Vilket parti skulle DU rösta på?|Page 7|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilket parti skulle DU rösta på?
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
800105
December 19, 2004 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=ilg@dd]Började jobba 1982..
Början på Sveriges ekonomiska utförsbacke kan du nog finna under borgarnas styre 1976-82..
Att sen Bildt fick chansen att öka på utlandsskulden än mer 1991-94 gör inte saken bättre.

*Edit*
Läggas till bör kanske att Sverige var efter 15-20 år av Socialdemokratiskt styre på 60-talet världens andra "rikaste" nation, och det efter indusrialismens explosionartade utveckling..
Resten av historien kan väl de flesta??
Den finns anledningar till att borgarna var tvugna att låna mycket, vilket förmodligen även SAP varit tvugna till i det skedet..
Men med största säkerhat hade SAP inte lånat i samma stora omfattning..
Så länge den tunga industrin (Exportföretag) avvecklas och inte byggs ut(Tack Miljöpartiet) kommer Sveriges kassa bara fortsätta sina..
Ett land kan inte leva enbart på tjänster.

Sossarnas bidragspolitik i skiftet 60/70-talet och deras desperata försök att rädda den tunga industrin, framförallt varvsindustrin, spelar med andra ord inte alls in?

Den tunga industrin gick/går inte att rädda..(Jobben inom den)
Det vore att stoppa utvecklingen..
Däremot bör kraft läggas på exportindustrin som finns kvar.
Bidragspolitik 60/70-talet??
Kan du precisera detta?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

KorSpo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 479
800118
December 19, 2004 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Moderaterna eller något annat högerparti. Om Sverigedemokraterna blir lite mer seriösa så kanske dom.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
800141
December 19, 2004 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Den tunga industrin gick/går inte att rädda..(Jobben inom den)
Kan du precisera detta?

Nä, men sossarna försökte likväl, och körde statskassan i botten. Eller förlåt, det var säkert de borgerliga som övertalade dem att göra så.

Och du anser att vänsterpartiet, genom ökade skatter och omkostnader för företag, hade lagt kraft på att rädda vår exportindustri?

Ökade socialbidrag, framförallt. Folk började inse att man inte behöver jobba i detta landet...

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
800145
December 19, 2004 - 3:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Snyde, den verkliga funderingen man kan göra är om inte arbetarna i fattiga länder är förtjänta av samma levnadsförhållanden som vi, vilket jag tycker de är.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
800148
December 19, 2004 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote:
För lite kul läsning, gå in på moderata ungdomsförbundets hemsida och läs deras "enjoy capitalism" kampanj där dom öppet uppmanar till barn- och slavarete i Afrika:
http://www.muf.se/enjoy/dokume.....scher2.pdf

Var står det att det är barn och slavarbete?

conny_69 wrote: Herregud, det är ju så att man baxnar när man läser affischen på MUF:s hemsida som finns som länk i en av ovanstående inlägg. Där står att man ska gynna tillverkning i fattiga länder. Vad händer när man gör det? Jo, jag håller med så långt som att fabriker och annat kan startas upp och hållas vid liv i fattiga länder, men vilka löner och vilket liv har de som jobbar i fabrikerna? Extrema minimilöner ligger nog nära sanningen, och då ska vi alltså tycka ungefär:"Ja, men nu får de ju lön i alla fall, det är ju bra". Det är just i fattiga länder som lönerna hålls nere så att företagen där kan göra stora vinster. För, make no mistake, det ÄR företagen som tjänar pengar, inte de anställda. Här i Sverige har vi generellt löner som tillåter oss göra mer än bara köpa mat och betala räkningar, men det tvivlar jag starkt på att en arbetare i Afrika har. Men visst, kapitalismens gynnande innebär förvisso att fabriksägarnas privata kapital mångfaldigas, så visst tjänar ju NÅGON på att vi köper grejer från fattiga länder, men DEFINITIVT INTE arbetaren. Sån är dock kapitalism när den får hållas totalt utan restriktioner. Den har inga moraliska betänkligheter, och därför SKA den aldrig få släppas helt fri, enligt min åsikt.

Och hur tycker du att man ska börja? Inte hade arbetarna i den svenska industrin några bra vilkor i början.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
800149
December 19, 2004 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Orangegult. 😀
Ja röstade på moderaterna, de har väl en del bra.. Men ja ska nog bilda mitt eget parti ska ni få se.. 😀

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
800167
December 19, 2004 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Var står det att det är barn och slavarbete?

Du vet väl det, man ser vad man vill se.

Json_81 wrote: Och hur tycker du att man ska börja? Inte hade arbetarna i den svenska industrin några bra vilkor i början.

Precis!

Men det verkar som att VISSA här verkar tycka att de skall gå från u-land direkt till top10 över rikaste länderna i världen. Det är så man baxnar när man läser det...

conny_69
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 664
800181
December 19, 2004 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Att det inte är möjligt för U-länderna att över en natt bli i-länder är en sak. Men det i-länderna gör när de exploaterar U-länderna är att använda de förstnämnda enbart som råvaruproducenter, av vilka man får billig råvara. Detta håller tillbaka u-länderna som aldrig kan utvecklas. Men det kanske är det som kapitalismen vill ha..billiga råvaror, och hålla tillbaka u-länderna så att de inte kan utvecklas och därmed förblir råvarorna också billiga.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
800187
December 19, 2004 - 4:01 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=ilg@dd]Den tunga industrin gick/går inte att rädda..(Jobben inom den)
Kan du precisera detta?

Nä, men sossarna försökte likväl, och körde statskassan i botten. Eller förlåt, det var säkert de borgerliga som övertalade dem att göra så.

Och du anser att vänsterpartiet, genom ökade skatter och omkostnader för företag, hade lagt kraft på att rädda vår exportindustri?

Ökade socialbidrag, framförallt. Folk började inse att man inte behöver jobba i detta landet...

Jag framför mina egna åsikter, inte VP's..
Försöker även hålla mej till fakta.
Intressant ang. 60/70-talet..Så du anser att det var dåliga tider på 70/80-talet då?
Och att det var skralt i statskassan slutet på 70??

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
800212
December 19, 2004 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

conny_69 wrote: Att det inte är möjligt för U-länderna att över en natt bli i-länder är en sak. Men det i-länderna gör när de exploaterar U-länderna är att använda de förstnämnda enbart som råvaruproducenter, av vilka man får billig råvara. Detta håller tillbaka u-länderna som aldrig kan utvecklas. Men det kanske är det som kapitalismen vill ha..billiga råvaror, och hålla tillbaka u-länderna så att de inte kan utvecklas och därmed förblir råvarorna också billiga.

Saken ifråga gällde ju att starta produktion osv i de länderna.
På sikt kommer det ju att förbättra för människorna där.
Om det blir stor produktion kommer det finnas stor efterfrågan på arbetskraft och då kan de börja komma med större krav.

Kan inte du berätta hur man ska göra med de länderna annars?

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
800214
December 19, 2004 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Får jag fråga vad ni har kommit fram till på de här 6 sidorna?

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
800216
December 19, 2004 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Får jag fråga vad ni har kommit fram till på de här 6 sidorna?

Ingenting, men måste man hela tiden komma fram till saker? Man kan väl diskutera ändå?

CoLiC
Member
Medlem
800221
December 19, 2004 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

sPaZz wrote: [quote=CoLiC]Får jag fråga vad ni har kommit fram till på de här 6 sidorna?

Ingenting, men måste man hela tiden komma fram till saker? Man kan väl diskutera ändå?

Jag hade hoppats på något i stil med "*ANVÄNDARE* har erkännt att hans parti inte är det han trodde det var*"

tex, nån som GETT MED SIG. Under hela min tid här på NH har jag nog aldrig sett någon som ERKÄNNT SIG BESEGRAD i en sådan här diskussion.

Man får ut NOLL av dem, inget vettigt.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
800227
December 19, 2004 - 4:37 pm
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found] ?

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
800233
December 19, 2004 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=sPaZz][quote=CoLiC]Får jag fråga vad ni har kommit fram till på de här 6 sidorna?

Jag hade hoppats på något i stil med "*ANVÄNDARE* har erkännt att hans parti inte är det han trodde det var*"

tex, nån som GETT MED SIG. Under hela min tid här på NH har jag nog aldrig sett någon som ERKÄNNT SIG BESEGRAD i en sådan här diskussion.

Besegrad och besegrad, när någon undviker att svara på ens frågor och svarar på andras istället. Vanligaste sättet folk smiter på. Sedan finns det ju också det där lite uppenbarar sätter, att lämna tråden helt och hålligt som du själv gör här: https://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=100750&start=75

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
800240
December 19, 2004 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=sPaZz][quote=CoLiC]Får jag fråga vad ni har kommit fram till på de här 6 sidorna?

Förhoppningsvis så utvecklar vissa sin förmåga att diskutera. Vissa kanske får bättre förståelse för andra åsikter även om man inte håller med och då tycker ivf jag att man har fått ut någonting av diskussionen.

CoLiC
Member
Medlem
800245
December 19, 2004 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Deuterium wrote: [quote=CoLiC][quote=sPaZz][quote=CoLiC]Får jag fråga vad ni har kommit fram till på de här 6 sidorna?

Besegrad och besegrad, när någon undviker att svara på ens frågor och svarar på andras istället. Vanligaste sättet folk smiter på. Sedan finns det ju också det där lite uppenbarar sätter, att lämna tråden helt och hålligt som du själv gör här: https://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?t=100750&start=75

Den där föll ärligt talat i glömska, besökte inte NH på ett par dagar och den blev out of date.

CoLiC
Member
Medlem
800247
December 19, 2004 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

sPaZz wrote: [quote=CoLiC][quote=sPaZz][quote=CoLiC]Får jag fråga vad ni har kommit fram till på de här 6 sidorna?

Förhoppningsvis så utvecklar vissa sin förmåga att diskutera. Vissa kanske får bättre förståelse för andra åsikter även om man inte håller med och då tycker ivf jag att man har fått ut någonting av diskussionen.

Chansen för att det ska hända här är minimal

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
800335
December 19, 2004 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=Deuterium][quote=CoLiC] tex, nån som GETT MED SIG. Under hela min tid här på NH har jag nog aldrig sett någon som ERKÄNNT SIG BESEGRAD i en sådan här diskussion.

Den där föll ärligt talat i glömska, besökte inte NH på ett par dagar och den blev out of date.

Det är inte för sent att svara, om du nu har ett svar 😉

CoLiC wrote: [quote=sPaZz]Förhoppningsvis så utvecklar vissa sin förmåga att diskutera. Vissa kanske får bättre förståelse för andra åsikter även om man inte håller med och då tycker ivf jag att man har fått ut någonting av diskussionen.

Chansen för att det ska hända här är minimal

Faktiskt inte, jag vet många som sakta men säkert ändrar åsikt. Går sakta, men deras åsikter ändras efter hand, märker hur de kanske i nästa tråd som handlar om dylikt helt plötsligt inte försvarar saken eller till och med stödjer en lite.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
800341
December 19, 2004 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote:
Var står det att det är barn och slavarbete?

Dessa länder har inga lagar som kontrollerar löner, arbetstider och hur arbetarna behandlas. Företag kan gå in och göra precis som dom vill och det gör dom också. Om företag skulle betala samma löner och ha samma omsorg om arbetarna i Afrika så finns det ju ingen anlending för dom att starta upp en fabrik där från början. Så länge vi utnyttjar U-länderna på det här sättet kommer dom aldrig kunna utvecklas och bli självständiga. Men det är väll inte det moderaterna vill heller med tanke på att vi lever ganska gott på andras fattigdom.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 366
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL