November 27, 2003
ilg@dd wrote: Så om man har en åsikt som inte passar in i ledet så är den per automatik ärvd från något håll menar du??
Det finns dessvärre inte partier för att hysa in alla åsikter, därför röstar man välan på det som ligger närmast ens egen åsikt, eller??
Om vi ponerar att du röstar SAP t.ex, då har du inte kommit på att du ska rösta på dom själv , utan du har "ärvt" det från någon i din närhet/umgängeskrets??
Jag kan ha fel, men jag tycker det låter som ett dåligt och simpelt försök till argument för att ta ner den som inte tycker som en själv...
Nej.
Ja.
Kan ha gjort, kan inte ha gjort. Svårt att svara på det inte riktigt var detta jag menade i min förra post. Alla är vi på något vis påverkade av vår omkrets. Att tro något annat är ju rätt korkat och inte minst naivt, men vad jag menade ovan är att man kan blivit influerad från fler håll än bara föräldrarna.;)
Du har fel, men jag ser var du gjorde misstolkningen och inget ont i det. Vad han röstar på eller inte röstar på intresserar mig inte 😉
//Andreas
July 11, 2002
skinner wrote: Själv röstade jag på KD av några enkla anledningar. Dels är dom ett borgligt parti, dom vill ha kvar kärnkraften, ha kvar försvaret, sänka skatterna, inte sälja ut LKAB och Vattenvall samt det nästan viktigaste. Dom är emot att homosexuella ska få adoptera eller inseminera barn.
Gör det samma 😛
Anledningar: Sänkta skatter o samtidigt ansvar.
Har dock inte hört angående försäljning av statliga bolag, men det e iaf inte bra att sådanna guldgruvor säljs ut... idiotism.
Dock så skulle jag ha lagt M röster på i landsting och kommun
July 14, 2004
Delph1 wrote: [quote=ilg@dd]Så om man har en åsikt som inte passar in i ledet så är den per automatik ärvd från något håll menar du??
Det finns dessvärre inte partier för att hysa in alla åsikter, därför röstar man välan på det som ligger närmast ens egen åsikt, eller??
Om vi ponerar att du röstar SAP t.ex, då har du inte kommit på att du ska rösta på dom själv , utan du har "ärvt" det från någon i din närhet/umgängeskrets??
Jag kan ha fel, men jag tycker det låter som ett dåligt och simpelt försök till argument för att ta ner den som inte tycker som en själv...
Nej.
Ja.
Kan ha gjort, kan inte ha gjort. Svårt att svara på det inte riktigt var detta jag menade i min förra post. Alla är vi på något vis påverkade av vår omkrets. Att tro något annat är ju rätt korkat och inte minst naivt, men vad jag menade ovan är att man kan blivit influerad från fler håll än bara föräldrarna.;)
Du har fel, men jag ser var du gjorde misstolkningen och inget ont i det. Vad han röstar på eller inte röstar på intresserar mig inte 😉
//Andreas
well... har väl egentligen inget att säga, men en sak kan jag säga;
Tycker det är naivt att tro att folk inte har förmågan att bilda sina egna uppfattningar.
edit: Tycker det är kul att se ilg@dd påpeka på ett mycket enklare och effektivare sätt vad jag försökt göra i flera veckor ... att folk helt enkelt hyser ett hat mot folk som inte tycker som dom gör. :heart:
notis: menar inte att delph1 hatar nån.
November 5, 2001
Tänkte på det där med ärvda åsikter som det tjaffsas om ibland. Tycker egentligen inte det är det minsta konstigt. Det parti man röstar på stämmer oftast bäst in på den verklighet man lever i och ofta lever man i samma verklighet som sina föräldrar. Har inte alltid så mycket med "brist på eget tänkande" som inte alltför sällan påpekas här på forumet.
Egentligen har kanske hela Sveriges befolkning "ärvda åsikter" då sossarna totala överlägsenhet i mitten av 1900-talet satte ganska ordentliga spår. Folkhemmet, Per Albin Hansson osv. Värderingarna lever till stor del kvar än idag hos många människor.
-"Det finns en liten gråsosse i varje svensk" sa min samhällslärare en gång och jag tror det stämmer.
Vet för övrigt inte hur mina föräldrar röstar då de inte brukar berätta det. Är däremot ganska övertygad att de röstar "bondevänligt".
Det speglar inte verkligheten speciellt mycket i denna omröstning..
Tur är väl det kanske..
😕
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 14, 2004
ilg@dd wrote: Det speglar inte verkligheten speciellt mycket i denna omröstning..
Tur är väl det kanske..
😕
Tror det här speglar vad som är att komma, dagens unga generation svenskar(nu menar jag svenskar, inte invandrare då alltså, och inget illa med det.) kommer nog rösta på SD för att stävja vad dom växt upp med.
March 5, 2002
Nomic wrote: [quote=ilg@dd]Det speglar inte verkligheten speciellt mycket i denna omröstning..
Tur är väl det kanske..
😕
Tror det här speglar vad som är att komma, dagens unga generation svenskar(nu menar jag svenskar, inte invandrare då alltså, och inget illa med det.) kommer nog rösta på SD för att stävja vad dom växt upp med.
Tror jag inte en sekund på. Detta står på SD's hemsida:
Ett befolkningsmässigt homogent samhälle har bättre förutsättningar att nå en fredlig och demokratisk utveckling, än en heterogen statsbildning.
....
July 14, 2004
Fackamato wrote: [quote=Nomic][quote=ilg@dd]Det speglar inte verkligheten speciellt mycket i denna omröstning..
Tur är väl det kanske..
😕
Ett befolkningsmässigt homogent samhälle har bättre förutsättningar att nå en fredlig och demokratisk utveckling, än en heterogen statsbildning.
....
Det där är ju en konstatering, inte en riktlinje i deras flyktingpolitik... det betyder ju inte heller att dom skulle göra sig "kvitt" alla invandrare? ...
sen att mångkulturen inte funkar som den ska, det finns ju många bevis på... titta bara på USA, visst funkar de fint? 🙄
Att folk från samma kultur kan komma till en bättre samlevnad är väl inte särskilt konstigt med tanke på att de flesta strävar efter samma sak och mål i livet.
förövrigt så håller jag långt ifrån med SD om alla deras politik, men just detta tyckte jag lät mycket vettigt, dock ej genomförbart i dagens sverige eftersom vi redan är en mångkultur.
March 10, 2002
Nomic wrote: [quote=Fackamato][quote=Nomic][quote=ilg@dd]Det speglar inte verkligheten speciellt mycket i denna omröstning..
Tur är väl det kanske..
😕
....
Det där är ju en konstatering, inte en riktlinje i deras flyktingpolitik... det betyder ju inte heller att dom skulle göra sig "kvitt" alla invandrare? ...
sen att mångkulturen inte funkar som den ska, det finns ju många bevis på... titta bara på USA, visst funkar de fint? 🙄
Att folk från samma kultur kan komma till en bättre samlevnad är väl inte särskilt konstigt med tanke på att de flesta strävar efter samma sak och mål i livet.
förövrigt så håller jag långt ifrån med SD om alla deras politik, men just detta tyckte jag lät mycket vettigt, dock ej genomförbart i dagens sverige eftersom vi redan är en mångkultur.
Jag var likadan som dig när jag var 15. Nu har jag helt ändrat uppfattning och kommer rösta blankt i nästa val. Mest för att visa att jag inte fallar för alla jävla lögner som partierna kallar "löfte".
October 10, 2004
Politik. Aldrig i mitt liv har jag förstått det.
Ni kunde inte ha skrivit vad de olika förkortningarna betydde?
Jag har mina åsikter om samhället, men jag kan inte ett skit om politik och de olika lagen, eller vad det nu kan tänkas heta.
Jag vet att det finns några bönder, typ centernågot..
2 Guest(s)