July 14, 2005
http://sv.wikipedia.org/wiki/K.....ka-partiet
Som i fri sprit och bredare trottoarer!
:apa: :rull: :up:
November 22, 2001
Shikar wrote: Medlemsländerna betalar varje år en medlemsavgift till EU. Alla länder får också varje år tillbaka pengar som till exempel stöd till jordbruket eller regional utveckling eller som bidrag inom forskning, utbildning eller kultur. För att jämna ut skillnaderna mellan rika och fattiga EU-länder betalar de rikare länderna generellt mer i medlemsavgift än vad de får tillbaka. Och länderna med sämre ekonomi får tillbaka mer än de betalar."
ilg@dd wrote:
Jahaja, röstar väl på vänstern en gång till då.
Skyll inte på mej, jag röstade nej.
obelix wrote: du och jag då... 😎
Har jag missat något? Ta från de "rika" och ge till de "fattiga" och jämna ut klyftor är väl precis vad den solidariska vänstern vill?
Eller gäller det bara när det passar er? Som när det tas från andra och ges till er?
Json_81 wrote: Har jag missat något? Ta från de "rika" och ge till de "fattiga" och jämna ut klyftor är väl precis vad den solidariska vänstern vill?
Eller gäller det bara när det passar er? Som när det tas från andra och ges till er?
För mej gäller solidaritet både när jag tjänar bra och dåligt, det enda du åstadkommer med det där inlägget är ett avslöjande av din egen egoism. (Inte för att du någon gång på något sätt försökt dölja den.)
Angående EU så var jag redan före valet införstådd i att det med stor sannolikhet endast gynnade ett fåtal redan välbemedlade individer, och så här efteråt kan jag bara konstatera att jag hade rätt.
Angående att inga skulle handla med Sverige om vi gick ur EU ser jag som rent trams, se bara på Norge som inte är medlemmar. Vill någon på fullt allvar påstå att Norge går dåligt?
Den mest synliga effekten efter Sveriges medlemskap i EU tycket jag man kan se på alla storföretag som flytt till Polen/Estland/Lettland etc.. Varför gjorde man detta? Jo, för att det gick smärtfritt att göra så tack vare EU-medlemskapet. Hur gynnas Sverige av detta?
Jag är på det viset lite lokalpatriot, Svenska företag skall skatta i Sverige och gynna Sverige och svenskarna. Det finns ingen anledning att vi skall lägga makten om frågor som berör Sverige och svenskarna till folk i andra länder, jag vet på rak arm inget som är bra för Sverige med att vara medlem i EU, däremot skulle jag kunna ägna hela lunchrasten åt att rada upp en jäkla massa nackdelar för Sverige och svenskarna i stort. Men det får räcka med detta inlägg, ty var och en borde kunna tänka själva.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 22, 2001
ilg@dd wrote: För mej gäller solidaritet både när jag tjänar bra och dåligt, det enda du åstadkommer med det där inlägget är ett avslöjande av din egen egoism. (Inte för att du någon gång på något sätt försökt dölja den.)
Angående EU så var jag redan före valet införstådd i att det med stor sannolikhet endast gynnade ett fåtal redan välbemedlade individer, och så här efteråt kan jag bara konstatera att jag hade rätt.
Angående att inga skulle handla med Sverige om vi gick ur EU ser jag som rent trams, se bara på Norge som inte är medlemmar. Vill någon på fullt allvar påstå att Norge går dåligt?
Den mest synliga effekten efter Sveriges medlemskap i EU tycket jag man kan se på alla storföretag som flytt till Polen/Estland/Lettland etc.. Varför gjorde man detta? Jo, för att det gick smärtfritt att göra så tack vare EU-medlemskapet. Hur gynnas Sverige av detta?
Jag är på det viset lite lokalpatriot, Svenska företag skall skatta i Sverige och gynna Sverige och svenskarna. Det finns ingen anledning att vi skall lägga makten om frågor som berör Sverige och svenskarna till folk i andra länder, jag vet på rak arm inget som är bra för Sverige med att vara medlem i EU, däremot skulle jag kunna ägna hela lunchrasten åt att rada upp en jäkla massa nackdelar för Sverige och svenskarna i stort. Men det får räcka med detta inlägg, ty var och en borde kunna tänka själva.
Bra svar. Jag skulle nog skippat den sista raden och lagt till smiley istället, det var inte så allvarligt menat. Jag är lite för dåligt insatt för att ha någon bra åsikt huruvida vi borde gå ur eller vara kvar. Bra är väl iaf att det är lättare att jobba utomlands samt handel inom EU.
Dock gällande handeln kanske Norge klarar sig pga oljan?
August 11, 2002
Kollade igenom alternativen för någon månad sen och hittade ingen jag skulle vilja skänka min röst till.
Vad är det man egentligen man till? EU-parlamentet var inte direkt något vi gick igenom i skolan, man får väl iofs nöja sig med att man fick veta sånär på hur det svenska systemet fungerade.
April 14, 2002
ilg@dd wrote:
Sist jag kollade så hade vi varken olja eller fisk i samma utsträckning som Norge har.
ilg@dd wrote: Den mest synliga effekten efter Sveriges medlemskap i EU tycket jag man kan se på alla storföretag som flytt till Polen/Estland/Lettland etc.. Varför gjorde man detta? Jo, för att det gick smärtfritt att göra så tack vare EU-medlemskapet. Hur gynnas Sverige av detta?
Att det går bra för Svenska företag är väl bra?
September 27, 2005
Marcan- wrote: Att det går bra för Svenska företag är väl bra?
Ja precis, man glömmer ofta att alternativet för dessa företag kanske hade varit att lägga ner verksamheten eftersom de blivit utkonkurrerade av internationella företag med lägre konstander. Globaliseringen sker ju vare sig vi vill eller inte, så att säga "det gick ju förut, varför måste saker ändras, vi klara oss bra här på vår kant" hjälper ju inte. Sen förstår jag absolut att det är svårt att ta det perspektivet om man själv skulle bli drabbad.
Det som gör diskussionen så svår är ju att det är helt omöjligt att säga vad som hade hänt om vi inte gått med i EU. Vilka förändringar hade skett då? Va hade hänt? Vilka företag hade funnits kvar? Hur stor hade arbetslösheten varit? Osv. osv. men det gå aldrig att få svar på tyvärr.
EDIT: vad är det för stora svenska företag som flytt till Baltikum? Jag försöker inte säga emot dig eller motbevisa dig, bara undrar för att öka på min allmänbildning 😛
Marcan- wrote: Sist jag kollade så hade vi varken olja eller fisk i samma utsträckning som Norge har.
Vänd på steken, sist jag kollade hade inte Norge någon bilindustri eller skog i samma omfattning som Sverige.
Marcan- wrote: Att det går bra för Svenska företag är väl bra?
Om det gjorde det, ja.
Nu är dessvärre inte fallet så, och vi är definitivt inte mer hjälpta av att den sk. outsourcingen blir mer och mer vanlig.
Vem som helst med en smula sunt förnuft torde kunna räkna ut att Sverige tjänar inte på att lägga tillverkning som kan utföras i Sverige till utlandet för att sedan importera varor istället för att exportera samma varor och andra varor. Företagen tjänar på det, inte landet och staten.
Om man inte riktigt hajjar detta, så kan kanske en kik på denna sammanfattning ge någon hint om hur det ligger till.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Poontus wrote: och bilindustrin har gått bra tycker du? kanske början på 90-talet
Om du med "början på 90-talet" avser 2006-2007 så har du helt rätt, eftersom det var vid den tiden kurserna för Saab och Volvo började dala på allvar.
http://www.privataaffarer.se/a.....ier/SAAB-B
http://www.privataaffarer.se/a.....ier/VOLV-B
Har du inget annat än fragment av mina inlägg att tjaffsa om så tycker jag du kan lägga ner.
Det är för övrigt trögt läge för de flesta biltillverkare i dagsläget.
January 7, 2006
ilg@dd wrote: Om du med "början på 90-talet" avser 2006-2007 så har du helt rätt, eftersom det var vid den tiden kurserna för Saab och Volvo började dala på allvar.
http://www.privataaffarer.se/a.....ier/SAAB-B
http://www.privataaffarer.se/a.....ier/VOLV-B
Har du inget annat än fragment av mina inlägg att tjaffsa om så tycker jag du kan lägga ner.
Det är för övrigt trögt läge för de flesta biltillverkare i dagsläget.
Volvo äger inte Volvo PV, SAAB äger inte SAAB Automobile.
Hulto wrote: Volvo äger inte Volvo PV, SAAB äger inte SAAB Automobile.
Inte nu längre, har någon påstått det? Kan det finnas någon läskunnig som undgått att ta notis om det tror du?
Hänvisar till ett tidigare inlägg från mej-"Har du inget annat än fragment av mina inlägg att tjaffsa om så tycker jag du kan lägga ner." Det får gälla generellt nu.
Kommer inte att besvara någon fler onlinerprovokation nu, bättre än så där borde ni kunna.
November 22, 2001
ilg@dd wrote:
Vänd på steken, sist jag kollade hade inte Norge någon bilindustri eller skog i samma omfattning som Sverige.
Skog vet jag inte, men det finns en stor bilindustri i Europa, klart att vår skulle drabbas ännu hårdare om vi inte var med i EU och då haft krångligare regler för handeln. Det går inte att jämföra med olja, har vi någon oljeproduktion inom EU?
September 27, 2005
ilg@dd wrote: Vem som helst med en smula sunt förnuft torde kunna räkna ut att Sverige tjänar inte på att lägga tillverkning som kan utföras i Sverige till utlandet för att sedan importera varor istället för att exportera samma varor och andra varor. Företagen tjänar på det, inte landet och staten.
Om man inte riktigt hajjar detta, så kan kanske en kik på denna sammanfattning ge någon hint om hur det ligger till.
ojdå wrote: man glömmer ofta att alternativet för dessa företag kanske hade varit att lägga ner verksamheten eftersom de blivit utkonkurrerade av internationella företag med lägre konstander. Globaliseringen sker ju vare sig vi vill eller inte, så att säga "det gick ju förut, varför måste saker ändras, vi klara oss bra här på vår kant" hjälper ju inte. Sen förstår jag absolut att det är svårt att ta det perspektivet om man själv skulle bli drabbad.
EDIT: vad är det för stora svenska företag som flytt till Baltikum? Jag försöker inte säga emot dig eller motbevisa dig, bara undrar för att öka på min allmänbildning 😛
Jag upprepar mig och förtydligar. Anledning till att företagen flyttar tillverkningen från Sverige är inte för att det är roligt, för att vi gick med i EU eller för att de är borgerliga idioter. Det är för att det är nödvändigt att sänka produktionskostnaderna för att möta internationell konkurrens! Det är inte möjligt att tillverka enkla produkter billigt nog i Sverige med vår höga arbetskostnad. Alternativet är att på sikt gå i konkurs och försvinna från marknaden. Det är ändå en otrolig fördel att dessa företag inte valde det! Nu är de kvar som svenskägda, betalar skatt till sverige, har huvudkontor här, och skapar tjänster inom administration, forskning och utveckling, service med mer.
1 Guest(s)