Vill höra vad Ni tror (Jordens uppkomst, Gud, m.m..)|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vill höra vad Ni tror (Jordens uppkomst, Gud, m.m..)
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 19, 2004 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Om jordens uppkomst.
Vad händer efter döden.
Finns gud?

Mina tankar lyder
Det finns ingen gud, allt som hänt och händer är naturens gång.
När du dör, dör du. Du har ingen själ, din kropp är som vilket djur som helst, med olika graderns mutationer genom alla år som gått. Därför är vi de "ledande", de som är smartast.
Ingen gud skapade jorden, det var av en fysik som är långt högre än vad vi förstår. Universums uppkomst är också en högre fysik, det är inget vi kan eller kommer kunna förstå. Någonsin.
De som är religösa får gärna vara det, och tro vice versa, men jag gör det inte.
Skriv vad ni själva tycker, jag vill se inte se några konflikter, om ni är religösa, skriv det. Jag/Vi kommer acceptera eran åsikt.

Jerry wrote: Orsak och Verkan.

=DO

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
648252
June 19, 2004 - 11:22 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror som du. Idag finns det väl ändå inte många som tror att det var gud som skapade jorden?

Jag tror än så länge på big bang-teorin. Och därefter tog evolutionen vid.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
648275
June 19, 2004 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Håller med helt!

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
648277
June 19, 2004 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har bara ett problem med big bang... vad började allt från början början? Vart kommer all materia ifrån? Skulle vara skoj om någon lite snabbt kunde förklara det 😉

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
648283
June 19, 2004 - 12:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Två ord:
The Matrix.
Och ja, jag är seriös.

pqxl
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 66
648285
June 19, 2004 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har bara ett problem med big bang... vad började allt från början början? Vart kommer all materia ifrån? Skulle vara skoj om någon lite snabbt kunde förklara det

Varför måste något börja med något ? Finns egentligen inget som säger det utan det är en mänsklig föreställning.

Materien var energi från början, är egentligen energi nu också.

Energi är evig, den ändrar bara tillstånd.

Finns gud?

Beror på definitionen.

Inte som en varelse men fysiken fungerar nästan som en gud, orsak och verkan som sagt, ibland förstår vi inte varför saker sker, ibland slumpar sig saker så otroligt att vi nästan tror att det finns en tanke bakom det.

Fysiken verkar också vara som skriven för att skapa liv och man kan lätt undra varför, vad tjänar universum på att liv existerar ?

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
648294
June 19, 2004 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

det var av en fysik som är långt högre än vad vi förstår. Universums uppkomst är också en högre fysik, det är inget vi kan eller kommer kunna förstå. Någonsin.

det är precis vad de religösa säger oxå, att gud är något som är högre än vad vi förstår.

Jag tror än så länge på big bang-teorin. Och därefter tog evolutionen vid.

många religioner håller faktiskt med om big bang teorin har tagit plats (förutom då kanske kristendomen)....
och att det är gud som har orsakat bigbang 🙂

Två ord:
The Matrix.
Och ja, jag är seriös.

tre ord:
för mycket tv

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
648296
June 19, 2004 - 12:24 pm
sp_Permalink sp_Print

om gud orsaka big bang så måste han ha käkat chilli dagen innan.

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
648298
June 19, 2004 - 12:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind
Veteran
Från: Partille

visste inte att diskutionen skulle spårra ur genom en "veterans" inlägg 🙂

DexiL
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 462
648324
June 19, 2004 - 1:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste någon artikell om big bang förut.. Tydligen så vart det en stor smäll när materia och anti-materia kolliderade (båda tar ut varandra, vilket blir energi enligt Einstein). Men tydligen så borde det finnas lika mycket materia som antimateria, vilket borde betyda att ingenting förutom energi ska finnas. Hmm, fysik är krångligt.

sarek
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 124
648344
June 19, 2004 - 1:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror på någon högre makt, en Gud. Att Jorden, människorna, djuren och växterna skulle ha uppkommit genom t.ex. Big Bang verkar för mig vara rätt osannolikt. Att alla planeter i universum genom en explosion skulle ha hamnat på exakta ställen för att kriterierna för liv skulle kunna uppstå känns för mig totalt främmande. I naturkunskapen i skolan får man lära sig att uppbyggnaden av alla levande organismer är så fantastiskt tankeväckande och sinnrika i sin konstruktion. Att en slumpartad händelse skulle leda till bildandet av dessa känns ofattbart liten.

Det jag hoppas och tror på är en gud som ser till människan och inte vilken religion denne tillhör. Om ett paradis kommer hoppas jag att alla människor som är goda kommer dit, oavsett religion.

Jag tror (precis som du) inte heller på "himlen" kontra "helvetet", eller att något annat händer efter döden. När man dör så dör man helt enkelt.

PS. Jag är inte kristen, muslim, jude, buddhist, hindu etc. etc.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
648350
June 19, 2004 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

BigBang kan mycket möjligt vara starten.

Sen de där med gud tvivlar jag på, tror att på den tiden man "kom på" de så behövde man nått att tro på för att hålla samhället gående.

Meningen med livet? samma som vilket djur som helst i princip, växa upp och hålla sig överlevande och tillslut föra vidare sin arvsmassa.

När man dör så återgår kroppen till de den startade ifrån, förmultnar och återgår i krettsloppet.

Veritas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 324
648378
June 19, 2004 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att jorden uppkom vi Bigbang men jag har samtidigt svårt att tro att det inte skulle ha funnits något tidigare. Sedan att vi utvecklats till det vi är idag kan enbart genom "bäst anpassad överlever"-tekniken. Men jag tror på att alla människor har något inre medvetande som gör att alla männiksor är så olika varandara. med andra ord jag tro att varje människa har en form av själ. alla själar är sammanlänkade till något större ett högre medvetande, en gud vad vet jag. har svårt att tro att vi bara lever för att dö.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
648388
June 19, 2004 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

hmhm, ;P ja, nästan allt går att förklara med vetenskap mer eller mindre, dock så tycker jag inte det känns så positivt :E så jag försöker inte tänka på de då jag redan är övertygad om att vi bara har ett liv osv.
Men jag tar inte bort reinkarnation ur mina tankebanor :þ för det verkar positivare :)

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
648397
June 19, 2004 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det finns en "Gud" vet skapade den?

Planeterna hamnade inte där de just nu befinner sig. De har redan flyttat sig sen jag skrev förra meningen. Eftersom den enda planet vi säkert vet har skapats liv på är den här (och min hemplanet) och det finns ganska många planeter till där ute, och om det inte finns liv på dessa. Borde sannolikheten öka att det bara var tur att vi finns här inte minska?

Att tro att det finns en "Gud" eller liknande övermakt är bara en brist på fantasi.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
648416
June 19, 2004 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

tindy_14 wrote: Två ord:
The Matrix.
Och ja, jag är seriös.

Det där var 7 ord och ett komma samt en punkt 😀 men seriöst så tror jag på en som lever med oss en gud. Jorden kom till på ig bang sätt och etc men en gud som jag tror på finns

phantom
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 270
648419
June 19, 2004 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vill gärna tro på något. Inte en "Gud" som skapade oss människor utan en som skapade alltihop. Som satte igång big bang. Om ni förstår vad jag syftar på.

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
648433
June 19, 2004 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Författaren till flmen Contact wrote: -Do you think there is people on other planets?
-If it is just us, seems like an awful waste of space.

Att universum skulle vara utom människans förståelse tror jag inte på. Vi använder ju långt ifrån hela vår hjärnkapasitet idag. Evolutionen kommer nog visa annat tror jag, men det kommer ju ta lite tid.

DexiL wrote: Hmm, fysik är krångligt.

Ja visst är det krångligt alltid, men politik är banne mig krångligare 😉

Jag tror ungefär som förste skrivare förutom det jag tog upp här. En gud över allt är för mig enbart en social konstruktion för att vi människor inte ska känna oss så ynkliga.
Smith i filmen The Matrix säger att vi människor kan liknas vid ett virus, och det är ju delvis sant. Det behöver inte vara så, men hittills har vi ju int visat så mycket annat.

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
648458
June 19, 2004 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tror på en högre makt, som jag definirerar som "allt vi inte känner till eller förstår"
för länge sedan trodde vi att havet var gudomligt, för det var så stort, vi trodde att åskan skapades av en gud, för det var så oförståeligt.

nu vet vi inte riktigt om vi ska tro att en gud skapade allting eller om det finns en förklaring till det. om vi väl kommer fram till att big bang skapade universum så är det enligt min definition Gud som skapade big bang. när vi kommer på vad/vem som skapade big bang, så måste vi ta reda på vad som skapade det.
det kommer fortsätta så i all oändlighet (eller tills vi dör), och det vi inte känner till vill jag kalla gud.

Vamp
Member
Medlem
Forum Posts: 2675
648573
June 19, 2004 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med Callister. Ingen Big Bang, utan det har alltid funnits. Inga gudar, ingeting sånt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 360
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL