Vill ni bli Imam?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vill ni bli Imam?
Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
sp_UserOfflineSmall Offline
736849
October 2, 2004 - 9:31 pm
sp_Permalink sp_Print

sPaZz wrote: [quote=Vitamin-C][quote=sPaZz][quote=Vitamin-C][quote=CasO]mycket text, oj..

jag läste inte vad du skrev, det lovar jag 😉 men såklart så har de missupfattat vad en Imam är. Komunistpartiet kunde väll ändå skrivit rätt. Ska man vara en av de seriösaste partierna tycker jag inte att man ska "kränka" någon genom att säja fel. Det är ju som att du skulle tilltala påven "hallick" (eller nått annat dumt). De menar säkart som du sa islamolog men gu vet vad jag gör om de värkligen försöker få fram en "Imam" utbildning :-s

Alltså, de vill ha en utbildning där man blir Imam, inte islamolog. En Imam är som de skriver en böneledare och fungerar som rådgivare. Det vill säga en slags präst.

Nedu, i islam är böneledaren itne en bestämd person. Som i kristendomen är det en präst. Det är nästan alltid en vanlig jeppe som är den som håller pratet i mosken.
En imam är shia muslimernas andliga och högste ledare. Den shia muslimska grenen av Islam uppkom när Muhammeds svärson (också kusin om jag inte har fel) ville ville bli muhammeds efterträdare efter hans död år 632, men Ali blev mördad av hans motpart och Alis följeslagare gjorde sin egna inriktning av Islam. Den här inrikningens andliga ledare är kallad Imamer. Sunni muslimernas grens ledare kallas Kalifer. Rätta mig om jag har fel.

Jo det har du ju helt rätt i men du snackade om att utbildningen skulle vara för att bli islamolog vilket inte är fallet.

urstäcka om jag missade det.

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
736867
October 2, 2004 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Lite spännande att kalla VP för kommunistpartiet, visst? Apropå att vara seriös.

Jag förstår inte vad det är för fel på att kalla ett parti med kommunister för ett kommunistparti... Varför inte kalla saker vid deras rätta namn?

(Kom nu inte med ett U.V.-svar (se: "nej") som i dokumentären (Uppdrag granskning) i SVT) 🙂

Om det finns utbildningar för att bli en kristen präst borde det rimligtvis finnas liknande för Islam.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
736869
October 2, 2004 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: Hitta en artikel av illustrerad vetenskap, något intressant och läsa kanske 🙂 för att minska alla dagens fördomar..

Allvarligt talat, varför skulle den artikeln förändra någons åsikt överhuvudtaget? Ingen har väl påstått att inte de arabiska folken någonsin har tillfört något? Frågan är varför vi skall ha en utbildning av andliga ledare i en minoritetsreligion, samtidigt som man har försökt klippa alla band med den dominerande religionen i Sverige? Kan det vara så att vänstern av hävd har propagerat för Islams överlägsenhet gentemot kristendomen under de senaste 40 åren. Jag ser det i alla fall på detta viset.

denstore
Member
Medlem
736872
October 2, 2004 - 9:49 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote:
Om det finns utbildningar för att bli en kristen präst borde det rimligtvis finnas liknande för Islam.

Saken är väl att du kan läsa till vad du vill på svenska universitet. Du blir inte prästvigd på unversitetet.
Men frågan är ju varför vänstern inte propagerar för att det skall utbildas några rabbiner? Eller pingstpastorer? Eller varför kanske inte lite mormoner?

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
736876
October 2, 2004 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi ska inte slösa pengar på att gynna en religion, speciellt inte islam.

Vitamin-C
Member
Medlem
736879
October 2, 2004 - 9:54 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Vi ska inte slösa pengar på att gynna en religion, speciellt inte islam.

varför inte colic? islam är en bra religon. trevlig och snäll är den.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
736883
October 2, 2004 - 9:56 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=CasO]Hitta en artikel av illustrerad vetenskap, något intressant och läsa kanske 🙂 för att minska alla dagens fördomar..

Allvarligt talat, varför skulle den artikeln förändra någons åsikt överhuvudtaget? Ingen har väl påstått att inte de arabiska folken någonsin har tillfört något? Frågan är varför vi skall ha en utbildning av andliga ledare i en minoritetsreligion, samtidigt som man har försökt klippa alla band med den dominerande religionen i Sverige? Kan det vara så att vänstern av hävd har propagerat för Islams överlägsenhet gentemot kristendomen under de senaste 40 åren. Jag ser det i alla fall på detta viset.

Som jag sade ovan är det ett uttryck för resursfördelning. Det kräver inte att man själv är religiös för att finansiera någonting som berör 250.000 till 350.000 människor i Sverige. Jag tror heller inte att vänstern har några tankar på att skapa några band med Islam, och låta religionen påverka politiken.

CoLiC
Member
Medlem
736886
October 2, 2004 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: [quote=CoLiC]Vi ska inte slösa pengar på att gynna en religion, speciellt inte islam.

Sarkasmen flödar hoppas jag

Jerry
Member
Medlem
736887
October 2, 2004 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=PaiN] Om det finns utbildningar för att bli en kristen präst borde det rimligtvis finnas liknande för Islam.

Saken är väl att du kan läsa till vad du vill på svenska universitet. Du blir inte prästvigd på unversitetet.
Men frågan är ju varför vänstern inte propagerar för att det skall utbildas några rabbiner? Eller pingstpastorer? Eller varför kanske inte lite mormoner?

Finns det stort behov av det? I såfall tycker jag det vore en bra idé.

Vitamin-C
Member
Medlem
736888
October 2, 2004 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: [quote=Vitamin-C][quote=CoLiC]Vi ska inte slösa pengar på att gynna en religion, speciellt inte islam.

tyvär inte?

CoLiC
Member
Medlem
736891
October 2, 2004 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: [quote=CoLiC][quote=Vitamin-C][quote=CoLiC]Vi ska inte slösa pengar på att gynna en religion, speciellt inte islam.

tyvär inte?

Jag känner mig inte peppad på att bråka idag, jag får ta saken imorgon istället.

zeth
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 555
736893
October 2, 2004 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Vi ska inte slösa pengar på att gynna en religion, speciellt inte islam.

Precis! Håller med till 100%. När man väl fått upp farten, är det väl lika bra att lägga ner allt vad religion heter...

chrileva
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 56
736896
October 2, 2004 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Klart som fan att man ska låta folk utbilda sig till i princip va dom vill så länge det finns ett allmänt intresse och så länge inte utbildningen strider mot någon utav våra lagar. Det konstiga är ju att vänsterpartiet med sin kommunist ledning tycker detta. En utav kommunismens grundtankar är ju att religion endast splittrar det "perfekta" utopiska kommunistiskt samhälle. Den enda förklaring jag kan se till att de skrivigt denna artikel är att de arbetar på sin "Hata Amerika" strategi. Eftersom att många inom VP menar att USA startat ett krig mot "islam" snarare än terrorism och tror sig kunna dra väljare till sig genom såna här utspel.

p.s. Kan tillägga att jag själv är moderat 🙂

Vitamin-C
Member
Medlem
736898
October 2, 2004 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

chrileva wrote: Klart som fan att man ska låta folk utbilda sig till i princip va dom vill så länge det finns ett allmänt intresse och så länge inte utbildningen strider mot någon utav våra lagar. Det konstiga är ju att vänsterpartiet med sin kommunist ledning tycker detta. En utav kommunismens grundtankar är ju att religion endast splittrar det "perfekta" utopiska kommunistiskt samhälle. Den enda förklaring jag kan se till att de skrivigt denna artikel är att de arbetar på sin "Hata Amerika" strategi. Eftersom att många inom VP menar att USA startat ett krig mot "islam" snarare än terrorism och tror sig kunna dra väljare till sig genom såna här utspel.

du det var en vinkel som jag inte sedde det ifrån (jag trodde du var Social demokrat :P). det kan ju vara sant det du säjjer

Jerry
Member
Medlem
736905
October 2, 2004 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

chrileva wrote: Klart som fan att man ska låta folk utbilda sig till i princip va dom vill så länge det finns ett allmänt intresse och så länge inte utbildningen strider mot någon utav våra lagar. Det konstiga är ju att vänsterpartiet med sin kommunist ledning tycker detta. En utav kommunismens grundtankar är ju att religion endast splittrar det "perfekta" utopiska kommunistiskt samhälle. Den enda förklaring jag kan se till att de skrivigt denna artikel är att de arbetar på sin "Hata Amerika" strategi. Eftersom att många inom VP menar att USA startat ett krig mot "islam" snarare än terrorism och tror sig kunna dra väljare till sig genom såna här utspel.

Så kan det vara. Eller så kan det vara så att vänsterpartiet inte är kommunister och utopister. Det är som man vill att det ska vara.

denstore
Member
Medlem
736906
October 2, 2004 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote:

Som jag sade ovan är det ett uttryck för resursfördelning. Det kräver inte att man själv är religiös för att finansiera någonting som berör 250.000 till 350.000 människor i Sverige. Jag tror heller inte att vänstern har några tankar på att skapa några band med Islam, och låta religionen påverka politiken.

Vi har religionsfrihet. Vem som helst får läsa vad de vill och hur de vill. Det behövs inte finansieras något alls. Det här är rent röstfiskeri av vänstern, precis som deras alians med grupperna i mellanöstern har varit hela tiden. Din fiendes fiende är din vän. Svårare än så är det inte.
De muslimska grupperna som vänstern så ofta vill förknippas med representerar oftast totalitära, fundamentalistiska, extremt ojämlika och kvinnoförtryckande grupperingar. Varför vill vänstern så gärna företräda dem? Jo, precis som redan har nämnts tidigare i den här tråden, de är fientligt inställda till Israel och USA. Då kan man se mellan fingrarna på vilket svineri som helst.

Jerry
Member
Medlem
736918
October 2, 2004 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Jerry]

Vi har religionsfrihet. Vem som helst får läsa vad de vill och hur de vill. Det behövs inte finansieras något alls.

Utbildningen startas alltså enligt utsago på grund av att det finns en grupp på 250.000 till 350.000 människor som har ett behov av en utbildning. Det anser jag tillräckligt, oavsett om det har religiös anknytning eller inte. Att säga nej till detta av det skälet att det handlar om religion, det är att motarbeta religionsfriheten.

denstore wrote: Det här är rent röstfiskeri av vänstern, precis som deras alians med grupperna i mellanöstern har varit hela tiden. Din fiendes fiende är din vän. Svårare än så är det inte.
De muslimska grupperna som vänstern så ofta vill förknippas med representerar oftast totalitära, fundamentalistiska, extremt ojämlika och kvinnoförtryckande grupperingar. Varför vill vänstern så gärna företräda dem? Jo, precis som redan har nämnts tidigare i den här tråden, de är fientligt inställda till Israel och USA. Då kan man se mellan fingrarna på vilket svineri som helst.

Så kan det säkert vara. Det påverkar självklart hur man bedömer vänstern, men ändrar det förslagets värde och aktualitet?

Crille3000
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 138
736927
October 2, 2004 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: [quote=CasO][quote=Krqagyzzz] utan kunskap blir det mer konflikter, det är bara bra att det finns utbildningar innom området.

håller med ovan, det är just därför man startar liknande utbildningar, för att öka förståelse mellan olika parter....

bra tanke fast du är ju från skåne 😉
ne men jag håller med fast utbildning för att "bli" imam lät lite udda. En utbildning för religons förståelse lät bättre. Det jag skulle vilja se hällre skulle vara mer av det i grund skolerna. skulle kunna ge barnen ett bättre förstånd för andra religoner, främst islam.

Finns redan religionskunskap i skolan... iof påstod du ju bara att du ville ha mer av det...

denstore
Member
Medlem
736953
October 2, 2004 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote:
Utbildningen startas alltså enligt utsago på grund av att det finns en grupp på 250.000 till 350.000 människor som har ett behov av en utbildning. Det anser jag tillräckligt, oavsett om det har religiös anknytning eller inte. Att säga nej till detta av det skälet att det handlar om religion, det är att motarbeta religionsfriheten.

Som jag redan har sagt, de kan få läsa på universitetet på samma vilkor som alla andra. Ingen har hindrat dem hitintills.
Att börja särbehandla folk, positivt eller negativt, är bara idiotiskt. Det är att skapa en konflikt, med värre effekter än de problem vi har redan.

Jerry wrote: Så kan det säkert vara. Det påverkar självklart hur man bedömer vänstern, men ändrar det förslagets värde och aktualitet?

Ja, för det handlar om att man inte är ärlig i sitt uppsåt. Men iofs, varför skulle vänstern skilja sig från något annat parti i det här fallet? Jo, för att de har sagt att de vill tjäna de små människorna, och bevaka deras intressen. Nu är det inte så, utan vänstern sysslar med rent populistiskt skitpolitik, och bryr sig inte ett jäkla dugg om den snittsvenskens situation.
Det enda som är viktigt för dem är att kunna fortsätta med en klart diskutabel politik, som knappast har varit särskilt revolutionerande. Trots att vi har haft vänsterstyre i det här landet under majoriteten av mitt liv, så har allt blivit sämre. Vart tog sjukvården, världens bästa skolväsende, 6 timmars arbetsdag och friska arbetare vägen? Hur kom det sig att vi har mer analfabeter, kriminalitet och uteliggare idag än under de tidigare 100 åren? Varför har vi ghetton och rasistisk brottslighet? Hur kommer det sig att arbetslösheten är rekordstor, trots att miljarder konstant satsas på arbetsmarknadsåtgärder? Ja du, inte fasen beror det på att borgarna råkade ha makten under några ynka år. Svensk vänster är passé.

Jerry
Member
Medlem
736962
October 2, 2004 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

(1) Särbehandling? Då särbehandlar man alltså människor vilka utbildningar man är startar. Ja, såvida man inte startar sådana ingen vill ha.

(2) Alltså, vi kan inte tycka vänsterns förslag är bra, eftersom vänstern i sig självt är lett av populister som ljuger om sina uppsåt. Således, eftersom vänstern inte hjälper minoritetsgrupper utan bara påstår att de gör det, ska alla deras förslag som faktiskt hjälper den lilla människan avvisas.

Slutsats, vänstern kan inte på något sätt rättfärdiga sig, oavsett vad de gör eller säger.

Förövrigt styr inte vänstern Sverige och har aldrig gjort det heller. De har endast ett mindre inflytande.

Det finns bättre partier, men man kan överväga deras förslag ändå.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 292
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL