July 18, 2003
Finns det fördelar med en äldre dator?
Ja, faktiskt. Utöver den uppenbara fördelen att spara pengar och slippa oroa sig över att den ska bli ”omodern” bör du tänka på följande:
- Om du använder PC kan det faktiskt vara skönare och vilsammare att arbeta i rent textläge. Moderna Windowsordbehandlare är ofta tröttsamma för ögonen med sin intensivt vita bakgrund och flimrande grafik.
- I textläge kan man koncentrera sig på texten och slipper tänka på typsnitt, grafik och annat som kan vara rent distraherande. Om du ändå behöver grafik, kan du skaffa Wordperfect 6 för DOS, där man tillfälligt kan arbeta i rent grafikläge, med fullt stöd för skalbara typsnitt av typen ATM och Truetype.
- Du får garanterat ha din dator i fred. Ingen kommer att försöka spela de nyaste spelen på din gamla dator.
- Du behöver inte förlora tid på systemunderhåll. En gammal PC eller Mac kraschar eller ”hänger sig” sällan. Den kan fungera stabilt i åratal med sina gamla beprövade DOS eller System 6. En modern användare av Windows 95, däremot, lägger ned en massa tid och energi bara på att få systemet att fungera.
Källa: http://www.abc.se
April 14, 2002
Frodo wrote: Finns det fördelar med en äldre dator?
Ja, faktiskt. Utöver den uppenbara fördelen att spara pengar och slippa oroa sig över att den ska bli ”omodern” bör du tänka på följande:- Om du använder PC kan det faktiskt vara skönare och vilsammare att arbeta i rent textläge. Moderna Windowsordbehandlare är ofta tröttsamma för ögonen med sin intensivt vita bakgrund och flimrande grafik.
- I textläge kan man koncentrera sig på texten och slipper tänka på typsnitt, grafik och annat som kan vara rent distraherande. Om du ändå behöver grafik, kan du skaffa Wordperfect 6 för DOS, där man tillfälligt kan arbeta i rent grafikläge, med fullt stöd för skalbara typsnitt av typen ATM och Truetype.
- Du får garanterat ha din dator i fred. Ingen kommer att försöka spela de nyaste spelen på din gamla dator.
- Du behöver inte förlora tid på systemunderhåll. En gammal PC eller Mac kraschar eller ”hänger sig” sällan. Den kan fungera stabilt i åratal med sina gamla beprövade DOS eller System 6. En modern användare av Windows 95, däremot, lägger ned en massa tid och energi bara på att få systemet att fungera.
Källa: http://www.abc.se
Skulle köra linux på den istället för dos isåfall. Linux kan du köra modern version av på en gammal dator så länge du kör text-läge 😉
June 28, 2001
lägg nya hdds i den och ställ gämte din gamla.
så kan du ljudisolera burken lite, det är ju inte helt fel.
lägga in ett nintendo i lådan och en sladd som sticker ut.
barskåp ! det kan fan bli nått
får kanske inte plats mkt men coolt skulle det vara.
sätta upp den på väggen och gångjärn (med 90º stop) i ena hörnet så du kan fälla ner sidan och ställa glas o bös på den !
fyfan vad fräckt alltså.
detta ska jag skissa på
October 7, 2002
kottetrance wrote: [quote=Jontez]Ganska häftigt att ha den som fotpall. Jag ska nog ta upp gamla C64an och ha som fotpall 🙂
ok att du kan ha en gammal 3 - 486:a som fotpall.. men börjar du säga något ont om C64:an då smäller det... hedning!!!!
Kan ju isåfall att min fotpall extraknäcker helt och hållet hedervärt som webserver...
June 23, 2002
Metz wrote: http://metku.net/modgallery/im.....1020_1.jpg
varför inte göra en grill av den 🙂
Klockren!
August 20, 2001
macrus wrote: [quote=DiDi][quote=macrus][quote=DiDi]Jo den var jäkligt rolig... Men snälla quota inte bilder!
Oj glömde bort det.
Sådär ändrat, nöjd nu? 😉
Nej... Kom hit ska du få ditt straff :bgrin:
Vad är det för straff? :cy:
Men okej då jag kommer..
Det är en överaskning...
June 23, 2002
DiDi wrote: [quote=macrus][quote=DiDi][quote=macrus][quote=DiDi]Jo den var jäkligt rolig... Men snälla quota inte bilder!
Oj glömde bort det.
Sådär ändrat, nöjd nu? 😉
Nej... Kom hit ska du få ditt straff :bgrin:
Vad är det för straff? :cy:
Men okej då jag kommer..
Det är en överaskning...
Bra då kommer jag till sådär lagomt till nyår då du varit i Tyskland då. 😉
Baha om ni läser han Alminumben's tråd förstår ni. 😛
2 Guest(s)