November 30, 2002
Om det finns en "Gud" vet skapade den?
?
Planeterna hamnade inte där de just nu befinner sig. De har redan flyttat sig sen jag skrev förra meningen. Eftersom den enda planet vi säkert vet har skapats liv på är den här (och min hemplanet) och det finns ganska många planeter till där ute, och om det inte finns liv på dessa. Borde sannolikheten öka att det bara var tur att vi finns här inte minska?
Visst rör sig planeterna, men jag hoppas att du är medveten om att de rör sig i omloppsbanor. Annars hade vi legat riktigt illa till om jorden rörde sig mot eller ifrån solen .
Avståndet mellan jorden och solen är det bästa möjliga för liv på en planet (i alla fall för sådana levande varelser som finns på vår planet). Venus t.ex som kretsar närmare solen har en medeltemperatur på 400 grader, och på Mars understiger medeltemperaturen-100 grader vid polerna, men det kan bli några plusgrader vid ekvatorn. Trots detta så har inte Mars flytande vatten, på grund av atmosfärens låga tryck så kan vatten bara finnas som ånga eller is. Det jag ville ha sagt med detta är att mycket måste "klaffa" för att livets villkor skall uppfyllas :).
Att tro att det finns en "Gud" eller liknande övermakt är bara en brist på fantasi.
Jag tror på det precis omvända. Större brist på fantasi är väl ändå om man tror att allting startade med en stor explosion. Jag tycker att det är svårare att förstå och tro på en "högre makt", men samtidigt tycker jag det är mer logiskt. Men men, det är väl bra att alla har olika åsikter, hur skulle världen se ut annars. :blink:
July 27, 2002
sarek wrote:
Om det finns en "Gud" vet skapade den?
?
Planeterna hamnade inte där de just nu befinner sig. De har redan flyttat sig sen jag skrev förra meningen. Eftersom den enda planet vi säkert vet har skapats liv på är den här (och min hemplanet) och det finns ganska många planeter till där ute, och om det inte finns liv på dessa. Borde sannolikheten öka att det bara var tur att vi finns här inte minska?
Visst rör sig planeterna, men jag hoppas att du är medveten om att de rör sig i omloppsbanor. Annars hade vi legat riktigt illa till om jorden rörde sig mot eller ifrån solen .
Avståndet mellan jorden och solen är det bästa möjliga för liv på en planet (i alla fall för sådana levande varelser som finns på vår planet). Venus t.ex som kretsar närmare solen har en medeltemperatur på 400 grader, och på Mars understiger medeltemperaturen-100 grader vid polerna, men det kan bli några plusgrader vid ekvatorn. Trots detta så har inte Mars flytande vatten, på grund av atmosfärens låga tryck så kan vatten bara finnas som ånga eller is. Det jag ville ha sagt med detta är att mycket måste "klaffa" för att livets villkor skall uppfyllas :).Att tro att det finns en "Gud" eller liknande övermakt är bara en brist på fantasi.
Jag tror på det precis omvända. Större brist på fantasi är väl ändå om man tror att allting startade med en stor explosion. Jag tycker att det är svårare att förstå och tro på en "högre makt", men samtidigt tycker jag det är mer logiskt. Men men, det är väl bra att alla har olika åsikter, hur skulle världen se ut annars. :blink:
Jag tror livet inte behöver några vilkor.
Vad är det dom säger att det inte kan anpassas, då blir arterna anpassade att leva vid 400 grader, eller 100 minus 😛
August 21, 2001
Har alltid sagt mig vara ateist..
Men har samtidigt alltid sagt mig att vilja tro.
Jag vill se ett spöke. Jag vill få en uppenbarelse..
Trodde jag ivarjefall..
Men sen som Joan Osbourne lallade om.. vill man verkligen uppleva detta, om detta nu betyder att du blir tvungen till att acceptera gud, jesus och allt det där?
Tänk dig själv att veta att där finns en gud. och att du inte kommer in i det eviga himmelriket om du syndar för mycket..
Jisses vad trist allt hade blivit.
Sen finns det en sak som får mig att numera får mig att tvivla på min ateism.. Och det är mitt liv.
Genom hela mitt liv så har allting löst sig på ett eller annat sätt, fastän att jag gång på gång klampar i klaveret. Allting ordnar sig hela tiden till det bättre. Och med tanke på hur många gånger som det hållt på att gått riktigt illa så kan jag inte låta bli att undra om jag inte har någon som vakar över mig.
Och skulle jag ha detta, så innebär det förstås att det finns något där ute, som vi kan kalla övernaturligt. Och finns det, så varför skulle inte gud, jesus och allt det där finnas?
December 19, 2000
Elias667 wrote: Jag har bara ett problem med big bang... vad började allt från början början? Vart kommer all materia ifrån? Skulle vara skoj om någon lite snabbt kunde förklara det 😉
Mja enligt sträng teorin kan big bang uppkomit genom att två parallela universum kolliderat. De ligger jämte varandra som en skivad brödlimpa och den kraft som fritt kan röra sig genom dessa är gravitationen. Detta då gravitationen är förhållandevis svag kraft till de övriga krafterna flumigt värre 😉 men sök lite på google om String theory eller M-theory
http://www.damtp.cam.ac.uk/use.....qg_ss.html
August 20, 2001
The Mutt wrote: Tyvärr så är det så att vi rör oss bort från solen men inte tillräckligt snabbt. Solen kommer fortfarande att "äta" upp oss tillslut när den är på väg att dö. Men vem oroar sig?
Exakt... Vi kan alltid skicka dit några oljeplattformsarbetare som borrar lite lufthål i solen :roll::roll::roll::roll::roll:
October 16, 2003
DiDi wrote: [quote=The Mutt]Tyvärr så är det så att vi rör oss bort från solen men inte tillräckligt snabbt. Solen kommer fortfarande att "äta" upp oss tillslut när den är på väg att dö. Men vem oroar sig?
Exakt... Vi kan alltid skicka dit några oljeplattformsarbetare som borrar lite lufthål i solen :roll::roll::roll::roll::roll:
eyy nu snodde du ju amerikanarnas idé :bgrin:
1 Guest(s)