dani
Dani wrote: [quote=Death On Wings]Du menar alltså att bara för att du inte får någon A-kassa så ska inte någon annan få det eller hur ? Det är då så man läser ditt första inlägg.
Hur har du tänkt att klara dig när du inte bor hemma och blir arbetslös ?Vilket fack är du med i ?
Nää det menar jag inte. Menar att vi vill väl bli av med bidragsfusket och göra det lika för alla. Känner folk som år ut & år in får a-kassa utan problem. I mitt fall gäller det några få veckor och de bråkar fett. Då tycker jag inte systemet funkar riktigt.
Bor inte hemma och är sällan arbetslös. Har bra utbildning och bra arbetslivserfarenhet så får lita på det. Sen finns det skrapjobb om det skulle skita sig riktigt...
Sen tycker jag sossarna vill ge lite väl mycket bidrag till arbetslösa, barnfamiljer hejsan tjosan. Vi som är ensamstående får stå för alla dessa kostnader. Hur får vi tillbaka något av den enorma summa skatt vi betalar per år. Ni med någorlunda framtidsplaner ska ju helt klart rösta blått. Alla ni bidragstagare utan visioner i livet ska ju rösta rött.
/Dani
Ujujuj..
:cy: :cy: :cy:
Ta reda på vilket fack du är med i då, så kanske det blir lättare att få fram dom saknade slantarna..
:)R
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 31, 2001
Dani wrote: [quote=Death On Wings]Du menar alltså att bara för att du inte får någon A-kassa så ska inte någon annan få det eller hur ? Det är då så man läser ditt första inlägg.
/Dani
Jadu vad ska man säga, blir inte förvånad varför du inte fått några pengar.
1 Guest(s)