Vilket transportslag?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vilket transportslag?
Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 9, 2006 - 9:35 am
sp_Permalink sp_Print

Vilket sätt att transportera skulle ni välja med hänsyn till säkerhetslager, skaderisk och leveranssäkerhet?

1. Lastbil hela vägen.
2. Järnväg och lastbil mellan fabriker och station.

Motivera!

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
1039911
May 9, 2006 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hade valt epost eller http://ftp...

Men du kanske bör specifisera vad som ska skickas... Det luktar skoluppgift och logistik lång väg här. Stämmer det?

Arny
Member
Medlem
1039924
May 9, 2006 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

John_lz wrote: Jag hade valt epost eller http://ftp...

Men du kanske bör specifisera vad som ska skickas... Det luktar skoluppgift och logistik lång väg här. Stämmer det?

Det är ramar till dörrar som ska fraktas. Inga stora saker eller längre sträckor.

Jajjemen. Skoluppgift i logistik. Har ställt lite frågor om det förrut här.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1039925
May 9, 2006 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Helt klart lastbil hela vägen, i synnerhet i dag då allt ska vara on demand, inget lager alls utan leveranser i precis rätt tid. Vi pratar förmodligen större mängder, kanske rent av hela lass? Ofta kan du få godset att gå direkt från leverantör till mottagare utan omlastningar osv och då är skadefrekvensen nära noll. Trailer via järnväg ökar hanteringen samt risken för att det ska bli fel, tex att dom kör tågsetten fel väg så kapellet till trailern blåser sönder och risk för godsskador uppstår. Så gott som det enda järnvägen kan konkurera med är priset på stora mängder samt på vissa längre sträckor transporttiden. Så vad det gäller dina tre kriterier, säkerhet, skador samt prickad leveranstid så är lastbilen för det mesta bättre än järnväg.

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
1039926
May 9, 2006 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

2 är mitt val. Men 1 är säkrare om man ränkar bort att det ramlar bort lite lastbilar av vägen då och då. Sen verkar dom vara dåliga på att surra en del chauförer.

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
1039927
May 9, 2006 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Vad menar du med "inga längre sträckor"? Pratar vi några mil? Isf har inte järnvägen en chans såvida det inte går ett industrispår mellan ställena.

Arny
Member
Medlem
1039944
May 9, 2006 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jekyll 3000 wrote: Vad menar du med "inga längre sträckor"? Pratar vi några mil? Isf har inte järnvägen en chans såvida det inte går ett industrispår mellan ställena.

Ungefär som du resonerad ovan tänkte jag med.

Sträckorna vi pratar om är från 0-200mil så "inga längre sträckor är givetvis subjektivt.

Hur lång bör sträckan vara för att järnvägen ska vara mer prisvärd ifht de tre kriterier jag angav ovan?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
1040095
May 9, 2006 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl svårt att svara generellt på, det är ju väldigt vanligt att det går med lastbil hela vägen trots långa avstånd. Järnvägens trumfkort brukar ju vara miljöaspekten inte dom tre du nämnde. Pratar vi dörrkarmar så är det ju inte några större mängder och som det låter så är det till många olika kunder. I dessa fall så skulle jag vilja hävda bestämt att det är lastbil hela vägen som gäller.

Om man tittar på vad det är för gods som går via trailer och järnväg så är det ofta styckegods typ Schenker och Danzas mellan tex Göteborg och Sundsvall osv. Posten tex kör allt sitt paketgods på lastbil hela vägen, jag tror inte det går via järnväg alls.

Så för att svara på din fråga så måste man nog veta mängd, orter, tidsramar osv för att kunna säga vad som blir bäst.

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
1040122
May 9, 2006 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Halv off-topic:

Är inte järnvägen också bättre för trafiksäkerheten? Kanske ett annat synsätt.

Stämmer det att EU mer eller mindre "subventionerar" (skattelägger) lastbilar för lågt jämfört med järnvägen? Har för mig jag hört någon som påstått detta. Att övriga EU-länder har dåligt utbyggt järnvägsnät, medan Sverige har ganska bra, men trots detta får ganska dåliga förutsättningar pga. av EU?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
1040126
May 9, 2006 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Nä det är snarare tvärt om, allt som går via järnväg, dvs både gods och trafik, är alla skattebetalare med och sponsrar. Biltrafiken å andra sidan är väl statens största kassako idag. Bussgods och postpaket däremot är även dom statligt sponsrade och får även lite andra fula fördelar.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
1040314
May 10, 2006 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Lastbil hela vägen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 311
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL