Vill höra vad Ni tror (Jordens uppkomst, Gud, m.m..)|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vill höra vad Ni tror (Jordens uppkomst, Gud, m.m..)
Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
sp_UserOfflineSmall Offline
648587
June 19, 2004 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

tindy_14 wrote: Två ord:
The Matrix.
Och ja, jag är seriös.

Det där var ju ett lätt svar. Hur uppstod då den "riktiga" världen? :p

sarek
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 124
648884
June 19, 2004 - 11:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Om det finns en "Gud" vet skapade den?

?

Planeterna hamnade inte där de just nu befinner sig. De har redan flyttat sig sen jag skrev förra meningen. Eftersom den enda planet vi säkert vet har skapats liv på är den här (och min hemplanet) och det finns ganska många planeter till där ute, och om det inte finns liv på dessa. Borde sannolikheten öka att det bara var tur att vi finns här inte minska?

Visst rör sig planeterna, men jag hoppas att du är medveten om att de rör sig i omloppsbanor. Annars hade vi legat riktigt illa till om jorden rörde sig mot eller ifrån solen wink.
Avståndet mellan jorden och solen är det bästa möjliga för liv på en planet (i alla fall för sådana levande varelser som finns på vår planet). Venus t.ex som kretsar närmare solen har en medeltemperatur på 400 grader, och på Mars understiger medeltemperaturen-100 grader vid polerna, men det kan bli några plusgrader vid ekvatorn. Trots detta så har inte Mars flytande vatten, på grund av atmosfärens låga tryck så kan vatten bara finnas som ånga eller is. Det jag ville ha sagt med detta är att mycket måste "klaffa" för att livets villkor skall uppfyllas :).

Att tro att det finns en "Gud" eller liknande övermakt är bara en brist på fantasi.

Jag tror på det precis omvända. Större brist på fantasi är väl ändå om man tror att allting startade med en stor explosion. Jag tycker att det är svårare att förstå och tro på en "högre makt", men samtidigt tycker jag det är mer logiskt. Men men, det är väl bra att alla har olika åsikter, hur skulle världen se ut annars. :blink:

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
648966
June 20, 2004 - 1:53 am
sp_Permalink sp_Print

Jag kör nog en snabb "Jag ångrar alla mina synder" på dödsbädden o hoppas på det bästa, kan ju vara värt ett försök iaf.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
648993
June 20, 2004 - 3:08 am
sp_Permalink sp_Print

Ödesguden spelade tärning på fel dag o så kom mänskligheten till.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
649003
June 20, 2004 - 7:39 am
sp_Permalink sp_Print

sarek wrote:

Om det finns en "Gud" vet skapade den?

?

Planeterna hamnade inte där de just nu befinner sig. De har redan flyttat sig sen jag skrev förra meningen. Eftersom den enda planet vi säkert vet har skapats liv på är den här (och min hemplanet) och det finns ganska många planeter till där ute, och om det inte finns liv på dessa. Borde sannolikheten öka att det bara var tur att vi finns här inte minska?

Visst rör sig planeterna, men jag hoppas att du är medveten om att de rör sig i omloppsbanor. Annars hade vi legat riktigt illa till om jorden rörde sig mot eller ifrån solen wink.
Avståndet mellan jorden och solen är det bästa möjliga för liv på en planet (i alla fall för sådana levande varelser som finns på vår planet). Venus t.ex som kretsar närmare solen har en medeltemperatur på 400 grader, och på Mars understiger medeltemperaturen-100 grader vid polerna, men det kan bli några plusgrader vid ekvatorn. Trots detta så har inte Mars flytande vatten, på grund av atmosfärens låga tryck så kan vatten bara finnas som ånga eller is. Det jag ville ha sagt med detta är att mycket måste "klaffa" för att livets villkor skall uppfyllas :).

Att tro att det finns en "Gud" eller liknande övermakt är bara en brist på fantasi.

Jag tror på det precis omvända. Större brist på fantasi är väl ändå om man tror att allting startade med en stor explosion. Jag tycker att det är svårare att förstå och tro på en "högre makt", men samtidigt tycker jag det är mer logiskt. Men men, det är väl bra att alla har olika åsikter, hur skulle världen se ut annars. :blink:

Jag tror livet inte behöver några vilkor.
Vad är det dom säger att det inte kan anpassas, då blir arterna anpassade att leva vid 400 grader, eller 100 minus 😛

sarek
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 124
649095
June 20, 2004 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja vem vet. Det kanske finns några elaka, tåliga kryp i en galax långt lång borta. Typ de i Alien filmerna eller Starship Troopers wink. För min del får de i sådana fall gärna vara kvar där. Skulle inte vilja ha dem som grannar, verkar vara lite för otrevliga :D.

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
650329
June 21, 2004 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns säkert en förklaring till allt, det finns inga gudar, livet slutar med döden, universum har alltid funnits, vi har uppkommit genom evolutionen.

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
650333
June 21, 2004 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tror att människan inte är kapabel att tänka så långt som universums skapande det är över vår intelligens

dock jorden är bara evolution och skit

Garfzez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 779
650517
June 22, 2004 - 7:47 am
sp_Permalink sp_Print

Har alltid sagt mig vara ateist..
Men har samtidigt alltid sagt mig att vilja tro.
Jag vill se ett spöke. Jag vill få en uppenbarelse..
Trodde jag ivarjefall..
Men sen som Joan Osbourne lallade om.. vill man verkligen uppleva detta, om detta nu betyder att du blir tvungen till att acceptera gud, jesus och allt det där?

Tänk dig själv att veta att där finns en gud. och att du inte kommer in i det eviga himmelriket om du syndar för mycket..
Jisses vad trist allt hade blivit.

Sen finns det en sak som får mig att numera får mig att tvivla på min ateism.. Och det är mitt liv.
Genom hela mitt liv så har allting löst sig på ett eller annat sätt, fastän att jag gång på gång klampar i klaveret. Allting ordnar sig hela tiden till det bättre. Och med tanke på hur många gånger som det hållt på att gått riktigt illa så kan jag inte låta bli att undra om jag inte har någon som vakar över mig.
Och skulle jag ha detta, så innebär det förstås att det finns något där ute, som vi kan kalla övernaturligt. Och finns det, så varför skulle inte gud, jesus och allt det där finnas?

MasterMind
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
650556
June 22, 2004 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tror på Gud. Jag tror att det finns en själ i människan och jag tror inte att Big bang kan skapa en själ.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
650565
June 22, 2004 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Om själen finns... Utvecklas den då efterhand som man lever?

Suizide
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 746
650942
June 22, 2004 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

En sak har jag funderat på. Är unversum oändligt? Det borde ju aldrig ta slut för det kan ju inte vara ingenting.

jonas_10
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 806
650955
June 22, 2004 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: Jag har bara ett problem med big bang... vad började allt från början början? Vart kommer all materia ifrån? Skulle vara skoj om någon lite snabbt kunde förklara det 😉

Mja enligt sträng teorin kan big bang uppkomit genom att två parallela universum kolliderat. De ligger jämte varandra som en skivad brödlimpa och den kraft som fritt kan röra sig genom dessa är gravitationen. Detta då gravitationen är förhållandevis svag kraft till de övriga krafterna flumigt värre 😉 men sök lite på google om String theory eller M-theory
http://www.damtp.cam.ac.uk/use.....qg_ss.html

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
650990
June 22, 2004 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr så är det så att vi rör oss bort från solen men inte tillräckligt snabbt. Solen kommer fortfarande att "äta" upp oss tillslut när den är på väg att dö. Men vem oroar sig?

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
651530
June 23, 2004 - 8:22 am
sp_Permalink sp_Print

The Mutt wrote: Tyvärr så är det så att vi rör oss bort från solen men inte tillräckligt snabbt. Solen kommer fortfarande att "äta" upp oss tillslut när den är på väg att dö. Men vem oroar sig?

Exakt... Vi kan alltid skicka dit några oljeplattformsarbetare som borrar lite lufthål i solen :roll::roll::roll::roll::roll:

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
651535
June 23, 2004 - 8:30 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=The Mutt]Tyvärr så är det så att vi rör oss bort från solen men inte tillräckligt snabbt. Solen kommer fortfarande att "äta" upp oss tillslut när den är på väg att dö. Men vem oroar sig?

Exakt... Vi kan alltid skicka dit några oljeplattformsarbetare som borrar lite lufthål i solen :roll::roll::roll::roll::roll:

eyy nu snodde du ju amerikanarnas idé :bgrin:

Oski
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 697
651749
June 23, 2004 - 12:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror att vintergatan är en kaka som Glubonofsidum (nån slags alien) har i sitt skafferi. hela vårt universum är hans skafferi.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 331
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL