April 13, 2007
Vilket parti skulle du rösta på om det var EU-val idag?
Antag att du är tillräckligt gammal.
Ber om ursäkt för att jag strular med en ny tråd. Grejen är den att det inte gick få med fler svarsalternativ, så flera partier kom inte med. Gjorde en ny tråd istället där jag grupperat partierna. Hoppas det är okej!
Angrepp, påhopp mm är inte okej.
Håll era inlägg sakliga är ni snälla.
Jahaja, röstar väl på vänstern en gång till då.
Skyll inte på mej, jag röstade nej.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 2, 2001
opA87 wrote: Visste knappt om EU-valet så intresserar inte mig de minsta..
Hade varit intressant att rösta på Sverigedemokraterna dock.. tänk vilken kalabalik om dom skulle komma in i EU-parlamentet eller vad hela skiten nu handlar om.
Det finns redan en massa nationalisthögerdårar i EU, fast i regel har de inte åstadkommit så mycket pga. deras ovilja att samarbeta med andra länder. De har inte ens lyckats hålla ihop sina egna partigrupper. Ta tex. ITS som föll för ett par år sedan. Idag återfinns en del av dem i andra grupper som UEN.
Fast även om jag tycker att nationalister är primitiva och bakåtsträvande så känner jag faktiskt en viss skadeglädje över att en del av dem hamnar i Europaparlamentet. EU kan gott behöva lite grus i kugghjulen som bromsar dess framfart.
April 24, 2007
ojdå wrote: Det får du definiera lite bättre Shikar!
"Har inte riktigt bestämt mig vad jag ska rösta på ännu. Tvekar.
edlemsländerna betalar varje år en medlemsavgift till EU. Alla länder får också varje år tillbaka pengar som till exempel stöd till jordbruket eller regional utveckling eller som bidrag inom forskning, utbildning eller kultur. För att jämna ut skillnaderna mellan rika och fattiga EU-länder betalar de rikare länderna generellt mer i medlemsavgift än vad de får tillbaka. Och länderna med sämre ekonomi får tillbaka mer än de betalar."
http://www.kommun.se/topic____10234.html
http://www.nejtilleu.se/nyhets.....rev.13.pdf ( ingen opartisk sida men faktan finns ju där )
Allt detta för vad? Ska vi betala för att ge bort makt till en meningslös organisation?
September 27, 2005
Ja men är det inte en väldigt god gärning då? De behöver ju uppenbarligen pengarna mycket bättre än vi? Är det då inte moraliskt riktigt att ge lite av vårat överskott?
EUs makt började ju som kol och stål unionen och dess huvudsakliga syfte var att skapa fred i Europa vilket sedan urminnes tider varit den mest inbördes krigande kontinenten. Detta är en viktigt funktion även idag. Krig-aspekten kanske har försvagats till viss del men folk glömmer så lätt att att kriget på balken inte är så många år sedan, att det bara är 20 år sedan berlinmuren föll och sovjet upplöstes strax efter det.
De aspekter som idag kanske är viktigare är att för att hävda sig i den ökande regionalisering vi ser i världen. Ska vi många små länder här i Europa kunna hävda oss internationellt mot stater som Kina och USA så kan vi inte arbeta en och en. Vi måste jobba tillsammans för att överhuvudtaget kunna göra något tillsammans. Visst detta kanske medför vissa extra kostnader, men det kanske det är värt? Ta till exempel den rättsprocess mot Microsoft som EU driver angående utnyttjande av monopolställning. Inget land i Europa skulle ensamt kunna ta upp denna kampen. Ett annat exempel är handelspolitiken. Att vi har en tullunion ger oss en otrolig ekonomisk fördel, på många sätt. Ett tredje exempel är politik. Vi hade inte alls haft den globala påverkan vi har om vi inte varit enade.
Kort sagt; I den moderna regionaliserade världen är det omöjligt att agera ensam. Ensam är svag. Enda sättet för småstater som Sverige att över huvud taget ha en roll på den internationella arenan är att gå i union.
April 13, 2007
Jag jobbade för Ja till Europa inför valet till EG som det hette då. Mitt starkaste argument var just att sammarbete är bra.
Sen dess har jag ändrat åsikt och vill numera gå ur EU. Detta pga att demokratin försvagats för Sverige, och för att våra handelstullar och bidrag gör fattiga länder utanför EU ännu fattigare. Dock är jag rädd att det skulle allvarligt skada Sverige ekonomiskt.
Så eftersom säkerligen de flesta bryr sig mest om sin egen ekonomi än andras, så ser jag inget realistiskt alternativ till annat än att fortsätta vara med i EU. Så nu gäller det alltså att acceptera att vi sitter fast i skiten. Men, frågan är om vi ska ha skit till midjan, eller ovanför huvudet. Om alla som är EU kritiska skulle engagera sig lite mer och rösta på, och senare bearbeta de som faktiskt har lite makt. Så skulle vi kanske kunna minska mängden skit till andningsbar nivå.
Viktigt att tänka på är ju att hela EU består inte av motståndare till våra värderingar, utan även av våra likar.
April 14, 2002
Shikar wrote: edlemsländerna betalar varje år en medlemsavgift till EU. Alla länder får också varje år tillbaka pengar som till exempel stöd till jordbruket eller regional utveckling eller som bidrag inom forskning, utbildning eller kultur. För att jämna ut skillnaderna mellan rika och fattiga EU-länder betalar de rikare länderna generellt mer i medlemsavgift än vad de får tillbaka. Och länderna med sämre ekonomi får tillbaka mer än de betalar."
http://www.kommun.se/topic____10234.html
http://www.nejtilleu.se/nyhets.....rev.13.pdf ( ingen opartisk sida men faktan finns ju där )
Allt detta för vad? Ska vi betala för att ge bort makt till en meningslös organisation?
Detta är väl inget nytt? Samma sak kommer ju hända på nationell nivå i Sverige vare sig vi är med i EU eller inte.
Vad tror du skulle hända med handeln om vi lämnade EU? Ingen skulle vilja handla med Sverige eftersom det är billigare att handla med länder inom EU då man slipper tullavgifter.
Själv gillar jag det faktum att vi kan resa och jobba fritt inom EU.
2 Guest(s)