December 5, 2001
Death On Wings wrote: [quote=Sardaukar][quote=ilg@dd][Image Can Not Be Found]
Förvånar mig inte...
Det enda rätta, kan inte förstå hur någon hur arbetarklassen kan rösta på något annat.
Som att skjuta sig själv i foten.
Utveckla gärna...
Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom. Vad jag förstått så har inte ilg@dd arbetat så mycket senaste åren pga olika anledningar. Har man inget jobb eller har svårt att skaffa jobb kan jag förstå att man röstar på V, men inte annars.
May 29, 2001
Death On Wings wrote: En liten fråga bara.
Hur ser den blå sidan på hela invandrar delen ?
Dom vill ju ha bort bidrag, gäller detta även för invandrare som just kommit in i sverige oxå ?För där har ni ju en stor del era skattepengar går till ni som lipar om att folk tar era pengar.
Så hur stor del av våra skattepengar går då till invandrare? Hur ser den kostaden ut i relation till någon annan stor utgift? tex sjukskriving eller arbetslösa svenskar?
Sardaukar wrote: [quote=Death On Wings][quote=Sardaukar][quote=ilg@dd][Image Can Not Be Found]
Förvånar mig inte...
Det enda rätta, kan inte förstå hur någon hur arbetarklassen kan rösta på något annat.
Utveckla gärna...
Jag skulle vilja påstå att det är tvärtom. Vad jag förstått så har inte ilg@dd arbetat så mycket senaste åren pga olika anledningar. Har man inget jobb eller har svårt att skaffa jobb kan jag förstå att man röstar på V, men inte annars.
Inte olika anledningar, endast p.g.a att det inte funnits jobb.
Gått arbetslös till och från ca: 2 år de senaste 6 åren efter att fabriken lades ner 2000.
Kan inflika att jag alltid röstat vänster sedan Lars Werners tid när partiet fortfarande hette VPK..
Är man arbetare finns som tidigare sagt ingen anledning att dra åt höger.
*Edit*
Vid närmare eftertanke är det nog snarare 1,5 år senaste 6 åren.
Eller för att dra ut det hela lite, kanske runt 2,5 år senaste 22 åren.
Läs även på lite historia angående arbetarrörelsen.. Det var inte arbetlösrörelsen som skapade LO, SAP och VP..
Arbetarrörelsen skapade LO, SAP och VP..
LO blev till och slogs bl.a för att du skulle få gå i skola utan att det kostade något, iaf inte specifikt för skolgången..Likaledes slogs dom för A-Kassan, för att inte du eller andra skulle behöva gå på knä ifall det tröt med arbete.
Tror du att kapitalisterna (borgarna) släpper ifrån sej pengar för utfört arbete av god vilja?
Prova och sitt med i en löneförhandling en gång...Då lär du se hur "generösa" dom är.
Dom feta ska bli fetare, den fattige fattigare enligt borgerligt tänkande.
Angående arbetslöshet så kan ju var och en fundera över hur borgarna vill ha det med det..
Tänk dej att vara företagare.. Vad föredrar du? Många eller få att välja mellan när du skal anställa?
Jag har svårt att tro att borgarna är speciellt intresserade att få 0% arbetslöshet om man säger som så.. Extra farligt känns det nu också, med alla ungdommar som inte förstår vitsen med att vara fackligt ansluten.. Vem ska slåss för deras rättigheter? Räddningen är väl att de flesta större seriösa företag har kollektivavtalet.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 5, 2002
Tänker såhär:
Bäst vore om man kunde plocka godbitar från de olika partierna.
Tror att en liten förändring i riksdagen skulle göra gott, men det ska ju vara rätt förändring.
Ett tag var jag inne på att rösta på M, men så blickade jag bakåt och tänkte efter. När M regerade för ett antal år sedan så sänkte de skatterna, men inte utgifterna. Staten fick alltså in mindre än de la ut. Om det vore ett företag är det lika med hög risk för konkurs. Sen när S fick tillbaka makten hade de en kämpig period med att få tillbaka nivån.
Känner att om det skulle bli för stor förändring skulle det kosta en massa att bara förändra saker och det är ju skattebetalarna som får punga ut och inte få tillbaka.
Det finns många anledningar till att inte rösta på S, men tittar jag på de andra partierna finns det banne mig fler anledningar att inte rösta där. Därför har S redan fått min röst. (Redan röstat)
December 5, 2001
Ilg@dd:Varför ska vi ha arbetsgivaravgiften då? Det är ju för dyrt för småföretagen att anställa dig som det är idag. Samtidigt väljer större företag att flytta utomlands. Inget vidare företagsklimat i detta land. Tänk om de slopat alla dessa straffavgifter för företagen, då kanske din fabrik skulle stått kvar.
Relaxia wrote: Tänker såhär:
Tror att en liten förändring i riksdagen skulle göra gott, men det ska ju vara rätt förändring.
Ett tag var jag inne på att rösta på M, men så blickade jag bakåt och tänkte efter. När M regerade för ett antal år sedan så sänkte de skatterna, men inte utgifterna. Staten fick alltså in mindre än de la ut. Om det vore ett företag är det lika med hög risk för konkurs. Sen när S fick tillbaka makten hade de en kämpig period med att få tillbaka nivån.Känner att om det skulle bli för stor förändring skulle det kosta en massa att bara förändra saker och det är ju skattebetalarna som får punga ut och inte få tillbaka.
Det finns många anledningar till att inte rösta på S, men tittar jag på de andra partierna finns det banne mig fler anledningar att inte rösta där. Därför har S redan fått min röst. (Redan röstat)
Inte bara M:s fel att det blev som det blev. Vad tror du hände under 80-talet? Jo, man lånade så mycket pengar man kunde och självklart får M skulden när de fick ta över lasset 👿
Sardaukar wrote: Ilg@dd:Varför ska vi ha arbetsgivaravgiften då? Det är ju för dyrt för småföretagen att anställa dig som det är idag. Samtidigt väljer större företag att flytta utomlands. Inget vidare företagsklimat i detta land. Tänk om de slopat alla dessa straffavgifter för företagen, då kanske din fabrik skulle stått kvar.
Eftersom den funnits med i bilden sedan 60-talet som ser jag ingen anledning att företagen idag skall klaga över den.
Den infördes i samma veva som ATP, vilket skulle hjälpa till att trygga din och andras ålderdom så folk inte skulle behöva leva på exempelvis kattmatt eller liknande på ålderns höst.
Arbetsgivaravgiften hjälper alltså till att ge dej en del av din pension, även om det numera inte är ATP med i spelet.
Att fabriken jag jobbade på lades ned, beror dels på att lokalerna var ganska så nedslitna efter nästan 100 års användande, miljöpartiets miljövänlighet (Utsläppsrestriktioner=höga kostnader att uppfylla miljökonsessionen), och en mindre efterfrågan på salpetersyra och ammoniumnitrat.
Men skulle nu arbetsgivaravgiften sänkts eller tagits bort så kanske teglet i lokalerna föryngrats 100 år, miljökonsessionen sänkt maxutsläpp, efterfrågan på salpetersyra och ammoniumnitrats ökat?? Eller?
:cy:
Fabriken gick definitivt inte dåligt, men kvantitet väger mer än kvalitet i dagsläget. Ingen långtidssyn på saker numera. Snabba klipp är det som gäller.
*Edit*
Kan även passa på att ge en känga till EU.
Tack vare EU är det ju ganska lätt för kapitalisterna att utlokalisera sin tillverkning till andra EU-länder, där dom kan utnyttja billig icke fackligt organiserad arbetskraft, alltså ett drömscenario för en sann borgare.
Det optimala enligt mej är inte bara att ha ett jobb, det skall även vara ett jobb som du har lite medbestämmanderätt i, plus att du kan leva ett anständigt liv på lönen från.
Att vackert stå med mössan i hand inför disponenten är inte något jag vill vara med om, jag såg nog av det under uppväxten.
"Skyll inte på mej, jag röstade nej."
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
Relaxia wrote: Tänker såhär:
Ett tag var jag inne på att rösta på M, men så blickade jag bakåt och tänkte efter. När M regerade för ett antal år sedan så sänkte de skatterna, men inte utgifterna. Staten fick alltså in mindre än de la ut. Om det vore ett företag är det lika med hög risk för konkurs. Sen när S fick tillbaka makten hade de en kämpig period med att få tillbaka nivån.Känner att om det skulle bli för stor förändring skulle det kosta en massa att bara förändra saker och det är ju skattebetalarna som får punga ut och inte få tillbaka.
Jag är inne på i stort sett samma linje, vill ha en ändring, men inte det som de fyra andra förespråkar.
//Andreas
December 31, 2001
Sardaukar wrote: [quote=Death On Wings][quote=Sardaukar][quote=ilg@dd][Image Can Not Be Found]
Förvånar mig inte...
Utveckla gärna...
Det ni inte tänker på är att om ni blir arbetlösa så är det i stort sett kört utan de bidrag som finns i dag.
Vad skulle du göra om det företag du jobbar för ska lägga ner eller flytta ?
Vi säger att moderaterna har fixat en del jobb men inte i närheten av vad de låvat som jag antar att det blir.
Du kommer gå arbetslös ca 4-6 månader utan någon inkomst, hur ska du klara dig ? du har jobbat för samma företag i 30 år men nu får du ligga i en låda på stan bara för att företaget ska lägga ner ?
Hur känns det ? kan du sätta dig in i den situationen ?
Vist ska det löna sig att arbeta men inte fan ska man tvingas ut på gatan för att man får kicken. Vill ni att vi ska bli som USA ?
December 31, 2001
squarepusher wrote: [quote=Death On Wings]En liten fråga bara.
Hur ser den blå sidan på hela invandrar delen ?
Dom vill ju ha bort bidrag, gäller detta även för invandrare som just kommit in i sverige oxå ?För där har ni ju en stor del era skattepengar går till ni som lipar om att folk tar era pengar.
Så hur stor del av våra skattepengar går då till invandrare? Hur ser den kostaden ut i relation till någon annan stor utgift? tex sjukskriving eller arbetslösa svenskar?
Hur ska jag veta det.
Drog bara upp det eftersom det är väldigt många moral nissar här som grinar för minsta lilla och säger att dom bli bestulna på sina värdefulla pengar.
December 17, 2005
Json_81 wrote: [quote=Death On Wings][
Det ni inte tänker på är att om ni blir arbetlösa så är det i stort sett kört utan de bidrag som finns i dag.
Vem har lurat i dig att moderaterna vill ta bort a-kassan?
Dom vill väl dra ner på soc-bidrag etc. Inte ta bort helt ?
December 31, 2001
Bjornstrom wrote: [quote=Json_81][quote=Death On Wings][
Vem har lurat i dig att moderaterna vill ta bort a-kassan?
Dom vill väl dra ner på soc-bidrag etc. Inte ta bort helt ?
De tar inte bort den. Sänker den rättare sagt och höjjer medlemsavgifterna för facken med 150%.
Ska de inte även införa fler karensdagen när du blir sjuk ?
October 9, 2003
Dom frågor som är viktigt för min del är
*EU (Någon mening att vara med där, förutom att dom styr över Sverige och att vi betalar en massa pengar dit.)
*Invandringen
*Upphovsrätten
Här ser ni lite hur invandringen ser ut -> http://www.bgf.nu/faktabanken/...../nord.html
om man jämför med resten av norden.
Sedan är det Upphovsrätten + Socialdemokraterna usch och fy.
Antingen blir det protest röstning på PP, lr SD som är det ända partiet som vågar säga något om invandringen.
Blir att vänta på Insider nästa vecka om SD och se om dom kan ge lite klartecken hur det nu ligger till med SD om dom fortfarande är ett "Nazistiskt Parti" innan jag bestämmer mig, nej jag har inget imot invandrarna som nu bor i Sverige, men som det är nu klarar inte "Sveriges ekonomi" mer flyktningar och personer som lever på Bidrag.
Dom invandrarna som nu bor i sverige ska såklart få bo kvar, men vi behöver få ordning på sjukvården och pensionen, ni har väl sett hur det är på panchohemmen, SJUKT.
just är befolkningen i Sverige ca 1/6 Invandrare.
En annan ledtråd till våran stora invandring är att kolla på vilket som är vanligaste namnet i vårat land -> Mohammed.
November 22, 2001
Death On Wings wrote:
De tar inte bort den. Sänker den rättare sagt och höjjer medlemsavgifterna för facken med 150%.
Jo, de vill ha en andra karensdag vilket iaf jag tycker är helt berättigat.
Hade folk inte utnyttjat systemet hade det ju inte behövts, men som det är nu är det alldeles för lätt att råka vara sjuk när det är OS, något behöver göras hemma osv.
Att politiker styr fackavgiften är jag skeptisk till. Är du säker på det?
Json_81 wrote: [quote=Death On Wings]
Jo, de vill ha en andra karensdag vilket iaf jag tycker är helt berättigat.
Hade folk inte utnyttjat systemet hade det ju inte behövts, men som det är nu är det alldeles för lätt att råka vara sjuk när det är OS, något behöver göras hemma osv.
Att politiker styr fackavgiften är jag skeptisk till. Är du säker på det?
Angående den höjda A-Kasseavgiften så skiftar väl höjningen beroende på vilken källa man kikar på.
Men för min egen del som HTF-Medlem så gäller tydligen detta:
"Obligatorisk a-kassa med höjd avgiftsandel
Alliansen vill göra arbetslöshetsförsäkringen obligatorisk för alla som förvärvsarbetar. Arbetslöshetskassornas egenfinansiering med avgifter höjs från knappt 10 procent till över 30 procent. Staten sparar 10 miljarder kr per år, som a-kassornas medlemmar får betala i höjd avgift. Arbetslösa slipper höjning. HTF beräknar att en medlem med jobb måste betala cirka 200 kr mer i månaden i HTF-avgift. Avgiften ska variera med hänsyn till arbetslösheten bland varje kassas medlemmar."
Dvs, att min avgift höjs från 250:-/mån till 450:-/månad, sålunda en 80% ökning av avgiften.. ganska mycket i ina ögon.
Mer om detta HÄR.
November 27, 2003
Dundersmet wrote: Dom frågor som är viktigt för min del är
*EU (Någon mening att vara med där, förutom att dom styr över Sverige och att vi betalar en massa pengar dit.)
*Invandringen
*UpphovsrättenHär ser ni lite hur invandringen ser ut -> http://www.bgf.nu/faktabanken/...../nord.html
Antingen blir det protest röstning på PP, lr SD som är det ända partiet som vågar säga något om invandringen.
Blir att vänta på Insider nästa vecka om SD och se om dom kan ge lite klartecken hur det nu ligger till med SD om dom fortfarande är ett "Nazistiskt Parti" innan jag bestämmer mig, nej jag har inget imot invandrarna som nu bor i Sverige, men som det är nu klarar inte "Sveriges ekonomi" mer flyktningar och personer som lever på Bidrag.
Dom invandrarna som nu bor i sverige ska såklart få bo kvar, men vi behöver få ordning på sjukvården och pensionen, ni har väl sett hur det är på panchohemmen, SJUKT.
En annan ledtråd till våran stora invandring är att kolla på vilket som är vanligaste namnet i vårat land -> Mohammed.
Det går inte att ta dig på allvar när du hänvisar till en sida som bgf. Tyvärr.
//Andreas
Delph1 wrote: [quote=Dundersmet]Dom frågor som är viktigt för min del är
*Invandringen
*UpphovsrättenHär ser ni lite hur invandringen ser ut -> http://www.bgf.nu/faktabanken/migration/nord.html
Det går inte att ta dig på allvar när du hänvisar till en sida som bgf. Tyvärr.
//Andreas
Måste instämma i det efter att ha kikat lite på sidorna där.. Typ en blandning av SD, info 14 och http://www.maktmissbruk.se ..
Lite för mycket propagandastuk för att överväga ifall det skall tas på allvar.
October 9, 2003
ilg@dd wrote:
Måste instämma i det efter att ha kikat lite på sidorna där.. Typ en blandning av SD, info 14 och http://www.maktmissbruk.se ..
Lite för mycket propagandastuk för att överväga ifall det skall tas på allvar.
Sant sidan är rätt skitig (kanske inte den trovärdigaste), men invandringen är hur som helst ett problem för Sverige.
2 Guest(s)