November 26, 2002
Jag hade valt epost eller http://ftp...
Men du kanske bör specifisera vad som ska skickas... Det luktar skoluppgift och logistik lång väg här. Stämmer det?
November 5, 2001
John_lz wrote: Jag hade valt epost eller http://ftp...
Men du kanske bör specifisera vad som ska skickas... Det luktar skoluppgift och logistik lång väg här. Stämmer det?
Det är ramar till dörrar som ska fraktas. Inga stora saker eller längre sträckor.
Jajjemen. Skoluppgift i logistik. Har ställt lite frågor om det förrut här.
April 18, 2003
Helt klart lastbil hela vägen, i synnerhet i dag då allt ska vara on demand, inget lager alls utan leveranser i precis rätt tid. Vi pratar förmodligen större mängder, kanske rent av hela lass? Ofta kan du få godset att gå direkt från leverantör till mottagare utan omlastningar osv och då är skadefrekvensen nära noll. Trailer via järnväg ökar hanteringen samt risken för att det ska bli fel, tex att dom kör tågsetten fel väg så kapellet till trailern blåser sönder och risk för godsskador uppstår. Så gott som det enda järnvägen kan konkurera med är priset på stora mängder samt på vissa längre sträckor transporttiden. Så vad det gäller dina tre kriterier, säkerhet, skador samt prickad leveranstid så är lastbilen för det mesta bättre än järnväg.
November 5, 2001
Jekyll 3000 wrote: Vad menar du med "inga längre sträckor"? Pratar vi några mil? Isf har inte järnvägen en chans såvida det inte går ett industrispår mellan ställena.
Ungefär som du resonerad ovan tänkte jag med.
Sträckorna vi pratar om är från 0-200mil så "inga längre sträckor är givetvis subjektivt.
Hur lång bör sträckan vara för att järnvägen ska vara mer prisvärd ifht de tre kriterier jag angav ovan?
April 18, 2003
Det är väl svårt att svara generellt på, det är ju väldigt vanligt att det går med lastbil hela vägen trots långa avstånd. Järnvägens trumfkort brukar ju vara miljöaspekten inte dom tre du nämnde. Pratar vi dörrkarmar så är det ju inte några större mängder och som det låter så är det till många olika kunder. I dessa fall så skulle jag vilja hävda bestämt att det är lastbil hela vägen som gäller.
Om man tittar på vad det är för gods som går via trailer och järnväg så är det ofta styckegods typ Schenker och Danzas mellan tex Göteborg och Sundsvall osv. Posten tex kör allt sitt paketgods på lastbil hela vägen, jag tror inte det går via järnväg alls.
Så för att svara på din fråga så måste man nog veta mängd, orter, tidsramar osv för att kunna säga vad som blir bäst.
February 4, 2003
Halv off-topic:
Är inte järnvägen också bättre för trafiksäkerheten? Kanske ett annat synsätt.
Stämmer det att EU mer eller mindre "subventionerar" (skattelägger) lastbilar för lågt jämfört med järnvägen? Har för mig jag hört någon som påstått detta. Att övriga EU-länder har dåligt utbyggt järnvägsnät, medan Sverige har ganska bra, men trots detta får ganska dåliga förutsättningar pga. av EU?
April 18, 2003
Nä det är snarare tvärt om, allt som går via järnväg, dvs både gods och trafik, är alla skattebetalare med och sponsrar. Biltrafiken å andra sidan är väl statens största kassako idag. Bussgods och postpaket däremot är även dom statligt sponsrade och får även lite andra fula fördelar.
1 Guest(s)