Vilket parti ska ni rösta på?|Page 8|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilket parti ska ni rösta på?
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
1074125
September 2, 2006 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Dundersmet wrote: [quote=ilg@dd]

Måste instämma i det efter att ha kikat lite på sidorna där.. Typ en blandning av SD, info 14 och http://www.maktmissbruk.se ..
Lite för mycket propagandastuk för att överväga ifall det skall tas på allvar.

Sant sidan är rätt skitig (kanske inte den trovärdigaste), men invandringen är hur som helst ett problem för Sverige.

Hur? För att det vanligaste namnet numera är Mohammed?

//Andreas

blejf
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 275
1074126
September 2, 2006 - 8:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Dundersmet][quote=ilg@dd]

Måste instämma i det efter att ha kikat lite på sidorna där.. Typ en blandning av SD, info 14 och http://www.maktmissbruk.se ..

Sant sidan är rätt skitig (kanske inte den trovärdigaste), men invandringen är hur som helst ett problem för Sverige.

//Andreas

Dom snor cyklar och grejor.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1074138
September 2, 2006 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

blejf wrote: [quote=Delph1][quote=Dundersmet][quote=ilg@dd]

//Andreas

Ännu ett begåvat inlägg signerat blejf.
🙄

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1074163
September 3, 2006 - 12:34 am
sp_Permalink sp_Print

blejf wrote: [quote=Delph1][quote=Dundersmet][quote=ilg@dd]

//Andreas

Jättebegåvat inlägg av en snorunge som har mycket att lära... 🙄

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1074170
September 3, 2006 - 6:34 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Angående den höjda A-Kasseavgiften så skiftar väl höjningen beroende på vilken källa man kikar på.
Men för min egen del som HTF-Medlem så gäller tydligen detta:

"Obligatorisk a-kassa med höjd avgiftsandel
Alliansen vill göra arbetslöshetsförsäkringen obligatorisk för alla som förvärvsarbetar. Arbetslöshetskassornas egenfinansiering med avgifter höjs från knappt 10 procent till över 30 procent. Staten sparar 10 miljarder kr per år, som a-kassornas medlemmar får betala i höjd avgift. Arbetslösa slipper höjning. HTF beräknar att en medlem med jobb måste betala cirka 200 kr mer i månaden i HTF-avgift. Avgiften ska variera med hänsyn till arbetslösheten bland varje kassas medlemmar."

Dvs, att min avgift höjs från 250:-/mån till 450:-/månad, sålunda en 80% ökning av avgiften.. ganska mycket i ina ögon.

Mer om detta HÄR.

Skilj på A-kassa och fack. Death pratade om höjda fackavgifter vilket inte alls är samma sak som a-kassa.
Och att a-kassa är obligatoriskt är väl en bra sak? Du som vänstermänniska följer väl sossarnas "alla ska med, vare sig de vill eller inte"? Alla vill ju ha bidrag när de är arbetslösa så att man obligatoriskt får betala för det låter ju vettigt. 250 är ju riktigt billig fackavgift, hade jag varit med i facket hade hagde jag fått betala ca 500:- i månaden.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1074175
September 3, 2006 - 7:19 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Angående den höjda A-Kasseavgiften så skiftar väl höjningen beroende på vilken källa man kikar på.
Men för min egen del som HTF-Medlem så gäller tydligen detta:

"Obligatorisk a-kassa med höjd avgiftsandel
Alliansen vill göra arbetslöshetsförsäkringen obligatorisk för alla som förvärvsarbetar. Arbetslöshetskassornas egenfinansiering med avgifter höjs från knappt 10 procent till över 30 procent. Staten sparar 10 miljarder kr per år, som a-kassornas medlemmar får betala i höjd avgift. Arbetslösa slipper höjning. HTF beräknar att en medlem med jobb måste betala cirka 200 kr mer i månaden i HTF-avgift. Avgiften ska variera med hänsyn till arbetslösheten bland varje kassas medlemmar."

Dvs, att min avgift höjs från 250:-/mån till 450:-/månad, sålunda en 80% ökning av avgiften.. ganska mycket i ina ögon.

Mer om detta HÄR.

Skilj på A-kassa och fack. Death pratade om höjda fackavgifter vilket inte alls är samma sak som a-kassa.
Och att a-kassa är obligatoriskt är väl en bra sak? Du som vänstermänniska följer väl sossarnas "alla ska med, vare sig de vill eller inte"? Alla vill ju ha bidrag när de är arbetslösa så att man obligatoriskt får betala för det låter ju vettigt. 250 är ju riktigt billig fackavgift, hade jag varit med i facket hade hagde jag fått betala ca 500:- i månaden.

Uttryckte mej kanske lite luddigt..
Det är alltså a-Kasseavgiften som skall höjjas och ger att fackavgiften automatiskt ökar om man nu är med i facket.
Detta exempel är taget från handels (HTF), eftersom det är där jag är med för tilfället.
Och ja, 250:- är inte så farligt, men jag har haft procentuell avgift som ofta hamnat över 500:- också när jag var med i fabriks, numera industrifacket.
Att a-kassan skulle bli obligatorisk ser jag väl både för och nackdelar med.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
1074185
September 3, 2006 - 7:51 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Att a-kassan skulle bli obligatorisk ser jag väl både för och nackdelar med.

Vad är nackdelen enligt ditt sätt att se på det?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1074188
September 3, 2006 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Att a-kassan skulle bli obligatorisk ser jag väl både för och nackdelar med.

Vad är nackdelen enligt ditt sätt att se på det?

Nackdelen är ju att rätten att bestämma själv tas bort, men å andra sidan så borde väl en arbetslöshetsförsäkring vara en självklarhet tycker jag. Förslaget om obligatorisk är liksom inget jag går och grubblar över.
Medlem a-kassa och arbetslös=a-kassa 80% av tidigare lönen.
Icke medlem a-kassa och arbetslös=Socialbidrag på existensminimum.
Känns som om valet är ganska lätt.

Json_81
Member
Medlem
1074192
September 3, 2006 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Nackdelen är ju att rätten att bestämma själv tas bort, men å andra sidan så borde väl en arbetslöshetsförsäkring vara en självklarhet tycker jag. Förslaget om obligatorisk är liksom inget jag går och grubblar över.

Du röstar ju vänster så då vill du ju att staten bestämmer allt åt dig, måste ju passa perfekt 😉

Nej, men seriöst så ja, det känns verkligen som ett lätt val.
Konstigt nog är det många som inte väljer rätt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1074196
September 3, 2006 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Nackdelen är ju att rätten att bestämma själv tas bort, men å andra sidan så borde väl en arbetslöshetsförsäkring vara en självklarhet tycker jag. Förslaget om obligatorisk är liksom inget jag går och grubblar över.

Du röstar ju vänster så då vill du ju att staten bestämmer allt åt dig, måste ju passa perfekt 😉

Kan väl tillägga att jag har inget större intresse av att se vänstern i majoritet.. En lagom fördelning mellan SAP och VP är bättre, med VP på runt 35-40% av vänsterblockets röster.
Nackdelen med den kommunistiska ideologin är att den aldrig kommer fungera fullt ut, det finns alltid ett gäng korrumperade maktmissbrukare som slinker med. Skulle det någon gång fungera? Ja, då är det vad som i Bibeln kallas himmelriket.
De flesta ideologier har svaga punkter.

Json_81
Member
Medlem
1074212
September 3, 2006 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Kan väl tillägga att jag har inget större intresse av att se vänstern i majoritet.. En lagom fördelning mellan SAP och VP är bättre, med VP på runt 35-40% av vänsterblockets röster.
Nackdelen med den kommunistiska ideologin är att den aldrig kommer fungera fullt ut, det finns alltid ett gäng korrumperade maktmissbrukare som slinker med. Skulle det någon gång fungera? Ja, då är det vad som i Bibeln kallas himmelriket.

Vänster = Sossarna. Sak samma.
Jo, kommunism skulle kunna vara bra, men som du säger så kan det aldrig fungera i praktiken.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1074214
September 3, 2006 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Kan väl tillägga att jag har inget större intresse av att se vänstern i majoritet.. En lagom fördelning mellan SAP och VP är bättre, med VP på runt 35-40% av vänsterblockets röster.

Vänster = Sossarna. Sak samma.
Jo, kommunism skulle kunna vara bra, men som du säger så kan det aldrig fungera i praktiken.

Nja, det finns en del väsentliga skillnader i VP's och SAP's ideologier. SAP är lite mer liberalare och moderniserade i sina åsikter medan VP mer håller fast i grunden vid sina gamla ideal.
T.ex att grundinfrastrukturen i landet skall ägas och styras av staten.
Att t.ex elbolagen och rätten att sälja el borde skulle aldrig ha släppts och sålts ut till privata ägare..
Borgarna/SAP talade sej varma över att valfriheten skulle resultera i låga/lägre elpriser, och det ser vi ju hur det blev med det.
Se posten och SJ, vad blev det av det?
Privat ägt, men med staten som mjölkko ifall det inte går runt.
Väldigt glest med postkontor (Kassaservice), Skyhöga priser för att frakta gods per järnväg, likaså höga biljettpriser på persontrafiken på järnväg.. Det känns konstigt när man kan frakta gods billigare per tradare än med järnväg (Green Cargo), och att det är billigare att åka själv i peronbil än att ta tåget.
Privatisering i all ära, men med tanke på att denna infrastruktur är uppbyggd med skattepengar så betraktar iaf jag det som ren stöld och lurendrejeri.

Json_81
Member
Medlem
1074236
September 3, 2006 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Se posten och SJ, vad blev det av det?

Kanske är just det som är felet, företagen behöver inte oroa sig för att gå back.
Vad ska du med postkontor till?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1074238
September 3, 2006 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Se posten och SJ, vad blev det av det?

Kanske är just det som är felet, företagen behöver inte oroa sig för att gå back.
Vad ska du med postkontor till?

T.ex skicka paket, skicka brev och ha möjligheten att köpa rätt antal frimärken efter vad paketen väger... Jag måste åka till grannbyn numera för att göra sådant.. 1,5 mil ToR.

Json_81
Member
Medlem
1074276
September 3, 2006 - 2:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Konstigt att det inte finns något ombud på din ort.
Jag tycker posten har varit mycket bättre sen de ändrade.
Bara lämna paketen på ica 🙂
Plus att det är mycket bättre öppettider.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1074279
September 3, 2006 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Konstigt att det inte finns något ombud på din ort.

Ombud finns det, fast där lämnas det bara ut paket..
Och jo, det finns ett vad ska man kalla det, större ombud i grannbyn (1,5 mil ToR) där man kan posta paket ända fram till kl. 18.00.
Men ser man till helheten som serviceföretag, så har posten bara gått utför..
Alla gamlingar utan internet som tog ut pensionen + betalade hyran mm, har ju fått problem. Även poströstningen bland äldre och ickebilburna åldringar som var tidigare har försvunnit.
Visst visst, det finns ju bankomater man kan plocka ut penningar från, men tyvärr befinner sej närmsta bankomat också i grannbyn + att de äldre i de här trakterna ogärna håller på med plastkort av olika slag.
Vi har även lantbrevbärare som kan ta paket och brev..Om man nu befinner sej hemma på vardagar runt 11.00-tiden. 🙁

Json_81
Member
Medlem
1074288
September 3, 2006 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Json_81]Konstigt att det inte finns något ombud på din ort.

Och jo, det finns ett vad ska man kalla det, större ombud i grannbyn (1,5 mil ToR) där man kan posta paket ända fram till kl. 18.00.
Alla gamlingar utan internet som tog ut pensionen + betalade hyran mm, har ju fått problem. Även poströstningen bland äldre och ickebilburna åldringar som var tidigare har försvunnit.
Visst visst, det finns ju bankomater man kan plocka ut penningar från, men tyvärr befinner sej närmsta bankomat också i grannbyn + att de äldre i de här trakterna ogärna håller på med plastkort av olika slag.
Vi har även lantbrevbärare som kan ta paket och brev..Om man nu befinner sej hemma på vardagar runt 11.00-tiden. 🙁

Oj, ja det var ju en klar försämring.
För min del är det 3km till ica som har öppet till 22.
De äldre får helt enkelt lära sig. Man kan inte behålla gamla system bara för det.
Det bästa vore att helt ta bort bruket av kontanter. De är onödiga.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1074298
September 3, 2006 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd][quote=Json_81]Konstigt att det inte finns något ombud på din ort.

Oj, ja det var ju en klar försämring.
För min del är det 3km till ica som har öppet till 22.
De äldre får helt enkelt lära sig. Man kan inte behålla gamla system bara för det.
Det bästa vore att helt ta bort bruket av kontanter. De är onödiga.

Nja, jag är nog av den sorten som anser att "cash is king", även om jag har en plastbricka även jag + betalar räkningar över nätet
Men är du 65+ och aldrig sett hur en dator/bankomat fungerar, så lär det knappast kännas frestande att sätta sej in i det..
Sen så anser jag att det är att sabba redan uppbyggda väl funferande organisationer uppbyggda av skattemedel som monteras ned, det är det som svider mest.
Att gamlingarna inte ska få ta del av det dom en gång byggt upp med sina skatteslantar som dom f.ö antagligen också gnällt över att måsta offra..

Json_81
Member
Medlem
1074332
September 3, 2006 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Nja, jag är nog av den sorten som anser att "cash is king", även om jag har en plastbricka även jag + betalar räkningar över nätet
Men är du 65+ och aldrig sett hur en dator/bankomat fungerar, så lär det knappast kännas frestande att sätta sej in i det..
Sen så anser jag att det är att sabba redan uppbyggda väl funferande organisationer uppbyggda av skattemedel som monteras ned, det är det som svider mest.
Att gamlingarna inte ska få ta del av det dom en gång byggt upp med sina skatteslantar som dom f.ö antagligen också gnällt över att måsta offra..

Att tvinga dem betala över nätet menar jag inte (det går väl fortfarande att skriva sådana där lappar?), men att de ska lära sig hur en bankomat fungerar tycker jag inte är för mycket begärt.
Organisationer kostar i drift. Jag förstår att de inte vill hålla igång postkontor när de egentligen inte behövs.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1074652
September 4, 2006 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

till förstagångs (och kanske även till veteraner som tvekar?):

Tjej 16+: Du får ju fan rösta nu! Vad kommer det bli?
Kille 18+: Asså, jag tänkte rösta på vänstern, men så fick jag kaffe av moderaterna...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 255
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL